Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia vegaanista ruokavaliosta?

Vierailija
13.02.2022 |

Kokemuksia vegaanista ruokavaliosta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä tule.

Vierailija
2/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä, mutta olen joitain kertoja kokeillut .

Millaisia kokemuksia kaipaat ? Miltä tuntui  , mitä söimme, hintaa vai mitä ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se vaikutti terveyteesi? Hyvinvointiisi?

Vierailija
4/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eikä tule.

Sinä syöt kuolleita raatoja ja eritteitä.

Kärsit vitamiinien puutteesta ja aivosi kutistuvat.

Vierailija
5/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hyvävointinen ja energinen. Laitoin paljon ruokia ja suunnittelin syömiseni, joten luultavasti ruokavalio oli melko monipuolinen ja tasapainoinen. Sokeriherkkujen syöminen väheni, koska esimerkiksi maitosuklaata ja useimpia keksejä en voinut ostaa.

Sittemmin olen lipsunut enemmän lakto-ovon suuntaan.

Vierailija
6/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa on usein kipeä ja jaksaminen heikompaa. Ruuat ovat poikkeuksia lukuunottamatta yksitoikkoisia ja aika kalliita. Erilaiset juustot ja einekset ovat suurimmaksi osaksi huonoja tai surkeita. Ilman lihaa on helppo olla, mutta maitotuotteet ja muna auttavat jo pitkälle.

Vierailija
7/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se vaikutti terveyteesi? Hyvinvointiisi?

Kokeilin juuri sen vuoksi, että olin kuullut vaikuttavan hyvällä tavalla, ja tekevän hyvän olon.  Tein itse leivät ja päälliset ( esim. hummus , porkkana- punajuuritahna jne). Pääasiassa söin keittoja, salaatteja ja esim. itämaalaistyylisiä ruokia , kuten esim. curryja.  Runsaaseen mausteiden käyttöön olen tottunut ja mieltynyt jo 40 vuotta, lapsuudestani saakka. 

Itselleni ei tullut mitekään superhyvä olo, ja esim. palkokasvien yhtäkkinen käyttö aiheutti kovia vatsakipuja ( syön kyllä herneitä normaalistikin, mutta pavut ja linssit olivat uusi tuttavuus).

En halunnut myöskään käyttää mitään tofua, soijatuotteita yms. vaan keskittyä kasviksiin. 

Nyt olen tuon jälkeen neljä vuotta syönyt pääasiassa kasvisruokaa, mutta en pelkästään vegaanisesti ja se sopii minulle parhaiten.  Uskon, että ruokavaliossa tärkein ja paras oppi on kuunnella omaa kehoa. Eri ihmisille sopivat erilaiset ruokailutyyli.

Vierailija
8/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.  Erilaiset juustot ja einekset ovat suurimmaksi osaksi huonoja tai surkeita. 

MITÄ HORISET! Vegaani EI SYÖ juustoa.

Vierailija
9/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniset tuotteet edellä mainituista :)

Vierailija
10/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eikä tule.

Sinä syöt kuolleita raatoja ja eritteitä.

Niin syönkin,mitä sitten ? 

Vierailija
11/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvin voin. Jaksan hyvin. Mausteilla saa vaihtelua. Ruoka on maukasta, sillä kasviksissa on itsessään ihania makuja. Öljyt tuovat mehukkuutta ja keho kiittää. Iho hehkuu, kun eläinrasvat eivät rasita.

Tälle nauratte, ei haittaa: Raamatun alkulehdillä Jumala antoi ihmiselle ravinnoksi siementä tekevät kasvit. Eli hedelmät, juurekset, marjat jne jne. Sienet lisääntyvät itiöistä, niistä en pidä.

Vierailija
12/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut 20 vuotta vegaani, sitä ennen 10 vuotta laktovegetaristi. En ole huomannut muuta vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin kuin että hiukset ovat vahvistuneet. Kun söin lihaa hiukset olivat ohuet eivätkä millään kasvaneet pitkiksi. Nyt ovat todella paksut ja kasvavat kohisten. Samoin kynnet. Olen aina ollut liikunnallinen ja hyväkuntoinen ja sellaisena säilynyt myös vegaanina. Olen työskennellyt myös fyysisesti raskaassa työssä.

Olen myös vuosien saatossa laskenut ravintoaineiden saantia ja vitamiinit ja kivennäiset saa vegaaniruokavaliosta. Hemoglobiini on aina ollut 139. Toki mopuolisesti kannattaa syödä niin vegaanin kuin lihansyöjänkin. B12-vitamiini on ainoa jonka saannista vegaanin pitää huolehtia verrattuna lihansyöjään. Lihansyöntikään ei ole automaattinen tae siitä että saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Kaikkien tulee huolehtia D-vitamiinista, suosittelen myös jodioitua suolaa.

Mieliala on parempi, minua aina jotenkin masensi se kun tiesin että eläimet kärsivät omien ruokavalintojeni vuoksi. Onkin ollut ihanaa olla vegaani, saa syödä herkullista ruokaa hyvillä mielin, se on rikkautta elämässä.

Nykyään veganismi on suosittua mutta silloin kun itse aloittelin oli laktovegetarismi tunnetumpaa. Heti ei siis tarvitse alkaa tiukasti vegaaniksi jos se mietityttää. Kuten sanoin, itsellänikin kesti 10 vuotta siirtymä.

vinkkejä:

https://vegaanihaaste.fi/reseptit

https://www.vegaanituotteet.net/

https://viimeistamuruamyoten.com/

https://www.anniinaskitchen.com/

https://vegaaniliitto.fi/

Vierailija
13/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, että vain raivoavat feministit huutavat ja tietysti sellaiset pojat, jotka ovat vielä kaapissa.

Vierailija
14/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen enemmän kiinnostunut syömäni ruoan ravinteista ja ravitsemuksesta. Eli siinä mielessä on ollut kiva, kun ruokavalio on muuttunut terveellisemmäksi ja monipuolisemmaksi, kuin mitä se oli sekasyöjänä ollessani. B12 sekä Omega 3 (EPA ja DHA) otan purkista. En syö juurikaan härkiksiä tai nyhtiksiä, eli pavut, linssit, pähkinät ja tofu ovat proteiininlähteinä suurimmaksi osaksi. Vihanneksista suosin satokauden tuotteita, sekä porkkanaa, kaalia, perunaa, parsakaalia ja kukkakaalia. Olo on kevyt ja ruoanlaitosta on tullut kivaa, kun aikaisemmin se oli vaan rasite arjessa. Tosin en ole mikään lihan ystävä ollut ikinä, juustosta luopuminen oli suurempi suru, josta pääsin aika nopeasti yli. :D

Vierailija
15/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta ollut lähes vegaanisella, ja olen ollut terve kuin pukki. Allergiaoireet (siitepöly) ovat vähentyneet roimasti. Ei juuri mitään enää, tosin voi johtua myös kotimaisen hunajan päivittäisestä käytöstä. B12 -vitamiinilisää otan melko säännölisesti. Kauara-maito maistuu paremmalta kuin lehmän sellainen. Ei ole enää paluuta siihen.

Vierailija
16/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaravut ovat merenpohjan jätehuoltoa hoitavia. Ne syövät kuolleiden merenelävien ruumiit ja ulosteet. En syö katkarapuja.

Vierailija
17/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko sienet yleensä vegaanien mielestä vegaanista ruokaa?

T. Sienihullu

Vierailija
18/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, että vain raivoavat feministit huutavat ja tietysti sellaiset pojat, jotka ovat vielä kaapissa.

Voipi olla että käps lokki juuttuu kiinni. 

Vierailija
19/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vuotta ollut lähes vegaanisella, ja olen ollut terve kuin pukki. Allergiaoireet (siitepöly) ovat vähentyneet roimasti. Ei juuri mitään enää, tosin voi johtua myös kotimaisen hunajan päivittäisestä käytöstä. B12 -vitamiinilisää otan melko säännölisesti. Kauara-maito maistuu paremmalta kuin lehmän sellainen. Ei ole enää paluuta siihen.

Hunajahan ei ole vegaanista, eli juuriko se ei-vegaaninen tuote auttaa sinua?

Vierailija
20/28 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiset yhtä pahalle?