Olenko epäreilu äiti, jos en ota 7v lasta mukaan huvipuistoihin tms?
Meni taas hermo, kun käytiin lasten kanssa eräässä sisäleikkipuistossa. Muut lapset innosta kiljuen juoksevat hikihatussa posket punaisina paikasta toiseen. 7v näyttää kuitenkin viihtyvän, mutta motkotti taas jälkikäteen, että oli ihan tylsä paikka ja ei mitään tekemistä.
Tuntuu turhalta maksaa tuosta ja viedä lasta mihinkään, kun tyrmää ihan kaiken. Kaikessa on jotain valittamista. Aina. Ei olis paikkaa, josta ei olisi jotain negatiivista löytänyt.
Kommentit (44)
Ei kannata viedä jos ei kerran tykkää. Mitä järkeä siinä om väkisin viedä?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:48"]
Keneltäköhän asenne periytyy..?
[/quote]
Sen kun tietäisi. Me muut mennään mielellään.
-ap-
Ootko liikaa hemmotellut lasta? Ei osaa enää olla kiitollinen.
Siis mitä tämä 7v itse haluaa? Jos ei halua mukaan, ei tule mukaan. Jos haluaa mukaan, tulee mukaan. Ja sitten ei ole lupaa valittaa. Vai mikä tässä oli ongelma?
Miten itse käyttäydyt lapsesi seurassa? Kritisoitko ihmisiä ja valitatko asioista? Anna lapsellesi hyvä esimerkki positiivisesta elämänasenteesta.
Siis kuitenkin vaikutti viihtyvän? Mutta jälkikäteen valitti?
Tuo on vaihe, meillä kans 7v ei meinaa olla mihinkään tyytyväinen. Kiva päivä missä vaan muuttuu tyhmäksi vähintään siksi kun pitää lähteä pois niin kaikki onkin tyhmää eikä ollut kivaa.
Aikuisena kuitenkin ymmärrän ettei tarkoita tuota, ei vaan osaa käsitellä asioita. Ottaisin siis jatkossakin mukaan, olisi epäreilua jättää pois siksi ettei ymmärrä ettei pieni harmi pilaa kaikkea.
Juu, älä ota. Sitä saa mitä tilaa. Pääset itse helpommalla ja kaikilla on kivaa. Kyllä tuon ikänen alkaa tajuumaan mikä mättää .Älä rupee tanssii lapsen pillin mukaan, hermos ja mielenrauhan vaan menetät.
Kuulostaa aika kauhealta että edes ajattelet tuollaisia. Ei kaikkia 7 vuotiaita enää kiinnosta pikkutaaperoiden jutut. Sen sijaan että jättäisit sen ulkopuolelle, voisit tehdä sen kanssa asioita joita häntä saattaisi kiinnostaa.
Kannattaa mielestäni kokeilla, ainakin kerran. Minkä ikäisiä muut lapset ovat? Kerrot tälle 7 vuotiaalle, että te muut lähdette esim. Lintsille ja jätät sitten hänet hoitoon esimerkiksi mummulle. Vietätte kivan päivän ja pidät huolen,että sisarukset ylistävät oikein kunnolla retkeä. Eiköhän se 7 vuotias seuraavan kerran hingu kanssa mukaan matkalle.
Tämä minulla nyt ajatuksen tasolla vasta. Mietin vasta asiaa, että voinko jättää toisen kotiin. Varmasti harmistuisi siitäkin. Haluaa tietysti mukaan, mutta sitten kiukkuaa. Ei ole reilua meitä muita kohtaan.
Tänään oli mukana 3v ja 10v, sekä tuo 7v. Ja paikka ei ollut mikään hoplop, vaan sellainen, jossa on isommillekin tekemistä.
-ap-
Ai eikö hoplopissa olisi 7-vuotiaille tekemistä? Eikö se ole alakouluikäisille suunnattu? (taaperoille on niissä yleensä oma puoli).
Jätä kerran pois. Katsotaan onko vielä tylsää olla esim hoplopissa kun muut ovat siellä ja hän ei. Ihan hyvin voisit näin tehdä.
Yritä nyt. Kiukkuaako paikan päällä vai vasta jälkikäteen, kuten avauksessa kerroit? Lähteekö mielellään mukaan, saako olla mukana miettimässä ja päättämässä mihin meette? Mun mielestä se että ei oteta mukaan on jo aika ilkeää, vain rangaistuksena siitä ettei jälkikäteen vuolaasti ylistä ja kiitä (vanhempia?). Lapsi voi olla tuollaisen touhukkaan päivän jälkeen vaan väsynyt ja kiukkuaa tuolla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:52"]
Siis kuitenkin vaikutti viihtyvän? Mutta jälkikäteen valitti? Tuo on vaihe, meillä kans 7v ei meinaa olla mihinkään tyytyväinen. Kiva päivä missä vaan muuttuu tyhmäksi vähintään siksi kun pitää lähteä pois niin kaikki onkin tyhmää eikä ollut kivaa. Aikuisena kuitenkin ymmärrän ettei tarkoita tuota, ei vaan osaa käsitellä asioita. Ottaisin siis jatkossakin mukaan, olisi epäreilua jättää pois siksi ettei ymmärrä ettei pieni harmi pilaa kaikkea.
[/quote]
Minäkin veikkaan, että on oikeasti viihtynyt ja tykännyt mutta se poislähtemisen harmitus purkautuu noin.
Itse tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät millaisesta tekemisestä hän pitää. Varmasti osaat sanoa, onko huvipuisto paikka missä hän viihtyy tai ei. Itse ottaisin lapsen mukaan kysyttyäni ensin haluaako hän tulla vai jääkö mieluummin kotiin. Lapsi itsekin jo tietää mitä oikeasti haluaa. Sen jälkeen lapsen taipumuksen valittamiseen tietäen, juttelisin hänen kanssaan siitä valituksesta ja mitä siitä seuraa. Sen jälkeen vain itse positiivisella mielellä ja huumorintajulla näytät mallia, miten tympeästä olosta pääsee yli. Osittain voit laittaa valittamisen iän piikkiin mutta luonteellakin on oma merkityksensä, sillä kaikki eivät valita.
Lapsi sai itse valita paikan ja lähti mielellään (jälleen kerran). Kiukkusi jälkikäteen ja kotona märisi, että oli ihan tylsä päivä ja tylsä paikka ja siellä ei ollut mitään tekemistä jne. Mietin vain, miksi tekee noin? Ärsyttääkseen? Hakee huomiota?
-ap-
Ei oo kyllä kiva juttu muidenkaan lasten kannalta, että yksi valittaa jälkikäteen. Mitäpä jos sopisitte lapsen kanssa, että voidaan tehdä sellaisia juttuja mitkä ovat hänelle mieluisia, sillä ehdolla että niitä muidenkin toiveita toteutetaan ja koko perhe osallistuu. Jos lapsi ei suostu tähän, voit antaa vaihtoehdoksi sen, että ei mennä sitten mihinkään/tehdä mitään erikoista.
Saako kuopus kaiken äidin huomion siellä ja 10 v ei sitä enää kaipaa, mutta se 7v kaipaisi?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 22:17"]Lapsi sai itse valita paikan ja lähti mielellään (jälleen kerran). Kiukkusi jälkikäteen ja kotona märisi, että oli ihan tylsä päivä ja tylsä paikka ja siellä ei ollut mitään tekemistä jne. Mietin vain, miksi tekee noin? Ärsyttääkseen? Hakee huomiota?
-ap-
[/quote]
Voi olla hyvinkin huomion hakua tai ärsytystä. Mutta sitä en osaa neuvoa, mikä konsti saisi sen loppumaan :/
En mä ainakaan ottais jos aina pitää valittaa. Saattaa muuttua ääni kellossa seuraavan kerran jälkeen kun ei päässytkään mukaan.. :)