Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?

Vierailija
13.02.2022 |

Kommentit (4664)

Vierailija
1761/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät mene töihin?

Vierailija
1762/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on niin vähissä, että pitää laskin kädessä kulkea Lidlissä, mutta silti ostetaan maksulliset muovipussit kassalta?

Olen työssäkäyvä ihminen ja otan aina kotoa oman kassin mukaan kauppaan. Oikeasti köyhä ihminen ei todellakaan ostele mitään kaupan muovipusseja, vaan säästää nekin sentit ruokaan.

Tästä perheestä näkee kilometrin päähän, että "köyhyys" johtuu pelkästään kykenemättömyydestä käyttää rahaa järkevästi.

Ja säästö on huikea euro kuukaudessa. Sanoisin, että ihminen, joka pitää tuota isona säästönä, ei kyllä itsekään osaa käyttää rahaa kovin järkevästi. Ja roskapussejahan tarvitaan joka tapauksessa. 

Mikä euro? Ne kassit maksaa 40 senttiä ja kun ostat 7-henkiselle perheelle ruokaa, törsäät niihin kasseihin jo vähintään 1,20 per kauppakerta. Eli käytännössä reilut kaksi litraa rasvatonta maitoa joka kerta.

Tai ne pöperöt perheen isälle, ettei tarvitse nälkää nähdä.

Ja roskapusseja ei tarvitse todellakaan ostaa, kun kierrättää muovit, metallit, lasit, paperit ja laittaa sekajäteämpäriin sanomalehtitötterön tai käyttää leipäpusseja.

40 senttiä? Kyllä meillä ne on 20 senttiä. Milläs sinä kiikutat esimerkiksi niitä lasipulloja sinne kierrätykseen. Minulla esimerkiksi menee useampi muovipussi siihenkin, kun vien kauppaan pulloja ja kannan ne metallit ja lasit sinne keräysastiaan. En todellakaan niitä kanna yhtä kerrallaan tuonne monen sadan metrin päähän. Samoin kun vien vaatteita kierrätykseen tai myy kirpparilla, ne laitan muovikasseihin. Kun lähden matkalle ja otan mukaan kengät, pakkaan ne erikseen muovipussiin, ettei ne ole siellä laukussa likaamassa muita tavaroita. Autossa on muovikassi, jos sinne tulee roskaa (esimerkiksi maskeja on kertynyt kivasti tässä viime aikoina). Kotona säilytän joitain tavaroita muovikasseissa jne. 

Suosittelen kierrätystavaran roudaamiseen ikean tms kestokassia muovikassien sijasta. Suurempi, helppo kantaa, pestävä ja kestää lähes ikuisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on niin vähissä, että pitää laskin kädessä kulkea Lidlissä, mutta silti ostetaan maksulliset muovipussit kassalta?

Olen työssäkäyvä ihminen ja otan aina kotoa oman kassin mukaan kauppaan. Oikeasti köyhä ihminen ei todellakaan ostele mitään kaupan muovipusseja, vaan säästää nekin sentit ruokaan.

Tästä perheestä näkee kilometrin päähän, että "köyhyys" johtuu pelkästään kykenemättömyydestä käyttää rahaa järkevästi.

Ja säästö on huikea euro kuukaudessa. Sanoisin, että ihminen, joka pitää tuota isona säästönä, ei kyllä itsekään osaa käyttää rahaa kovin järkevästi. Ja roskapussejahan tarvitaan joka tapauksessa. 

Alapeukuttajilta toivoisin nyt kyllä vähän selityksiä. MIhin te laitatte roskanne? Ai niihin pusseihin, jotka erikseen _ostatte_? 

Minä teen ilmaisjakelulehdistä sen pussin sinne roskisämpäriin. Ilmaista.

sillä sanomalehtikassillako kannat myös lasi- ja metallitölkit keräykseen ja pullot kauppaan? 

Me emme osta limsaa mutta kai tajuat että saa ne sinne automaattiin kangaskassillakin. Ostan tomaattimurskaa ja niistä tölkeistä olen tuunannut kaikenlaista eli säästän tölkit. Samaten säästän ne lasipurkit.

Hassua, että tästä tuli nyt tällainen kierrätyskilpailu, kun piti ilmeisesti puhua rahankäytöstä. Se, että sinä tuunailet jotain kukkapurkkeja ja tuulikelloja, ei nyt poista sitä faktaa, että monilla ihmisillä (kuten esimerkiksi minulla) on muutakin käyttöä niille muovipusseille kuin vain kantaa ostokset kotiin. Ja kai tiesit, että kangaskassi on ympäristölle paljon kuormittavampi kuin muovikassi. Jos esimerkiksi viet niitä pulloja tai metallitölkkejä kierrätykseen, kai sinäkin peset sen kangaskassin sen jälkeen. Ja kas, siinä tuli taas tuhlattua vähän luonnonvaroja eikä se pesukoneen vesi, sähkö ja pesuainekaan ihan ilmaisia ole.. Vai oikeastiko te käytätte sitä samaa likaista kassia ostosten kantamiseen, kenkien pakkaamiseen ja pullojen palauttamiseen pesemättä sitä välillä? 

Kun en minä vie lasipulloja ta metallitölkkejä kierrätyksen. EI NIITÄ TULE, kun kokkaa itse! Ainoa metallitölkki mitä meillä jää, on Muttin tomaattimurskatölkit, enkä minä niistäkään koko ajan kokkaa.

Ja ei, en käytä samaa kassia kaikkeen, vaan KUTEN JUURI KERROIN, KENKÄPUSSIT ON ERIKSEEN.

Enkä minä palauta pulloja, kun en osta pulloja.

ETKÖ SINÄ OSAA LUKEA?

Kangaskassit pesen kesäisin matonpesupaikalla, samalla kun pesen huushollin räsymatot.

Vierailija
1764/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ns köyhillä on kummallinen kuvitelma siitä, mitä "muilla" on.

Tuon perheen lapsilla ja nuorilla oli merkkivaatteet, älypuhelimet, pelituolit, näytöt, telkkarit.

Me ollaan varmaan keskimääräistä varakkaampia, eikä meillä ole mitään noista, älypuhelimet on koska niitä tarvitaan koulussa, mutta ne on kierrätettyjä ja vasta vitosluokalta ylöspäin käytössä.

Siskoni on samanlainen kuin tämän perheen äiti. Ei hahmota aikaa, eikä hahmota rahaa. Ei tajua syyn ja seurauksen suhdetta. Ja aina syy kaikkeen sotkuun on "joku muu". Valitettavasti hän on kasvattanut myös lapsensa kuvittelemaan, että syy kaikkeen on "joku muu". Joku muu on vastuussa ylipainosta ja sen aiheuttamista terveysongelmista, pankki oli ikävä kun vaatii saataviaan, Kela on inhottava kun ei ymmärrä ettei siskon voi mennä siivoamaan jne.

Ja sellaista kummallista kaunaista puhetta "rikkaista" ihan koko ajan. Kun syypää on siellä peilissä.

Meillä on yhteinen leikkipuisto ja asukastalo vieressä olevan köyhemmän kerrostaloalueen kanssa. Siellä suurin osa asuu kaupungin vuokrataloissa. Lasten vaatteista ja rattaista yms näkee suoraan kummalta puolelta lapsi on. Vuokratalojen lapsilla on huomattavasti paremmat varusteet kuin varakkaan omakotitalon lapsilla.

Tämän muistan myös siltä ajalta kun olin köyhä 3 lapsen yh. Meillä kierrätettiin ystäväperheiden kanssa ja sisarusten välillä vaatteet kunnes ne kului puhki. Samaan aikaan sossun elättien lapsilla oli uudet rattaat ja vaunut jokaiselle erikseen, pennuilla Reiman upouudet haalarit ja hienot talvikengät jne. 

Silloin minusta tuli ras_isti ja katkera näitä elättejä kohtaan, oli sitten kotimaisia tai ei. Ei vaan jaksa sääliä

Vierailija
1765/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä euro? Ne kassit maksaa 40 senttiä ja kun ostat 7-henkiselle perheelle ruokaa, törsäät niihin kasseihin jo vähintään 1,20 per kauppakerta. Eli käytännössä reilut kaksi litraa rasvatonta maitoa joka kerta.

Ja roskapusseja ei tarvitse todellakaan ostaa, kun kierrättää muovit, metallit, lasit, paperit ja laittaa sekajäteämpäriin sanomalehtitötterön tai käyttää leipäpusseja.

40 senttiä? Kyllä meillä ne on 20 senttiä. Milläs sinä kiikutat esimerkiksi niitä lasipulloja sinne kierrätykseen. Minulla esimerkiksi menee useampi muovipussi siihenkin, kun vien kauppaan pulloja ja kannan ne metallit ja lasit sinne keräysastiaan. En todellakaan niitä kanna yhtä kerrallaan tuonne monen sadan metrin päähän. Samoin kun vien vaatteita kierrätykseen tai myy kirpparilla, ne laitan muovikasseihin. Kun lähden matkalle ja otan mukaan kengät, pakkaan ne erikseen muovipussiin, ettei ne ole siellä laukussa likaamassa muita tavaroita. Autossa on muovikassi, jos sinne tulee roskaa (esimerkiksi maskeja on kertynyt kivasti tässä viime aikoina). Kotona säilytän joitain tavaroita muovikasseissa jne. 

Ne muovipussit on niin heikkolaatuisia, ettei ne sovi roskapusseiksi, ellei halua pestä joka päivä roskaämpäriä, niissä on heti reikiä.

Kun viikossa säästyy vähintään se 7-8 e, sillä saa jo kiloittain vaikka makaronia (n 20 kg), joka taatusti on parempi vaihtoehto kun olla syömättä päiväkausia. Ei tarvitsisi isän nähdä nälkää. Toki tuolla ostaisi muutakin, kaurahiutaleita, jauhoja jne.

Vaikka tuon perheen kulutustottumukset on ihan älyttömät kaikin tavoin, ihan oma valinta se isän nälkä. Mutta kertoo hyvin suomalaisen "köyhyyden": osaamattomuutta ja piittaamattomuutta. Kohta tämä järjestelmä kaatuu kun yhä harvempaa haluttaa elättää tämmöisiä, ja siitä kaatumisesta kärsii ne oikeasti heikoimmat, jotka ei voisi mennä töihin vaikka tahtoisi. Toisin kun nämä, jotka ei mene töihin ettei vaan tarvitsisi maksaa omia velkoja.

En tiedä, millä tavalla sinä roskiasi käsittelet, mutta harvoin minulla on ollut tuollaista ongelmaa. Ja tiiviimminhän se pitää kuin sanomalehdistä taitellut tai jotkut leipäpussit, mitä tässä nyt on mainostettu. 

Millä ihmeen matematiikalla saat noista säästymään 7-8 euroa viikossa?! Ostatko oikeasti kaupasta ruokaa 40 pussillista viikossa? Ei kai monilapsisessakaan perheessä noin paljon osteta. 

Pussi on min 25 c, 7 ihmisen ruuat maitoineen mehuineen tarkoittaa että joka päivä käydään kaupassa, 3-4 pussia kerralla. Siinä on se 7-8 e viikossa. 

Eikä toi taatusti ole ainoa kohta jossa tuhlataan saamatta vastinetta sille tuhlaamiselle. Sipsipussin hinnalla jo saisi isä pari kiloa makaronia ja puuroainekset, ei tarvitsisi olla päiväkausia syömättä. 

No ei todellakaan tarkoita tuota, mieti nyt itsekin. Itse olen elänyt nelihenkisessä perheessä, jossa ostoksia tulee viikossa 5-6 kassillista. Jos se kerrotaan kahdella, silloinkin tulisi  max 12 pussia viikossa ja siinäkin olisi jo 8 hengen ostokset ja siinä puolet aikuisia. Ei millään 28 pussia. :D Itse olen ollut kaupan kassalla töissä ja näin kyllä, kun monilapsisten perheiden vanhemmat kävivät kaupassa. Kerralla oli yleensä se 5 kassillista, mutta eivät he herranjestas joka päivä kaupassa käyneet vaan pari kertaa viikossa. 

Sipsipusseista en ole puhunut mitään, mutta ihmettelen, miten muovikassit tehtiin tässä nyt suureksikin säästökohteeksi, kun loppujen lopuksi säästö on olematon. 

Vierailija
1766/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne muovipussit on niin heikkolaatuisia, ettei ne sovi roskapusseiksi, ellei halua pestä joka päivä roskaämpäriä, niissä on heti reikiä.

Kun viikossa säästyy vähintään se 7-8 e, sillä saa jo kiloittain vaikka makaronia (n 20 kg), joka taatusti on parempi vaihtoehto kun olla syömättä päiväkausia. Ei tarvitsisi isän nähdä nälkää. Toki tuolla ostaisi muutakin, kaurahiutaleita, jauhoja jne.

Vaikka tuon perheen kulutustottumukset on ihan älyttömät kaikin tavoin, ihan oma valinta se isän nälkä. Mutta kertoo hyvin suomalaisen "köyhyyden": osaamattomuutta ja piittaamattomuutta. Kohta tämä järjestelmä kaatuu kun yhä harvempaa haluttaa elättää tämmöisiä, ja siitä kaatumisesta kärsii ne oikeasti heikoimmat, jotka ei voisi mennä töihin vaikka tahtoisi. Toisin kun nämä, jotka ei mene töihin ettei vaan tarvitsisi maksaa omia velkoja.

En tiedä, millä tavalla sinä roskiasi käsittelet, mutta harvoin minulla on ollut tuollaista ongelmaa. Ja tiiviimminhän se pitää kuin sanomalehdistä taitellut tai jotkut leipäpussit, mitä tässä nyt on mainostettu. 

Millä ihmeen matematiikalla saat noista säästymään 7-8 euroa viikossa?! Ostatko oikeasti kaupasta ruokaa 40 pussillista viikossa? Ei kai monilapsisessakaan perheessä noin paljon osteta. 

Pussi on min 25 c, 7 ihmisen ruuat maitoineen mehuineen tarkoittaa että joka päivä käydään kaupassa, 3-4 pussia kerralla. Siinä on se 7-8 e viikossa. 

Eikä toi taatusti ole ainoa kohta jossa tuhlataan saamatta vastinetta sille tuhlaamiselle. Sipsipussin hinnalla jo saisi isä pari kiloa makaronia ja puuroainekset, ei tarvitsisi olla päiväkausia syömättä. 

No ei todellakaan tarkoita tuota, mieti nyt itsekin. Itse olen elänyt nelihenkisessä perheessä, jossa ostoksia tulee viikossa 5-6 kassillista. Jos se kerrotaan kahdella, silloinkin tulisi  max 12 pussia viikossa ja siinäkin olisi jo 8 hengen ostokset ja siinä puolet aikuisia. Ei millään 28 pussia. :D Itse olen ollut kaupan kassalla töissä ja näin kyllä, kun monilapsisten perheiden vanhemmat kävivät kaupassa. Kerralla oli yleensä se 5 kassillista, mutta eivät he herranjestas joka päivä kaupassa käyneet vaan pari kertaa viikossa. 

Sipsipusseista en ole puhunut mitään, mutta ihmettelen, miten muovikassit tehtiin tässä nyt suureksikin säästökohteeksi, kun loppujen lopuksi säästö on olematon. 

Siksi se nousi esille, kun perheen isä kertoo näkevänsä nälkää ja sillä mässäiltiin ohjelmassa. Jo niillä viidellä muovikassilla per kauppakerta kertyy sen verran, että syömättä ei tarvitse kenenkään olla.

Vierailija
1767/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät mene töihin?

Koska sitten maksaisivat omat ulosottovelkansa, ja sehän ei käy.

Vierailija
1768/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenigradin piirityksen aikana ihmiset söivät kuolleita jäätyneitä ruumita ja äiti viilteli itseään,  juotti vertaan lapselleen, näin lapsi selvisi hetken hengisssä.

Vierailija
1769/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät mene töihin?

Koska sitten maksaisivat omat ulosottovelkansa, ja sehän ei käy.

Eikä äiti halua töihin, koska hänellä on oikeus. Sitähän se jauhoi, miten hänellä on oikeus siihen ja tähän. Myös viiteen lapseen. Kahteen koiraan.

Vierailija
1770/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaamattoman mielestä kaikki säästö on "olematonta", euro sinne tänne. Eikä ne hiffaa, että nämä olemattomat summat vuositasolla on satasia ja tonneja. Mieluummin nähdään nälkää kuin säästetään yhtään missään. 

Vierailija
1771/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaista hyvinvointivaltiota usein kritisoidaan siitä, että se passivoi ihmisiä. Ihmisiltä hämärtyy vastuu omasta elämästään ja valinnoistaan ja niiden seurauksista. Oma vastuukin halutaan ulkoistaa yhteiskunnalle. Monet suorastaan käyttäytyvät kuin heillä olisi vain oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia.

Uhrin rooliin jumittaminen tuntuu kannattavan, se riisuu sinut kaikesta vastuusta. Ei tarvitse kasvaa aikuiseksi autonomiseksi toimijaksi vaan voi jäädä ikuiseksi lapseksi ja muiden elätettäväksi.

No nämä ovat kärjistyksiä mutta on näissä väittämissä totuuden siemenkin vaikka asiat eivät ole mustavalkoisia.

Vierailija
1772/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitti huomiota myös se, että vanhemmat tutki jääkaappia, siellä oli 400 grammaa jauhelihaa ja he totesivat, että se ei riitä.

Eikö he todella ole kuulleet, että niihin lihapulliin voi laittaa muutakin kuin sitä jauhelihaa? Minä laitan esimerkiksi porkkanaraastetta, jolla "jatkan" sitä lihapullataikinaa. Myös kananmunat on halpoja, samaten leivänloput.

Vierailija
1773/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se läski mamma ole syömättä? Harmittaa sen miehen puolesta kun oli ihan kunnollinen ja komea ja kahlittuna tuollaiseen suohirviöön.

Vierailija
1774/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon nyt saman minkä kaverini sanoi minulle ja minun miehelleni kun meillä oli pitkään tilanne päällä että vain lapsille oli ns "kunnon" ruokaa ja itse syötiin makaronia ym eu kasseista tuttuja nötköttejä ym

Hän varovaisesti totesi "No, sanon tämän siis hyvällä enkä tarkoita pahaa, mutta teillä olisi paljon enemmän rahaa vuokraan jos laittaisitte esim kirppikselle pöydän ja myisitte turhan materian. Esim muistan kun puhuit että ei ole ruokaa lapsille (ja haitte ruoanjonosta sitä sitten) tuossa pari kuukautta sitten. Kuitenkin kun tultiin käymään, teille oli kaikille lapsille ostettu uudet älypuhelimet mitä omat lapsenikin ihastelivat. Jos sitä rahaa ei sitten loppupelissä riitä edes ruokaan niin minkä vuoksi ostaa kaikille nejälle lapselle 600 euron puhelimet? Muistan kun sanoit että ne eivät ole edes käytetyt, vaan uudet" ja tuon jälkeen tuli se fiilis että tottahan tuo on. Meillä on tosi nätti sisustus joo, ja valitettavan usein ollaan tehty niin että kun tuet ja tilit saapuu niin ostetaan heti kaikkea, kaikkea mitä ei pitäisi ostaa.Nykyään ollaan tarkempia

Mutta tuossa perheessä, sisustus myöskin (kuten meillä) vaikutti aika kalliilta, sellaiselta (vaikka he sanoivat että suurin osa on roskalavoilta ym) että se on kallis ja ei monet kyllä tuon kuntoista ja design tavaraa ilmaiseksi jakaisi missään roskalavoilla. Esim ne kaikki pelituolit lapsille, argo polifemon ilmanviilennin mikä pelkästään käytettynä maksaa yli 100 e (uutena paaaljon enemmän) lisäksi 2 koiraa ym. Suosittelisin tosiaan pitämään kirppiksen, tai edes pihakirppiksen kesällä mikäli huolettaa se kirppiksien pöytämaksu. Tyynesti vaan kannattaa pistää myyntiin tavaraa, myös sitä designiä, vaikka se kirpaisisi. Oli itse pakko tehdä silloin sama

Onhan se nyt todella järjen köyhyyttä ostaa 4 kpl 600 euron puhelimia jos ei jää rahaa ruokaan.

No, minulle tuo 2400 euroa olisi noin 3 kuukauden tulot.

Tai sisustaa koti hienosti ja syödä UEU nötköttiä ja makaronia.

Tässä juuri nähdään, että Suomessa on "köyhiä" ja köyhiä.

Oikeasti köyhät eivät osta yhtäkään 600 euron puhelinta eikä sisusta hienosti design-tuotteilla.

Siihen ei ole kertakaikkiaan mitään mahdollisuutta.

Esimerkiksi he eivät saa tuollaisia summia rahaa koskaan näppeihinsä.

Nämä leikisti köyhät voivatkin saada kirpparimyynnillään tuhansia euroja.

Mutta oikeasti köyhät eivät kymppejäkään koska myytävä tavara on heillä jo aluenalkaenkin ollut halpaa tai käytettyä.

Ja usein myyntiin ehtiessään loppuunkäytettyä.

Design-tuotteita tai vastaavia ei löydy niin kirpparipöydästä kuin kotoakaan.

Mä oon tyyliin aina myynyt kirppiksellä.

Korona-aikana laitoin 2 krt vähänkäytettyyn paketteja, kaiken myyn myin eurolla kahdella ekana korona kesänä ja vikat Siivouspäivänä ruttopuistossa. Kauppa kävi ja jengiä oli hirveesti.

Tein paljon töitä ja nettosin yhteensä n 800 euroa.

Kotimme on nyt minimalistista seuraavaa.

Kaikki ns helposti rahaksi myytävä, jota ei kaivata, on myyty.

Perhe, joka elää toimeentulotuella, he voivat myydä vain krääsää ja saa siitä vain euroja

Vierailija
1775/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon nyt saman minkä kaverini sanoi minulle ja minun miehelleni kun meillä oli pitkään tilanne päällä että vain lapsille oli ns "kunnon" ruokaa ja itse syötiin makaronia ym eu kasseista tuttuja nötköttejä ym

Hän varovaisesti totesi "No, sanon tämän siis hyvällä enkä tarkoita pahaa, mutta teillä olisi paljon enemmän rahaa vuokraan jos laittaisitte esim kirppikselle pöydän ja myisitte turhan materian. Esim muistan kun puhuit että ei ole ruokaa lapsille (ja haitte ruoanjonosta sitä sitten) tuossa pari kuukautta sitten. Kuitenkin kun tultiin käymään, teille oli kaikille lapsille ostettu uudet älypuhelimet mitä omat lapsenikin ihastelivat. Jos sitä rahaa ei sitten loppupelissä riitä edes ruokaan niin minkä vuoksi ostaa kaikille nejälle lapselle 600 euron puhelimet? Muistan kun sanoit että ne eivät ole edes käytetyt, vaan uudet" ja tuon jälkeen tuli se fiilis että tottahan tuo on. Meillä on tosi nätti sisustus joo, ja valitettavan usein ollaan tehty niin että kun tuet ja tilit saapuu niin ostetaan heti kaikkea, kaikkea mitä ei pitäisi ostaa.Nykyään ollaan tarkempia

Mutta tuossa perheessä, sisustus myöskin (kuten meillä) vaikutti aika kalliilta, sellaiselta (vaikka he sanoivat että suurin osa on roskalavoilta ym) että se on kallis ja ei monet kyllä tuon kuntoista ja design tavaraa ilmaiseksi jakaisi missään roskalavoilla. Esim ne kaikki pelituolit lapsille, argo polifemon ilmanviilennin mikä pelkästään käytettynä maksaa yli 100 e (uutena paaaljon enemmän) lisäksi 2 koiraa ym. Suosittelisin tosiaan pitämään kirppiksen, tai edes pihakirppiksen kesällä mikäli huolettaa se kirppiksien pöytämaksu. Tyynesti vaan kannattaa pistää myyntiin tavaraa, myös sitä designiä, vaikka se kirpaisisi. Oli itse pakko tehdä silloin sama

Onhan se nyt todella järjen köyhyyttä ostaa 4 kpl 600 euron puhelimia jos ei jää rahaa ruokaan.

No, minulle tuo 2400 euroa olisi noin 3 kuukauden tulot.

Tai sisustaa koti hienosti ja syödä UEU nötköttiä ja makaronia.

Tässä juuri nähdään, että Suomessa on "köyhiä" ja köyhiä.

Oikeasti köyhät eivät osta yhtäkään 600 euron puhelinta eikä sisusta hienosti design-tuotteilla.

Siihen ei ole kertakaikkiaan mitään mahdollisuutta.

Esimerkiksi he eivät saa tuollaisia summia rahaa koskaan näppeihinsä.

Nämä leikisti köyhät voivatkin saada kirpparimyynnillään tuhansia euroja.

Mutta oikeasti köyhät eivät kymppejäkään koska myytävä tavara on heillä jo aluenalkaenkin ollut halpaa tai käytettyä.

Ja usein myyntiin ehtiessään loppuunkäytettyä.

Design-tuotteita tai vastaavia ei löydy niin kirpparipöydästä kuin kotoakaan.

Mä oon tyyliin aina myynyt kirppiksellä.

Korona-aikana laitoin 2 krt vähänkäytettyyn paketteja, kaiken myyn myin eurolla kahdella ekana korona kesänä ja vikat Siivouspäivänä ruttopuistossa. Kauppa kävi ja jengiä oli hirveesti.

Tein paljon töitä ja nettosin yhteensä n 800 euroa.

Kotimme on nyt minimalistista seuraavaa.

Kaikki ns helposti rahaksi myytävä, jota ei kaivata, on myyty.

Perhe, joka elää toimeentulotuella, he voivat myydä vain krääsää ja saa siitä vain euroja

Tässä perheessä on kaksi aikuista ollut kotona 11 vuotta. Eli aikaa on.

Ja heillä oli todellakin vaikka mitä todella kallista siellä kotona.

Ja jossain lehtiartikkelissa mm isä olisi hillonnut pelikonsolin varastoon - ja sitten tässä selittää, miten näkee nälkää. Myy se konsoli ja osta ruokaa! Jessus.

Vierailija
1776/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa myydään erikseen ihan roskapusseja ja niiden hinta on ehkä kolmanneksen verrattuna muoviseen kauppakassiin. Käytän kestokasseja, mutten askartele roskapusseja mainoslehtisistä, sipsipusseista tai vessapaperin muovikääreestä (kierrätän nämä kaikki kylläkin), vaan ostan roskapussini rullana kaupan siivoustarvikehyllyltä. Toiseksi roskapussi sisältää huomattavasti vähemmän muovia, kuin ostosten kuljetukseen tarkoitettu muovikassi, niin siinä kiittää myös luonto lompakon lisäksi.

Vierailija
1777/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajilta toivoisin nyt kyllä vähän selityksiä. MIhin te laitatte roskanne? Ai niihin pusseihin, jotka erikseen _ostatte_? 

sillä sanomalehtikassillako kannat myös lasi- ja metallitölkit keräykseen ja pullot kauppaan? 

Me emme osta limsaa mutta kai tajuat että saa ne sinne automaattiin kangaskassillakin. Ostan tomaattimurskaa ja niistä tölkeistä olen tuunannut kaikenlaista eli säästän tölkit. Samaten säästän ne lasipurkit.

Hassua, että tästä tuli nyt tällainen kierrätyskilpailu, kun piti ilmeisesti puhua rahankäytöstä. Se, että sinä tuunailet jotain kukkapurkkeja ja tuulikelloja, ei nyt poista sitä faktaa, että monilla ihmisillä (kuten esimerkiksi minulla) on muutakin käyttöä niille muovipusseille kuin vain kantaa ostokset kotiin. Ja kai tiesit, että kangaskassi on ympäristölle paljon kuormittavampi kuin muovikassi. Jos esimerkiksi viet niitä pulloja tai metallitölkkejä kierrätykseen, kai sinäkin peset sen kangaskassin sen jälkeen. Ja kas, siinä tuli taas tuhlattua vähän luonnonvaroja eikä se pesukoneen vesi, sähkö ja pesuainekaan ihan ilmaisia ole.. Vai oikeastiko te käytätte sitä samaa likaista kassia ostosten kantamiseen, kenkien pakkaamiseen ja pullojen palauttamiseen pesemättä sitä välillä? 

Kun en minä vie lasipulloja ta metallitölkkejä kierrätyksen. EI NIITÄ TULE, kun kokkaa itse! Ainoa metallitölkki mitä meillä jää, on Muttin tomaattimurskatölkit, enkä minä niistäkään koko ajan kokkaa.

Ja ei, en käytä samaa kassia kaikkeen, vaan KUTEN JUURI KERROIN, KENKÄPUSSIT ON ERIKSEEN.

Enkä minä palauta pulloja, kun en osta pulloja.

ETKÖ SINÄ OSAA LUKEA?

Kangaskassit pesen kesäisin matonpesupaikalla, samalla kun pesen huushollin räsymatot.

Ei tarvitse herranjestas huutaa. Ja juu juu, uskotaan, että sinä kasvatat itse ananakset ja oliivit ja pyydystät tonnikalatkin, kun olet niin valtavan etevä. 

Eli sinulla on niitä kangaskasseja siis niin paljon, että jokaiseen käyttökohteeseen on omansa ja koko vuoden käyttöön. Edelleen toistan, että tuollainen määrä kangaskasseja on ympäristölle kuormittavampaa kuin ne muovikassit. 

Vierailija
1778/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan sillä samalla kestokassilla millä sitten haet lisää ruokaa kaupasta;)

Vierailija
1779/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitti huomiota myös se, että vanhemmat tutki jääkaappia, siellä oli 400 grammaa jauhelihaa ja he totesivat, että se ei riitä.

Eikö he todella ole kuulleet, että niihin lihapulliin voi laittaa muutakin kuin sitä jauhelihaa? Minä laitan esimerkiksi porkkanaraastetta, jolla "jatkan" sitä lihapullataikinaa. Myös kananmunat on halpoja, samaten leivänloput.

Näinpä. Ja jos se ei riitä lihapulliin, siitä tehdään jotain mihin se riittää esim. jauhelihakeittoa tai porkkanalla tai pavuilla jatkettua kastiketta saa ison määrän.

Me ollaan mielestäni aiemmin oltu ihan keskituloinen perhe. Nykyään ei tunnu enää siltä, tarkkaan saa miettiä kauppalistan, jos meinaa, että jotain jää säästöönkin. Ja jos kuukauden budjetti on käytetty on turha mennä mihinkään vinkumaan lisää.

Hämmästyttää tämä harha, että kaikilla pitäisi olla rahaa kaikkeen, tulotasosta riippumatta. Niinkuin se olisi joku kansalaisoikeus.

Vierailija
1780/4664 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tolla asenteella ettei se euron säästö ole mitään niitä euroja sitten kuluu kuukaudessa kaikkeen turhaan monia kymppejä.Kaupan muovikassi ei kestä yleensä ehjänä edes kotiin saakka, joten niiden uusiokäyttö on vaikeaa.Olihan tuollakin perheellä sipsipussia ynnä muuta kaapissa.. Sinnehän ne rahat menee huomaamatta.Sitten ei muka ole rahaa 0.50 puuropakettiin että "nähdään nälkää".

Kyllä minulla ainakin kestää, osaan pakata niin, ettei pakkausten reunat revi pussia. paljon paremmin kaupan ostoskassi kestää esimerkiksi terävät leikkelepakettien reunat kuin jotkut leipäpussit, joita tässä mainostetaan roskapusseina. 

En ymmärrä vertausta sipsipusseihin. Minusta on täysin eri asia ostaa 20 sentillä tavara, jolle ihan varmasti löytyy joka tapauksessa käyttöä sen ostosreissun jälkeenkin kuin ostaa monen euron sipsipusseja, jotka ovat vain epäterveellisiä eivätkä ole oikein millään tavalla hyödyllisiä. 

Ko perheellä nimenomaan oli niitä sipsipusseja.

Niin, entä sitten? Minä olen puhunut ainoastaan niistä muovikasseista. Jos he ostavat turhan asian x, tarkoittaako se, että myös asian y täytyy olla turha? 981

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän