Hiustenvärjäys 1. raskauskolmanneksella
Oletteko värjänneet hiuksia ensimmäisten raskauskuukausien aikana? Tai yleensäkin muuten raskaana ollessa? Kohta on eka kolmannes takana ja kuukausi sitten kävin kampaajalla, eikä käynyt silloin yhtään mielessä, etteikö voi normaalisti värjätä. Tänään törmäsin tietoon, että esim. Tanskassa raskaanaoleville ei suositella hiusten värjäystä.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:54"]
Mä en ainakaan oo värjännyt. Rv 30+0 tänään. En tiedä onko haitallista mutta en ole uskaltanut ottaa riskiä.
[/quote]
Miten huomasit välttää värjäämistä? Kerrottiinko neuvolassa? Jostain syystä itselle ei tullut mieleen koko asia tai en pitänyt minään. Nyt tuntuu, että miten olen voinut olla näin valveutumaton... :(
ap
Meille annettiin neuvolasta lappu jossa oli lueteltu asioita joita tulisi vältellä. Mut ei voi mitään jos oot jo värjänny, älä värjää enää.
Olen ammatiltani kampaaja, joten en voi kieltäytyä käyttämästä värejä 8kk putkeen tai ottaa sairaslomaa eli kyllä olen värjännyt niin muiden kuin omiakin hiuksia. Mitään virallista tutkimusta ei ole, tai ainakaan tuloksia että värjäys vaikuttaisi sikiöön jotenkin, mutta suurin riski raskaana ollessa on allergisen reaktion saaminen. Raskaana kroppa ja hormonit ovat muutenkin sekaisin, joten allergiaa saattaa ilmetä. Lisäksi reaktio saattaa olla vaarallinen sillä suurin osa allergialääkkeistä on kielletty raskauden ajan. Tämän vuoksi suositellaan välttämään värjäämistä.
Tanskassa suositukset erilaisten kemikaalien käytön suhteen raskausaikana ovat todella tiukat. En nyt väitä, että se olisi liioittelua mutta ei sekään kannata, että alkaa stressaamaan jo värjättyjä hiuksia.
Tosaalta vaikka oisin saanu neuvolasta lapun (en saanut), niin eka neuvolakäyntikin oli vasta pari viikkoa värjäämisen jälkeen. Ja tämä on mun ensimmäinen raskaus. Miten olisin arvannut...
ap
No en todella värjäisi. Muutenkin kannattaa raskaana ollessaan (viimeistään) miettiä omaa kemikaalikuormitustaan. Hiusväri on ainakin niin myrkkyä, että en ottaisi riskiä. Varmaan sen raskausajan pystyy olemaan ilman värjättyä fledaa.
Satunnainen värjäys ok suomen terveydenhoitojärjestelmän mukaan. Olen värjännyt.
Värjäsin värinpoistolla läpi raskauden eli noin 3 kertaa. Normaali raskaus ja normaali lapsi tuli.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]
Olen ammatiltani kampaaja, joten en voi kieltäytyä käyttämästä värejä 8kk putkeen tai ottaa sairaslomaa eli kyllä olen värjännyt niin muiden kuin omiakin hiuksia. Mitään virallista tutkimusta ei ole, tai ainakaan tuloksia että värjäys vaikuttaisi sikiöön jotenkin, mutta suurin riski raskaana ollessa on allergisen reaktion saaminen. Raskaana kroppa ja hormonit ovat muutenkin sekaisin, joten allergiaa saattaa ilmetä. Lisäksi reaktio saattaa olla vaarallinen sillä suurin osa allergialääkkeistä on kielletty raskauden ajan. Tämän vuoksi suositellaan välttämään värjäämistä.
[/quote]
Kiitos. Tämä tieto helpotti. Sain reilu puoli vuotta sitten suht pahan ärsytysreaktion hiusväristä, kun päänahka oli niin kuiva. Sen vuoksi viime kerralla käytettiin paljon hellävaraisempia värejä ja tehtiin raitoja. Onneksi en saanut mitää pahaa reaktiota!
tympeää tässä on se, että oma väri on "maantienharmaa" ja olen tottunut värjäämään vähintään raidoilla. Mutta tärkeintä on tietysti vauvan terveys.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:54"]
Mä en ainakaan oo värjännyt. Rv 30+0 tänään. En tiedä onko haitallista mutta en ole uskaltanut ottaa riskiä.
[/quote]
Miten huomasit välttää värjäämistä? Kerrottiinko neuvolassa? Jostain syystä itselle ei tullut mieleen koko asia tai en pitänyt minään. Nyt tuntuu, että miten olen voinut olla näin valveutumaton... :(
ap
[/quote]
No itselle se oli päivän selvää ettei värjääminen raskauden aikana ole järkevää. Hiusvärit on sellasta myrkkyä itsellekin, etten muutenkaan hirveästi viitsi värjäillä. Nykyään myös sävytykset yms. muut värit on yhtä myrkkyä kehoon. Parempi kun ei käyttäisi ollenkaan.
Kuka raskaana oleva edes pystyy välttämään kaikkia mahdollisia asioita, mitä suositellaan vältettäväksi? Esimerkiksi hiuksiaankin on värjännyt alkuraskaudessa varmasti tosi moni ennen kuin edes on tiennyt raskaudesta. Lisäksi mm. ruokien "kielvtolista" on nykyään niin suuri, että varmasti moni on aivan vahingossa syönyt jotain kiellettyä. Alkoholia on moni käyttänyt vahingossa ennen kuin on tiennyt. Mitä vielä? Kuka on osannut elää aivan kaikkien sääntöjen mukaan? Enkä tarkoita, että pitäisi olla yhtään välinpitämätön. Mietin vain, että onko edes mahdollista olla ottamatta mitään riskejä...
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]
[/quote]
Kiitos. Tämä tieto helpotti. Sain reilu puoli vuotta sitten suht pahan ärsytysreaktion hiusväristä, kun päänahka oli niin kuiva. Sen vuoksi viime kerralla käytettiin paljon hellävaraisempia värejä ja tehtiin raitoja. Onneksi en saanut mitää pahaa reaktiota!
tympeää tässä on se, että oma väri on "maantienharmaa" ja olen tottunut värjäämään vähintään raidoilla. Mutta tärkeintä on tietysti vauvan terveys.
[/quote]
Vaaleat raidat, jotka tehdään pelkällä vaalennusaineella ovat suhteellisen turvalliset. Vaalennusaineelle tai ammoniakille ei käytännössä taida kukaan olla allerginen ja raidat eivät muutenkaan kosketa hiuspohjaa kuin satunnaisesti pois pestessä. Usein hiusväreille pahastikin allergisoituneet pystyvät ottamaan vaaleita raitoja, sillä vaalennusaine ei sisällä lainkaam ppd:tä, joka on suurin allergiaa aiheuttava ainesosa. :) eli aika huoleti voit ottaa vaikkapa niitä vaaleita raitoja piristämään omaa väriäsi.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:01"]
Kuka raskaana oleva edes pystyy välttämään kaikkia mahdollisia asioita, mitä suositellaan vältettäväksi? Esimerkiksi hiuksiaankin on värjännyt alkuraskaudessa varmasti tosi moni ennen kuin edes on tiennyt raskaudesta. Lisäksi mm. ruokien "kielvtolista" on nykyään niin suuri, että varmasti moni on aivan vahingossa syönyt jotain kiellettyä. Alkoholia on moni käyttänyt vahingossa ennen kuin on tiennyt. Mitä vielä? Kuka on osannut elää aivan kaikkien sääntöjen mukaan? Enkä tarkoita, että pitäisi olla yhtään välinpitämätön. Mietin vain, että onko edes mahdollista olla ottamatta mitään riskejä...
[/quote]
Kun kävin gynekologilla, niin hän oli myös sitä mieltä, että raskaana olevia naisia syyllistetään liikaa.
Esimerkiksi iholle laitettavat lääkkeet imeytyvät suht vähän verenkiertoon. Olisikohan hiusväriaineiden kohdalla sama?
Jos hiusväri olisi niin vaarallinen kuin hysterioitte, luulisitteko ettei tilastoissa ole kampaajien kohdalla jotain piikkiä keskenmenoissa ja sikiön kehityshäiriöissä?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:54"]
[/quote]
ap
[/quote]
No itselle se oli päivän selvää ettei värjääminen raskauden aikana ole järkevää. Hiusvärit on sellasta myrkkyä itsellekin, etten muutenkaan hirveästi viitsi värjäillä. Nykyään myös sävytykset yms. muut värit on yhtä myrkkyä kehoon. Parempi kun ei käyttäisi ollenkaan.
[/quote]
ai lähdetkö pois kaupungistakin, pakokaasuissa on nimittäin aika paljon haitallisia kemikaaleja...
Kyllä mä olen molemmissa raskauksissa ihan normaalisti värjännyt, eikä ole koskaan mitään haittaa ollut
Olen värjännyt :) empä usko että mitään ihmeellistä seuraa, ja ihan turhaa ressaat :)