Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Laskin juuri eilen että 600e/v voisi säästää vakuutuksia karsimalla. Toki siinä ottaisi taloudellisen riskin joten harkitsen vielä. Toki minulle jäisi vielä ehdottoman tärkeät vakuutukset.
Leikkaan kulutuksesta. Ensin palveluista (hieroja, kosmetologi, parturi), sitten vaatteista ja muista hankinnoista jotka eivät ole aivan pakollisia. Käyn lähitöissä vähemmän (voin itse päättää paljonko teen etänä) jolloin säästän bensassa ja lounaskuluissa. Ehkä otan lähipäivinä eväät mukaan. Kotimaan matkailua rajoitan, omat ulkomaan matkat pääosin työmatkojen yhteyteen jolloin säästän lennot ja maksan vain majoituksen omilta päiviltä. Lapsien kanssa lomailen toki. Lisään työmatkoja jotta saan päivärahoista extraa.
Näillä näkymin vain ja ainoastaan hallituksemme vaihto voi pelastaa Suomen ja sen kansalaiset... Tällä touhulla ajetaan porukka tappelemaan keskenään kun homma menee tarpeeksi tiukalle... Mitä se valitettavan monille on jo nytkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liityn Venäjän armeijaan
Mullakin kävi mielessä, että sillä puolella saattaa säilyä hengissä todennäköisemmin, mutta se riippuu mitä Putler aikoo käyttää.
Suomessa on leipäjono tms., että voi olla varaa vuokraan, ja jso ei, niin palkkasotilaana ei välttämättä ole hullumpaa, mutta kyllä se Ukrainan puolelle pitäisi mennä, jos ei ole parempaakaan.
Venäläisillä on ollut tapana aina sodan jälkeen listiä muualta venäläisten rinnalle taistelemaan tulleet. Ei tarvitse maksaa mitään sosiaalitukia, ei vie työpaikkoja venäläisiltä eikä naisiakaan. Näppärää.
Mutta jos hengissäpysymistä ajattelet, nin parasta on pysyä kaukana naapurin armeijasta, ihan sama, kummalla puolella ajattelit taistella.
Tienaan enemmän kuin muut. Suurin osa ihmisistä kun on vätyksiä. Siirsin taas 1000e rahastoon.
Töitä en ole ikinä tehnyt. Kaikki menee kurkusta alas mitä tuleekin. And so it's ought to be!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos ihmiset alkavat kuluttaa vähemmän?
Tulee 90 luvun toisinto.
90-luvun muoti on edelleen suosiossa, etenkin hiustyyleissä ja meikkaustyylissä (se keskijakaus miehillekin)
Noh saavatpa trenditietoiset todella kokea 90-luvun autenttisen fiiliksen...
Opelutan Tatjaanalle isompaa logistiikka hametta perinneasuste ompelimossa kaaleitten piikkiin..
Vähän joutuu kättä laittaa syvemmälle taskuun, en kai muuten.
Herrasmies kirjoitti:
Tienaan enemmän kuin muut. Suurin osa ihmisistä kun on vätyksiä. Siirsin taas 1000e rahastoon.
Tuskimpa tienaat enempää ku mä. Firmalle tulee n. 10t€ ylimäärästä kulujen jälkeen joka kk josta otan n. 5t€ palkkaa itelleni. Mites sulla ?
Olen lopettanut leipomisen ja uuniruokien tekemisen, koska uunin käyttö kuluttaa niin paljon sähköä.
Olen jo koronan takia harventanut shoppailua ja esim kampaajalla olen käynyt vain 3 kertaa parin vuoden aikana. Minulla on vaatteita ym tavaraa niin paljon että en tatvitse mitään ostaa. Ruoasta voi vielä tinkiä, teen kaikki itse ja metsästän edullisempia aineksia. Autoa ei ole, en tarvitse sitä Stadissa. Matkailu on myös ollut pannassa niin ettei tässä muuta ole kuin ruoka.
Tämä inflaatio on aika paljon ihan suomen keksintöä. Kilpailun puute esimerkiksi kaupan alalla ja maataloudessa se on nolla. Myös bensiinin hinnoissa voi olla isoja eroja. Eletään monella alalla vielä neuvostoliiton aikoja. Nostetaan palkkaa ja valtio hoitaa korotukset automaattisesti tai jakaa tukia tietyille tahoille. Saksassa lähes kakki on 30% halvempaa ja verot matalammat sekä palkat korkeammat. Siinäpä selittämistä poliitikoille. Businesfinland toimii verorahoilla josta jaetaan yrityksille hopöhöpörahaa 100 000e joka toinen vuosi. Saa siihen valtio kerätä verotuloja. Pelkästään noilla rahoilla saataisiin ulkomaista elintarviketta roimasti maahan.
En tajua et onko oikeasti hinnat noussut niin paljon,että puolet suomalaisista voi ostaa enää vaan puuroa ja makaronia?
Mä oon vanhempainvapaalla ja mies työttömänä. Ruokakaupassa joudutaan miettimään et mitä ostetaan, mutta saadaan aivan riittävästi ruokaa. Vältetään turhaa autolla ajamista.
Alan väsyä imettämiseen, mutta sitkeästi jatkan niin ei tarvii ostaa korviketta. Vauvalle teen ruuat itse, itse asiassa koko perhe 5hlö syö kotiruokaa.
Kun palaan töihin syksyllä, jää käteen pari sataa enemmän kuin nyt (koska bensan hinta). Kun ollaan kaupassa tarkkoja, jää vaatteisiin ja muuhun ihan hyvin rahaa.
Et ei me musta mitään isoja uhrauksia jouduta toistaiseksi tekemään. Sit jos ruuan hinta nousee, syödään useammin puuroja ja muuta edullista ruokaa ja aikuisilla saa paino vähän pudota.
Vierailija kirjoitti:
Laskin juuri eilen että 600e/v voisi säästää vakuutuksia karsimalla. Toki siinä ottaisi taloudellisen riskin joten harkitsen vielä. Toki minulle jäisi vielä ehdottoman tärkeät vakuutukset.
Meillä ei oo kotivakuutusta vaikka omakotitalo ja siihen velkaa vielä 75 000. Pankkille Ok, tietävät. Eivötkä tule vastaan.
Syy, ei ole varaa maksaa 500e kerralla kun mies ulosotossa ja lainoihin menee tuloista noin 1/3 lisäksi.
Välillä stressaan, mutta mitä se hyödyttää. Pakko yrittää pitää pakka kasassa että pystyn tekemään 50h/vko töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä inflaatio on aika paljon ihan suomen keksintöä. Kilpailun puute esimerkiksi kaupan alalla ja maataloudessa se on nolla. Myös bensiinin hinnoissa voi olla isoja eroja. Eletään monella alalla vielä neuvostoliiton aikoja. Nostetaan palkkaa ja valtio hoitaa korotukset automaattisesti tai jakaa tukia tietyille tahoille. Saksassa lähes kakki on 30% halvempaa ja verot matalammat sekä palkat korkeammat. Siinäpä selittämistä poliitikoille. Businesfinland toimii verorahoilla josta jaetaan yrityksille hopöhöpörahaa 100 000e joka toinen vuosi. Saa siihen valtio kerätä verotuloja. Pelkästään noilla rahoilla saataisiin ulkomaista elintarviketta roimasti maahan.
Hyvä että kakki on halvempaa :D
No, enpä varmaan mitenkään, vaikka olenkin pienituloinen. Olin jo vähentämässä omaa kulutustani nyt, kun olen syksyn ja talven aikana tilannut alennusmyynneistä reippaan kasan vaatteita (riittää pariksi vuodeksi ihan kevyesti) ja saan maksettua yhden osamaksulla ostamani taideteoksen viimeisen erän tässä kuussa. Yksi ainoa aikakauslehti tulee, eikä se kaada mun vuosibudjettiani (jos hinta tyyliin tuplaantuu, saatan irtisanoa tilauksen). Autoa en tarvitse työmatkoihin, ja jos tarvitsen pidemmille matkoille, saan km-korvaukset. En käy ravintoloissa enkä tilaa pitsoja (okei, viime vuonna tilasin yhden kerran).
Mulla on aina hyvä kotivara jota kasvatin jo joulun aikoihin kun inflaatiosta alettiin puhua, ja viime syksynä onnistuin hamstraamaan paikallisen marketin poistolaareista nipun deodorantteja (euron kpl) sekä monta pullollista shampoota ja suihkugeeliä, joten niitä ei tarvitse ostaa pitkiin aikoihin.
Eli eipä tässä sen kummempia, jatkan samaan tapaan omaa eloani.
Kaikki eivät pääse kauppaan juuri silloin kun niitä punalaputettuja tuotteita on tarjolla eniten.