Mitä opiskelualaa olet katunut?
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:47"]Kaikkia.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Mitä sitten olet opiskellut?
Tuheronkitkijä. Raskasta duunia ja olen kalalle allerginen.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:55"]Tuheronkitkijä. Raskasta duunia ja olen kalalle allerginen.
[/quote]
Ok.
Restonomi, täysin turhake kun ko ala ei kiinnosta yhtään, enkä voi vuorotöitä tehdä. Kohta valmistun merkonomiksi, mutta ei sekään ota tulta purjeisiinsa...voi tätä elämää :(
Voisko joku auttaa mua löytämään paikkani, haluaisin auttaa muita, mutta mitään kovin fyysisesti raskasta en jaksa.
Puutarhurin opintoja Lepaalla, ihan peestä. Onneksi tajusin lopettaa ja lähteä opiskelemaan muualle. Ei ollut mun juttu sitten olleskaan. Opo niin hemmetisti tyrkytti aikoinaan. Nyt olen tradenomi ja kehityspäällikkö ja työssä mistä pidän.
Tietotekniikka. Ei vaan ole mun juttu, vaikka innoissani aikanaan hainkin. Siis hyötyähän siitä on ollut paljonkin, mutta töitä teen toisella tekniikan alalla, minne kouluttauduin myöhemmin ja tämä on se omani, tietotekniikkaa tuli tarpeeksi sivuaineinakin.
Aineenopettajaksi opiskelua.. kova oli innostus kieliin, mutta kääntäjille ei oikein ole töitä ja se on myös aivan liian yksinäistä työtä, ja niin tein opettajan opinnot. Opettajan työ ei sovellu minulle, tykkäisin kyllä opettaa niitä kieliä mutta en jaksa sitä kasvatustyötä. Työ tulee uniinkin jatkuvasti ja mietin, miten seuraavasta lukuvuodesta selviää.. Haluaisin kuitenkin töitä tehdä, mutta en tiedä, mikä se minun alani oikein olisi.
Oikis.
Pelkkää ulkoa opettelemista ja suurin osa muista opiskeljoista itsekkäitä omannavan tuijottajia. Onneksi tajusin vaihtaa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:47"]Kaikkia. -Mies 29v + 1v- [/quote] Mitä sitten olet opiskellut?
[/quote]En kehtaa paljastaa tarkkaan, mutta AMK:ssa paria ihan erilaista alaa ja ammattiopistossa yhtä. Sen lisäksi olen käynyt tosi monissa pääsykokeissa ja haastatteluissa.
Kaikista lannistavinta oli ehkä se, kun kävin kuva-artesaanin pääsykokeissa korvessa monta vuotta sitten ja sain huonoimmat mahdolliset pisteet, vaikka kuvataide on aina ollut selvä vahvuuteni. Muistan kyllä silloin, kun taisin olla hotellissa Kuopiossa edellisenä yönä isän kanssa yöpymässä ja sanoin jotain siitä, miten se koe ja ala ei ehkä niin olekaan oma juttu, mutta tuli sielläkin käytyä.
Kerran poistuin myös eräästä amiksesta pääsykoepäivänä ennen kokeen alkua, kun en löytänyt oikeaa luokkaa tarpeeksi helposti. Motivaatio kerkesi laskea liikaa. Iltalukioon menin 19-vuotiaana, mutta ahdistuin niin pahasti ensi käynnillä, että jouduin jättämään leikin kesken heti. Olin myös samoja aikoja eräässä sisäoppilaitoksessa, mutta kestin vain yhden yön, kun olisi joutunut jakamaan pikkuhuoneen toisen opiskelijan kanssa ja henkilökuntakaan ei ollut mitenkään yliystävällistä. Kai minulla oli joku paniikkihäiriön tapainen siihen aikaan.
Tästä voi tulla jotenkin laiska tai välinpitämätön kuva, vaikka mielestäni totuus on päinvastainen; olen miettinyt näitä asioita valtavasti melkein pakkomielisesti ja ikinä ei vain pääse yksimielisyyteen itsensä kanssa.
Nyt siis kuitenkin opiskelen erästä juttua ja valmistuminen häämöttäisi vuoden päässä.
-Mies 29v + 1v-
Hienoa jos joku tietää jo nuorena mitä haluaa. Mutta meillä maalla ei kaikkia ammatteja edes tule vastaan, joten olisi voinut löytyä joku kiintoisa ala jos olisi ymmärtänyt alan päälle enemmän. Esimerkiksi sellainen yksinkertainen ammatti kuin puheterapeutti tai elintarviketekniikko, ei maalla sellaisia ollut, joten ei tullut mieleenkään. Kun lähdin opiskelemaan tietotekniikkaa, se oli uusi nouseva ala, hyvin työllistävä ja minulle matemaattisena lahjakkaana sitä myös suositeltiin. Mutta jo opiskeluaikana tajusin, että käyn koulun loppuun ja haen heti jotain muuta, sillä ala tuntui hyödylliseltä osalta, mutta ei tuntunut siltä, että ikääni jaksaisin niin tylsällä alalla töitä tehdä, jonkun aikaa olen tehnyt kyllä.
En varsinaisesti alaa kadu, mutta olisin aikanaan päässyt opiskelemaan kahteen paikkaan. Isoon kaupunkiin yhtä alaa ja pikkukaupunkiin toista alaa joka silloin kiinnosti enemmän. Valitsin pikkukaupungin ja nyt olen jumissä täällä pikkupaikassa työttömänä ja mietin miten eri tavalla elämä olisi voinut mennä jos olisin muuttanut isompaan kaupunkiin eri alan opintojen pariin, vaikka työllisyystilanne sillä toisellakaan alalla ei ole hyvä.
Ei nyt mikään ala, mutta kadun että menin nuorempana lukioon. Menin, koska en tiennyt oikein mitä halusin ja kaikki kaveritkin meni. Tappelin ihan turhaan asenteella "kyllä nyt käyn loppuun kun aloitinkin", vaikka tietyissä aineissa olin tosi huono. Meni monta vuotta hukkaan, enkä silti valmistunut lukiosta. Lopulta tajusin, että miksi tapella kun ei sillä huonolla lukiotodistuksella tee mitään kuitenkaan. Menin amikseen, sain tosi hyvät paperit ja stipendin, ja nyt opiskelen ammattikorkeassa samaa alaa ja menee tosi hyvin. Ja mikä tärkeintä, mua kiinnostaa tämän alan opiskelu kauheasti ja olen motivoitunut. Jos vain olisin tajunnut aikaisemmin niin olisin jo valmistunut.
Kuvataide. Ihana harrastus meni aivan pilalle, kun siitä tuli ammatti. Hirveä ala!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:06"]
Ei nyt mikään ala, mutta kadun että menin nuorempana lukioon. Menin, koska en tiennyt oikein mitä halusin ja kaikki kaveritkin meni. Tappelin ihan turhaan asenteella "kyllä nyt käyn loppuun kun aloitinkin", vaikka tietyissä aineissa olin tosi huono. Meni monta vuotta hukkaan, enkä silti valmistunut lukiosta. Lopulta tajusin, että miksi tapella kun ei sillä huonolla lukiotodistuksella tee mitään kuitenkaan. Menin amikseen, sain tosi hyvät paperit ja stipendin, ja nyt opiskelen ammattikorkeassa samaa alaa ja menee tosi hyvin. Ja mikä tärkeintä, mua kiinnostaa tämän alan opiskelu kauheasti ja olen motivoitunut. Jos vain olisin tajunnut aikaisemmin niin olisin jo valmistunut.
[/quote]
Toivottavasti saat töitä:). Se on se juttu!
Kampaaja ja pukuompelija. Molemmissa todella paska palkka, töitä saisi tehdä kuin mielipuoli ja silti saa surkee palkkaa. Ja mitä huonompi on ihmisten maksukyky, niin sitä vähemmän he palveluitani kaipaavat.
Nuoruuden virheitä. Taas aion palata koulun penkille, tällä kertaa sellainen ala joka työllistää.
It-tradenomi, olin muutaman kuukauden.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 15:09"]
Kuvataide. Ihana harrastus meni aivan pilalle, kun siitä tuli ammatti. Hirveä ala!
[/quote]
Mä oon vähän kans että kadunko vai en. Ainakin opintojen aikana tajusin ettei musta ole valokuvaajaksi, olen liian ujo siihen homman. Olen myös sen verran bisneshenkinen, että graafinen suunnittelu lopulta kolahti. Kuitenkin opinnoissa ei painotettu tarpeeksi kehittyvää tietoktekniikkaa ja jouduin jatkamaan opintoja it-alalla. Myös taideihmisten karsastus rahaa kohtaan on todella perseestä, ja kun ilmoitin haaveilevani yrittäjyydestä jotkut opettajat ja luokkakaverit alkoivat karsastella ja vähätellä minua.
Opiskelin kauppakorkeassa valmiiksi ja valmistuttuani tajusin ettei ollutkaan minun juttu. En kyllä tiedä vieläkään mikä olisi.
Kaikkia.
-Mies 29v + 1v-