Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Omassa taloudessa ei menojen kasvu ole vaikuttanut mihinkään. Yksin asuvana ja hyvin palkatussa työssä olevana talous pysyy balanssissa, vaikka menot nousisivat reilumminkin.
Itsevalmistettua perus-ruokaa olen syönyt tähänkin asti, enkä halua missään tapauksessa ruoasta tinkiä, sen pitää olla hyvää, laadukasta ja terveellistä. En juo, enkä tupakoi. Vaatteita ostan harvoin (laadukkaita tosin ostan, eli kun ostan, niin kertamaksuna kallista), mutta laatu myös kestää ja pysyy kunnossa pitkään. Kosmetiikkaan ja erilaisiin palveluihin menee jokunen satanen kuukaudessa, mutta se on sitä minun elämäni luksusta, mistä en halua tinkiä koskaan.
Uudehkossa kerrostaloasunnossa myöskin asumismenot ovat hyvin maltilliset toistaiseksi, vaikka toki kaukolämmön maksut tulevat nousemaan jatkossa. Koska asun Helsingissä, niin liikkuminen tapahtuu julkisilla tai polkupyörällä, mutta siis tarvetta omalle autolle ei ole.
Ei näytä nämä palkoillaan ja työpaikoillaan kehuvat ymmärtävän sitä, jos suurinosa ihmisistä ei osta juuri mitään eikä käytä palveluita, sitä teidänkään työpaikkaa ei kohta ole.
Ajankysymys milloin kaupat alkaa vähentää kassoja, palkoista vaje otetaan ensimmäisenä.
Jos 8e/kk robotti korvaa jo monella kotihoidon asiakkaalla lääkkeenannon, kiinnostanee tämä muitakin aloja korvata ihminen teknologialla.
Sain juuri 1500e palkankorotuksen joka auttaa vähän.
Auto on kolme vuotta vanha joten se tulee kohta vaihtoikään, siirrän sen vaihtoa parilla vuodella.
Minulla on tulot ja menot olleet aina hyvässä tasapainossa, rahaa on aina jäänyt ylimääräistä, joten lisämenot eivät hetkauta talouttani, joten minun kulutukseeni tällä ei ole mitään vaikutusta, kulutan mielestäni järkevästi, rahaa vain menee nyt vähän enemmän, mutta siihen on varaa. Ja pidän aina itselläni jonkun verran velkaa (olen mm. ostanut sijoitusasunnon velkavivulla ja omastakin asunnosta on velkaa, vaikka olisin sen voinut aikoinan maksaa kokonaan, sijoitin ylimääräiset rahat mm. tuohon sijoitusasuntoon (puolet omalla rahalla, puolet velkarahalla) ja tällaisessa tilanteessa siitä vain hyötyy.
Kun asuntolaina on maksettu, jätetään mökki tyhjäksi ja muutetaan lämpimään.
Piensijoittaja kirjoitti:
Joka kuukausi jää nettopalkasta 2000€ säästöön ja lisäksi tulee 700€ pääomatuloja. Ei ole kummosta kompensoinnin tarvetta. Tosin ostamme punalappuisia niin kuin aina ennenkin.
Jättäisitte punalappuiset köyhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tulot ja menot olleet aina hyvässä tasapainossa, rahaa on aina jäänyt ylimääräistä, joten lisämenot eivät hetkauta talouttani, joten minun kulutukseeni tällä ei ole mitään vaikutusta, kulutan mielestäni järkevästi, rahaa vain menee nyt vähän enemmän, mutta siihen on varaa. Ja pidän aina itselläni jonkun verran velkaa (olen mm. ostanut sijoitusasunnon velkavivulla ja omastakin asunnosta on velkaa, vaikka olisin sen voinut aikoinan maksaa kokonaan, sijoitin ylimääräiset rahat mm. tuohon sijoitusasuntoon (puolet omalla rahalla, puolet velkarahalla) ja tällaisessa tilanteessa siitä vain hyötyy.
Haha höpönlöpön. Mene muualle välittäjä sikaihintaisine neukkukuutioinesi. En osta. Joos olisitkin asuntosijoittajauuno niin taitaa olla kurat housuissa kun kokomenot ja vastikkeet raketoi tyhjäksijääneessä neukkukuutiossasi.
Näinmeneeeee kirjoitti:
Ei näytä nämä palkoillaan ja työpaikoillaan kehuvat ymmärtävän sitä, jos suurinosa ihmisistä ei osta juuri mitään eikä käytä palveluita, sitä teidänkään työpaikkaa ei kohta ole.
Ajankysymys milloin kaupat alkaa vähentää kassoja, palkoista vaje otetaan ensimmäisenä.
Jos 8e/kk robotti korvaa jo monella kotihoidon asiakkaalla lääkkeenannon, kiinnostanee tämä muitakin aloja korvata ihminen teknologialla.
On kylläkin ihan ja sama suomalaiselle korvaako robotti ja vaikka itsepalvelukassa baltian tai filippiineiltä lompsineen työnhalpuuttajan. Kyyyynel. Yhyy. Eiköhän nyt jokaisen omat rahat ole itse päätettävissä eikä jonkun rosvo s-k duopolin päätösvallassa.
Muutin mökille neljäksi kuukaudeksi joten asuminen ilmaista, kompensoi aika lailla kaikkea.
Kun hinnankorotuksista alettiin puhua tarkkailin itseäni ja huomasin käyttäytyväni kaupassa näin: otan kärryt, kierrän vauhdilla kaikki väliköt, heittelen tavarat kärryyn katsomatta koskaan mitä mikäkin maksaa ja sitten kassalle. Eli tarkkailemalla omaa käytöstäni ja käyttämällä harkintaa uskon itse selättäväni hinnannousun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä. Ihan niinkuin tähänkin asti. En osta mitään ja kulutan mahdollisimman vähän rahaa mihinkään.
Saanko kysyä kun nyt on työvoimapula ainakin kaupungeissa, että miksi sinulla ei ole töitä?
Ne kompensoitui sillä että kuopus lähti opiskelemaan ja jäätiin kahden.
Sähkölasku putosi 20% (huhtikuun lasku 160€, sähkölämmitteinen iso okt), vettä menee vähemmän, ruokaa menee vähemmän jne jne. N 300-400 e jää enemmän käyttöön kuukaudessa:) Ja esim tälläviikolla kun mies on ollut työmatkalla olen syönyt pakkasesta valmiita annoksia. Kauppaan mennyt 1,93€
Saanko kysyä kun nyt on työvoimapula ainakin kaupungeissa, että miksi sinulla ei ole töitä?
Mistä ihmeen lävestä ryömii vielä esiin tyyppeja jotka toistelevat näitä horinoita "työvoimapulasta"
Joo, Suomessa on todella huutava pula koulutetusta orjasta joka haluaisi tulla tekemään ilman palkkaa, lomia ja normaalia työsuhdetta pitkää työkokemusta ja osaamista vaativaa asiantuntijatehtävää.
Tai raksapuolen ammattilaisesta jolla on oma kuorma-auto ja kaikki mahdolliset työkortit hankittuna omaa piikkiin ja on lisäksi valmis tekemään nollatuntisopimuksella 24/7 valmiudella hommia 8e tuntipalkalla.
Tätä on se karvaperseyrittäjän mediassa vinkuma "työvoimapula"
Kulutan vähemmän, koitan saada 200/kk lisätuloja passiivisista jutuista kuten osakkeista/digitaalisten itse valmistamieni tuotteiden myynnistä ja valmistan alkoholijuomani tästedes itse.
ihmiset ei tajua että kaikki tämä on vasta alkua.
Syksyllä asiat on jo ihan erimallilla.
Vähennän kahvin kittaamista. Juon halpaa teetä. Ennen söin proteiinipatukoita. Nyt yritän osan proteiinipatukoista korvata puurolla. Proteiinipatukat on aina olleet kalliita.
En osta uusia pussilakanoita, vaikka olis mitä Marimekkoa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole töitä. Ihan niinkuin tähänkin asti. En osta mitään ja kulutan mahdollisimman vähän rahaa mihinkään.
Tätä ihmettelen myöskin. Toki riippuu alasta mutta töitä on.
Esim mun ulkomaalaistaustainen vävyni tekee nyt 4-5 eri firmalle töitä, kohta enää kahdelle kun sai vakipaikan viikon työskentelyn jälkeen. Toisesta paikasta soitetaan päivittäin ja kerjätään töihin vielä paremmalla palkalla. Harmi vaan ettei ole korttia eikä autoa vielä niin ei voi ottaa sitä vastaan. Muutaman kuukauden kuluttua sekin on mahdollinen vaihtoehto
Mutta töitä on tekevälle vaikka kuinka paljon!
Ostan tuotteita ja palveluita vain pakosta. Jos yritykset haluavat asiakkaita, laskekoon hintojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen myöskin. Toki riippuu alasta mutta töitä on.
Esim mun ulkomaalaistaustainen vävyni tekee nyt 4-5 eri firmalle töitä, kohta enää kahdelle kun sai vakipaikan viikon työskentelyn jälkeen. Toisesta paikasta soitetaan päivittäin ja kerjätään töihin vielä paremmalla palkalla. Harmi vaan ettei ole korttia eikä autoa vielä niin ei voi ottaa sitä vastaan. Muutaman kuukauden kuluttua sekin on mahdollinen vaihtoehto
Mutta töitä on tekevälle vaikka kuinka paljon!
Millaisia töitä? Olen niin kyynistynyt te-palveluihin etten ole heidän sivuillaan vielä tänä vuonna käynyt, enkä muutenkaan työpaikkailmoituksia selaillut.
- ruokaa tehdään pääosin vain punalapputuotteista, niitä löytää kun vaan viitsii
- lisään töiden tekoa -> lisää rahaa jää säästöön
- kasvisruuan suosiminen
- ylimääräisestä tavarasta luopuminen
- nykyisten tavaroiden, vaatteiden, kenkien, asusteiden hyvänä pitäminen ja huoltaminen
- kaupungille nykyään oma termari mukaan, ennen kävin aina kahvilassa, nyt otan oman kahvin mukaan
- säästäminen säästäminen säästäminen mahdollisuuksien mukaan