Oletko koskaan maksanut toisen ihmisen ostoksia?
...jos olet nähnyt, että edellisellä tai seuraavalla asiakkaalla ei olekaan rahaa? Vai onko sinulle itsellesi käynyt niin, ettet syystä tai toisesta ole voinut maksaa ja joku on tarjoutunut pelastavaksi enkeliksi?
Kommentit (35)
Vähän aikaa sitten maksoin jonossa perässä tulevan mummelin ostokset, kun korttinsa ei kassalla kelvannutkaan. Sydämestä kouraisi, kun katsoin mitä siinä hihnalla oli: punalaputettu liha ja ruisleipä ja purkki kulutusmaitoa. Itse olin juuri ostanut melkein satasella viikonloppuherkkuja ja kaikkea pientä arjen luksustakin. Olisi tehnyt mieli sanoa, että hae nyt itsellesi vähän jotain muutakin, vaikka hedelmiä ja kasviksia, minä maksan, mutten kehdannut. Sanoin vaan, että ei ne kortit aina toimi tms., vaikka oli melko selvää, ettei mummon tilillä yksinkertaisesti ollut katetta.
Olen. Maksoin kaverin ruokaostokset kun sille ei ollutkaan tullut tukia. Aikoi maksaa takaisin sen parikymppiä mutta eipä ole rahoja näkynyt enkä viitsi jankata. Toiste en kyllä sille mitään maksa, olkoot nälissään sitten. :) itsekin olen vähävarainen työtön, ei mulla ole varaa muittenkin elämistä maksaa.
Joskus mukulana oltiin Siwassa ostamassa tikkareita kavereiden kanssa, ja minun piti maksaa kaikki kun muilla ei ollut rahaa mukana. Oltiin sitten laskettu väärin, joku 10senttiä jäi uupumaan ostoksista. Perässä tuleva mies sitten oli pelastava enkeli ja maksoi sen puuttuvan osan.. Kukaan ei jäänyt ilman tikkaria :)
En ole (vielä ainakaan). Voisin kyllä jeesata lasta ja antaa esim. rahaa bussimatkaan, jos rahat olisi muksulla loppu, eikä saa yhteyttä vanhempiin jne.
Kerran minua on autettu, kun kassalla korttini ei toiminutkaan. Ostokset oli alle kympin mutta ei tietenkään ollut edes sen vertaa käteistä mukana. Jonon perällä sattui olemaan naapurini joka sitten huikkasi että hän voi maksaa. Hävetti kyllä vähäsen..
Keneltäkään esim. mua ennen kassajonossa olevalta tuntemattomalta ei ole koskaan rahat loppuneet, joten en siis ole kenenkään tuntemattoman ihmisen ostoksiakaan maksanut.
Sen sijaan mun kaverilla on ihan oikeasti vähintään joka kolmas kerta rahat loppu kun käydään kaupassa. En tiedä eikö hän seuraa ollenkaan tilinsä saldoa, hahmota rahankäyttöään tms, mutta ihan todella usein käy niin, että kortilla ei olekaan katetta kaikkiin ostoksiin. Hänen ostoksensa olen useammankin kerran maksanut, mutta nyt viime aikoina en enää, koska en vaan tajua miten 24-vuotias nainen ei osaa tuon vertaa seurata rahankäyttöään :D Opiskelijoita toki ollaan ja ymmärrän että rahaa on vähän, ei tässä itsekään rikkauksissa kylvetä, mutta osaan kyllä katsoa pankkiautomaatilta tai kännykästä tilini saldon ja laskea kaupassa ostosten summan niin, että rahat riittävät.
Olen antanut joskus edelliselle asiakkaalle jonku kolikon kun kassalla on vähän puuttunut. Ja kerran olen tankannut huoltoasemmalla vähän yhtä mopoa, jotta poika pääsi jatkamaan matkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:14"]osaan kyllä katsoa pankkiautomaatilta tai kännykästä tilini saldon ja laskea kaupassa ostosten summan niin, että rahat riittävät.
[/quote]
Sinnähän ne vähänt rahat menee kun tarkastelee saldoa automaatilta ja tekstarilla. Jokainen kerta maksaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:14"]osaan kyllä katsoa pankkiautomaatilta tai kännykästä tilini saldon ja laskea kaupassa ostosten summan niin, että rahat riittävät.
[/quote]
Sinnähän ne vähänt rahat menee kun tarkastelee saldoa automaatilta ja tekstarilla. Jokainen kerta maksaa.
[/quote]
Ei mulla ainakaan maksa verkkopankin katsominen op-mobiilissa.
Naapurilla oli jäänyt lompakko kotiin pari viikkoa sitten, niin maksoin. Mutta halusin omat takaisin lupasi maksaa, ja kun menin hakemaan niin väitti maksaneensa, vaikka se oli ensimmäinen kerta kun lainaisen jälkeen nähtiin.
Ei ole tullut tällaista tilannetta vielä vastaan, mutta jos tulisi ja rahaa ei puuttuisi paljon, niin tottakai maksaisin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:24"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:14"]osaan kyllä katsoa pankkiautomaatilta tai kännykästä tilini saldon ja laskea kaupassa ostosten summan niin, että rahat riittävät. [/quote] Sinnähän ne vähänt rahat menee kun tarkastelee saldoa automaatilta ja tekstarilla. Jokainen kerta maksaa. [/quote] Ei mulla ainakaan maksa verkkopankin katsominen op-mobiilissa.
[/quote]
Eikä Nordeankaan mobiilin käytöstä mitään veloita. Vaikka oma tilini ei ikinä miinukselle menekään, on minusta kiva tietää suunnilleen tilin saldo. Katson yleensä viikoittain tilanteen puhelimen sovelluksella, koska se on kätevintä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 20:01"]
No vähän vierestä, mutta olen maksanut mustalaisten velkatilin kioskilla.
[/quote]
Vahingossa?
Olen. Tai siis aina, jos ostokset on suht pienet (en ole rikas), tai jos on vaan hiluja puuttunut. No kaljaostoksia en ole tarjoutunut maksamaan. Nuorena mullakin oli kaveri, jolla oli aina rahapussi kotona. Hänelle aloin sanomaan, että omat rahani riittävät vain omiin ostoksiini. Emme olleet kavereita kauaa.