Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhempi ei opeta lastaan pyöräilemään, uimaan, luistelemaan, hiihtämään jne

Vierailija
13.02.2022 |

Niin mikä virka sillä vanhemmalla on? Möllöttää kotona sohvalla ja keittää lapselle makaronimössöä?

Jokainen lapsi varmaan toivoisi näitä asioita osaavansa kun menee kouluun. On noloa olla siellä se luokan luiseri, joka ei osaa vaikka uida/pyöräillä. Eri asia sitten kehitysvammat/vaikeudet lapsella tai vanhemmalla.

Itse näen nuo tärkeänä osana lapsen kehitystä. Jos näitä ei viitsi lapsensa tehdä, niin on kyllä laiska ja turha vanhempi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä yksi niistä asioista, joiden takia koen, että en oikein olisi vanhemmaksi sopiva henkilö. Mulla ei oikein koordinaatio tahdo riittää pyöräilyyn, hiihtoon tai kunnolla luisteluunkaan, ja vauhdikkaat "liukumislajit" pelottavat. Uida osaan jotenkuten, ja puoliso pystyisi kyllä opettamaan hypoteettiselle lapselle pyöräilyn. Mutta eihän tällainen oikein olisi sopiva esikuva suomalaiselle lapselle. Itse lapsena kävin kyllä vanhempien kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, mutta he eivät ole kumpaakaan näistä tehneet sen jälkeen kun jälkikasvun liikuntakasvatus ei ollut enää ajankohtaista :)

Et vaan halua lapsia ja etsit asialle rationaalisia perusteluja. Onhan sillä yhdellä sokeallakin äidillä joku 8 keinohedelmöityslasta.

Jos todella kiivaasti haluaisit lapsia niin etsisit ratkaisuja, että kyseiset asiat hoituisivat muuten kuin itse opettamalla.

Ja on ikävä asenne, että fyysisesti vajavaiset olisivat epäsovia vanhemmiksi, kun asia ei näin yksioikoisesti ole. Myös jos ihminen on täysin kyvykäs fyysisesti ja henkisesti, niin tilanne saattaa itsestä riippumattomista syistä muuttua kesken vanhemmuuden. Siltä kantilta katsottuna kukaan meistä ei ole 100% varma hyvä vanhempi eikä kenenkään silloin pitäisi uskaltaa lisääntyä.

Vierailija
42/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alakoululainen ei ole kertaakaan hiihtänyt, sillä talvet olleet lähes lumettomia koko hänen eliniän. Nytkin tuli koulusta ilmoitus, että hiihto peruuntunut, kun latu on niin huonokuntoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua rasittaa vanhemmuudessa juuri tuo, että pitäisi olla kaikkien lajien taitaja. Vaikka olen itse liikunnallinen ja lapsen isä myös, emme hiihdä tai pyöräile. Pyörät löytyy, mutta usein jää talliin. Lapsi kyllä osaa ajaa, ei siinä.

Täällä etelässä lumiset talvet eivät ole selviö, joten talvilajeihin ei ole kiinnostusta siksikään. Koulussa lapset käyvät tammi-helmikuun aikana kerran viikossa joko luistelemassa tai hiihtämässä. Siinä se. Uimassa tykätään käydä, talvella hallissa ja kesällä rannalla, mieluiten ulkomailla.

Vierailija
44/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tykätään uida ja käydään viikottain. Talvilajit ei kiinnosta yhtään eikä olla tänäkään talvena luisteltu eikä hiihdetty. Lapsilla on kyllä väluneet ja päiväkodissa ja koulussa näitä on ollut. Koskaan ei ole tullut sanomista kyllä koulun puolelta enkä aio tästä ottaa itelleni huonon äidin viittaa.

Vierailija
45/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa hiihdetään ja luistellaan aika paljon ainakin täällä, joten mielestäni on ollut hyvä opettaa lapsille jonkinlaiset taidot niistä ennen koulua. Uinti ja pyöräily on mielestäni ihan perustaitoja, jotka tuo turvaa ja helpottaa liikkumista.

Nämä keskustelut menee aina jotenkin ihme vastakkainasetteluun - kohta joku tulee kertomaan, miten heillä luistelun sijaan on tärkeää tunnetaidot. Juu, meillä kans, onneksi ne ei sulje toisiaan pois.

Mistähän se johtuu, että tulee vastakkain asettelua? Ehkä siksi, että aloituksessa haukutaan turhiksi ne vanhemmat, joiden lapset eivät osaa kouluun mennessä kaikkia lueteltuja lajeja. Mielestäni se on aika jyrkästi ja kovasti sanottu varsinkin nyt, kun esimerkiksi uimahallit ovat olleet suljettuina vähän väliä jo kohta parin vuoden ajan. Vaikka on kuinka yksinkertainen ja mustavalkoinen ihminen, niin joskus kannattaisi se pitää ihan vain omana tietonaan.

Minkälainen vanhempi pystyy opettamaan lapselle _kaiken_? Itse pystyn helposti opettamaan luonnosta, erätaidoista ja kirjallisuudesta, mutta liikunnasta vähemmän. Pitäisikö parjata vanhempia, jotka eivät ole lukeneet paljon eivätkä osaa suositella lapselle ikäkauden mukaisia klassikoita? Koulu on juuri sitä varten, että kaikille lapsille tulisi tasaisemmin yleissivistystä ja niitä aukkoja pystyy paikkailemaan siellä.

Vierailija
46/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs nyt moni loukkaantuu siitä, ettei ole itse lapselleen opettanut perustaitoja. Loukkaantuminen ei auta siihen, että tämä opettamaton lapsi on se, joka jää pois pyöräretkeltä, kun muut menevät, joka jää lastenaltaaseen, kun muut hyppivät ison altaan päädystä, joka luistelee luistelutuella, kun muut pelaavat, joka jää maalialueen tasaiselle hiihtämään, kun muut sivakoivat metsään. Miksi joku haluaa aiheuttaa lapselleen nuo ikävät tilanteet?

Toki koulussa opetetaan hiihtämään ja luistelemaan sekä käydään uimakoulussa. Mutta se osaamaton lapsi on yleensä luokan ainoa. Pyöräilyä ei koulussa opeteta.

Vierailija
47/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Sitten lapselle lätkäistään joku diagnoosi kun ei ole taidot iänmukaisesti kehittyneet, vaikka oikea syy on ettei koskaan kukaan ole mitään opettanut millään osa-alueella!

Ai lätkäistään? Siis mikä diagnoosi ja miten?

Vierailija
48/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, jollei osaa pyöräillä.

Mun mummi ei osannut ja sota-aikana hänen oli hyvin hankalaa liikkua, kun bussit kulki vain satunnaisesti. Niiden aikataulu oli sellainen, että liikkeelle lähdettiin, kun bussi oli täynnä. Eli ei aikataulua.

Asui 8 km Tampereen keskustasta. Sinne pääsi myös junalla. Aamuisin meni työläisjuna ja se tuli takaisin iltapäivällä. Mutta jos oli muulloin asiaa, ei päässyt.

Mummini kyllä yritti opetella polkupyöräilemään. Ei vaan oppinut. Herkkyysikä mennyt kauan sitten.

Itse osaan pyöräillä mutta en vaan tykkää siitä yhtään. Tulisin toimeen aika hyvin ilman pyöräilytaitoa, koska aina kun mahdollista, mietin jonkun muun tavan liikkua joten yleensä ei ole pakko pyöräillä.

Vierailija
49/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla myös rahakysymys. Sukset, luistimet ja pyörät menevät helposti pieneksi jo vuoden käytön jälkeen. Joku suksipaketti monoineen maksaa n. 150-200€ ja niitä tarvitaan uusia lähes vuosittain.

Ja jos lapsi nauttii ja saa säilytettyä motivaation liikuntaan, pitää olla asianmukaiset välineet. Ei kukaan lapsi nauti tai halua luistella, jos luistimet pienet tai hiihtää, jos sauvat ja sukset lyhyet.

Meillä lapset liikkuvat ja panostetaan välineisiin, mutta ymmärrän ettei näin ole kaikilla, ihan taloudellisesti.

Ja turha ehdottaa kirppiksiä, kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta. Jos laitat lasten polkupyörän myyntiin, se on hetkessä myyty. Samoin muut lasten liikuntavälineet.

Vierailija
50/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sitä lapsena kaikki oppi itsekseen tai kaverien kanssa. Varmaan kerran vietiin luisteleen ja jatko oli itsestä kiinni. Nykypäivänä kaikki pitäs olla vanhempien harteilla kavereista lähtien. Pennut makaa luolissaan ja syövätkin siellä. Mitään ei tapahdu jossei vanhemmat ole tahtipuikoissa.

Vierailija
51/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua rasittaa vanhemmuudessa juuri tuo, että pitäisi olla kaikkien lajien taitaja. Vaikka olen itse liikunnallinen ja lapsen isä myös, emme hiihdä tai pyöräile. Pyörät löytyy, mutta usein jää talliin. Lapsi kyllä osaa ajaa, ei siinä.

Täällä etelässä lumiset talvet eivät ole selviö, joten talvilajeihin ei ole kiinnostusta siksikään. Koulussa lapset käyvät tammi-helmikuun aikana kerran viikossa joko luistelemassa tai hiihtämässä. Siinä se. Uimassa tykätään käydä, talvella hallissa ja kesällä rannalla, mieluiten ulkomailla.

En minäkään kaikkea osaa. Lapsi kävi 5-8v uimakouluja, ajattelin että siellä on parempi opetus ja kavereita, toisin kuin äidin kanssa spassa läträtessä. Laskettelua pidin jo niin perusjuttuna että maksoin lapselle ja serkulleen yksityisopetuksen kun itse en koskaan ole lasketellut. Ja joka talvi vien heitä edes kerran täällä etelässä mäkeen.

Luistelemaan tuo ei oikein koskaan oppinut eikä minusta tai isästään ollut opettajiksi, mutta pystyssä pysyy sen verran että koulussa pärjää ja se mun mielestä on ihan riittävä taso jos retkiluistelukaan ei nappaa.

Hiihtäminen sitten taas on mun ja teinin yhteinen juttu, jos vaan etelässä on lunta. Isänsä ei lähde mukaan kirveelläkään.

Pyöräily näin laitakaupungilla ja mökillä on ihan perus kulkemista, ei mikään harrastus.

Surffaamiset, vesihiihdot, baletit ja mitä sitä muita on lueteltu... Niitä voi kokeilla ja jos nappaa niin voi harrastaakin... Taitaa surffikelit olla ihan muualla kuin suomessa.

Vierailija
52/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs nyt moni loukkaantuu siitä, ettei ole itse lapselleen opettanut perustaitoja. Loukkaantuminen ei auta siihen, että tämä opettamaton lapsi on se, joka jää pois pyöräretkeltä, kun muut menevät, joka jää lastenaltaaseen, kun muut hyppivät ison altaan päädystä, joka luistelee luistelutuella, kun muut pelaavat, joka jää maalialueen tasaiselle hiihtämään, kun muut sivakoivat metsään. Miksi joku haluaa aiheuttaa lapselleen nuo ikävät tilanteet?

Toki koulussa opetetaan hiihtämään ja luistelemaan sekä käydään uimakoulussa. Mutta se osaamaton lapsi on yleensä luokan ainoa. Pyöräilyä ei koulussa opeteta.

Nämä kuvitteelliset tilanteet ovat jostain 80-luvulta. Kävelen aamupäivisin töihin urheilukentän ohi ja meneillään oleva luistelutunti on sitä, että puolet pojista on luurit kädessä ja puolet pelaa jotain jääpallon tapaista.

Vierailija
53/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä yksi niistä asioista, joiden takia koen, että en oikein olisi vanhemmaksi sopiva henkilö. Mulla ei oikein koordinaatio tahdo riittää pyöräilyyn, hiihtoon tai kunnolla luisteluunkaan, ja vauhdikkaat "liukumislajit" pelottavat. Uida osaan jotenkuten, ja puoliso pystyisi kyllä opettamaan hypoteettiselle lapselle pyöräilyn. Mutta eihän tällainen oikein olisi sopiva esikuva suomalaiselle lapselle. Itse lapsena kävin kyllä vanhempien kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, mutta he eivät ole kumpaakaan näistä tehneet sen jälkeen kun jälkikasvun liikuntakasvatus ei ollut enää ajankohtaista :)

Älä anna ainakaan tuon olla esteenä, jos haluat lapsia. Olen kömpelö, epäliikunnallinen ja motorisesti toivoton tapaus, mutta lapsi on oppinut kaikki perustaidot ihan siinä mukana ollessa. Lapset ovat luonnostaan yllättävän lahjakkaita liikkumaan, jolloin vanhemman ei tarvitse kuin kannustaa ja vähän ohjata. Myös päiväkodin ja koulun liikunta auttavat opettelussa. Ja jos lapsesi olisikin hurjapää, hän kyllä oppii ettei sinulta voi vaatia samaa vaan jokaisella on oma luonne ja omat vahvuudet.

Vierailija
54/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla myös rahakysymys. Sukset, luistimet ja pyörät menevät helposti pieneksi jo vuoden käytön jälkeen. Joku suksipaketti monoineen maksaa n. 150-200€ ja niitä tarvitaan uusia lähes vuosittain.

Ja jos lapsi nauttii ja saa säilytettyä motivaation liikuntaan, pitää olla asianmukaiset välineet. Ei kukaan lapsi nauti tai halua luistella, jos luistimet pienet tai hiihtää, jos sauvat ja sukset lyhyet.

Meillä lapset liikkuvat ja panostetaan välineisiin, mutta ymmärrän ettei näin ole kaikilla, ihan taloudellisesti.

Ja turha ehdottaa kirppiksiä, kun kysyntä on suurempi kuin tarjonta. Jos laitat lasten polkupyörän myyntiin, se on hetkessä myyty. Samoin muut lasten liikuntavälineet.

Ja niistä saaduilla rahoilla ostetaan se seuraava koko. Teinille vasta ostin sukset, laskettelukamat ja fillarit uusina alesta kun ei enää luultavasti kasva. Luistimet sai nuo jotka ostin itselleni marketista kun nelivuotiasta alettiin luistelemaan opettaa. Olisi nämäkin kamppeet voinut käytettynä hankkia, mutta nuo on ne lajit jotka näyttävät kiinnostavan, eivät jää varastoon phörimään.

Vierailija
55/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kuvitteelliset tilanteet ovat jostain 80-luvulta. Kävelen aamupäivisin töihin urheilukentän ohi ja meneillään oleva luistelutunti on sitä, että puolet pojista on luurit kädessä ja puolet pelaa jotain jääpallon tapaista.

Älähän vääristele. Nuo todelliset tilanteet ovat viime vuosilta minun työssäni.

Vierailija
56/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei koulussa oleteta että pieni lapsi osaa hiihtää täydellisesti. Ja luistelu on joistakin lapsista epämiellyttävää jäätävässä säässä. Uimakouluja on uimahallissa pienille lapsille jo. Moni opettaa pyöräilyn ja turvallisuutta.

Ei tietenkään tarvitse täydellisesti osata. Harva vanhempikaan osaa. Mutta se, että ilmoittaa lapsensa uimakouluun ja menee mukaan hiihtoladulle ja mahdollistaa harjoittelun riittää.

Ap

Siis eikö vanhemmat osaa/tykkää itse uida, että lapsi pitää ilmoittaa erikseen ihan viralliseen uimakouluun? Eikö riitä, että vie lapsen uimaanja näyttää mallia miten uidaan? Hankkii kellukkeet ja vahtii, että on turvassa? Meillä on lasta käytetty uimassa 7kk iästä alkaen ja tykkäsi kovasti. Ensi kesänä sitten uudestaan ja pikkuveli mukaan, jos järvivesi on riittävän lämmintä siinä vaiheessa noin 4kk ikäiselle. Oikein innolla odotan, että kasvavat sen verran, että voi molemmat opettaa uimaan <3 Samoin on kiva, jos/kun saa hiihtoladulle ja luistelemaan seuraa. Pyöräily kesällä koko perheen kesken olisi myös mukavaa.

Vierailija
57/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse opettanut noita, mutta ulkoistanut kyseisten asioiden opetuksen, onneksi on luistelukoulut ja uimakoulut, hiihdon oppi ihan itsestään päiväkodissa ja on hiihtänyt siitä lähtien, kävellen olen ollut mukana.

Vierailija
58/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, etteikö vanhemmat haluaisi opettaa esim. hiihtämistä lapselle, mutta useimmilla perheillä siihen ei ole varaa, kun suurin osa perheistä on pieni- ja keskituloisia, menot suurimmillaan esim. asuntolaina ja jos käyttö jää muutamaan kertaan, jos asuu Etelä-Suomessa. Suksien lisäksi tarvitaan siteet, monot ja sauvat ja paketti maksaa 100-200€ ja se on jo seuraavana talvena pienet.

Keskustelu on taas hyvä esimerkki, kun lapsille pitäisi ostaa urheiluvälineitä suksipaketteja, polkupyöriä, luistimia, jotka menevät jo vuoden päästä pieneksi, mutta sitten ihmetellään, mihin lapsi tarvitsee elatusmaksuja tai lapsilisät pitäisi jakaa puoliksi vanhemmille, jos lapsi asuu vuoroviikoin ja ihmetellään mikä lapsessa maksaa.

Vierailija
59/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei koulussa oleteta että pieni lapsi osaa hiihtää täydellisesti. Ja luistelu on joistakin lapsista epämiellyttävää jäätävässä säässä. Uimakouluja on uimahallissa pienille lapsille jo. Moni opettaa pyöräilyn ja turvallisuutta.

Ei tietenkään tarvitse täydellisesti osata. Harva vanhempikaan osaa. Mutta se, että ilmoittaa lapsensa uimakouluun ja menee mukaan hiihtoladulle ja mahdollistaa harjoittelun riittää.

Ap

Siis eikö vanhemmat osaa/tykkää itse uida, että lapsi pitää ilmoittaa erikseen ihan viralliseen uimakouluun? Eikö riitä, että vie lapsen uimaanja näyttää mallia miten uidaan? Hankkii kellukkeet ja vahtii, että on turvassa? Meillä on lasta käytetty uimassa 7kk iästä alkaen ja tykkäsi kovasti. Ensi kesänä sitten uudestaan ja pikkuveli mukaan, jos järvivesi on riittävän lämmintä siinä vaiheessa noin 4kk ikäiselle. Oikein innolla odotan, että kasvavat sen verran, että voi molemmat opettaa uimaan <3 Samoin on kiva, jos/kun saa hiihtoladulle ja luistelemaan seuraa. Pyöräily kesällä koko perheen kesken olisi myös mukavaa.

Laitoin heti alussa uimakouluun koska haluan että lapsi oppii suoraan oikeat tekniikat, itse en ole niin paljon uintia harrastanut, että osaisin ne opettaa. Jos oppii esim potkuihin väärän tavan, vie todella kauan opetella siitä pois ja oikea liike tilalle. Samoin luistelevilla lapsilla ja vanhemmilla näkee vaikka mitä tyyliä, kannattaisi opetella perusteet oikein heti alkuun.

Vierailija
60/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa hiihdetään ja luistellaan aika paljon ainakin täällä, joten mielestäni on ollut hyvä opettaa lapsille jonkinlaiset taidot niistä ennen koulua. Uinti ja pyöräily on mielestäni ihan perustaitoja, jotka tuo turvaa ja helpottaa liikkumista.

Nämä keskustelut menee aina jotenkin ihme vastakkainasetteluun - kohta joku tulee kertomaan, miten heillä luistelun sijaan on tärkeää tunnetaidot. Juu, meillä kans, onneksi ne ei sulje toisiaan pois.

Mistähän se johtuu, että tulee vastakkain asettelua? Ehkä siksi, että aloituksessa haukutaan turhiksi ne vanhemmat, joiden lapset eivät osaa kouluun mennessä kaikkia lueteltuja lajeja. Mielestäni se on aika jyrkästi ja kovasti sanottu varsinkin nyt, kun esimerkiksi uimahallit ovat olleet suljettuina vähän väliä jo kohta parin vuoden ajan. Vaikka on kuinka yksinkertainen ja mustavalkoinen ihminen, niin joskus kannattaisi se pitää ihan vain omana tietonaan.

Eihän tuossa puhuttu, että pitäisi osata, vaan että on annettu edes mahdollisuuksia kokeilla ja opetella. Totta kai korona ja mustat talvet vaikuttaa, mutta ei niiden piikkiin voi laittaa sitä, jos ekaluokkalainen on ekaa kertaa (koulun) luistimilla tai käy ekaa kertaa ikinä uimahallissa. Olen nimittäin ollut juuri se ekaluokkalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme