Hiustenvärjäys 1. raskauskolmanneksella
Oletteko värjänneet hiuksia ensimmäisten raskauskuukausien aikana? Tai yleensäkin muuten raskaana ollessa? Kohta on eka kolmannes takana ja kuukausi sitten kävin kampaajalla, eikä käynyt silloin yhtään mielessä, etteikö voi normaalisti värjätä. Tänään törmäsin tietoon, että esim. Tanskassa raskaanaoleville ei suositella hiusten värjäystä.
Kommentit (27)
Kyllä värjäsin hiuksiani pari kertaa raskausaikana. Uskon että varoittelisivat neuvolassa, jos olisi aihetta.
Muutenkin tuntuu että joidenkin mielestä raskausaikana ei saisi edes deodoranttia tai suihkusaippuaa käyttää, saati meikata! Miettikää nyt maalaisjärjellä näitä asioita. Verratkaapa paljon ulkona on esim. pakokaasuja mitä ihmiset hengittää ja kuinka "vaarallista" se on verrattuna hiusväriin joka on hetken päässä?
Tietenkin jos on herkkä kosmetiikalle muutenkin, kannattaa toki jättää värjäämättä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]
Olen ammatiltani kampaaja, joten en voi kieltäytyä käyttämästä värejä 8kk putkeen tai ottaa sairaslomaa eli kyllä olen värjännyt niin muiden kuin omiakin hiuksia. Mitään virallista tutkimusta ei ole, tai ainakaan tuloksia että värjäys vaikuttaisi sikiöön jotenkin, mutta suurin riski raskaana ollessa on allergisen reaktion saaminen. Raskaana kroppa ja hormonit ovat muutenkin sekaisin, joten allergiaa saattaa ilmetä. Lisäksi reaktio saattaa olla vaarallinen sillä suurin osa allergialääkkeistä on kielletty raskauden ajan. Tämän vuoksi suositellaan välttämään värjäämistä.
[/quote]
Kiitos. Tämä tieto helpotti. Sain reilu puoli vuotta sitten suht pahan ärsytysreaktion hiusväristä, kun päänahka oli niin kuiva. Sen vuoksi viime kerralla käytettiin paljon hellävaraisempia värejä ja tehtiin raitoja. Onneksi en saanut mitää pahaa reaktiota!
tympeää tässä on se, että oma väri on "maantienharmaa" ja olen tottunut värjäämään vähintään raidoilla. Mutta tärkeintä on tietysti vauvan terveys.
[/quote]
Raitoja voi tehdä huoletta. Raitoja tehdessä väri ei osu päänahkaan, minkäänlaista vaaraa ei siis ole.
Itse suosin myös raidoitusta raskaana.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]Olen ammatiltani kampaaja, joten en voi kieltäytyä käyttämästä värejä 8kk putkeen tai ottaa sairaslomaa eli kyllä olen värjännyt niin muiden kuin omiakin hiuksia. Mitään virallista tutkimusta ei ole, tai ainakaan tuloksia että värjäys vaikuttaisi sikiöön jotenkin, mutta suurin riski raskaana ollessa on allergisen reaktion saaminen. Raskaana kroppa ja hormonit ovat muutenkin sekaisin, joten allergiaa saattaa ilmetä. Lisäksi reaktio saattaa olla vaarallinen sillä suurin osa allergialääkkeistä on kielletty raskauden ajan. Tämän vuoksi suositellaan välttämään värjäämistä.
[/quote]
Amen!
Olen värjännyt. Asun maalla poissa kaupungin saasteista ja en meikkaa joten kemikaaleja tulee muuten vähän.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]
Olen ammatiltani kampaaja, joten en voi kieltäytyä käyttämästä värejä 8kk putkeen tai ottaa sairaslomaa eli kyllä olen värjännyt niin muiden kuin omiakin hiuksia. Mitään virallista tutkimusta ei ole, tai ainakaan tuloksia että värjäys vaikuttaisi sikiöön jotenkin, mutta suurin riski raskaana ollessa on allergisen reaktion saaminen. Raskaana kroppa ja hormonit ovat muutenkin sekaisin, joten allergiaa saattaa ilmetä. Lisäksi reaktio saattaa olla vaarallinen sillä suurin osa allergialääkkeistä on kielletty raskauden ajan. Tämän vuoksi suositellaan välttämään värjäämistä.
[/quote]
Kylläpä on taas "ammattitaitoinen" kampaaja täällä puolustelemassa alaansa... Oletkohan yhtään vaivautunut ottamaan asioista selvää vai onko niin, että ei kiinnosta / huvita / et halua tietää millaisten myrkkyjen kanssa olet päivittäin tekemisissä?
Ja mitä noihin tutkimuksiin tulee, mihinköhän luulet Tanskan kieltojen perustuvan? Tai sen, että EU suunnittelee PPD:n kieltämistä?
Kieltämättä tulee vähän neuroottiseksi, kun ensimmäistä lasta odottaa ja jatkuvasti törmää näihin "kieltoihin", mistä ei ole ennen kuullutkaan.
En ymmärrä, miksi tuota kirjoittamaani aloitustekstiä alapeukutetaan, jos vaan pohdin asiaa.
ap
Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana en värjännyt sen jälkeen laitettiin pari kertaa raitoja folioilla siten, että väri ei koskettanut ihoa ja raitoja tuli ainoastaan päälle. Kärsin muutenkin niin herkästä ihosta raskausaikana, että väriä en olis uskaltanut laittaa.