Miksi äidit valittaa vaikeista yksi vuotiaista?
Tai paremminkin ikähaarukalla 8kk-1 v 5kk.
Kun ne ei tottele, tai tulevat wc:hen perästä jne
Mitä niin pahaa noin yksi vuotias voi tehdä, että "koko päivän saa hokea ei-sanaa" ?
Kommentit (32)
Mutta ehkä se on heillä asia, joka ei oo helppo? Ehkä he siks haluaa päästää höyryjä täällä?
Big deal, koita ap hankkia oma elämä. :)
Lapsia on erilaisia ja niillä on eri vaiheita. Minunkin yksivuotiaani tällä hetkellä söisi kaiken mitä näkee ja alkaa sitten kiukuta (= huutaa) kun kieltää tai ottaa pois kädestä. Kiipeilee ja koko ajan saa katsoa ettei tipu mistään. Kiukkuaa jos ei jatkuvasti viihdytä. Vessassa kun on mukana niin yrittää läiskyttää sormilla pönttövettä, kaivelee roskista jne. Aina löytyy jotain mitä ei saa tehdä ja sitten taas huudetaan.
Mutta en valita yleensä kellekään, tämmöistä tämä ikä nyt vain on. Lapsi on rakas ja ihana kaikesta huolimatta.
Mun mielestä toi on hankala ikä, paljon mieluisampaa olla jo isomman lapsen kanssa. Mä en ole koskaan muutenkaan ollut vauvojen perään, omat tietysti oli ihania, mutta kyllä nyt on ihanaa kun ovat jo isompia :)
Minusta tuo ikä oli mahtava! Tietysti oli huonojakin päiviä, mutta pieni viihtyi pääsääntöisesti hyvin kun sai mennä ja tehdä
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:44"]Mutta ehkä se on heillä asia, joka ei oo helppo? Ehkä he siks haluaa päästää höyryjä täällä?
Big deal, koita ap hankkia oma elämä. :)
[/quote]
Minua nyt vaan kiinnostaa mikä tuossa iässä on vaikeaa? Ap
Jos lapsi on vauvana ollut helppo, niin tuntuuhan toi rasittavalta. Vaativat vauvat taasen muuttuvat tossa iässä usein paljon aurinkoisemmiksi, kun pääsevät itse tutkiskelemaan maailmaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:45"]Lapsia on erilaisia ja niillä on eri vaiheita. Minunkin yksivuotiaani tällä hetkellä söisi kaiken mitä näkee ja alkaa sitten kiukuta (= huutaa) kun kieltää tai ottaa pois kädestä. Kiipeilee ja koko ajan saa katsoa ettei tipu mistään. Kiukkuaa jos ei jatkuvasti viihdytä. Vessassa kun on mukana niin yrittää läiskyttää sormilla pönttövettä, kaivelee roskista jne. Aina löytyy jotain mitä ei saa tehdä ja sitten taas huudetaan.
Mutta en valita yleensä kellekään, tämmöistä tämä ikä nyt vain on. Lapsi on rakas ja ihana kaikesta huolimatta.
[/quote]
Mitä sellaista teillä kotona on Lapsen ulottuvilla mitä nyt ei voisi syödä?
Miten se lapsi pääsee vessan vettä läiskyttää jos istut pöntöllä? Tai peset hampaita pöntön kannen päällä istuen?
Mitä lapsen viihdyttäminen tarkoittaa? Jos siivoat kaappeja niin tuon ikäinen tykkää siitä kanssa
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:46"]Mun mielestä toi on hankala ikä, paljon mieluisampaa olla jo isomman lapsen kanssa. Mä en ole koskaan muutenkaan ollut vauvojen perään, omat tietysti oli ihania, mutta kyllä nyt on ihanaa kun ovat jo isompia :)
[/quote]
Mikä siinä oli hankalaa? Ap
Moni hokee sitä Ei sanaa ihan turhaan. Pelkkä ei auta mitään tai ketään, varsinkaan jotain alle vuosikasta.
pidemmälle pääsee kun ohjaa ja valvoo, kommunikoi, laulaa ja loruttelee niin joku pukeminenkin sujuu ihan iisisti.
Toinen mikä helpottaa on että antaa lapsen mennä ja tutkia ympäristöä, siitä se mielenkiinto vähenee ja sitten kun kykenisi jotain vahinkoa saamaan aikaan niin ei enää kiinnosta
Hankalaa on vilkkaan omatoimisen lapsen saaminen pysymään siinä kaapinsiivousprojektissa - meillä 1,5 v on jo kaapin avauksen jälkeen saanut sieltä käsiinsä jonkun kipon jolla juo vessasta vettä :D
Lapset on erilaisia - en minä esikoisesta voivotellut , oli rauhallinen harkitseva lapsi jonka kanssa oli mukava tehdä vaikka ruokaa tai siivota. Nuorimmainen ei ole ollenkaan samaa maata- liikkuu kuin elohopea ja vaikka meidän kodista on poistettu kaikki vaarallinen niin emme silti ole luopuneet esim telkkarista, vessasta, roskiksesta tai tietokoneesta. Lisäksi tämä hulivili ottaa nykyään tuolit avuksi ja kiipeilee kaiken korkealle nostetun perässä. Kyllä minusta äiti saa huokailla sitä jatkuvaa vahtimista jonka tuon ikäisen ideat+kehittymässä oleva tilannetaju ja motoriikka tuo mukanaan. :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:08"]Hankalaa on vilkkaan omatoimisen lapsen saaminen pysymään siinä kaapinsiivousprojektissa - meillä 1,5 v on jo kaapin avauksen jälkeen saanut sieltä käsiinsä jonkun kipon jolla juo vessasta vettä :D
Lapset on erilaisia - en minä esikoisesta voivotellut , oli rauhallinen harkitseva lapsi jonka kanssa oli mukava tehdä vaikka ruokaa tai siivota. Nuorimmainen ei ole ollenkaan samaa maata- liikkuu kuin elohopea ja vaikka meidän kodista on poistettu kaikki vaarallinen niin emme silti ole luopuneet esim telkkarista, vessasta, roskiksesta tai tietokoneesta. Lisäksi tämä hulivili ottaa nykyään tuolit avuksi ja kiipeilee kaiken korkealle nostetun perässä. Kyllä minusta äiti saa huokailla sitä jatkuvaa vahtimista jonka tuon ikäisen ideat+kehittymässä oleva tilannetaju ja motoriikka tuo mukanaan. :)
[/quote]
Onneksi meillä ei tuossa iässä yltänyt wc ovenkahvaan. Jos näin olisi ollut niin joku hakanen ylemmäksi oveen ettei pääse vessaan
Helpompi valittaa anonyyminä :D Sekai tekevien lasten kanssa onkin 8kk-2v rasittavaa, kielto ei mene perille ja selittely on yhtä tyhjän kanssa. Tohotetaan läpi vaan kaikki mikä sattuu eteen.
Lähes kaikki on meilläkin lukittu, ei sistusta, kukat kaappien päällä mutta vessan oveen en hakasia viritellyt. Kannan sitten 200krt/pvä sen huutaman ja potkivan ipanan pois.
Loruttelijalle, ei kuule auta.. :D ei malta istua edes kahta sekuntia, jos vaatteet meinaa pukea niin syliin ja väkisin. nyt kun alkaa oleen lähempänä kaksvee niin alkaa menemään ehkä hiukan jo perille että ilman vaatteita ei pääse ulos. Sitä odotellessa, että tilanne räjähtää uudestaan käsiin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:08"]Hankalaa on vilkkaan omatoimisen lapsen saaminen pysymään siinä kaapinsiivousprojektissa - meillä 1,5 v on jo kaapin avauksen jälkeen saanut sieltä käsiinsä jonkun kipon jolla juo vessasta vettä :D
[/quote]
Onneksi meillä ei tuossa iässä yltänyt wc ovenkahvaan. Jos näin olisi ollut niin joku hakanen ylemmäksi oveen ettei pääse vessaan
[/quote]
Jepp- pitää vanhempien lasten myös päästä vessaan omatoimisesti ja tämä nuorin o kekannut tämän tuolikiipeilyn :) kaikella rakkaudella minä huokailen, ja välillä tuntuu mukavalta saada vertaistukea muiden huligaanien vanhemmilta. Ei se meno välttämättä rauhoitu, mutta tuo päätön toilailu vähenee ;)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:46"]Mun mielestä toi on hankala ikä, paljon mieluisampaa olla jo isomman lapsen kanssa. Mä en ole koskaan muutenkaan ollut vauvojen perään, omat tietysti oli ihania, mutta kyllä nyt on ihanaa kun ovat jo isompia :)
[/quote]
Mikä siinä oli hankalaa? Ap
[/quote]
Esim kaikki lähtemiset, kauhea kiljuminen ja rääkyminen kun pitää vaippa vaihtaa ja vaatteet pukea, joka paikkaan kiipeily, syömälakot ja ruuan kanssa leikkiminen, se jos sattuu olemaan sellainen lapsi, joka laittaa suuhunsa aivan kaiken, sai siis olla koko ajan vahtimassa, ei osaa vielä kertoa mikä on hätänä, äitiriippuvuus.. onhan näitä. Isomman kanssa kun lähtee johonkin, voi rauhassa laittaa itsensä kuntoon, lapsi sen aikaa pesee hampaansa ja pukee vaatteet, kertoo jos on joku hätänä, on kivaa tehdä perheenä reissuja kun ei tarvitse miettiä missä imettää ja vaihtaa vaippaa jne. Onhan se pienemmän kanssa paljon rankempaa, ainakin mun kaltaiselle luonteelle joka kaipaa vähän sitä omaakin tilaa.
Älytöntä valittaa, kun ketään ei Suomessa pakoteta vanhemmaksi. Jos ostaa Ferrarin, ei valiteta bensakuluista.
Meillä nuorin 1,5 v ja niiin ihana pallero ♡ tulkoot vessaan kanssani, ei haittaa :D asenne kysymys varmaan!