Mikä auttaa viinanhimoon?!
Ihan hirveä himo juoda. Pitää olla nyt kuukausi oikeasti ilman, se on päätetty ja noin viikko on takana. Aiemmin oli ihan ok olo päätöksen kanssa, mutta tänään iski kauhea himo juoda! Eikä riitä yksi tai kaksi lasia vaan haluan juoda kännit. Voisin muuten käydä kaupassa ja ostaa vaikka loppurahoilla ruokaa (mitä on muutama kymppi), mutta odotan remonttiporukkaa kotiin. Miten deekut pärjäätte tämän tunteen kanssa? Mietin normaalisti lähinnä treenaamista, kielten opiskelua yms. mutta tänään tuo himo juoda on järjetön ja en tiedä mikä auttaa vastustamaan sitä...työtkin auttaisivat muttei niitä ole tällä hetkellä.
Kommentit (57)
Olen vielä sellainen tuurijuoppo joka voi olla viikkoja ilmankin viinaa. Yleensä siivoan sitten kodin putipuhtaaksi ja teen joka päivä itselleni ja puolisolleni hyvät ruoat, pidän itsestäni huolta, maksan laskut jne. Olen kontrollifriikki. Tuntuu etten osaa relata ellen juo... sitten kuuntelen musiikkia ja nautin. Muuten stressaan koko ajan täydellisyyttä! Rasittavaa.
AP
Mene salille tai muuhun treeniin. Olen ollut 5 viikkoa ilman tippaakaan alkoholia. Välillä tuo himo iskee mutta menee nopeasti ohi. Kotona ei saa olla alkoholia ettei liian helposti saatavilla.
Mulla oli ennen kans tota samaa ongelmaa, ja se taas paheni ku korona alkoi, enkä vaan sit pystyny vastustamaan sitä alkohoolin himoa mikä iski, mut nyt onneks ei oo ollu tommosta ,enkä kyllä tiedä mistä se taas johtuu ettei niinkään tee mieli känniä,, mulla ei oo mitään hyvää vinkkiä antaa, se on paha ku viina piru iskee,,pitää vaan yrittää taistella vastaan
Kai sun on oltava tiukkana itsellesi ja et saa antaa periksi mieliteolle. Mieti syitä, miksi teit tuon päätöksen ja juo litra vettä.
Noh, ajattelin käydä ostamassa lisää jotain kunnon ruokaa pakkaseen ja niitä limuja ja muita herkkuja. Parempi se on vaikka jotain mässätä kuin juoda...lenkin jälkeen menen vaikka suoraan kauppaan.
AP
Onko viina siis sinulle keino päästää irti kontrollista ja rentoutua? Voisiko nämä saavuttaa jotenkin muilla tavoin? Älä odota täydellistä lopputulosta, mutta voithan kokeilla esimerkiksi tanssia/liikehtiä vapaasti musiikin tahtiin, mennä lenkille ja juoksennella päättömästi, kieriä sängyllä vailla kontrollia, kirjoittaa tarinaa ilman järkeä tms. Nämä eivät varmaankaan toimi yhtä hyvin kuin alkoholi, mutta pitemmän päälle ovat varmasti parempia kuin kännäys.
Pitemmän päälle ratkaisu voisi löytyä täydellisyydentavoittelun vähentämisestä, vaikka aihealue kerrallaan. Täydellisyydentavoittelu on ollut itsellenikin ongelma, mutta on ollut ihanaa huomata, että elämä on omalla tavallaan täydellistä juuri epätäydellisenä :)
Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Kai sun on oltava tiukkana itsellesi ja et saa antaa periksi mieliteolle. Mieti syitä, miksi teit tuon päätöksen ja juo litra vettä.
Veriarvoissa on mulla parannettavaa ja haluan tehdä kuitenkin tehdä vielä fyysistä työtä. Esim. ferritiini on vain 36. Juominenkin vain pilaa niitäkin arvoja ja tiedän, että jos juon yhtenä päivänä niin seuraavana on yhtä suuri himo juoda ellei jopa pahempi (voin juoda monta päivää putkeen).
AP
Katsele vaikka yuotubesta entisten juoppojen kertomuksia ehkä se antaa voimia olla juomatta.
Alkoholiton 100 päivää hyvä alku siihen että alkoholinkäyttö loppuu kokonaan.
Päätät, että kuukauden päästä vedät niin, että Norja näkyy. Merkkaat ryyppypäivän oikein kalenteriin.
Vierailija kirjoitti:
Onko viina siis sinulle keino päästää irti kontrollista ja rentoutua? Voisiko nämä saavuttaa jotenkin muilla tavoin? Älä odota täydellistä lopputulosta, mutta voithan kokeilla esimerkiksi tanssia/liikehtiä vapaasti musiikin tahtiin, mennä lenkille ja juoksennella päättömästi, kieriä sängyllä vailla kontrollia, kirjoittaa tarinaa ilman järkeä tms. Nämä eivät varmaankaan toimi yhtä hyvin kuin alkoholi, mutta pitemmän päälle ovat varmasti parempia kuin kännäys.
Pitemmän päälle ratkaisu voisi löytyä täydellisyydentavoittelun vähentämisestä, vaikka aihealue kerrallaan. Täydellisyydentavoittelu on ollut itsellenikin ongelma, mutta on ollut ihanaa huomata, että elämä on omalla tavallaan täydellistä juuri epätäydellisenä :)Tsemppiä sinulle!
On oikeastaan keino päästää irti. Olen joskus ollutkin muutenkin sellainen rento läpänheittäjä ennemminkin ja nyt olen siivousintoinen suorittaja. Tuntuu etten ole enää oikein oma itseni ellen juo...aivan kamalaa.
AP
Viina. Viina auttaa viinanhimoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitemmän päälle ratkaisu voisi löytyä täydellisyydentavoittelun vähentämisestä, vaikka aihealue kerrallaan. Täydellisyydentavoittelu on ollut itsellenikin ongelma, mutta on ollut ihanaa huomata, että elämä on omalla tavallaan täydellistä juuri epätäydellisenä :)Tsemppiä sinulle!
On oikeastaan keino päästää irti. Olen joskus ollutkin muutenkin sellainen rento läpänheittäjä ennemminkin ja nyt olen siivousintoinen suorittaja. Tuntuu etten ole enää oikein oma itseni ellen juo...aivan kamalaa.
AP
Mulla vähän sama homma. Nyt kun olen ollut 5 viikkoa juomatta niin tuntuu kuin hyvä kaveri olis kuollu. Vaikka veriarvoni korjaantui erittäin hyvin ja muitakin jonkin verran positiivisia asioita on tapahtunut niin mikään ei oikeastaan tunnu miltään. Vaikka enpä nyt ajatellut kokonaan lopettaa juomista mutta pari viikkoa ainakin vielä selvinpäin ennen laivareissua.
Tämä on kuvaavaa stooria addiktiosta. Siitä kuinka tärkeäksi tuo addiktion kohde voi muuttua. Kiitos että jaatte!
Itselläni ei ole viinanhimoa, mutta sokerinhimo on. Ei sekään kovin terveellistä ole, että mättää joka päivä itseensä pullaa, karkkia ja jätskiä. Siihen ei paljon auta kehotuksen "päättää olla juomatta / syömättä sokeria". Eilen illalla oli hetken sellainen olo, että voin olla ilman sokeria. Olin niin kiitollinen siitä olotilasta, yleensä nimittäin iltaisin kieriskelen armottomassa sokerinhimossa. Tuntuu ettei unikaan tule ilman jotain makeaa. Karkkipussi, miten iso hyvänsä, hupenee aina kerralla. :-/ Voi kunpa saisimme avun!!
Pitää saada kiintiö täyteen. Sen jälkeen ei enää viinaa tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuvaavaa stooria addiktiosta. Siitä kuinka tärkeäksi tuo addiktion kohde voi muuttua. Kiitos että jaatte!
Itselläni ei ole viinanhimoa, mutta sokerinhimo on. Ei sekään kovin terveellistä ole, että mättää joka päivä itseensä pullaa, karkkia ja jätskiä. Siihen ei paljon auta kehotuksen "päättää olla juomatta / syömättä sokeria". Eilen illalla oli hetken sellainen olo, että voin olla ilman sokeria. Olin niin kiitollinen siitä olotilasta, yleensä nimittäin iltaisin kieriskelen armottomassa sokerinhimossa. Tuntuu ettei unikaan tule ilman jotain makeaa. Karkkipussi, miten iso hyvänsä, hupenee aina kerralla. :-/ Voi kunpa saisimme avun!!
Itse otan olutta silloin tällöin. Se on ihan jees. Mutta akan sokerihimo on tosiaan raskasta katsella vierestä. Voittaa kaikki muut himot. Ja ne pahat olot myös kun on taas sortunut sokeria syömään.
Osta limua ja juo sitä pahimpaan janoon. Tai jotakin hirveän makuista dieettilitkua. Esimerkiksi.
Muita keinoja: käy saunassa, lenkillä, harrasta sksiä tai tee jotakin, mistä saat mielihyvää - nopeasti ja paljon.