Ketkä bloggaajat ovat mielestäsi elitistejä?
Keistä suomalaisista bloggaajista on syntynyt sinulle hieman elitistinen kuva ja miksi? Huom. kyse on ainoastaan lukijan mielikuva, eli kenenkään ei tarvitse suuttua. :)
Kommentit (50)
Kuka tahansa töissäoleva shoppailuholisti voi ottaa tänäpäivänä velkaa lähes kuinkapaljon (kulutusluottoja/eri luottokortteja) ja alkaa ostaa ylikalliita laukkuja/kenkiä ja vaatteita, päivittää sitten esim laukkuostoksia pari kertaa vuodessa, hankkii poikaystävän joka suotuu esim kustantamaan asumisen ja itse keskittyy bloggaamiseen ja shoppailuun töiden ohessa... Se ei vaadi kuin yltiötuhlailua. Pidän näitä vaateshoppailijoita ihan bimboina, kun pilaavat tulevaisuutensa shoppailuhimoissaan... Sen sijaan, jos bloggaaja asuu omistusasunnossa, sijoittaa varallisuuttaan muuhunkin kuin sen hetken trendivaattfisiin, ne ovat ne joilla oikeasti on varallisuutta. Näin itse ajattelen.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:14"]No ei todellakaan Mungo, vaan Alexa Dagmar; iso omistuskämppä arvoalueella, pieteetillä ja rahaa säästämättä tehty täysremontti kämppään, laatuhuonekalut, olohuoneen aito taulu arvostetulta taiteilijalta, antiikkipeilit ja kattokruunut, kaukomatkat, ekonomi poikkis, design vaatteet ja laukut.
[/quote]
Alexa (poikaystävineen) on enemmänkin wannabe-elitisti. Aina esittänyt varakkaampaa kuin on.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:23"]Hmm. En ole samaa mieltä Alexa Dagmarista. Elämäntyyli voi olla tietyllä tavalla "eliittiä", mutta sana "elitisti" tarkoittaa ihan muuta. Minulle ei tule Alexa Dagmarista sellaista mielikuvaa, että hän katsoisi ketään alaspäin. Itse asiassa hän vaikuttaa oikein mukavalta ihmiseltä.
[/quote]
Ni, ajattelemme eritavalla eliitistä ja elitismistä... Mitä tekemistä mukavuudella ja nöyryydellä on tämän asian kanssa tekemistä?? Elitismi ei tarkoita koppavuutta tai ylpeilyä...
kirjatoukka ja herra kamera (kalliit ravintolat, matkat)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:23"]
Sen sijaan, jos bloggaaja asuu omistusasunnossa, sijoittaa varallisuuttaan muuhunkin kuin sen hetken trendivaattfisiin, ne ovat ne joilla oikeasti on varallisuutta. Näin itse ajattelen.
[/quote]
Mutta sehän se onkin, että sellaisella ihmisellä ei ole blogia. Sijoittamisesta ja omistusasunnosta on paha kirjoittaa lifestyle-blogia.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:14"]No ei todellakaan Mungo, vaan Alexa Dagmar; iso omistuskämppä arvoalueella, pieteetillä ja rahaa säästämättä tehty täysremontti kämppään, laatuhuonekalut, olohuoneen aito taulu arvostetulta taiteilijalta, antiikkipeilit ja kattokruunut, kaukomatkat, ekonomi poikkis, design vaatteet ja laukut.
[/quote]
Alexa (poikaystävineen) on enemmänkin wannabe-elitisti. Aina esittänyt varakkaampaa kuin on.
[/quote]
No minusta ei kyllä kovin köyhä voi olla, jos on omistuskolmio kantakapupungissa, ja kämppään tehty 90.000 euron remontti... Joo, köyhältä vaikuttaa...
Varakkuus on eri asia kuin elitismi.
Pipsa? :D :D
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:23"]Hmm. En ole samaa mieltä Alexa Dagmarista. Elämäntyyli voi olla tietyllä tavalla "eliittiä", mutta sana "elitisti" tarkoittaa ihan muuta. Minulle ei tule Alexa Dagmarista sellaista mielikuvaa, että hän katsoisi ketään alaspäin. Itse asiassa hän vaikuttaa oikein mukavalta ihmiseltä. [/quote] Ni, ajattelemme eritavalla eliitistä ja elitismistä... Mitä tekemistä mukavuudella ja nöyryydellä on tämän asian kanssa tekemistä?? Elitismi ei tarkoita koppavuutta tai ylpeilyä...
[/quote]
Täh? Totta kai tarkoittaa. Tässä asiayhteydessä tuskin puhutaan vaikeatajuisesta taiteesta tai poliittisista järjestelmistä, vaan materialistisesta snobismista. Elitism = the superior attitude or behaviour associated with an elite.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:14"]No ei todellakaan Mungo, vaan Alexa Dagmar; iso omistuskämppä arvoalueella, pieteetillä ja rahaa säästämättä tehty täysremontti kämppään, laatuhuonekalut, olohuoneen aito taulu arvostetulta taiteilijalta, antiikkipeilit ja kattokruunut, kaukomatkat, ekonomi poikkis, design vaatteet ja laukut.
[/quote]
Minusta elitismiin ei liity välttämättä materia vaan ajatusmaailma ja arvot. Sellainen olettamus, että oma elämäntapa on muita parempi, oma musiikki-, elokuva-, kirja-, ravintola-, ym. maku on korkeammalla tasolla kuin muiden. Elitisti voi olla hipsteri, köyhä opiskelija, hyvässä ammatissa oleva, ihan millainen ihminen tahansa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:14"]No ei todellakaan Mungo, vaan Alexa Dagmar; iso omistuskämppä arvoalueella, pieteetillä ja rahaa säästämättä tehty täysremontti kämppään, laatuhuonekalut, olohuoneen aito taulu arvostetulta taiteilijalta, antiikkipeilit ja kattokruunut, kaukomatkat, ekonomi poikkis, design vaatteet ja laukut. [/quote] Minusta elitismiin ei liity välttämättä materia vaan ajatusmaailma ja arvot. Sellainen olettamus, että oma elämäntapa on muita parempi, oma musiikki-, elokuva-, kirja-, ravintola-, ym. maku on korkeammalla tasolla kuin muiden. Elitisti voi olla hipsteri, köyhä opiskelija, hyvässä ammatissa oleva, ihan millainen ihminen tahansa.
[/quote]
No ei kuitenkaan ihan millainen ihminen tahansa, vaan sellainen, joka jostain syystä kokee kuuluvansa eliittiin. Köyhä akateeminen voi kokea olevansa jotain intellektuellien eliittiä. Kouluttamaton bloggaaja voi kokea olevansa pintaliitäjien eliittiä. Mutta tosiaankin jonkinlainen snobismi kuuluu asiaan.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:23"]
Hmm. En ole samaa mieltä Alexa Dagmarista. Elämäntyyli voi olla tietyllä tavalla "eliittiä", mutta sana "elitisti" tarkoittaa ihan muuta. Minulle ei tule Alexa Dagmarista sellaista mielikuvaa, että hän katsoisi ketään alaspäin. Itse asiassa hän vaikuttaa oikein mukavalta ihmiseltä.
[/quote]
komppaan. Mullekin on jotenkin syntynyt/välittynyt kuva, jonka mukaan Alexa ei katsoisi muita ihmisiä pitkin nokanvarttaan. Ainakin blogissaan kommentoi ja vastaa asiallisesti ja kohteliaasti lukijoilleen.
Elitisteillä on usein vahvat mielipiteet ja he arvostavat laatua (ruoka, viini, sikari, taide- ja kulttielokuvat, matkailu luksuskohteisiin tai erikoisiin kohteisiin, ei haluta käydä siellä missä sopulilaumat käy). Elitisti puhuu mielellään arvoistaan ja elämänkatsomuksestaan, pitäen itseään ehkä muita parempana ja valveutuneempana, muttei sano sitä tietenkään ääneen (muuta kuin omassa kaveripiirissään).
Saa myös mainita julkkiksia, jos kukaan bloggaaja ei täytä kriteerejä. Tuomas Enbuskessa on minusta jonkin verran elitistisiä tai wanna be -elitistisiä piirteitä. -ap
Täältä löytyy testi, josta saa aika hyvän kuvan millainen elitisti on: http://www.testimaa.com/test/elitist?l=fi
Mä ehdottaisin kyllä näitä hipsteri-tyyppejä elitistisimmiksi. Siis sanotaan nyt vaikka Stella, Eeva K ja Hanna G. Tossa viiteryhmässä kuunnellaan vain ja ainoastaan coolia indie-musaa (muut kuuntelee noloa hittipaskaa), syödään vain oikeanlaista ruokaa (lähituotettua luomua ja äärimmäisen cooleissa paikoissa. Muu Suomi vetää heseä) ja pukeudutaan juuri oikeanlaisiin tuotemerkkeihin (vain yksinkertaiseen kalliiseen skandimuotiin, jossa ei vahingossakaan ole logoja missään. Muut tavikset pukeutuvat henkkamaukkaan ja himoitsevat vuittoneita). Tossa porukassa myös kaikki tekevät jotain hienolta kuulostavaa luovaa duunia. Kukaan ei ole mikään tylsä insinööri tai sairaanhoitaja taikka kaupankassa. Kerrassaan silkkaa urbaania eliittiä :D
...Ja siis luen ja tykkään kaikkien noiden blogeista, mutta pakko myöntää että toi punavuori-hipsterimaailma on vaan jotenkin jo aika klisee :D
Karla, joka ei esimerkiksi tunne ketään joka ostaa vaatteensa Prismasta.
Hmm. En ole samaa mieltä Alexa Dagmarista. Elämäntyyli voi olla tietyllä tavalla "eliittiä", mutta sana "elitisti" tarkoittaa ihan muuta. Minulle ei tule Alexa Dagmarista sellaista mielikuvaa, että hän katsoisi ketään alaspäin. Itse asiassa hän vaikuttaa oikein mukavalta ihmiseltä.