Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhempi ei opeta lastaan pyöräilemään, uimaan, luistelemaan, hiihtämään jne

Vierailija
13.02.2022 |

Niin mikä virka sillä vanhemmalla on? Möllöttää kotona sohvalla ja keittää lapselle makaronimössöä?

Jokainen lapsi varmaan toivoisi näitä asioita osaavansa kun menee kouluun. On noloa olla siellä se luokan luiseri, joka ei osaa vaikka uida/pyöräillä. Eri asia sitten kehitysvammat/vaikeudet lapsella tai vanhemmalla.

Itse näen nuo tärkeänä osana lapsen kehitystä. Jos näitä ei viitsi lapsensa tehdä, niin on kyllä laiska ja turha vanhempi.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin miehillä hiihtotaito on sodan takia välttämätön.

Vierailija
22/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mummoja, anoppeja, äitejä haukuta ja arvostella,niin sitten ihan Vanhempia mitä sillä voitta?Jokain aivan varmasti yritää parhaansa omien lastensa kuin lastenlastensa kanssa!Oma lapsuus oli : isä teki ensimmäiset sukseni,olin paljon alle kouluikäinen. Nuoremman etu ja poikia välissä, myöhemmin sain omat sukset.Luistimet sentään ostettiin ja pyörä oma. Isommat sisarukset joutuivat ne käytää toisten vanhoja tai lainata kulloinkin toisilta,kun meitä oli 9 kpl.Omaa historiansa siirtää lapsille hiihto ja luistelu ,kuin pyöräily.He taas omille lapsille. Asun ihan peruskoulun vieressä, joka talvi katsonut kun koululaiset lähtee hiihtää lähimetsään,koulun suksilla.Sama koskee luistimia saa lainaksi jos ei omia.Jos lapsi ei vaan halua vapaa aika luistella tai hiihtää,häntä ei voi siihen pakotaa.Pyöräily sama asia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei osaa uida vaikka on monet uimakoulut käynyt.

Vierailija
24/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli suuri työ opettaa lapsellemme uiminen ja pyörälläajo. 3 kertaa kävi uimakoulun. Pelkäsi vettä, jollei ollut ryhmässä.

Hiihtobja luistelu on lapselle hyvin helppoja oppia.

Vierailija
25/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää listahan on loputon. Sukelluskorttiin loppuu omalla kohdallani. Lentolupakirjan saavat hommata itse.

Vierailija
26/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös veroja makseta sen takia, että varhaiskasvatus ja koulu opettaa?

Vierailija
27/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä sairastuin ja vammauduin kun lapsi oli 6-vuotias, mitä ennen olin hänen kanssaan potkinut palloa ja opettanut uimaan, mutta haluaisin vaan huomauttaa, että sairaan ja vammaisen vanhemman voi olla tosi vaikea saada tukea ja apua kunnalta vaikka kaikenlaisia diagnooseja olisikin ihan lääkäri todennut. Pelkkää selviämistähän se on siinä pisteessä, kun jaksaa vain hommata jotain ruokaa pöytään ja huoltaa vaatteet ja muut. Silloinkin jos lopulta saakin jotain apua, niin selvittelyyn on kulunut helposti kuukausia tai vuosia minkä aikana tullut pysyvä stressi ja burnout.

Älkää menkö arvostelemaan kovin kärkkäästi, koska ette päältä näe mistä on kyse.

Vierailija
28/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli suuri työ opettaa lapsellemme uiminen ja pyörälläajo. 3 kertaa kävi uimakoulun. Pelkäsi vettä, jollei ollut ryhmässä.

Hiihtobja luistelu on lapselle hyvin helppoja oppia.

Minun lapselle uinti oli helppoa. Ovat erilaisia. Hiihto ja luistelu on monena vuonna jäänyt lähes kokonaan, koska on ollut mustia talvia niin monta.

Vierailija
29/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat jo kohtalaisen vanhoja minut saadessaan, joten eivät he ole minua opettaneet mihinkään noista asioista.

Kyllähän lapsena oppii kokeilemalla ja katsomalla muiden suorituksia.

Nykyisinhän kaikkeen pitää käydä kurssit ja olla opetuksessa, ikävä kyllä näkyy paljon lapsia harrastuksissa jotka eivät kiinnosta heitä yhtään. Mutta kun vanhemmat haluavat että lapsi harrastaa.

Vierailija
30/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat pyöräillä, ratsastaa, uida. Yhdessä käydään juoksemassa.

Koulussa ovat oppineet hiihtämään ja luistelemaan paremmin. Välttävästi osasivat ne kouluun mennessä.

Ei kaikkia taitoja tarvitse kotona opettaa. Yritän opettaa osan ja ennen kaikkea sellaisen asenteen, että ovat valmiita harjoittelemaan, vaikka eivät jotain osaisikaan. Ja että se ei ole noloa jos ei osaa, eikä se että yrittää vaikka ei osaa.

Vierailija
31/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli justiinsa tuo uimisen opettelun väliinjääminen. Käytiin välillä uimahallissa, kun olin 7, mutta juuri kun aloin veteen tottua, niin ei vanhemmat enää viitsineet viedä uimahalliin. Meillä ei ollut lähellä mitään kunnollisia uimapaikkoja ja äiti on vielä ollut aina säikky veden suhteen, uikuttaa, että on tuo niin ison näköinen lampi, jos ajetaan jonkun vesipaikan ohi eli on vielä lisäksi omaa idioottimaisuuttaan siirtänyt vesipelkonsa meihin lapsiin. Sitten kun oli 10-vuotias, niin kysyivät, että haluanko uimakouluun, mutta silloin oli jo aikaa kulunut niin paljon ja olin kiusattu, niin ei huvittanut lähteä. Nyt on ärsyttävää opetella aikuisena uimaan, kun ei koronan takia ole edes voitu järjestää uimakouluja.

Vierailija
32/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki opetetaan se mikä pystytään, mutta lapsiakin on erilaisia ja oppimistapoja. Toisilla kestää pidempään jonkun lajin ottaminen haltuun, joten ei voida sanoa, että jos ei joku lapsi osaa vaikka hiihtää kouluun mennessä, että hänen vanhempansa olisivat vain maanneet sohvalla. Vaikka ei jotain osaa kouluun mennessä, niin silti on koko loppuelämä aikaa harjoitella ja kehittyä vaikka kuinka hyväksi. Tuo kouluun menon rajapyykki on täysin keinotekoinen. Ei lapsi ole eikä tarvitse olla mitenkään valmis kun koulu alkaa. Jos sinulla aloittaja on sellaiset lapset jotka vain tekevät kaiken kun käsketään ja joita voit vain vetää perässä mihin vain niin ole onnellinen, äläkä lyttää muita ihmisiä.

Yksi tuttu ei millään oppinut pyöräilemään, kun pelkäsi sitä niin kovasti. Siskonsa ja veljensä kyllä oppivat. Ilmeisesti hän ei osaa pyöräillä vieläkään ja on sitten pärjännyt vaan ilman kyseistä taitoa. En ole huomannut, että hän syyttäisi vanhempiaan tämän taidon puuttumisesta.

Vierailija
33/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut nuo kaikki. Nyt tulee kuittailua vanhemmiltani ja sisaruksiltani, kun en ole opettanut lasta laskettelemaan tai lumilautailemaan, tai vienyt ratsastamaan, kun ne ovat kuulemma ”perustaitoja”. Eli perustaitoja, joita samaiset vanhempani eivät minulle itsellenikään opettaneet..?

Laskettelu, lumilautailu ja ratsastus ei ole mitään perustaitoja.

Ihan yhtä tärkeitä perustaitoja olisi sitten vaikka lainelautailu, baletti ja laitesukellus.

Tuntuu laskettelu/lautailu olevan suositumpaa kuin luistelu ja hiihto. Kaverit pyytää mukaan mäkeen, mutta kukaan ei lähde mukaan ladulle.

Koulussa saa valita luistelun tai hiihdon, silloin kun täällä turunseudulla siihen on kelit . Opettajat noteeraa hiihtäjät positiivisesti ja ladulla saa olla rauhassa häiriköiltä, ne istuu sen tunnin luistelukopissa.

Vierailija
34/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa lapsellani oli 2 pakollista uimakertaa. Eli ei pakkouiminen lopu peruskouluun.

Olisi ollut noloa olla osaamatta uida. Jos oli poissa, se piti korvata kuitenkin ylimääräisellä uintikerralla.

Vierailija
35/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut nuo kaikki. Nyt tulee kuittailua vanhemmiltani ja sisaruksiltani, kun en ole opettanut lasta laskettelemaan tai lumilautailemaan, tai vienyt ratsastamaan, kun ne ovat kuulemma ”perustaitoja”. Eli perustaitoja, joita samaiset vanhempani eivät minulle itsellenikään opettaneet..?

Poni ratsastus tunti 20€ tuskin on paljon jos opettaa perustaitoja.

Vierailija
36/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa lapsellani oli 2 pakollista uimakertaa. Eli ei pakkouiminen lopu peruskouluun.

Olisi ollut noloa olla osaamatta uida. Jos oli poissa, se piti korvata kuitenkin ylimääräisellä uintikerralla.

Monet aloittaa jo vauva uinnilla uimakoululla ja jatkaa siitä siis jos et halua lapsesi hukkuvan.

Vierailija
37/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä yksi niistä asioista, joiden takia koen, että en oikein olisi vanhemmaksi sopiva henkilö. Mulla ei oikein koordinaatio tahdo riittää pyöräilyyn, hiihtoon tai kunnolla luisteluunkaan, ja vauhdikkaat "liukumislajit" pelottavat. Uida osaan jotenkuten, ja puoliso pystyisi kyllä opettamaan hypoteettiselle lapselle pyöräilyn. Mutta eihän tällainen oikein olisi sopiva esikuva suomalaiselle lapselle. Itse lapsena kävin kyllä vanhempien kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, mutta he eivät ole kumpaakaan näistä tehneet sen jälkeen kun jälkikasvun liikuntakasvatus ei ollut enää ajankohtaista :)

Et vaan halua lapsia ja etsit asialle rationaalisia perusteluja. Onhan sillä yhdellä sokeallakin äidillä joku 8 keinohedelmöityslasta.

Jos todella kiivaasti haluaisit lapsia niin etsisit ratkaisuja, että kyseiset asiat hoituisivat muuten kuin itse opettamalla.

Vierailija
38/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sitten lapselle lätkäistään joku diagnoosi kun ei ole taidot iänmukaisesti kehittyneet, vaikka oikea syy on ettei koskaan kukaan ole mitään opettanut millään osa-alueella!

Vierailija
39/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti jää yo-lakin saanti kiinni jostain uinnista. Se siitä "pakollisuudesta".

Vierailija
40/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa hiihdetään ja luistellaan aika paljon ainakin täällä, joten mielestäni on ollut hyvä opettaa lapsille jonkinlaiset taidot niistä ennen koulua. Uinti ja pyöräily on mielestäni ihan perustaitoja, jotka tuo turvaa ja helpottaa liikkumista.

Nämä keskustelut menee aina jotenkin ihme vastakkainasetteluun - kohta joku tulee kertomaan, miten heillä luistelun sijaan on tärkeää tunnetaidot. Juu, meillä kans, onneksi ne ei sulje toisiaan pois.

Mistähän se johtuu, että tulee vastakkain asettelua? Ehkä siksi, että aloituksessa haukutaan turhiksi ne vanhemmat, joiden lapset eivät osaa kouluun mennessä kaikkia lueteltuja lajeja. Mielestäni se on aika jyrkästi ja kovasti sanottu varsinkin nyt, kun esimerkiksi uimahallit ovat olleet suljettuina vähän väliä jo kohta parin vuoden ajan. Vaikka on kuinka yksinkertainen ja mustavalkoinen ihminen, niin joskus kannattaisi se pitää ihan vain omana tietonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi