Suussa jotain valkoista, apua!
Mulla on posken sisäpinnalla jotain valkoista sekä takana ikenessäkin. Ihan kuin jotain ihoa! :o Mitähän tää nyt on?
Kommentit (21)
Olen pumpulipuikolla yrittänyt sitä irroittaa mutta ei se mihinkään lähde. Punoittaa myös vähän siitä valkoisen ympäriltä. :o
Olen mies! :D Mitään en ole kyllä imeskellyt että enpä tiedä mitä tämä nyt voisi olla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 21:59"]http://www.tohtori.fi/?page=3177789&id=0919814
[/quote]
Ei olla näitäkään. Posken sisäpinnassa tuolla perukoilla vähän niinkuin joku pieni kalvo tai seitti.
Ap
Ne on aftoja. Täysin vaarattomia. Jos kipetytyy,apteekista saa aftageeliä, joka turruttaa. Riippuu ihan ihmisestä kelle niitä tulee, esim tietyt hammastahnat aiheuttaa joillekin niitä. Voit kokeilla kynnellä raapasta niin se "puhkeaa", mutta ei siihen mitään isoa haavaa tai mitään tule. Ne paranee itsestään.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:06"]Ne on aftoja. Täysin vaarattomia. Jos kipetytyy,apteekista saa aftageeliä, joka turruttaa. Riippuu ihan ihmisestä kelle niitä tulee, esim tietyt hammastahnat aiheuttaa joillekin niitä. Voit kokeilla kynnellä raapasta niin se "puhkeaa", mutta ei siihen mitään isoa haavaa tai mitään tule. Ne paranee itsestään.
[/quote]
Oon luullut että aftat on vähän koholla ja ehkä pikkasen finnin oloisia? Tää on enemmänkin pieni seitti. Ja miksi myös ikenessä.. pitikin kurkata suuhun. :-D
Minulla aftat ei kyllä ole kovin koholla. Ovat niin matalia että ei sitä edes meinaa tuntea jos sormella päältä vetää,monesti sitten kynnellä puhkon kun ei niistä vaivaa ole ollut. Tuo kuvauksesi siitä että se punoittaa ympäriltä mätsää myös aftaan, samaa minullakin. Afta voi olla myös sellainen suht samea,ei niinkään kirkaan valkoinen. Olisiko se seittiefekti sinusta kuvailtava myös sameana? Tässä vielä terveyskirjaston linkki: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=trs00110
Lichen planus (punajäkälä) voisi olla, mutta diagnoosi tehdään yleensä ottamalla koepala. Yleensä on symmetrisesti molemmin puolin.
Ei varsinaisesti hoitoa mutta hygienian oltava kunnossa, vaihda vaahtoamattomaan haammastahmaan.
Sitrushedelmät ja tomaatti mm saattaa kirveellä. Kamomillatee ehkä rauhoittaa.
Voi olla myös kyse poskien sisäpinnan puruvalleista.
Muita mieleen tulevia likenoidi reaktio, ärsytys esim amalgaamipaikoille. Joskus limakalvot kuoriutuvat esim happamien vitamiiniporetablettien takia. Usein, jos potilas purskuttelee esim listerineä, limakalvot voivat myös kuoriutua ja punoittaa.
Varaa kuitenkin aika hammaslääkärille, tietää suun jutut paremmin kuin yleislääkäri.
T. Hml
Ja tosiaan jos googletat niin ihmisiltä on niitä ikenistäkin löytynyt. Aika samanlaista limakalvoa se on siinä ja poskessa. #10
Onko molemmin puolin? Aftat miten sattuu, lichen aina varsin symmetrinen. Lichen voi olla nimenomaan seittimäinen.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:15"]Onko ne kovia? Niitä kutsutaan hanpaiksi.
[/quote]
*m
Minulla irtoaa poskista ja kitalaesta ihoa joka lähtee valkoisina isoina ihopaloina. Monesti hampaiden pesun tai nukkumisen jälkeen.
Näin on ollut lapsesta saakka enkä ole jaksanut kysyä lääkäreiltä mitä tämä on.
Katoppa ap wikipedian artikkeli "Afta". Siinä on hyvä kuva aftasta,näyttääkö siltä? Onko se seitti siis ympyränä/pallona vai levällään?Tuo punajäkälä on kuvien mukaan enemmänkin levällään olevaa "seittiä",afta on aina joku ympyrän oloinen rajattu alue, vaalea keskeltä, voi punoittaa ympäriltä.
Kuvaus kuulostaa tosiaan lichen planukselta. Täällä yksi ihotautilääkärin diagnosoimana siitä kärsivä. En tiedä miltä tuntuu suussa, mutta minulla ei todellakaan miellyttävältä. Kuulemma menee joskus itsestään ohi. Useampi kortisonikuuri ei ainakaan ole muuta kuin tuonut vähän helpotusta.
Kukaan ei täällä edes huomioi tälläsiä kysymyksiä. :D