Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei varaa terapiaan

Vierailija
26.06.2015 |

Tilanne on se, että olen käynyt jonkun aikaa juttelemassa psykiatriselle sairaanhoitajalle (?) ja toivoin terapiaan pääsyä. Nyt on aika etsiä terapeutti ja elokuussa laaditaan Kelalle lausunto. Olen juuri aloittanut puolen vuoden työttömyyden jälkeen työssä, joka kestää vuoden. Habahduin vaan ensimmäisen palkan saatuani siihen, että ei minulla ole varaa laittaa esimerkiksi paria sataa kuussa terapiaan. Mitä ihmettä oikein teen?!

Olin jo hyvillä mielin kun vihdoin tajusin hakea apua, jos tähänkö tämä tyssää... Niin ja minulla on ollut siis vaikeat kotiolot ja itsetunto ihan nolla. Minulla on ihana mies, mutta veikkaan, ettei hänkään kaikkea kestä. Tuntuu että olo vaan pahenee vuosi vuodelta ja olen välillä aivan paska tyttöystävä. Huono itsetuntoni vaikuttaa kaikkeen negatiivisesti ja on itsellenikin todella rankkaa. Apua?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun terapia maksaa n70€/45min, kela korvaa n 50€, sulle itselle jää maksettavaksi 20€/kerta. Jos käyt kerran viikossa, se tekee 80€/kk.

Vierailija
2/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kelan jälkeen omavastuuta jää yleensä jäljelle 6-9e kerta. Lisäksi tutustumiskäynnin maksat kokonaan itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:07"]Itseasiassa kelan jälkeen omavastuuta jää yleensä jäljelle 6-9e kerta. Lisäksi tutustumiskäynnin maksat kokonaan itse
[/quote]

Ainiin ja jos oikeasti tekee tiukkaa.. sossu maksaa

Vierailija
4/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:07"]

Itseasiassa kelan jälkeen omavastuuta jää yleensä jäljelle 6-9e kerta. Lisäksi tutustumiskäynnin maksat kokonaan itse

[/quote]

Taidat olla aika nuori ja kuulua siihen ryhmään, jossa kela maksaa enemmän? Alottajan tilanne on kovin tuttu ja monet suomalaiset ovat samassa tilanteessa :( 

Vierailija
5/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt kerran viikossa selviät n.120 eurolla josko sen verran olisi? Katso taksat valitessasi terapeuttia.Tsemppiä, alun työstö on raskas

Vierailija
6/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin terapiassa psykiatrian poliklinikalla. Ei maksanut mitään. 

Vierailija
7/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai siitäkin on jo hyötyä, että käyt kerran kuukaudessa, kuin että et kävisi lainkaan. Tai sitten tosiaan kysyt sossusta.

Vierailija
8/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei tässä maassa köyhät sairaat apua saa. Kaikki terapiat ym. on luksusjuttuja, joihin monella ei ole varaa. Todella harmittava tilanne kaiken kaikkiaan. Ja aina sanotaan, että terveydenhoito on ilmaista Suomessa, buahahaha.

Vierailija
9/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaus riippuu siis iästä, itse aikuisten hinnalla pääkaupunkiseudulla 120e kk

Vierailija
10/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn psykoterapiassa kahdesti viikossa. Omavastuuosuuteni on 18€/kerta. Olen opiskelija ja tulot sen mukaiset eli terapiakustannukset lohkaisee ison osan kuukausituloista. Ajattelen kuitenkin että näin panostan omaan hyvinvointiin ja terapia maksaa itsensä takaisin. Ei ole kaduttanut :)

Vierailija
11/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn nyt 2x vko terapeutti laskuttaa 85 euroa, kela korvaa noin 45 eli omavastuu 40 euroa. Ja se kertaa kahdeksan niin itse maksan yli kolmesataa kuussa. Mutta on se sen arvoista

Vierailija
12/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:07"]Itseasiassa kelan jälkeen omavastuuta jää yleensä jäljelle 6-9e kerta. Lisäksi tutustumiskäynnin maksat kokonaan itse [/quote] Ainiin ja jos oikeasti tekee tiukkaa.. sossu maksaa

[/quote]

Sosiaalitoimisto maksaa osan, mutta tuskin työssäkäyvä saa sosiaalitoimistosta apua.

Vierailija
13/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen ihan paria sataa saa millään menemään. Suurin osa terapeuteista on vaativan erityistaso -koulutuksen saaneita, jolloin ollessasi yli 26-vuotias (oletan näin) saat korvausta 45,41€/kerta. Jotta sulla menisi kuukaudessa 200€ terapiaan, tulisi terapeutin taksan olla 95,41€/kerta. Tämä taksa on oman kokemukseni mukaan yleensä vain psykiatreilla, esimerkiksi terapeuteiksi kouluttautuneiden psykiatristen sairaanhoitajien taksa pyörii siinä 70-80€/kerta. :)

Kyllähän se silti kirpaisee laittaa tuollaisia summia terapiaan, ymmärrän kyllä. Mutta mieti sitä vaikka sijoituksena koko loppuelämään!

Vierailija
14/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvaa tosiaan osan. kun oot 6kk käyny voi lääkäri tai psykiatri kirjoittaa c lausunnon vammaustukea varten. Se on 93€ suurinpiirtein kuussa. Sillä saa katettua jo hyvin terapialaskua. Itse saan tuon. Olen työtön.

Vierailija
15/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän syksyllä 26. Näköjään se kenelle kävin juttelemassa olikin psykoterapeutti, pahoittelen virhettä. Apua en kokenut saavani... Tapaamisia oli harvoin ja psykoterapeutti monesti oli unohtanut, mistä viimeksi puhuimme. "Töksäytteli" asioita kuten "jos on yksinäistä, pitää hankkia kavereita", "eikö teidän perheessä ole kannustettu kouluttautumaan", "joko se isäsi kuoli" jne... Kyseli samoja juttuja joka kerta ja juttelu oli vähän sellaista kuulumisen vaihtoa. Kiitos todella paljon kommenteista, pitää ottaa tarkempaa selvää hinnoista. Alan olla jo epätoivoinen. Ap

Vierailija
16/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:14"]Mä kävin terapiassa psykiatrian poliklinikalla. Ei maksanut mitään. 
[/quote]
Sama.

Vierailija
17/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:07"]Itseasiassa kelan jälkeen omavastuuta jää yleensä jäljelle 6-9e kerta. Lisäksi tutustumiskäynnin maksat kokonaan itse [/quote] Ainiin ja jos oikeasti tekee tiukkaa.. sossu maksaa

[/quote]

Sosiaalitoimisto maksaa osan, mutta tuskin työssäkäyvä saa sosiaalitoimistosta apua.
[/quote]
Itse asiassa, aika moni työssäkäyvä saa apua sossusta. Jopa yksinasuva kokopäivätyöläinen voi joutua siihen tilanteeseen, ettei toimeentulominimi täyty. Saati sitten, jos hänellä on vielä lapsia.

Sossu voi maksaa terapiakuluja harkinnanvaraisena. Kannattaa perustella hyvin.

Vierailija
18/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:23"]Täytän syksyllä 26. Näköjään se kenelle kävin juttelemassa olikin psykoterapeutti, pahoittelen virhettä. Apua en kokenut saavani... Tapaamisia oli harvoin ja psykoterapeutti monesti oli unohtanut, mistä viimeksi puhuimme. "Töksäytteli" asioita kuten "jos on yksinäistä, pitää hankkia kavereita", "eikö teidän perheessä ole kannustettu kouluttautumaan", "joko se isäsi kuoli" jne... Kyseli samoja juttuja joka kerta ja juttelu oli vähän sellaista kuulumisen vaihtoa. Kiitos todella paljon kommenteista, pitää ottaa tarkempaa selvää hinnoista. Alan olla jo epätoivoinen. Ap
[/quote]

Kannattaa aika tarkkaan kysellä myös mikä terapeutin taustakoulutus on. Kyseessä ei ole suojattu ammattinimike eli esimerkiksi minä saisin perustaa klinikan jarruventtiili kutsumaan itseäni terapeutiksi. Kuulemma pohjakoulutukseltaa psykologit ovat yleensä taitavimpia kun opinnoissa on kamalasti käsitelty ihmismielen toimintaa, mutta toki pääasiassa kyse on asiakkaan ja terapeutin välisestä kemiasta (ja tähän ei koulutus auta). http://yle.fi/uutiset/kuka_tahansa_voi_nimittaa_itsensa_terapeutiksi/7673020

Vierailija
19/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia luonnonvalintaa:)

Vierailija
20/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäänsä pohdiskelisin koko terapian tarvetta. Siitä saattaa olla joissakin tapauksissa apua, mutta ei aina. Ei se terapia ole mikään autuaaksi tekevä asia, mitä ilman ei voi elää.