Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymyksiä lestadiolaisille

Vierailija
26.06.2015 |

asun vaasassa, ja kun näin valtavat määrät asuntoautoja, niin tulin uteliaaksi. minulla on etäisiä sukulaisia, jotka on lestadiolaisia, mutta en oikein tunne heitä,joten kysyn täällä.

miten hoidatte vaatehuollon, pukeutuuko lestadiolaiset jotenkin erityisellä tyylillä? mistä hankitte vaatteet?

miten usein näette muita lestadiolaisia, käyttekö joka viikko jossain "menoissa"?

kuinka suuri osuus lestadiolaisista on nykyään sellaisia, jotka ei missään vaiheessa aikuiselämäänsä käytä mitään ehkäisyä? arviolta.

onko lestadiolaisena eläminen helppoa? voit vastata mitä tulee mieleen tuosta kysymyksestä, ja perustele mielellään =)

kiitollinen vastauksista. tuo liike herättää monenlaisia tunteita, toisaalta olen kade yhteisöllisyydestä ja vaatimattomasta elämäntavasta (käsittääkseni lestadiolaiset ei esim. ostele merkkilaukkuja), toisaalta liikkeessä on myös pelottavia piirteitä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:24"] Lestadiolaisen omia "menoja" on paikkakunnasta riippuen useita per viikko, esim. seurat yleensä la ja su, ja sitten lisäksi jotain yläasteikäisten omia tapaamisia, alakouluikäisten kerhoja, naisten iltoja jne. Monilla paikkakunnilla lestadiolaisia on niin paljon että he elävät täysin samanlaista elämää kuin ei-lestatkin, mutta vain omiensa parissa. Siis kaikki naapurit ja kaverit jne. on lestadiolaisia.

Lestadiolaisena eläminen on helppoa korkeintaan niille, jotka ovat kilttejä ja myöntyväisiä. Kaikkein tärkein asia lestadiolaisuudessa on miellyttää seurakuntaa ja olla sosiaalisesti hyväksytty, ja kaikki hiemankin poikkeavat mielipiteet täytyy piilottaa visusti.

[/quote] tasan tarkkaan näin! Lestadioalsuudessa oma yhteisö on ikään kuin jumala. Sille pitää "osoittaa kuuliaisuutta". tästä on seurannut, että liikeken piirissä ei yleensä ole aitoa rehellistä hengellistä keskustelua. Vain uskonnollista "jargonia", toistellaan fraaseja. Harvoin syntyy mitään aitoa yhteyttä ihmisten välille, koska monesti pelätään niiden omien aitojen ajatusten esittämistä. Niistä voi joutua kuulusteltavaksi, eli ns. "hoitokokoukseen".

Vierailija
22/33 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite pidän mukavia vaatteita ja raskausmahan kanssa mekkoja, ku lähes kaikki housut painaa mahaa.. vaatteiden ostoa inhoan, saadaan paljon käytettyjä, onneks. Neulon ite aika paljon. Mielummin ostan vaatteet kauppareissulla prismasta ku lähden etsimään kirppiksiltä. Joskus tosin kierrelly kirppiksiäkin, mutta inhoan kaikkia vahvasti hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita ja siksi en tykkää kirppiksistä, niissä tosi usein käytetty tuoksuvia tuotteita. Tyyli on neutraali ja tärkeämpää on mukavuus.
.
Me ei käytetä ehkäisyä, kahdeksas tulossa. Omassa lähipiirissä tiedän yhden perheen, jossa ehkäistään, mutta taustalla sairauksia..enkä nyt vetäis kovin hätäisiä johtopäätöksiä ehkäisystä, vaikkei perheeseen ilmaantuiskaan lapsia ollenkaan tai välit olis pitkiä. Tiedän mm. useamman, joka kärsii toistuvista keskenmenoista, endometrioosista tai muista sen tyyppisistä ongelmista, jotka ei näy päällepäin ja joista ei oo kiva puhua julkisesti. Myöskin lapsettomuus tuntuu yleistyneen. On monta paria, jotka on menneet yhteen ajatuksella, että tottahan niitä lapsia siunaantuu ja sit ei tuukaan. Vieläkään keneltäkään ei kysytä lapsilukumäärää vaan sitä, haluaako uskoa.
.
Minusta tuntuu monesti, että mun valinta on hankalampaa monelle muulle kuin itselle. Oon avoimesti sanonu, mitä oon. Yleensä suhtautuminen on enemmän positiivista kuin negatiivista. Naapureita haittaa meidän lapsilukumäärä, vaikka kertaakaan en oo niiltä ollu vailla rahaa/hoitoapua.. ite hoidetaan lapset lähes täysin. Joskus (1x/kk) meillä käy perhetyöntekijä, joka on lasten kanssa jonkin pakollisen menon ajan. Mutta oon kokeillu toisenlaistakin elämää ja todennu, että kokonaisuudessaan olen onnellisempi ja tasapainoisempi tässä yhteisössä ja uskovaisena kuin muutoin. Ja omassa lähipiirissäni todellakin ajatellaan, että usko on lahja, eikä toisin ajattelevia pidetä huonompina ihmisinä. En ole myöskään koskaan törmänny siihen, etten sais puhua tunteistani ja ajatuksistani. Mutta siinä taas vaikuttaa koko "perhekulttuuri", meillä puhutaan paljon ja kaikesta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi hienosta ja valaisevasta kommentista! tosi paljon osasit kertoo uskostanne. [quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 10:24"]

Me ei käytetä ehkäisyä, kahdeksas tulossa. - -  Mutta oon kokeillu toisenlaistakin elämää ja todennu, että kokonaisuudessaan olen onnellisempi ja tasapainoisempi tässä yhteisössä ja uskovaisena kuin muutoin.

[/quote] Tuli tuot alukiessa yksi kysymys vielä mieleen.

Lisäännyt siis rajoittamatta sen takia kun uskonto kieltää ehkäisyn. Et siksi että rakastat lapsia ja haluat koko ajan lisää lapsia?

Nähdäkseni kristinusko ei Raamatussa korosta lisääntymistä jumalauskon merkkinä, vaan siellä lisääntyminen on vain Jumalan ihmiselle ja kaikille eläville olennoille luomisessa antama luonnollinen kyky.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä että lapsettomuus tuntuu tosiana lisääntyneen nykyaikana.

Vierailija
24/33 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen blogi jossa 21-vuotias lestadiolainen nainen ilmoittaa että jättää uskon koska ei halua ryhtyä suuren perheen äidiksi.

"En sopinut naisen muottiin: en olisi pystynyt suurperheen äidin rooliin. "

http://laivatjotkakuiskivat.blogspot.fi/2015/06/heina.html

Vierailija
25/33 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 11:38"]

Mielenkiintoinen blogi jossa 21-vuotias lestadiolainen nainen ilmoittaa että jättää uskon koska ei halua ryhtyä suuren perheen äidiksi.

"En sopinut naisen muottiin: en olisi pystynyt suurperheen äidin rooliin. "

http://laivatjotkakuiskivat.blogspot.fi/2015/06/heina.html

[/quote]

Minä en ole jättänyt uskoa enkä yhteisöä, mutta olen jonkinasteisesti huojentunut siitä, että olen perheetön. On helppoa ajatella, että minua on varjeltu äidiksi joutumiselta. Olen kyllä lapsirakas ja huoltaisin lapseni erittäin hyvin, mutta oma jaksaminen olisi varmaan niin ja näin. 

Vierailija
26/33 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 20:02"]

Uskovaisia tuttuja, JT, hellarit, kaikki ovat olleet hyvin puettuja, johtunee siunauksesta.  Oli noloa joskus Jehovan todistajien kokouksissa kun oli vain yksi hame, tyylikäs, olisi vain pitänyt olla useampia perättäisiin tilaisuuksiin.  Kovilla pakkasillakin käytettiin villahousuja hameen alla tai vaihdettiin vessassa hame.

Vain yksi uskonyhteisö jossa ei oltu tarkkoja, on koluttu, he nauroivat kun kysyin onko oltava mekko.

[/quote

Käyn itse Jehova todistajien kokouksissa. Yhtä hametta käytän. On niitä kyllä kaapissa useampikin, mutta se lempparihame on vaan niin hyvä. Samoin arkipukeutuminen on sitä että samat vaatteet tulee vedettyä päälle päivittäin. Tietysti pestynä ja ehjänä.

Vierailija
27/33 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/33 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika arkisesti ne oli pukeutuneet, sellaista vähän sporttista tyyliä näkyi paljon. ei esim kukkakuvioita hirveästi, ei hameita näkynyt montaakaan, ei oikein mitään shokkivärejä. leikkaukset vaatteissa sellaisia hillittyjä ja ajattomia. enemmän rennon tyylikästä kuin sellaista bisnestyyliä.

Vierailija
29/33 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/33 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

vl-naisia paikalla?

Vierailija
31/33 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/33 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:48"]

tarkoitan vaatehuollolla koko sitä suurperheen vaaterumbaa, ostamista, jne. onko yleisetä käyttää kirpputoreja? vai onko sukulaisilta saaminen "hyväksytympää"? vai onko tuollaista eroa olemassa? 

[/quote]

Periaatteessa ei ole mitään sosiaalista ohjetta sille mistä saa ostaa vaatteita, mutta suurperheellisyys luonnollisesti aiheuttaa köyhyyttä, mikä sitten aiheuttaa kirpputoreilta ostamista ja vaatteiden kierrättämäistä keskimääräisesti useammin kuin normiperheissä. Esim. meidän perheessä kaikki vaatteet kierrätettiin nuoremmille sisaruksille, sitten rikkaammilta naapureilta ja sukulaisilta saatiin vaatteita, ja viimeisen lapsen jälkeen vaatteiden kierrätystä jatkettiin vanhimpien sisarusten lapsille.

Ja korvakoruhan on siis lävistys, eli ne ovat kiellettyjä (Suomessa. Venäjällä ja Afrikassa saa käyttää).

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:48"]

miten oulussa, onko opiskelijoissa paljon naimisissa olevia lestadiolaisia, joilla ei vielä ole lapsia? näissä tapauksissahan voi päätellä jotain tuosta ehkäisyasiasta..

[/quote]

Kyllä Oulun tasolla tulee jo sanktioita siitä jos ei naimisiinmenon jälkeen ala lapsia kuulua, riippumatta siitä onko opiskelija vai ei. Vähintään pitää olla jokin selitys, että yritetty on ja lääkärille ollaan menossa jos ei kohta tärppää. Etelässä puolestaan on vapaampaa, esimerkiksi Helsingissä seurustelevat parit saattavat viivyttää naimisiinmenoa kunnes tuntuu siltä että lapset pystytään hoitamaan. Pitkä seurusteluaika on paheksuttua, mutta hyväksyttävämpi syy lapsettomuudelle kuin se että ollaan naimisissa mutta lapsia ei vain tule. Ja monet kuitenkin todennäköisesti harrastavat seurusteluaikana seksiä, vaikka ei saisi. Mutta tosiaan Oulun seudulla ja siitä pohjoisemmas ollaan paljon tiukempi noissa kuin etelässä. 

Vierailija
33/33 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:22"]Kyllä lestadiolaiset ostavat merkkilaukkuja :) Tosin suuressa perheessä ei vaan välttämättä ole semmoseen rahaa.

Muutenkin ihan perus Onlyn huppareita käyttävät siinä missä muutkin ihmiset. Toki jotkut ompelevat esim. lapsille mekkoja itse, kun säästävät.
Lähinnä kai kirjoittamaton sääntö on, ettei sovi pukeutua liian paljastavasti, esim. avarat kaula-aukot on aika nou.
[/quote]
Niitä avaria kaula-aukkoja ja tosi lyhyitä hameita näkee nuorilla lestatytöillä. Koulumme lyhythameisimnat tänäkin keväänä kevätjuhlissa oli lestatytöt ja ne tissitkin näkyi yläosasta. Ripsivärikin ilmeisesti jossakin kohtaa Raamattua kuitenkin sallitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi