"Älä nyt vaan enää laihduta".
Anteeksi mutta vituttaa. Olen aikuinen ihmine ilman anoreksiamenneisyyttä. Mittani on nyt 176 cm ja 67 kg. Normaalipainoinen mielestäni. Tiputtanut pikkuhiljaa kuutisen kiloa. Mua vituttaa nämä "älä nyt vaan enää laihduta" -tyypit. Miksi pitää koittaa opastaa tai neuvoa aikuista ihmistä?
Kommentit (46)
Tuliko naisilta tuo kommentti? Olet just nyt ihannepainossa onnea! Suomalaiset eivät voi olla onnellisia toisen puolesta..
:D Sama juttu täälläkin. Kun aikoinaan aloin laihduttamaan niin eräät olivat epäileväisiä sen suhteen onnistunko, n. 10 kilon pois lähtemisen jälkeen alkoi tosiaan tulla tota "älä nyt enää laihduta"-lausetta.
Mjaa-a. Paha sanoa, kun en sinua tunne enkä tiedä, miten nopeasti olet laihduttanut. Minä en usko tuon kommentin johtuvan kateudesta, vaan pikemminkin siitä, että kommentoija oikeasti epäilee sinun laihduttaneen liian rajusti tai kärsivän syömishäiriöstä. Älä suutu, sinä tietysti tiedät kärsitkö vai et, mutta mistäpä joku sivullinen sitä voi tietää, ja jos painosi on pudonnut dramaattisesti, voi joku luullakin sinun sairastuneen anoreksiaan tai bulimiaan tms. Niihin kun voi sairastua missä elämänvaiheessa vain!
Sinänsä painosi on oikein hyvä, ja lämpimästi onnittelen sinua laihtumisesta.
Me naiset olemme vähän hassuja painomme suhteen. Kovasti toivomme muiden noteeraavan painon putoamisen, mutta sitten herkästi otamme nokkiimme, jos kommentit eivät ole presiis sitä, mitä haluaisimme. Saako sitä painoa nyt kommentoida vai eikö saa? Joko se on yksityisasia tai ei ole. Itse olen vähän sitä mieltä, että toisen painoa ei pidä kommentoida millään tavalla, mutta JOS joku haluaa puhua laihduttamisestaan ja painostaan, niin sitten on parempi opetella olemaan suuttumatya, kun muut siihen keskustelunaiheeseen yhtyvät.
Aika iso ero tässä sukupuolen välillä. Olen mies ja pari vuotta sitten tiputtanut 25kg enkä koskaan kuullut mitään negatiivistä. "Mitä vittua sä oot tehnyt?" (positiivisessa mielessä, naureskellen) "jätkä alkanut treenaan jumalauta!" tsemppipuheita vain joka suunnasta. En tajua miksi naiset ovat naisille niin paskamaisia ulkonäköasioissa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:29"]
Me naiset olemme vähän hassuja painomme suhteen. Kovasti toivomme muiden noteeraavan painon putoamisen, mutta sitten herkästi otamme nokkiimme, jos kommentit eivät ole presiis sitä, mitä haluaisimme. Saako sitä painoa nyt kommentoida vai eikö saa? Joko se on yksityisasia tai ei ole. Itse olen vähän sitä mieltä, että toisen painoa ei pidä kommentoida millään tavalla, mutta JOS joku haluaa puhua laihduttamisestaan ja painostaan, niin sitten on parempi opetella olemaan suuttumatya, kun muut siihen keskustelunaiheeseen yhtyvät.
[/quote]
villakoiran ydin, sanoisin.
Yksi syy miksi niin sanotaan, on se että liian laiha nainen ei näytä hyvältä - luurangot eivät ole kauniita.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:26"]
Mulle sanottiin tota kun 176 cm pitkänä pudotin painoa 65 kg:sta alle 55kg:n.. Eli ihmiset oli huolissaan. Ei välttämättä sunkaan saamien kommenttien taustalla ole kateus (siis wtf?) vaan aito huoli siitä, että että et riitä itsellesi tuollaisena ja että syömishäiriöt ovat valitettavan yleisiä..
[/quote]
Toi paino onkin jo todella alhainen :o En tuossa tapauksessa ihmettele lainkaan toisten kommentointia.
Olen siis tuo nro 8, ja tällä hetkellä painan vieläkin sen 60 kg (163 cm), läskiä löytyy ylimääräistä ja vaikka tavoitepainoni on 58 kg se ei ole millään mittapuulla vielä liian alhainen kenellekään.
[/quote]
Ei todellakaan ole mitenkään alhainen. Olen itse täysin tuon pituinen ja saman kokoinen. Melkein 10 kiloa läskiä lähtisi ihan kevyesti ennen kuin oltaisiin edes alipainon rajalla.
Tuskin tarkoittavat (ainakaan kaikki) tuolla kommentilla pahaa, ehkä enemmänkin sellainen ajattelematon tokaisu, jopa kehuksi tarkoitettu. Jotkut tietenkin voivat olla kateellisia
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:29"]
[/quote]
Minä en halua mitään kommentointia painostani. Mielestäni suureen ääneen ihailu "oletpa laihtunut mahdottomasti" on loukkaavaa. Se tarkoittaa, että olen ennen ollut valtava läski ja toiseksi, mitä hittoa minun kehoni kuuluu kenellekään muulle? Painoa ei oteta puheeksi ellei henkilö itse ota sitä puheeksi. Jos ei halua olla moukka.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 13:32"]
Aika iso ero tässä sukupuolen välillä. Olen mies ja pari vuotta sitten tiputtanut 25kg enkä koskaan kuullut mitään negatiivistä. "Mitä vittua sä oot tehnyt?" (positiivisessa mielessä, naureskellen) "jätkä alkanut treenaan jumalauta!" tsemppipuheita vain joka suunnasta. En tajua miksi naiset ovat naisille niin paskamaisia ulkonäköasioissa.
[/quote]
Naiset kokevat toisten naisten ulkonäön itselle uhaksi. Monelle on kova paikka kun se aiemmin näkymätön nainen muuttuukin vetävämmäksi ja niinkin yksinkertaisen asian kuin laihtumisen kautta. Ilmeisesti miehillä ei näytä olevan samaa asiaa, tai sitten miehillä ei yksinkertaisesti ole niin heikko itseluottamus oman kehonkuvan suhteen mitä naisilla.
Jos huomaa että toinen on laihduttanut, eikö voi kommentoida jollain muulla tavalla kuin "Älä nyt vaan enää laihduta" lauseella. Mä tulen aina suunnattoman kiukkuiseksi ja häkeltyneeksi tuosta lauseesta. Mitä tuohon voi vastata?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 11:14"]
Jos huomaa että toinen on laihduttanut, eikö voi kommentoida jollain muulla tavalla kuin "Älä nyt vaan enää laihduta" lauseella. Mä tulen aina suunnattoman kiukkuiseksi ja häkeltyneeksi tuosta lauseesta. Mitä tuohon voi vastata?
[/quote]
Kysy että "miksi?" Voit saada puhujan häkeltymään tai miettimään omia sanomisiaan.
Minun aloitus paino oli 90kg, olen 160cm pitkä. Olen pikkuhiljaa pudottanut painoa ja painan nyt 69kg. Jo pidemmän aikaa olen saanut noita älä nyt enää painoa pudota kommentteja. Jopa niitä kohta sinulla on syömishäiriö ja eihän sinusta ole kohta mitään jäljellä.
Painoindeksin on 26 eli olen ylipainoinen edelleen.
Mulle sanottiin tuota jo silloin, kun olin saanut ekat 15 kiloa pois ja painoin yhä yli sata kiloa. Nyt olen normaalipainossa ja sekös joitakuita vituttaa.
Kateellisuus.
En saanut noita kommentteja silloin kun laihdutin lievästi ylipainoisesta normaalipainoiseksi (tällöin sain naispuolisilta kavereilta vain hehkutusta). Nyt kun tavoitteena on pudottaa vielä pari kiloa ja olen tehnyt tavoitteeni selväksi saan juuri noita kommentteja. Ja ei, en näytä riutuneelta vaan hehkeältä ja normaalipainoiselta, juuri miesten mukaan :D
Naisia nyt vituttaa, että me ex-läskit voidaan muuttua myös hoikiksi ja timmeiksi. Mä en enää ole se kaveriporukan läski seinäruusu ja sen kyllä huomaa kun saan eniten huomiota AINA kun ollaan ulkona :)
Mulle sanottiin tota kun 176 cm pitkänä pudotin painoa 65 kg:sta alle 55kg:n.. Eli ihmiset oli huolissaan. Ei välttämättä sunkaan saamien kommenttien taustalla ole kateus (siis wtf?) vaan aito huoli siitä, että että et riitä itsellesi tuollaisena ja että syömishäiriöt ovat valitettavan yleisiä..
Olen 163 cm ja kun olen laihduttanut, niin jo 67 kiloisena alkoi tulla noita kommentteja. Mutta eniten miehiltä. En tiedä tajusivatko, että olin vielä ylipainoinen. Syyksi sanoivat, ettei peppu ja rinnat pienenisi ja naisella kuuluu olla muotoja. Vaan mitä se heille kuuluu. Nykyään yritän peitellä laihduttamistani.
Oi kun kuulostaa tutulta, mun yks ystävä vihjaili kun laihduin kokoajan että olen liian laiha ja halveksui ääneen esim naisia jotka käyvät kuntosalilla hakemassa muotoja (itse kävin kuntosalilla). No olihan siinä kaikkea muutakin kateellista jauhantaa niin päin kasvoja kuin selän takana, joten tiemme erkanivat. Kyllä muutama kuukausi sitten alkoi nauruhermoja heikottaan, kun ks. kaveri alkoi mainostamaan niin instassa kuin facebookissa uutta harrastustaan; kuntosalia, juuri kun oli saanut tiputettua painonsa normaalipainoon. Ei se auta kuin jättää omaan arvoonsa kaikenlaiset kotkottajat. Koirat haukkuu - karavaani kulkee.