Tytöt 18 TV Areena yle.fi
Kommentit (1165)
Kylläpäs on taas pöyristyttävän tyhmien ihmisten ketju, taas pääosassa ulkonäön arvosteleminen, nuorten tyttöjen. Eikö täällä olevilla ole muuta ajatusta pää nupissa. Todella kakaramaista porukkaa. Ei oo ihme, jos koulukiusaaminen koulussa yleistä kun näyttää siltä, että osan mammat näyttää mallia aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on taas pöyristyttävän tyhmien ihmisten ketju, taas pääosassa ulkonäön arvosteleminen, nuorten tyttöjen. Eikö täällä olevilla ole muuta ajatusta pää nupissa. Todella kakaramaista porukkaa. Ei oo ihme, jos koulukiusaaminen koulussa yleistä kun näyttää siltä, että osan mammat näyttää mallia aikuisena.
Olisitko samaa mieltä ja yhtä hurskas ja hyväsydäminen, jos asuisit esim. tuon kännääjäporukan naapurina?
Turha itkeä jos on jo köntsät housuissa. Ihminen taitaa olla itsensä pahin vihollinen. Kun pitää itseään ystävänään ja että on palava halu muutokseen, se myöskin tapahtuu. En sano ettei se olisi rankkaa. Silti se kannattaa koska sitten on loppuelämä terveellä pohjalla.
Joskus olen miettinyt että ihmisiä on kahdenlaisia; niitä jotka haluavat olla kokoajan ääripäässä tai niitä jotka haluavat elää tasaisen tylsää elämää ilman mitään draamaa. Nämä ensimmäiset ovat jatkuvissa vaikeuksissa (niinkuin nämä nuoret). En tiedä voiko siitä parantua. Elämä voi olla rikasta ilman alkoholilla läträämistä ja huumeiden käyttöä. Pisti korvaan myös ruma kielenkäyttö, se tekee ihmisestä vaikutelman roskaväkeen kuulumisena.
Sekin on jännä että miten ihmiset joita on lapsesta saakka elämä heitellyt kuin räsynukkea, eivät alennu tällaiselle tasolle vaan fiksuina kehittävät itseään ja hankkivat sellaisen elämän missä viihtyvät ja pysyvät hyvinvoivina.
Kylläpä täällä parjataan Mikiä. Olen osittain kommenttien kanssa samaa mieltä siitä, että hänen asenteensa oli todella huono, mutta mistään pelkästä laiskuudesta ei selkeästi ole kyse. Jos ihminen on lapsena repinyt kaikki varpaankyntensä irti ja aikuisena leikkelee paloja kasvoistaan ja repii karvoja, sekä on niin ahdistunut ja pelokas ettei juuri kykene poistumaan asunnostaan ja pakenee ylipäänsä elämää (peliaddiktio), niin ei kaikki ole henkisesti kunnossa. Paha sosiaalinen ahdistus ei näytä yhtä raflaavalta kuin vaikka Mallan itsetuhoisuus, mutta kyllä se voi todella musertaa ihmisen ja lamauttaa toimintakyvyn.
Ja Onlyfanstili löytyy. Kuinka yllättävää.
Katoh Oulun tyttöjä koko kööri!
Tytöt saa mun sympatiat kyllä. Jospa elämä siitä korjaantuis kaikilla! Symppis se ortodoksipappi (tai isä) joka otti lämpimästi vastaan
Vierailija kirjoitti:
Menikö Milla sen miehen kanssa naimisiin ? Saisipa tyttö kunnon elämän.
Ei vissiin vielä ole mennyt naimisiin, kun tässä Ylen Mallasta kertovassa jutussa puhutaan miehestä kihlattuna.
"Pian käy selväksi, että pitkään odotettu vapaus ei vastaa odotuksia.
– Muutin omilleni, mutta en pärjännyt kotona. Olin niin laitostunut."
"– Yksin asuminen oli niin vaikeaa ja stressaavaa, että jouduin lopulta osastolle sen takia, Malla muistelee.
"Kuukausi ennen omille muuttoa suunnitelmissa oli yhä, että joku kävisi Mallan luona useita kertoja viikossa. Ketään ei kuitenkaan tullut, vaikka Malla on yhä lastensuojelun järjestämän jälkihuollon piirissä."
Malla otti jälkihuollon vastaan, mutta ei koe saaneensa tarvitsemaansa apua. Jälkihuolto sijaitsee Kajaanissa, kun hän asuu Oulussa."
"Nyt yksin asumista on takana melkein kaksi kuukautta. Malla totuttelee yhä elämään omillaan.
Hän toivoo pääsevänsä muuttamaan kesällä Kuopioon, lähemmäs kihlattuaan, jota ei päässyt laitosvuosina näkemään.
Tällä hetkellä arki kuluu kuitenkin pitkälti logistiikka-alan opintojen parissa. Suunnitelmissa on vaihtaa alaa muuton jälkeen.
On kaksi vaihtoehtoa: joko opiskelen sairaanhoitajaksi tai lähden hautausalalle. Tavoitteenani on päästä avustamaan ruumishuoneella, Malla valottaa.
Erikoiselle unelmalleen hän ei keksi suurempia perusteluja. Se vain kiinnostaa enemmän kuin muut alat.
Myös tavanomaisempia haaveita löytyy. Niiden keskiössä on suhde tulevan aviomiehen kanssa.
– Toivon, että meillä olisi hyvä yhteinen elämä. Emme ikinä ole saaneet olla yhdessä ja olemme nähneet toisiamme niin vähän. Olisi kiva tehdä yhdessä arkisia asioita, Malla sanoo.
Tämänhetkisessä arjessa Mallaa ilahduttavat vasta adoptoidut seniorikissat Rontti ja Konna. Niistä puhuttaessa äänensävy muuttuu pehmeäksi.
– Haaveilin aina, että minulla on kissoja. Sen haaveen olen toteuttanut, Malla kertoo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein nolointa oli se Aliisan sossu(?)/opettaja(?)/mikälie tapaaminen. Näki taas miten auttamattoman surkeaa apua on saatavilla. Hymistellään papereiden takaa eikä kohdata tai kuunnella ihmistä. Kyllä pisti potuttamaan..
Katsoin samaa... tulee mieleen joku liukuhihna-apu. Teennäisen ja vauvaannuttavan oloista.
Ja miksi pitää puhua tuollaisessa tapaamisessa noin lässyttävästi? Kuulosti imelän ja halveksuvan äänensävyn sekoitukselta. Miksei voi puhua normaalisti kuin kenelle tahansa ihmiselle aivan omalla persoonallaan eikä jollain sosiaalitäti-aksentilla?
Ja se hymy.. siis miksi pitää hymyillä silloin kun toinen puhuu ryyppäämisestä. Tulee tunne että eivät ota vakavasti. Ymmärrän että pitää ammattinsa takia olla tietynlainen mutta tuo meni jo yli.
Johtuisko TV-kameroiden läsnäolosta, että pitää esittää maireampaa kuin onkaan.
Sääli tyttöraukkoja. Nyt tuli kyllä tosi kiitollinen olo omasta normaalista elämästä. Eikä enää tunnu niin vakavalta vaikka joskus on lasten kans kotona yöpuku päällä koko päivän. Sentään en ole veloissa, olen raitis, terve ja tasapainoinen ihminen vakaassa avioliitossa. Tasan ei käy nallekarkit... Tsemppiä kovasti tytöille ja parempaa aikuisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sarjasta pitää nostaa ISO yhteiskunnallinen keskustelu. Koska tässä pääsivät ääneen myös kaksi näiden Oulun tapausten uhria, eli 2015 saapumiserän tekemien rikosten uhreja. Miten näiden uhrien tuki on järjestetty? Dokumentista päätellen ei mitenkään!
Se että sarjassa ei näytetty uhrien tukea ei tarkoita ettei sitä ole. Ihan varmasti lastenkotinuorelle järjestetään apua jos joutuu raiskatuksi.
Itseasiassa ei välttämättä järjestetä, varsinkaan osaavaa apua. Kaikessa lastensuojelussa on sellainen ohjenuora, että esim. terapiaa ei myönnetä, jollei lapsen / nuoren tilanne ole vakaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei saa olla akuutti tilanne päällä mielenterveyden, alkoholin tms. suhteen. Täytyy myös olla pysyvä asuinpaikka ja vakiintunut tilanne, eli jos on tilapäisesti sijoitettu jonnekin, oli se sitten perhe tai laitos, niin terapiaa ei suositella/aloiteta/haeta.
Raiskatulle nuorelle saatetaan osoittaa jokin perhetyöntekijä tai ostopalveluna otettu tukihenkilö, jolla ei välttämättä ole edes teoreettista pätevyyttä kohdata nuorta sellaisessa tilanteessa.
Tiedän tämän, koska satun olemaan oululainen sijaisvanhempi, joka on luotsannut kolme tyttöä läpi hyväksikäytön jälkeiset tutkimukset ja prosessit. Ei tarjottu aivan yhtään mitään tukea, ei edes nuorimmalle 7-vuotiaalle. Inhimillisin asia mitä tarjottiin, oli rauhoittava lääkitys lääkärin tutkimusten ajaksi, joka sekin on kohtuullisen traumaattista tuon ikäiselle. Jälkikäteenkään ei mitään traumaterapiaa tms. tähän liittyen. Kun olen vertaisryhmissä keskustellut muiden perhehoidon henkilöiden kanssa, olen kuullut aivan samaa - apua ei saa edes pyytäessä.
Kiitos sinulle ❤. Voisitko kirjoittaa tästä mielipidekirjoituksen Hesariin? Tähän on pakko saada muutos! Oulun lanu on muutenkin avin seurannassa, ihan katastrofi koko paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö Milla sen miehen kanssa naimisiin ? Saisipa tyttö kunnon elämän.
Ei vissiin vielä ole mennyt naimisiin, kun tässä Ylen Mallasta kertovassa jutussa puhutaan miehestä kihlattuna.
"Pian käy selväksi, että pitkään odotettu vapaus ei vastaa odotuksia.
– Muutin omilleni, mutta en pärjännyt kotona. Olin niin laitostunut."
"– Yksin asuminen oli niin vaikeaa ja stressaavaa, että jouduin lopulta osastolle sen takia, Malla muistelee.
"Kuukausi ennen omille muuttoa suunnitelmissa oli yhä, että joku kävisi Mallan luona useita kertoja viikossa. Ketään ei kuitenkaan tullut, vaikka Malla on yhä lastensuojelun järjestämän jälkihuollon piirissä."
Malla otti jälkihuollon vastaan, mutta ei koe saaneensa tarvitsemaansa apua. Jälkihuolto sijaitsee Kajaanissa, kun hän asuu Oulussa."
"Nyt yksin asumista on takana melkein kaksi kuukautta. Malla totuttelee yhä elämään omillaan.
Hän toivoo pääsevänsä muuttamaan kesällä Kuopioon, lähemmäs kihlattuaan, jota ei päässyt laitosvuosina näkemään.
Tällä hetkellä arki kuluu kuitenkin pitkälti logistiikka-alan opintojen parissa. Suunnitelmissa on vaihtaa alaa muuton jälkeen.
On kaksi vaihtoehtoa: joko opiskelen sairaanhoitajaksi tai lähden hautausalalle. Tavoitteenani on päästä avustamaan ruumishuoneella, Malla valottaa.
Erikoiselle unelmalleen hän ei keksi suurempia perusteluja. Se vain kiinnostaa enemmän kuin muut alat.
Myös tavanomaisempia haaveita löytyy. Niiden keskiössä on suhde tulevan aviomiehen kanssa.
– Toivon, että meillä olisi hyvä yhteinen elämä. Emme ikinä ole saaneet olla yhdessä ja olemme nähneet toisiamme niin vähän. Olisi kiva tehdä yhdessä arkisia asioita, Malla sanoo.
Tämänhetkisessä arjessa Mallaa ilahduttavat vasta adoptoidut seniorikissat Rontti ja Konna. Niistä puhuttaessa äänensävy muuttuu pehmeäksi.
– Haaveilin aina, että minulla on kissoja. Sen haaveen olen toteuttanut, Malla kertoo."
En yhtään ihmettele, että hylättyjä kissoja riittää. Tuossakin ohjelmassa oli kissoja useammalla tytöllä ja jos oman elämän hoitaminen sujuu noin huonosti, pahoin pelkään, ettei eläimen hoitaminen suju sen paremmin. Kissaparat.
Tuon Aliisan ryyppääminen näytti kyllä kamalalta. Että on tuommosta jo 18-vuotiaana. Oon itekki mielenterveysongelmainen alkoholisti, enkä oo vieläkään 35v. päässy irti... Vaikea selittää miksi, mutta mulla meno alko olla tollasta vasta n. 25-30-vuotiaana lukuunottamatta tuota sakkia, näitä meluavia ja huonosti käyttäytyviä jätkiä... Toivottavasti pääsee eroon, ku on vielä niin nuori! Jos se päiväkotiharjoittelu ois alku parempaan elämään. Tsemppiä hälle!
,
Malla on minusta kaunis vaikka en yleensä pidä tuollaisesta tyylistä. Hänessä on jotain mystistä, en tarkoita vaan ylkonäköä... Kuulosti aika kamalilta ne hänen mielenterveysongelmat ja jos sitten kokee olevansa aikalailla yksin maailmassa selviytymässä siitä kaikesta. Ettei kukaan rakasta muuta kuin se vankilassa oleva mies... Joka tulee olemaan siellä pitkään. Yksinäinen keiju. Ei tuommosta tyttöä voi vihata ja tuomita huumeiden käytöstä tai siitä, että haluaa rakastaa elinkautisvankia... Tekee mieli ottaa kädestä kiinni ja syliin ja antaa hänelle sitä rakkautta mitä hän kaipaa. Ja olen nainen, en lesbo.
Näillä palstoilla on aina niin paljon kaikkea tuomitsemista. Nämä on nuoria, jotka on joutuneet lastenkotiin. Se laitoksessa eläminenkään ei oo varmasti ihan helppoa. Ja sitte toi just, ku on ollu kaikki niin kontrolloitua ja pitäiski sitte yhtäkkiä huolehtiakin asiat ite. Kodeissa asuvat nuoret oppii vähitellen aikuisuudessa ja itsenäisessä elämässä tarvittavat taidot. Esim. mä oon jo 7v. ollu koulupäivien jälkeen yksin kotona ja tehny siellä mitä lystään aikalailla, kunnes vanhemmat tulee töistä. Niin jos oot jo 18 ku oot ekan kerran ees yksin asunnossa... Ja jos samaan aikaan kärsit esim. näkö-ja kuuloharhoista yms. harhaluuloista... Ei varmasti ole helppoa.
Mikä tuon peliriippuvaisen lesbotytön nenää vaivaa? Onko tulehtunut läväreistä vai miksi on punainen kuin tomaatti?
Ihme valitusta koko ketju täynnä. Hyvä meininkihän tuossa oli joitain ylilyöntejä lukuun ottamatta. Nuoret on nuoria ja eiköhän kaikilla ole ajoittain meno ollut vähän railakampaa heh.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuon peliriippuvaisen lesbotytön nenää vaivaa? Onko tulehtunut läväreistä vai miksi on punainen kuin tomaatti?
Redditjuttu. Nenä hierotaan, tai meikataan punaiseksi.
Miten tuosta Mallasta ollaan huolissaan? Sehän tuli uskoon ja kääntyi ortodoksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suretti Mallan puolesta, kun opinnoista oli toivonut saavansa edes yhden ystävän
Onhan se ikävää, muttei yllättävää. Jutut kiertää nopeasti ja harva haluaa sekaantua laitostuneen narkomaanin elämmän jonka kaveripiiri on mitä on ja mies elikautista istuva murhaaja. Sitä voi miettiä kukin kohdallaan alkaisiko itse kaveeraamaan vai ei. Mitään ihan riskitöntä noihin piireihin sotkeutuminen edes koulukaveruuden kautta ei ole.
Kaveri alkoi seurustella narkkarin ja juoppohullun kanssa.
Lyhyen ajan sisällä kaverin lapsenlapsista narkki tehtaili lasuja, kaverista rikosilmoituksen pahoinpitelystä, pummaa rahaa, varastaa tavaraa.
Täytyi sanoa kaverille, ettet tuo tuota ihmistä lähellekään meidän perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Redditjuttu. Nenä hierotaan, tai meikataan punaiseksi.
Et oo tosissas!!
Onhan se ikävää, muttei yllättävää. Jutut kiertää nopeasti ja harva haluaa sekaantua laitostuneen narkomaanin elämmän jonka kaveripiiri on mitä on ja mies elikautista istuva murhaaja. Sitä voi miettiä kukin kohdallaan alkaisiko itse kaveeraamaan vai ei. Mitään ihan riskitöntä noihin piireihin sotkeutuminen edes koulukaveruuden kautta ei ole.