Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vanhempi ei opeta lastaan pyöräilemään, uimaan, luistelemaan, hiihtämään jne

Vierailija
13.02.2022 |

Niin mikä virka sillä vanhemmalla on? Möllöttää kotona sohvalla ja keittää lapselle makaronimössöä?

Jokainen lapsi varmaan toivoisi näitä asioita osaavansa kun menee kouluun. On noloa olla siellä se luokan luiseri, joka ei osaa vaikka uida/pyöräillä. Eri asia sitten kehitysvammat/vaikeudet lapsella tai vanhemmalla.

Itse näen nuo tärkeänä osana lapsen kehitystä. Jos näitä ei viitsi lapsensa tehdä, niin on kyllä laiska ja turha vanhempi.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut nuo kaikki. Nyt tulee kuittailua vanhemmiltani ja sisaruksiltani, kun en ole opettanut lasta laskettelemaan tai lumilautailemaan, tai vienyt ratsastamaan, kun ne ovat kuulemma ”perustaitoja”. Eli perustaitoja, joita samaiset vanhempani eivät minulle itsellenikään opettaneet..?

Vierailija
2/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei koulussa oleteta että pieni lapsi osaa hiihtää täydellisesti. Ja luistelu on joistakin lapsista epämiellyttävää jäätävässä säässä. Uimakouluja on uimahallissa pienille lapsille jo. Moni opettaa pyöräilyn ja turvallisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut nuo kaikki. Nyt tulee kuittailua vanhemmiltani ja sisaruksiltani, kun en ole opettanut lasta laskettelemaan tai lumilautailemaan, tai vienyt ratsastamaan, kun ne ovat kuulemma ”perustaitoja”. Eli perustaitoja, joita samaiset vanhempani eivät minulle itsellenikään opettaneet..?

Ratsastamaan ja laskettelemaan voi toki viedä, mutta ovat aika kalliita harrastuksia. Kysy voisivatko nämä sukulaisesi ottaa lapsesi mukaan tallille tai laskettelureissulle, niin oppisi. Opettajat näihin saa sieltä tallilta/rinteestä. Riittää, että osaa noita muita lajeja. Hyvä, että olet vienyt niihin.

Ap

Vierailija
4/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei koulussa oleteta että pieni lapsi osaa hiihtää täydellisesti. Ja luistelu on joistakin lapsista epämiellyttävää jäätävässä säässä. Uimakouluja on uimahallissa pienille lapsille jo. Moni opettaa pyöräilyn ja turvallisuutta.

Ei tietenkään tarvitse täydellisesti osata. Harva vanhempikaan osaa. Mutta se, että ilmoittaa lapsensa uimakouluun ja menee mukaan hiihtoladulle ja mahdollistaa harjoittelun riittää.

Ap

Vierailija
5/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään koulussa osa lapsista yksinkertaisesti kieltäytyy luistelemasta tai hiihtämästä. Näiden erityistapausten oikeudet ovat laajat. He saavat myös terrorisoida koko luokkaa huutelulla, tavaroiden heittelyllä ja riitelyllä. Lahjakkaimpien mukaan ei tehdä mitään. Ihmettelen, miten Suomella on varaa tähän.

Vierailija
6/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tarvitse täydellisesti osata. Harva vanhempikaan osaa. Mutta se, että ilmoittaa lapsensa uimakouluun ja menee mukaan hiihtoladulle ja mahdollistaa harjoittelun riittää.

Ap

Ei minun lapsuudessa ainakaan hiihdetty kotioloissa kauheasti. Suksia kokeiltiin ehkä jonkin verran ladulla tai pihassa. Koulussa hiihdettiin kenraalimaisen opettajan johdolla kiireellä säheltäen, se ei ollut mukavaa. Vapaa-ajan hiihto on varmasti kivempaa.

Vierailija
7/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhentunut käsitys tuo, että hiihtäminen ja luistelu olisivat perustaitoja, varsinkaan kaupunkilaiselle. Muitakin urheilulajeja on, joiden kautta saa riittävästi liikuntaa. Opin lapsena hiihtämään (hyvin) ja luistelemaan (auttavasti, en ole ikinä välittänyt luistelusta) En ole kuitenkaan hiihtänyt tai luistellut teini-iän jälkeen, koska olen löytänyt muita lajeja, joista nautin suuresti. Etenkin lenkkeily, jooga ja lihaskuntoharjoittelu ovat lähellä sydäntä. Minusta vanhemman kannattaa kyllä tutustuttaa lapsi eri urheilulajeihin, jotta se oma juttu löytyy. Tärkeintä on siis liikunnallinen elämäntapa, ei niinkään se että juuri tietyt lajit on pakko osata. Koulussakin tutustutaan lajeihin eli vanhemman ei tarvitse jokaista opettaa itse. Pyöräilystä ja uimataidosta perustaitoina olen kyllä samaa mieltä, ja ne on hyvä olla hallussa ennen koulun aloittamista.

Vierailija
8/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei minun lapsuudessa ainakaan hiihdetty kotioloissa kauheasti. Suksia kokeiltiin ehkä jonkin verran ladulla tai pihassa. Koulussa hiihdettiin kenraalimaisen opettajan johdolla kiireellä säheltäen, se ei ollut mukavaa. Vapaa-ajan hiihto on varmasti kivempaa.

Mutta onko se hiihto mukavampaa koulussa niille, jotka ovat kotona hiihtäneet joko vanhempien tai kavereiden kanssa vai niille lapsille, jotka laittavat sukset ekaa kertaa jalkaan ja eivät pysy pystyssä edes tasamaalla?

Vaikka vanhempi ei itse hiihtämisestä tykkäisikään kannattaisi se silti lapselle opettaa ihan sen lapsen itsensä kannalta eikä periyttää omaa kouluhiihtotraumaansa eteenpäin.

Vierailija
9/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa hiihdetään ja luistellaan aika paljon ainakin täällä, joten mielestäni on ollut hyvä opettaa lapsille jonkinlaiset taidot niistä ennen koulua. Uinti ja pyöräily on mielestäni ihan perustaitoja, jotka tuo turvaa ja helpottaa liikkumista.

Nämä keskustelut menee aina jotenkin ihme vastakkainasetteluun - kohta joku tulee kertomaan, miten heillä luistelun sijaan on tärkeää tunnetaidot. Juu, meillä kans, onneksi ne ei sulje toisiaan pois.

Vierailija
10/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa hiihdetään ja luistellaan aika paljon ainakin täällä, joten mielestäni on ollut hyvä opettaa lapsille jonkinlaiset taidot niistä ennen koulua. Uinti ja pyöräily on mielestäni ihan perustaitoja, jotka tuo turvaa ja helpottaa liikkumista.

Nämä keskustelut menee aina jotenkin ihme vastakkainasetteluun - kohta joku tulee kertomaan, miten heillä luistelun sijaan on tärkeää tunnetaidot. Juu, meillä kans, onneksi ne ei sulje toisiaan pois.

Joo siinä tulee tunnetaidot tarpeeseen kun makaa naamallaan lumessa muiden suihkiessa suksillaan nauraen ohi. Lasten maailma voi olla karu. Ei kannata syöttää kiusaajille lapaseen jo ennen kun koulupolku on alkanut.

Vierailija
11/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsön löpsön taas. Jos nuo ovat pakollisia tai vanhemmuus kiellettyä tai lastensuojelun pitäisi puuttua jos ei tuolla hiihdellä pitkin kyliä, niin sanoisin suksi kuuseen ja kyseisillä meriiteillä n. 20% pitäisi olla sitten lastensuojelun tehotarkkailussa, jotta toteutuu tuo aktiivisuus. Yleensä lapset osaavat ainakin jotain noista, mutta se miten niitä harrastavat on lasten oma asia. Jotkut tykkää ja jotkut ei ja ainakin koulu-ikäisenä nuo on kyllä kavereiden kanssa tehtäviä hommia tai pitäisi sujua.

Vierailija
12/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä yksi niistä asioista, joiden takia koen, että en oikein olisi vanhemmaksi sopiva henkilö. Mulla ei oikein koordinaatio tahdo riittää pyöräilyyn, hiihtoon tai kunnolla luisteluunkaan, ja vauhdikkaat "liukumislajit" pelottavat. Uida osaan jotenkuten, ja puoliso pystyisi kyllä opettamaan hypoteettiselle lapselle pyöräilyn. Mutta eihän tällainen oikein olisi sopiva esikuva suomalaiselle lapselle. Itse lapsena kävin kyllä vanhempien kanssa hiihtämässä ja luistelemassa, mutta he eivät ole kumpaakaan näistä tehneet sen jälkeen kun jälkikasvun liikuntakasvatus ei ollut enää ajankohtaista :)

Vierailija
13/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki opetetaan se mikä pystytään, mutta lapsiakin on erilaisia ja oppimistapoja. Toisilla kestää pidempään jonkun lajin ottaminen haltuun, joten ei voida sanoa, että jos ei joku lapsi osaa vaikka hiihtää kouluun mennessä, että hänen vanhempansa olisivat vain maanneet sohvalla. Vaikka ei jotain osaa kouluun mennessä, niin silti on koko loppuelämä aikaa harjoitella ja kehittyä vaikka kuinka hyväksi. Tuo kouluun menon rajapyykki on täysin keinotekoinen. Ei lapsi ole eikä tarvitse olla mitenkään valmis kun koulu alkaa. Jos sinulla aloittaja on sellaiset lapset jotka vain tekevät kaiken kun käsketään ja joita voit vain vetää perässä mihin vain niin ole onnellinen, äläkä lyttää muita ihmisiä.

Vierailija
14/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luistelu ei kyllä ole mikään tarpeellinen taito ainakaan luistimien kanssa. Liukkaalla toki olisi hyvä harjoitella tasapainoa ja luistella kengillä pahat paikat.

Vierailija
15/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole noin yksioikoista. Oma lapsi esimerkiksi ei vain kiinnostunut pyöräilystä, ei millään. Yritettiin pyöräilyttää lähiympäristössä ja päiväkodissa sai ajella turvallisella pihalla, mutta ei.

Sitten taas hiihtoa ei täällä opeteta koulussa lainkaan. Ala-asteella ostettiin suksia ja käytiin yhdessä hiihtämässä, mutta koulusta ei tullut oppia eikä kukaan kavereista hiihtänyt, joten jäi sekin taito.

Vierailija
16/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitää myös opettaa lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan, kielet, laulamaan, soittamaan, virkkaamaan, neulomaan, ompelemaan, nikkaroimaan, kokkaamaan, siivoamaan, luonnontieto, maantieto, historia.

Eläköön kotikoulu! 

Vierailija
17/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen ja laskeminen ovat perustaitoja, nuo muut eivät. Varsinkin uimataito on yliarvostettu - uimataitoiset ovat yliedustettuina hukkumistilastoissa.

Vierailija
18/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskettelu, lumilautailu ja ratsastus ei ole mitään perustaitoja.

Ihan yhtä tärkeitä perustaitoja olisi sitten vaikka lainelautailu, baletti ja laitesukellus.

Vierailija
19/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö syyllistää maahan muuttaneita?

Vierailija
20/61 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, jollei osaa pyöräillä.

Mun mummi ei osannut ja sota-aikana hänen oli hyvin hankalaa liikkua, kun bussit kulki vain satunnaisesti. Niiden aikataulu oli sellainen, että liikkeelle lähdettiin, kun bussi oli täynnä. Eli ei aikataulua.

Asui 8 km Tampereen keskustasta. Sinne pääsi myös junalla. Aamuisin meni työläisjuna ja se tuli takaisin iltapäivällä. Mutta jos oli muulloin asiaa, ei päässyt.

Mummini kyllä yritti opetella polkupyöräilemään. Ei vaan oppinut. Herkkyysikä mennyt kauan sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi