Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Hyviä pointteja
Kommentit (4664)
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuo nainen on siis kaaso-lehtijutussa? Onko hän se kaaso vai morsian? En jaksaisi lukea koko ketjua :)
Patricia on se huijarikaaso. Ja se hänen pahoinpitelemänsä poika on perheen 14-vuotias, joka on eri isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuo nainen on siis kaaso-lehtijutussa? Onko hän se kaaso vai morsian? En jaksaisi lukea koko ketjua :)
Patricia on se huijarikaaso. Ja se hänen pahoinpitelemänsä poika on perheen 14-vuotias, joka on eri isälle.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.
Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.
Riippuu mitä syö. En ikinä osta muita kuin satokauden kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, joissa edullinen (yleensä alle 3 e) kilohinta. Poikkeuksena kotimaiset pakastemarjat, esim. pirkka puolukka alle 6 e/kg. Kotimaisten metsämarjojen ja herukan ravintoainepitoisuudet ovat mielestäni niin huiput, että niitä riittää pienikin määrä lisäämään terveysvaikutuksia, ei tarvi kerralla syödä 100 grammaa.
Tällä hetkellä esim. seuraavat hevi-osaston tuotteet ovat alle 2 euroa/kg. Banaani, mandariini, appelsini, omena (tietyt lajikkeet ainakin), päärynä (jotkut lajikkeet), punajuuri, porkkana, keräkaali, sipuli, peruna. Pakastewokkivihanneksia saa alimmillaan kilohintaan 2,5 euroa omasta lähikaupastani (k-kauppa).
Mitä tulee jauhoihin ja leipään, niin omassa lähikaupassani edullisimmillaan kotimainen kaurahiutale on euron kilo. Leivän sijaan voi syödä puuroa, tai hiutaleista itsetehtyä mysliä/granolaa. Itse teen kaurahiutaista/kaurapuuron jämistä usein herkullisia ja terveellisiä kaurateeleipiä.
Eri asia toki on, jos haluaa ruokavalion sisältää tuoreita vadelmia, pensasmustikoita,papaijaa yms. tuotteita. Itse en noista ole valmis maksamaan vaan satokauden edullisimmat vain käytössä.
Marjoja, hedelmiä ja vihanneksia suositellaan vähintään puoli kiloa päivässä.
Ulosottovelkoja on siis myös rikoksen seurauksena. Miksi toimittaja ei ollut tarkistanut asioita ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellä on ollut vaikeuksia myös rajojen asettamisessa lapsilleen. Alle 12vuotiailta kiellettyä Fortnite-peliä on saaneet pelata perheen 7-11 ikäiset lapset. Tämä perhe ei kavahda julkisuutta. Ovat olleet otsikoissa jo 3 vuotta sitten.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b4ea6524-2a31-414f-8ec0-7ed7…
Mitä maksaa Choco-murot? Kuvassa, missä lapset pelaavat. Olisiko nuo voinut jättää ostamatta 11 vuoden ajan? Tai edes kolmen, tuon artikkelin jälkeisen ajan?
Noita muroja saa ihan ruokajakeluistakin. Eivätkä ne ole perheen tilanteen syynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellä on ollut vaikeuksia myös rajojen asettamisessa lapsilleen. Alle 12vuotiailta kiellettyä Fortnite-peliä on saaneet pelata perheen 7-11 ikäiset lapset. Tämä perhe ei kavahda julkisuutta. Ovat olleet otsikoissa jo 3 vuotta sitten.
Mitä maksaa Choco-murot? Kuvassa, missä lapset pelaavat. Olisiko nuo voinut jättää ostamatta 11 vuoden ajan? Tai edes kolmen, tuon artikkelin jälkeisen ajan?
Noita muroja saa ihan ruokajakeluistakin. Eivätkä ne ole perheen tilanteen syynä.
Niillä oli siellä muitakin juttuja, jotka näytti leipäjonosta saaduilta. Mm pilttipurkkeja. Toki äiti on voniut ne ostaakin johonkin täytekakkuun, joita tekee pimeänä työnä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi alapeukkua... Wale-helmetkö täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä oli siellä muitakin juttuja, jotka näytti leipäjonosta saaduilta. Mm pilttipurkkeja. Toki äiti on voniut ne ostaakin johonkin täytekakkuun, joita tekee pimeänä työnä...
Pimeänä työnä...jotain rajaa näillekin väitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen luin pari juttua Rikkaat ja rahattomat -ohjelmasta. Niissäkin oli ylipainoisia.
Täysin ilman ilkeilyä väkisilläkin tulee mieleen, miten vähävaraisissa heitä näyttää olevan niin paljon?Ottamatta kantaa siihen, että paljonko ihmiset syö, pakko todeta että köyhänä ei ole välttämättä varaa ostaa kasviksia, hedelmiä, marjoja, täysjyväviljasta tehtyjä tuotteita jne. Vaaleassa paahtoleivässä ja 100% kauraleivässä on valtava hinnan ero. Köyhällä ei myös ole varaa kunnon lenkkareihin tai muihin varusteisiin.
Mulla ei ole koskaan ollut oikeita lenkkareita, ihan halpisversioilla on vedetty. Jalassa 9e trikoot ja kulahtanut t paita ja huppari joita ei enää muuten kehtaa käyttää.
Kyllä niillä ihan joka päivä pystyy lenkkeilemään, kukaan ei vielä ole tullut kieltämään
Ei nyt varmaan ihan noilla vermeillä ja noilla hankilla nyt helmikuussa? Ylipäätään talviaikaan.
Vettä läpäisevillä kangaslenkkareilla, trikoilla, t-paidalla ja hupparilla?
Talvella tarvitaan kunnon kengät. Jotka pitävät pitävät liukkautta, lunta, kylmää tai räntäkeliä.
Joku kevyttoppapuku tai lämmin vaatetus, talveen suunniteltu tarvotaan.
Ei Suomessa mennä ympäri vuoden lenkille kesävermeissä.
Vaikka kuinka niin haluaisi köyhille julistaa.Kyllä minulle tuottaa vaikeuksia juuri talvella kun ei ole kunnon ulkoiluvaatteita. Tilanteeseen ja säähän sopivilla, myös itselle sopivilla varusteilla on ihan eri motivaatio lenkkeillä kun kirpparilta ostetuilla, muiden jalkaa muotoutuneilla tai kaupan halpiskengillä esimerkiksi.
Totesin sen kun kokeilin liikkeessä kokeilun vuoksi jotain geelipohjaisia kunnon lenkkareita. Olivat kevyet kuin mikä ja ihanat jalkaan. Mutta sinne jäivät, ikävä kyllä.Se niin ihanan voimauttavaa heitellä noita kirppis- ja halpisjuttuja muille, esimerkiksi köyhille, kun itsellä on kattava valikoima hyviä varusteita ja vermeitä joka lähtöön.
Lenkille voi mennä talvella ihan samoilla vaatteilla kuin kauppaankin.
Vaihtaa vaan kuivat tilalle jos tulee hiki.
Itse kuljen vanhalla toppatakilla ja tuulipuvunhousut ja talvikengät vaan päälle
Hiukan kekseliäisyyttä.Kuten sanoin, ei se ole kekseliäisyydestä kiinni. Jos luit mitä kirjoitin, ilman niitä silmälaseja joiden läpi katsoessa köyhät nyt vaan eivät "keksi" näitä samoja juttuja mitä varakkaat.
Jos ne talvikengät eivät ole hyvät jalkaan niin ei ole niin suurta motivaatiota käydä lenkillä. Kaupassakäynti on eri asia kuin lenkilläkäynti. Eikä kaupassakäyntikään jala eestaas ole kielkytyävää jos jalkineet epäsopivat.
Niin, vaihtaa toiset, kuivat päälle. Niinhän ne tekevät kenellä on se katrava valikoima erilaisia vermeitä eteisessä tai kaapissa.
Jos on vaan ne yhdet samat niin mistäs vaihdat ne kuivat ja toiset?Kun on juuri esimerkiksi yhdet samat talvijalkineet niin myös menevät äkkiä huonoiksi.
Kun on ensin ostettu joko kaikista halvimnat tai jo ennestään käytetyt kirpparilta.Varakkaalla se vanha toppatakki, vanhat tuulihousut ja talvikengät ovat uskoakseni jo alussa olleet uudet, hyvänmerkkiset ja itselle sopivat. Ja niitä on useita vastaavia, joita voi vaihdella.
Myös se "vanha" voi olla vaikka yksi vuosi varakkaalla.
Köyhällä se "vanha" voi tarkoittaa esimerkiksi kymmentä vuotta, jopa ylikin.Kun puhutaan omasta mielestä samasta asiasta se voi todellisuudessa olla kaksi eri asiaa. Kumpikin katsoo omasta näkökulmastaan ja tilanteestaan.
Määritelmä "Vanhat talvikengät" voivat olla varakkaalle ihan eri kuin köyhälle.Kuin on myös sanonta "rahat vähissä". Toisille se on sama kun on tilillä muutama satanen. Toisilla kun on muutama euro tai 50 senttiä.
Tai "vanha auto". Toisilla se on muutama vuosi, toisilla muutama kymmenen vuotta.Älä naurata ettei sinulla ole kuin päälläsi olevat paidat, hae ihmeessä viiden euron pussipäivänä lähetys ym kirpparilta muutama lenkkivaate. Sieltä löytyy jopa Marimekkoa.
Ostin 15 vuotta sitten ECCO talvilenkkarit satasella , viimevuonna jouduin ostamaa uudet kun vesi tuli kantapäästä sisään.
Ei tullut montaa euroa vuotta päälle.
Itse elän minimisairaseläkkeellä, josta ei jää käteen edes satasta kuussa. Ei sillä valitettavasti mitään ECCOja ostella, vaikka ne olisivat kuinka hyvät ja kestävät...
eri kommentoija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeänä työnä...jotain rajaa näillekin väitteille.
Kaikki nämä väitteet on kuule pitänyt paikkansa. Ja enemmänkin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc6e49e0-3dfc-4362-adbd-2721d39e4258
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintahan noilla on hukassa. Isä on it-alalla työttömänä. Miten sekään on edes mahdollista, kun alalla on huutava työvoimapula ja mahdollisuus tehdä etätöitäkin, niin ettei edes asuinpaikan pitäisi olla este. Ovat antaneet periksi. Sellaisia ei voi mikään yhteiskunta auttaa. Itse täällä pitää asiansa hoitaa.
Meillä poika valmustui reilu vuosi sitten. Laittanu IT alalle kymmeniä työhakemuksia eikä saa töitä. Nyt on perustamassa omaa yritystä että työllistyy.
Valtion virkoihin voi päästä kiinni nuori It alan mies.Sukulainen jäi työttömäski LM Erikssonilta ja sai tosi hyvän valtion viran! Työttömänä vaan kuukauden .
Voi lähettää hakemuksen vaikkapa hallitukseen ?
Vois ottaa osaa Putoukseen tai muuhun tosi tvn hömpötykseen.
Näistähän yritetään väkisinkin tehdä kuuluisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vois ottaa osaa Putoukseen tai muuhun tosi tvn hömpötykseen.
Näistähän yritetään väkisinkin tehdä kuuluisuuksia.
Kyseinen äiti on ollut todella hanakasti tunkemasta julkisuuteen... Ties vaikka koko jutun ideakin olisi häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen epäonnistuneen adoption tulos. Olen mielenterveysongelmien vuoksi eläkkeellä, mutta en ole päihdeongelmainen, en ilkeä, en röyhkeä.
Voin hyvin kuvitella, mitä tuon perheen äiti kokee sisimmissään. Sitä on vaikea kuvata sanoin, eikä sen kuvailu tässä yhteiskunnassa kannatakaan. Aina löytyy henkilöitä, jotka ovat selvinneet vaikka mistä, ja aina löytyy selittäjiä, joiden mielestä minun tai tuon jutun perheenäidin olisi pitänyt tehdä kaikki toisin.
Minä olen Suomessa syntynyt ja Suomeen adoptoitu, ja minulla on jonkinlainen yhteys (ei vahva, ei sellainen että voisin luottaa heidän olemassaoloonsa) biologisiin sukulaisiini. Tuolla äidillä ei varmastikaan ole. Hänellä ei siis ole minkäänlaista henkistä yhteyttä mihinkään. Hän on tavallaan tullut tänne tyhjästä ja hänet on jätetty tyhjän päälle.
Jokainen voi mielessään yrittää kuvitella, mitä se tekee sellaisen ihmisen psyykkeelle, joka ei ole saanut missään kohtaa elämässään resilienssiä kohdata tämä maailma.
Lämmin halaus täältä tuolle äidille, vaikka toivonkin ettet koskaan lue näitä kommentteja. Et ole yksin kohtalosi kanssa, meitä on muitakin hiljaisia, särkyneitä, elämässä silti sinnitteleviä adoptoituja.
Kaikkea hyvää sinulle ❤
Vierailija kirjoitti:
Mietitytti perheen rahankäyttö. Kaupassa ostoskorissa oli tuoremehuja ja tiivistemehua sekä maitoa, kaapissa raffeleita ja pata-ainespusseja. Vaikka ravintoköyhää höttöä saisi halvalla, mielummin itse ostaisin ravinteikasta ruokaa, vaikka sitä saisi määrällisesti vähemmän, ja tekisin ruokaa itse. Ruokajuomaksi vesi, kuitupitoista leipää, puuroa, kasviksia satokauden mukaan ja varmasti ruokaa riittäisi kaikille.
Vaikutti siltä, että syövät paljon lihaa. Linssit, herneet ja pavut ovat edullisia ja ravinteikkaita. Perunassa ja juureksissa on vitamiineja verrattuna pastaan ja on halpaa.
Raha-asioita ja ruoanlaittotaitoja voi opetella. Olen varttunut vähävaraisessa perheessä, mutta nälkää ei nähty. Ruokavalio oli hivenen yksitoikkoinen, sitä en kiellä, mutta elossa pysyttiin.
Ihmetyttää ihmiset, jotka tekevät syväluotaavia päätelmiä ruokakaapin perusteella, vaikka meillä ei ole tietoa, kuka on edes nuo ruoat ostanut! Juuri tuollaista sisältöä saa ruokajakeluista ymv. Kaikki eivät pysty syömään linssejä, herneitä tai papuja esim. vatsaongelmien vuoksi. Suomessa tällaisia ihmisiä on yllättävän paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitytti perheen rahankäyttö. Kaupassa ostoskorissa oli tuoremehuja ja tiivistemehua sekä maitoa, kaapissa raffeleita ja pata-ainespusseja. Vaikka ravintoköyhää höttöä saisi halvalla, mielummin itse ostaisin ravinteikasta ruokaa, vaikka sitä saisi määrällisesti vähemmän, ja tekisin ruokaa itse. Ruokajuomaksi vesi, kuitupitoista leipää, puuroa, kasviksia satokauden mukaan ja varmasti ruokaa riittäisi kaikille.
Vaikutti siltä, että syövät paljon lihaa. Linssit, herneet ja pavut ovat edullisia ja ravinteikkaita. Perunassa ja juureksissa on vitamiineja verrattuna pastaan ja on halpaa.
Raha-asioita ja ruoanlaittotaitoja voi opetella. Olen varttunut vähävaraisessa perheessä, mutta nälkää ei nähty. Ruokavalio oli hivenen yksitoikkoinen, sitä en kiellä, mutta elossa pysyttiin.
Ihmetyttää ihmiset, jotka tekevät syväluotaavia päätelmiä ruokakaapin perusteella, vaikka meillä ei ole tietoa, kuka on edes nuo ruoat ostanut! Juuri tuollaista sisältöä saa ruokajakeluista ymv. Kaikki eivät pysty syömään linssejä, herneitä tai papuja esim. vatsaongelmien vuoksi. Suomessa tällaisia ihmisiä on yllättävän paljon.
No he ihan itse osti niitä syömisiän kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen epäonnistuneen adoption tulos. Olen mielenterveysongelmien vuoksi eläkkeellä, mutta en ole päihdeongelmainen, en ilkeä, en röyhkeä.
Voin hyvin kuvitella, mitä tuon perheen äiti kokee sisimmissään. Sitä on vaikea kuvata sanoin, eikä sen kuvailu tässä yhteiskunnassa kannatakaan. Aina löytyy henkilöitä, jotka ovat selvinneet vaikka mistä, ja aina löytyy selittäjiä, joiden mielestä minun tai tuon jutun perheenäidin olisi pitänyt tehdä kaikki toisin.
Minä olen Suomessa syntynyt ja Suomeen adoptoitu, ja minulla on jonkinlainen yhteys (ei vahva, ei sellainen että voisin luottaa heidän olemassaoloonsa) biologisiin sukulaisiini. Tuolla äidillä ei varmastikaan ole. Hänellä ei siis ole minkäänlaista henkistä yhteyttä mihinkään. Hän on tavallaan tullut tänne tyhjästä ja hänet on jätetty tyhjän päälle.
Jokainen voi mielessään yrittää kuvitella, mitä se tekee sellaisen ihmisen psyykkeelle, joka ei ole saanut missään kohtaa elämässään resilienssiä kohdata tämä maailma.
Lämmin halaus täältä tuolle äidille, vaikka toivonkin ettet koskaan lue näitä kommentteja. Et ole yksin kohtalosi kanssa, meitä on muitakin hiljaisia, särkyneitä, elämässä silti sinnitteleviä adoptoituja.
Kaikkea hyvää sinulle ❤
Ko äiti on pahoinpidellyt omaa lastaan ja lisäksi saanut petostuomion huijattuaan pienyrittäjää.
Ei hän mikään uhriparka ole.
Vierailija kirjoitti:
Välillä köyhänä joutuu miettimään, että mistäpä rahat vaikka lenkkareihin, kun rahat ovat finaalissa. Mullakin on ongelmajalat, niin pakko ostaa ne, mitkä eivät aiheuta kipuja. Talvikengiksi ostin yli satasen kengät juuri em. syystä. Kunpa aina voisikin ostaa halvinta. Talvitakkeja mulla on yksi. Kirpparilta haen toisen jahka korona hellittää. Pääsen sitten tallille, kun en ainokaista takkiani voi sinne laittaa päälle.
Yritän säästää, jotta saan maksettua takuuvuokran, kun joudun muuttamaan pienempään asuntoon jahka lapseni muuttaa opiskelupaikkakunnalle. Ehkä. Eikä siinä vielä kaikki. Kun toinen lapseni muuttaa, niin joudun jälleen muuttamaan pienempään itsemurhakuutioon. Elämä näyttäytyy epävarmana.
Olen ahdistunut, en nuku, enkä jaksa enää oikein mitään. Tulevaisuus ei tarjoa mitään positiivista. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä vakavien mielenterveysongelmien takia.
Iloa saan elämääni ystävistä ja lemmikeistä ( pieniä jyrsijöitä, käytännössä ilmaisia ylläpitää). Kuvioissa on myös mies, mutta en tiedä, omanarvontuntoni on niin pohjalukemissa, etten voi kuvitella kenenkään oikeasti haluavan minua.
Entä lapsista, eivätkö he tuo sinulle iloa?
Toivottavasti valoa ja parempia aikoja elämääsi.
Ei sinne vahingossa jouduta.