Oletko kaatunut tänä talvena
Lääkärisiskonii mainitsi lauantaina kaupassa että keskimäärin jokainen ihminen ihminen kaatuu kahden vuoden välein pahemmin loukaten itseään pitkäkestoisesti. Minulla oli jo syksyn ensiliukkailla niin paha kaatuminen että selkääni jomottaa koko ajan, porraskaatuminen, jäiset portaat, siskoni mukaan vaarallisimpia kaatumispaikkoja!
Kerro kaatumuksestasi
Kommentit (21)
En ole kaatunut kävellessä tänä talvena. En ole koskaan vielä loukannut itseäni kaatuessani kävellessä. Pyörällä olen kaatunut talven aikana noin 5 kertaa. En loukannut itseäni silloinkaan, vauhti oli niin hidas.
Olen kyllä kaatunut kerran tänä talvena, mutta ei tullut kuin pieni mustelma polveen, pystyin heti kävelemäänkin.
En pahasti, mutta viime talvena kaaduin pyörällä niin että polven alla oli kauan iso kipeä patti, ja siitä levisi mustelma nilkkaan asti.
Olen 50-vuotias ja loukannut kerran kaatuessani. Olin silloin 17v, humalassa ja otin tukea viereisestä ihmisestä, joka sitten rojahti nilkalleni.
Eilen liukastuin hiihtoladulla. Toinen suksi lähti eteenpäin ja toinen ei seurannut perässä -> minä pyllylläni ladulla ja teinillä hauskaa. Ei loukkantumisia, edes henkisiä.
2 viikkoa sitten ihan kotipihassa. Edellisenä päivänä ei ollut liukasta ja oli tullut 5cm lunta päälle. Kuvittelin ettei siihen mitään jäätä lumen alle olisi tullut edellisestä päivästä mutta oli...
Seurauksena häntäluun särky vielä nyt 2 viikko jälkeenpäin, edelleenkään ei voi nukkua kunnolla selällä ja tuolilta nouseminen tuskaista. Epäilen jo häntäluun murtumaa.
Kaaduin ja loukkasin k yrpäni. Täydessä seisokissa kaaduin k yrpäni päälle.
Ei voi vastata.
Kaaduin, mutta en ilmeisesti pahasti loukkaantunut.
Pään iskin kyllä ja kuhmu tuli ja vihloi pari päivää. Pipo ja huppu päässä varmasti pehmensivät vähän.
Omassa pihassa. Pelästytti.
En. Käytän liukkailla keleillä nastakenkiä. Tosin olen kerran kaatunut ihan kesäkelissä niin, että nilkka nyrjähti.
Vierailija kirjoitti:
Eilen. Ranne hiton kipeä!
Talutin hevosta ja liukastuin, vielä vieras heppa ja liuskahdin melkeis sen alle. Tosi kiltti kyllä kun oikein hyppäsi sillain sivulle
Hevostelu on kyllä tosi vaarallinen harrastus. Ihmiset siirtyi vaarojen takia autoiluun heti kun se oli mahdollista. Yhtä hyvin olisi voinut hypätä päällesi.
En voi vastata kumpaakaan. Melkein joka talvi olen kaatunut ainakin kerran, mutta en ole toistaiseksi loukkaantunut. Tänä talvena tein liukkaalla piruetin kaatumatta, mutta jotain jalassa vinksahti niin että se on ollut siitä lähtien kipeä. Vanhuus ei tule yksin.
Jos apn lääkärisiskon puheisiin on uskomista, niin puolet suomalaisista loukkaantuu kaatumisen vuoksi joka talvi.... Johan olis ensiavussa ruuhkaa, kun ei niitä liukkaitakaan joka päivälle riittåisi. Se olisi 750 loukkaantumista päivittäin, vuoden ympäri. Mä en henkilökohtaisesti tunne yhtäkään, koko elinikäni ajalta, kuullut olen parista serkunkumminkaimasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos apn lääkärisiskon puheisiin on uskomista, niin puolet suomalaisista loukkaantuu kaatumisen vuoksi joka talvi.... Johan olis ensiavussa ruuhkaa, kun ei niitä liukkaitakaan joka päivälle riittåisi. Se olisi 750 loukkaantumista päivittäin, vuoden ympäri. Mä en henkilökohtaisesti tunne yhtäkään, koko elinikäni ajalta, kuullut olen parista serkunkumminkaimasta.
Voihan sitä loukkaantua pahasti ilman että menee ensiapuun. Esim itse kerroin tuossa että epäilen häntäluun murtumaa, en edelleenkään aio käydä lääkärissä mutta pidän tätä silti melko pahana kun jo 2 viikkoa särkenyt. Eiköhän kuukauden kuluttua ole hävinnyt kipu.
Entä jos ei ole kaatunut tänä vuonna, mutta viime vuonna liukastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talutin hevosta ja liukastuin, vielä vieras heppa ja liuskahdin melkeis sen alle. Tosi kiltti kyllä kun oikein hyppäsi sillain sivulle
Hevostelu on kyllä tosi vaarallinen harrastus. Ihmiset siirtyi vaarojen takia autoiluun heti kun se oli mahdollista. Yhtä hyvin olisi voinut hypätä päällesi.
Totta! Suurin osa hevosista olisi varmasti pelästynyt tilanteessa ja potkassa takajalalla kalloon. Onneksi tosi säyseä heppa tapaus. En ymmärrä näitä heppahulluja ja leijonankesyttäjiä. Näköjään aina löytyy näitä itsetunnon pönkittäjiä, joilla on pakon omainen tarve kontrolloida isoja ja voimakkaita eläimiä.
Olen liukastellut muutamaan kertaan, mutta onnistunut säilyttämään tasapainon. Ei ole nastakenkiä mulla. Onko teillä muilla?
Kerran tähän mennessä, ja kivasti just suojatiellä. Onneks ei ollut kova liikenne. Ei käynyt pahasti, tuli pelkästään mustelma polveen.
Olen kaatunut,mutta kuulin ,että sotavuosina kaatui paljon porukkaa.
En ole kaatunut sen jälkeen kun ostin nastakengät viisi vuotta sitten. Käytän niitä aina liukkailla keleillä ja hyvät ovat.