Mitä tehdä kun en kykene pitkän tähtäimen suunnitelmiin??
Tai pystyn, mutta en pysty pitäytymään niissä. Olen yli kolmekymppinen nainen vailla toisen asteen tutkintoa. Olen aloittanut jo kymmenisen koulua, mutta keskeyttänyt ne kaikki mielenkiinnon puuttumisen vuoksi. Aloitan opinnot innolla ja pärjään hyvin, mutta korkeintaan puolen vuoden kohdalla minusta alkaa tuntua siltä, että tämä ei ole se mun "juttu" ja joku toinen ala alkaa kiinnostaa niin paljon, että olen lopettanut koulun. Joka ikistä koulun keskeyttämistä olen katunut jälkeenpäin, mutta en vain saa itseäni otettua sen vertaa niskasta kiinni että kävisin edes yhden koulutuksen loppuun.
Työelämässä olen tällä hetkellä ja olen ollut samassa paikassa töissä jo kuutisen vuotta. Jostain syystä kouluissa en vain viihdy enkä tiedä miksi. Mulla on muutenkin menneisyydessä vaikeuksia ollut rahankäytön ja impulsiivisuuden kanssa, mikä ajan myötä on vähän rauhoittunut. Muutenkin pitkäaikaisten sitoutumisten, esim. kuntosalilla käynnin, uusien harrastusten kanssa on samaa ongelmaa. Aloitan ensin ihan innoissani mutta pian lopetan, kun ei taaskaan jaksa kauaa kiinnostaa. Voisiko minulla olla joku adhd-tyyppinen sairaus joka aiheuttaa tällaista käyttäytymistä?
Kommentit (6)
Itse lopetan herkästi, jos koulu on liian koulumuotoista, eikä sitä voi suunnitella omaan elämään sopivasti.
Mielestäni Suomen koululaitoksella olisi paljon kehitettävää. Kesä on monella tehokkainta opiskeluaikaa ja talvella monet valtaa kaamosmasennus... Miksi peruskoulun jälkeisiä kouluja ei voisi luoda ympärivuotisiksi... Se loisi työpaikkoja lisää... ja tehostaisi monen koulusta valmistumista...
Mun mielestä taas koulutuksen, varsinkin ammattikoulun, pitäisi olla intensiivisempää ja paljon lyhyempää. Jonkun merkonomin tutkinnon voisi helposti tehdä vuodessa. Ehkä siksi en ole jaksanut kauaa, kun kyllästyttää se hidas tahti.
ap
Eihän siinä voi sitten muuta tehdä kuin tyytyä olemaan sellainen kuin on. Toinen vaihtoehto on löytää itsestään se motivaatio ja selkäranka jonka avulla jatkaa myös ne päivät kun ei okrkasn koko ajan kivaa.
Oletko kokeillut ammattitutkinnon suorittamista? Itsekin jätin ammattikoulun pariin kertaan kesken, koska tahti on hidas ja itsestäänselvyyksien opetteluun käytetään paljon aikaa. Vaatimustaso on matala. Ammattitutkinnon suorittaa vuodessa, joten tahti on tiiviimpi.
Olisiko sinun ongelmasi se, että pystyt innostumaan kaikesta? Et ole ehkä löytänyt identiteettiäsi vielä ja siksi haahuilet ympäriinsä?
Kun ei mikään suju, on turha yrittää.
Siitä ei tule kuin kipeäksi pää.
Pidä tauko.
-Juice Leskinen