Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä myytävän asunnon sisustusstailauksessa?

Vierailija
26.06.2015 |

Nykyään tuntuu olevan muodissa "stailata" ja sisustella myytävää asuntoa. Mitä tässä on järkeä? Eihän ostaja osta asuntoa sisustettuna, niillä kalusteilla mitä siellä esittelyssä on tai pöytä katettuna känkkyräoksa maljakossa. Tottakai normaalit, asuntoon jäävät myyntikohennukset on eri asia; esim. seinien maalaus jos ne on kuluneet, lohjenneen lavuaarin vaihto uuteen, naarmuisen parketin huolto, mutta vaikka kämppä olisi kuinka mukahienosti (eihän ole lainkaan sanottua, että stailaajan mielestä hieno sisustus on sitä kaikkien muidenkin mielestä, se on vain hänen näkemyksensä) sisustettu, eihän se itse ASUNNOSTA kerro paljoakaan.

Itse kun olen käynyt asuntonäytöissä, parhaita kohteita asunnonkatsojan kannalta on ne, jotka on tyhjiä. Näkee lattiat ilman että tarvitsee nostella mattoja tai miettiä mitä mattojen alla on, seinillä ei ole isoja tauluja joiden alla on mahdollisesti epätasaisesti tasoitettu vanha kiinnikkeenreikä, ei ole huonekaluja häiritsemässä tietynlaisen kokonaiskuvan muodostamista.

Onko monikin oikeasti sitä mieltä, että stailattu asunto on houkuttavampi kohde kuin tyhjä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ystäväni kehuivat kuinka pieniä asioita muuttamalla sai myyvän tyylin. Stailaaja osaa tehdä asunnosta sellaisen, että ostajien on helppo kuvitella sinne itsensä

Ystävieni koti myytiin kolmessa päivässä.

Vierailija
2/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä silloin lähdetään ajatuksesta, että tietynlaisen asunnon ostaa tietynlainen ihminen. Jos kiinnostunut katsoja poikkeaa oletuksesta, voi olla että stailaus ei toimikaan myyjän eduksi. Esimerkkinä iso talo rauhallisessa ympäristössä = oletusostaja lapsiperhe. Kun stailataan asunto lapsiperhetyyliin ja asuntoa tuleekin katsomaan lapseton ja sellaisena pysyväkin pariskunta, asunto näyttäytyy heille väärin. Tai jos kyseinen asunto on stailattu komeaksi ns. edustuskodiksi ja tätä tuleekin katsomaan lapsiperhe, sama ilmiö toistuu. Stailauksen tarkoitushan on käsittääkseni myös nostaa hintaa; keskustayksiön stailauksella ei ole merkitystä sijoittajalle, joka ei tule itse koskaan asumaan asunnossa ja vuokralaisia löytyy aina tietyillä paikoilla oleville yksiöille, joten miksi sijoittaja olisi valmis maksamaan lisähintaa stailatusta citysinkun luksusyksiöstä? Itselleen asunnoksi yksiötä ostava voisikin.

Että aika turhana pidän minäkin moisia stailauksia. Voihan toki olla, että niillä sitten saadaan asunnon pintavikoja peiteltyä kääntämällä ostajan huomio epäolennaiseen sisustukseen tai verhojen jännään käyttöön. Ja ostajallahan on velvollisuus tutustua asuntoon, mutta mahtaako kovin moni pyytää maton siirtoa päästäkseen näkemään lattian kunnon tai nostella tauluja seiniltä katsoakseen mitä takana on. Eniten luottamusta herättää tyhjä asunto -sen saa mitä näkee. Ja ei ne stailausvehkeet tosiaan asunnon mukana siirry, joten turhaa vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stailaaja juuri muutti niin, että koti näyttäytyy neutraalina.

Vierailija
4/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana ei ole esitellä asuntoa kliinisen realistisesti, vaan tuoda se esille parhaassa mahdollisessa valossa. Parhaimmillaan saadaan keskinkertainen asunto erottumaan edukseen vastaavista aiheuttamalla osalle ostajaehdokkaista wow-elämys, "esim. näinkin hienon tästä asunnosta saa". Myydään neliöiden lisäksi mielikuvia ja unelmia, koska niillä on rahallista arvoa.

Vierailija
5/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa mielikuvamainonta...

Vierailija
6/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:25"]

Googlaa mielikuvamainonta...

[/quote]

Niin no, minä tuona joka en myöskään ymmärtänyt stailausta, en sillä tavalla ymmärrä mielikuvamainontaakaan (tai siis ymmärrän ja tiedän mitä se on ja mihin sillä pyritään), että se vaikuttaisi ostopäätöksiini. En osta jotakin tiettyä autoa siksi, että sitä mainostaa huippumalli (ei auto tee minustakin sellaista) vaan valintani perustuu rationaalisempiin seikkoihin. Mielikuva on vain mielikuva, se ei siirry asunnon mukana, mutta mahdolliset virheet ja kuluneisuudet siirtyy, joita en ehkä stailauksen häiritsemänä huomannut/voinut katsoa.

Vierailija
7/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee asunnosta. Joku peruskrstalo, rivari tai pakettihalpisomakotitalo ei varmaan paljon stailauksista hyödy. Eri asia sitten ns. arvoasunnot.

Vierailija
8/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän ton stailauksen sinänsä, että on siistiä ja kodikasta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi netissä on myynti-ilmoituksessa asunnon sijasta kuvia esim lampusta tai kukkapuskasta.

Vierailija
9/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:43"]

Mä ymmärrän ton stailauksen sinänsä, että on siistiä ja kodikasta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi netissä on myynti-ilmoituksessa asunnon sijasta kuvia esim lampusta tai kukkapuskasta.

[/quote]

Tässä käsittääkseni ei tarkoiteta normaalia siistimistä, vaan juurikin sitä että asuntoon vaikka lainataan tietynlaisia huonekaluja, mattoja, verhoja ja laitetaan jotakin kiviä kippoon ja käkkyröitä maljakkoon, jotta luodaan asuntoon muka jonkinlainen ilmapiiri, joka sitten muka saa ostajaehdokkaat kilvan korottelemaan tarjouksiaan. Tosiaan siellä kaiken rojun alla voi olla vaikka millaista naarmulaminaattia ja likaantunutta tapettia, mutta "mielikuva" oli että luksusta ja hienoa on.

Vierailija
10/10 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 16:43"]Mä ymmärrän ton stailauksen sinänsä, että on siistiä ja kodikasta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi netissä on myynti-ilmoituksessa asunnon sijasta kuvia esim lampusta tai kukkapuskasta.
[/quote]

No niissä ilmoituksien kuvissa ei ole kyllä kyse stailauksesta, vaan ihan siitä, ettei se idiootti osaa kuvata itse asuntoa huonekalujen/esineiden sijaan.