Minkäikäisenä hurahdit ateismiin?
Oliko taustalla traumaattisia kokemuksia liittyen uskontoihin vai millä tavalla koit herätyksen ja hurahdit ateistiksi?
Kommentit (48)
En ole ikinä uskonut, en edes lapsena. Vaikka kävin seurakunnan kerhossa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:25"]
Olen aina ollut ateisti.
Noh, ehkä muksuna tuli uskottua Jumalaan vähän samalla tavalla kuin vaikkapa hammaskeijuun ja joulupukkiin.
[/quote]
Tuota kutsutaan ideologiseksi historian uudellenkirjoitukseksi. On kuitenkin olemassa se hetki elämässä kun hurahdit ateismiin. Lapsi ei ole vielä ateisti vaikkei uskoisi Jumalaan sen enempää kuin lapsi on kommunisti jos hänellä ei ole yksityisomaisuutta.
Voisko nää suviseuralaiset jo mennä vaikka hartauteen tai munkkikahville ja lopettaa tän spämmäyksen täällä? Lisääntykää ja täyttäkää maa mun puolesta mutta pysykää omilla keskustelupalstoillanne.
Ateismiin ei hurahdeta, vaan tullaan järkiinsä. Uskonto vain vallanhimoisten väline massojen hallitsemiseen ja laumasielut menevät siihen 6 - 0. Varsinkin kristonuskon varjolla on tuhottu enemmän kansoja ja kulttuureita kuin mitä jihadistit ovat tähän mennessä tuhonneet. Vallasta on kyse ja ahneudesta. Mua eivät nämä asiat vaan kiinnosta.
Mä en ole kyllä koskaan ymmärtänyt mitään uskontohömppää, että en voi oikeen sanoa hurahtaneeni mihinkään uskoon tai uskomattomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:28"]
Voisko nää suviseuralaiset jo mennä vaikka hartauteen tai munkkikahville ja lopettaa tän spämmäyksen täällä? Lisääntykää ja täyttäkää maa mun puolesta mutta pysykää omilla keskustelupalstoillanne.
Ateismiin ei hurahdeta, vaan tullaan järkiinsä. Uskonto vain vallanhimoisten väline massojen hallitsemiseen ja laumasielut menevät siihen 6 - 0. Varsinkin kristonuskon varjolla on tuhottu enemmän kansoja ja kulttuureita kuin mitä jihadistit ovat tähän mennessä tuhonneet. Vallasta on kyse ja ahneudesta. Mua eivät nämä asiat vaan kiinnosta.
[/quote]
Ideologia on vahvimmillaan juuri silloin kun sen olemassaolo kielletään. "En hurahtanut kommunismiin, vaan tulin vain järkiini, koska kommunismi on se ainoa oikea järkevä oppi." Ateismi on ideologia muiden joukossa, kuten on uskonnot ja poliittiset ideologiat jne. Ateistien naiivius huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:33"]
[/quote]
Ideologia on vahvimmillaan juuri silloin kun sen olemassaolo kielletään. "En hurahtanut kommunismiin, vaan tulin vain järkiini, koska kommunismi on se ainoa oikea järkevä oppi." Ateismi on ideologia muiden joukossa, kuten on uskonnot ja poliittiset ideologiat jne. Ateistien naiivius huvittaa.
[/quote]
Uskovaisetko sitten eivät ole lainkaan naiiveja?
Olen aina ollut ateisti ja tulen aina olemaan. Uskonto on sairasta, ja mielestäni on väärin että vanhemmat tuuputtavat sitä lapsilleen väkisin. Ei lapsesta tule uskovaista ellei vanhemmat (tai koulu, mikä nykyään on kiellettyä!) ole siitä jankkaamassa. Uskonto on tuonut ihmiselle vaan harmia. Olen samaa mieltä vitosen kanssa
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:27"]
En ole ikinä uskonut, en edes lapsena. Vaikka kävin seurakunnan kerhossa.
[/quote]
Sama juttu. Lapsena en toki kutsunut itseäsi ateistiksi, mutta pidin jo silloin kaikkia raamatun tarinoita satuina.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:34"]
[/quote]
[/quote]
Uskovaisetko sitten eivät ole lainkaan naiiveja?
[/quote]
Lue tummennettu kohta uudelleen.
Ihminen on syntyjään ateisti, toiset vain manipuloidaan uskomaan sairaisiin satuihin ja kaikista tyhmin aines ei ikinä pääse näiden satujen otteesta, vaan manipuloi myös omat lapsensa mielisairaiksi.
Kutsutko sitä hurahtamiseksi, kun tajuaa ettei uskokaan siihen, mitä päiväkodissa ja koulussa opetettiin totuutena? No minä hurahdin tajuamaan oman uskoni puutteen n. 10-vuotiaana.
[/quote]
Eihän ole. Sama kuin väittäisit, että se etten harrasta jalkapalloa on harrastus.
[/quote]
[/quote]
Ja minä en voi käsittää että aikuinen muka täysjärkinen ihminen uskoo että tuolla ylhäällä on joku ukkeli joka elämää ohjaa. Se ei ole ihan tervettä.
Mä voisin väitetellä tästä sun kanssa mutten viitti ettet tee samaa kuin se edellinen hihhuli jonka kanssa väittelin. Se hyppäs väittelyn jälkeen 5.kerroksesta pihalle.
En ole hurahtanut koskaan mihinkään. En oikeastaan tiedä olenko ateisti vai agnostikko. Uskonnolla tai uskomuksilla tai uskonnon puutteella ei ole isoakaan merkitystä elämässäni. Minä elän, olen olemassa, kuolen joskus enkä tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu. Olin koulussa ev.lut. uskontotunneilla ja vähän ihmettelin, että miksi tällaista pitää opiskella. Opiskelin kuitenkin ja huomasin, että helppoahan sitä uskonnon kirjaa on ulkoa opetella ja vetää hyvä numero siinä missä muistakin oppiaineista. En vaan oikein tajunnut, miksi uskontoa koulussa opetetaan, eikös se pitäisi opettaa jossain muualla?
Ateismiin ei hurahdeta, se on normaali tila. Uskonnot on sitten ne mihin hurahdetaan, jos ei kestetä realismia.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Eihän ole. Sama kuin väittäisit, että se etten harrasta jalkapalloa on harrastus.
[/quote]
Harrastuksen ja ideologian vertaaminen ei toimi.
Jumalaan uskominen ei tuntunut oikealta oikeastaan missään kohtaa. Varsinkin siinä kohtaa kun kaverit kävi riparin ja tuli uskoon yritin käydä kirkossa ja rukoilla että tulisin uskoon. Luin myös raamattua koska halusin antaa mahdollisuuden ennen kuin suinpäin hylkää sen valheena. Yritin pitkään ylläpitää sisäistä agnostikkoani mutta lopulta vain totesin että koko touhu on höpöhöpöä, ja kannattavampaa olisi yrittää uskoa vaikka joulupukkiin. Raamattuun jätti enemmän aukkoja ja antaa oikeasti Jumalasta aika pelottavan kuvan. Sitä luettuani yrtit entistä kovemmin uskoa koska pelkäsin jumalaa.
Ei siis traumoja ellei nyt teidän pyhän kirjan lukemista vapaaehtoisesti sellaiseksi lasketa, en vaan ole koskaan sydämestäni (tai edes mieleltäni) uskonut. Olen kai pohjimmiltaan liian skeptinen ja mun mielestä oli aika lopettaa tää mun pelolla ylläpidetty "uskominen".
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 14:36"]
Kutsutko sitä hurahtamiseksi, kun tajuaa ettei uskokaan siihen, mitä päiväkodissa ja koulussa opetettiin totuutena? No minä hurahdin tajuamaan oman uskoni puutteen n. 10-vuotiaana.
[/quote]
Aivan tosiaan, mä hurahdin tajuamaan ettei joulupukkia ole olemassa, varmaan joskus noin 6-vuotiaana.
Muita satuja en muista pitäneeni toteta koskaan...
Olen aina ollut ateisti.
Noh, ehkä muksuna tuli uskottua Jumalaan vähän samalla tavalla kuin vaikkapa hammaskeijuun ja joulupukkiin.