Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset lapset kolmivuorotyötä tekevä voi jättää yöksi kotiin?

Vierailija
12.02.2022 |

Minun ei ole vielä ollut pakko. Aina on jotenkin lutviutunut, mutta iltoja lapset ovat olleen pakosta muutamasti keskenään kun pääsen klo 21.

Lapset ovat 11v ja 9v.

Miten yövuorot? Minkäikäiset teillä olleet kotona yön yli töiden vuoksi??

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan kanssa minkä vaan ikäiset.

9 ja 11 vuotiaat on aivan liian nuoria nukkumaan keskenään.

Vierailija
2/48 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 13 v. alkoi olla yksin öitä, asumme kerrostalossa ja naapuri on apuna jos jotain hätää tulee yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvolan psykologin mielestä juuri 11 vuotta täyttäneen lapseni olisi pitänyt olla yöt yksin kotona, itsenäistymisen nimissä. Oli ilmeisesti huonoa että oli isovanhemmilta silloin kun minulle sattui yövuoroja?!

Vierailija
4/48 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan kanssa minkä vaan ikäiset.

9 ja 11 vuotiaat on aivan liian nuoria nukkumaan keskenään.[/quot

Riippuu kyllä niistä lapsistakin, onko sellaisia et uskaltaa jättää ja miten he itse asian kokevat ja onko joku aikuinen esim. naapurustossa jolta saa tarvittaessa apua.

Vierailija
5/48 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä vielä nostaa aihetta.

En siis itse halua omiani vielä jättää vaikka varmasti pärjäisivät, mietin, että tulee varmaan vielä turvaton olo.. etenkin pimeällä. Kesällä varmasti helpompi. Jos mutulla ajattelen niin yläasteikäisen varmasti jo uskaltaa, eli siinä 13 vuoden paikkeilla.. mutta mutta, mitä olette mieltä? Pakko tietty on pakko ja joskus voin joutua näin aiemmin tekemäänkin.

ap

Vierailija
6/48 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäiselle on liian höveliä, jos ei ole ketään valvomassa kotiintuloaikaa. Varsinkin vkonloppuna ja lomalla. Arkena tunnolllinen koululainen ehkä saisikin käytyä ajoissa nukkumaan - ei kyllä kaikki teinit silloinkaan. Vasta 16v:n jättäisin yöksi yksin.

Vierailija
7/48 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä vielä nostaa aihetta.

En siis itse halua omiani vielä jättää vaikka varmasti pärjäisivät, mietin, että tulee varmaan vielä turvaton olo.. etenkin pimeällä. Kesällä varmasti helpompi. Jos mutulla ajattelen niin yläasteikäisen varmasti jo uskaltaa, eli siinä 13 vuoden paikkeilla.. mutta mutta, mitä olette mieltä? Pakko tietty on pakko ja joskus voin joutua näin aiemmin tekemäänkin.

ap

Lisään vielä, etä niitä hoitajia ei ole. Isovanhempia ei ole saatavilla hoitoapuun, joten mikään yksinkertainen juttu tämä ei ole. ap

Vierailija
8/48 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskot jäätiin (minä siis vanhin) yö- ja iltavuorojen ajaksi yksin ollessani 8-v. Ei ongelmia. Keittelin vielä aamukahvinkin äidille hänen tullessaan aamulla kotiin. Tarvittaessa olisin voinut käydä kulman takana asuvien tuttujen luona hakemassa apua, jos olisi tullut ongelmia. (Tämä ennen kännykkäaikaa eikä meillä siis ollut kotipuhelinta, koska olimme niin köyhiä!).

Minusta riippuu lapsista, jos muuten ovat vastuuntuntoisia ja osaavat olla. AP lienee paras arvioimaan ihan itse asian.  Kyllä minä jo tuon ikäiset uskaltaisin jättää yksin, koska se "kaikille pakollinen" puhelin on aina olemassa.

- alapeukkuja odotellessa...

Vierailija
9/48 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin itse olla 8 tai 9v kun jäin yksin kotiin yöksi. Mummo tuli monesti hoitamaan, mutta joskus oli pakko jäädä yksin, koska välimatkaa oli reippaasti isovanhempiin. Olin kyllä muutenkin reipas ja omatoiminen lapsi, mutta täytyy myöntää, että pelkäsin kyllä. Yövalo oli päällä ja puhelin oli jo silloin, että sinänsä kaikki ok. Äitini harmitteli tätä aina ja nuo muutamat yövuorot oli hänellekin todella vaikeita, kun huolehti minusta… Silti en mitenkään traumatisoitunut ja hyvin aamulla lähdin kouluun. Aamupalaleivän äiti oli laittanut valmiiksi tai sitten itse laitoin murot.

Kysy lapsiltasi suoraan miltä ajatus tuntuu, pelottaako se? Heillä on kuitenkin toisensa turvanaan, puhelimet ja mahdollisesti jos joku tuttu asuu lähellä? Kaikkia lapsia ei tietenkään voi jättää ala-asteikäisinä omilleen yöksi ja sinä tunnet lapsesi parhaiten.

Vierailija
10/48 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
11/48 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja siskot jäätiin (minä siis vanhin) yö- ja iltavuorojen ajaksi yksin ollessani 8-v. Ei ongelmia. Keittelin vielä aamukahvinkin äidille hänen tullessaan aamulla kotiin. Tarvittaessa olisin voinut käydä kulman takana asuvien tuttujen luona hakemassa apua, jos olisi tullut ongelmia. (Tämä ennen kännykkäaikaa eikä meillä siis ollut kotipuhelinta, koska olimme niin köyhiä!).

Minusta riippuu lapsista, jos muuten ovat vastuuntuntoisia ja osaavat olla. AP lienee paras arvioimaan ihan itse asian.  Kyllä minä jo tuon ikäiset uskaltaisin jättää yksin, koska se "kaikille pakollinen" puhelin on aina olemassa.

- alapeukkuja odotellessa...

Sit ekan, ole hyvä. Lapsia ei tule jättää yksin öiksi kotiin. Meidän äiti kävi 3-vuorotöissä ja siksi eron jälkeen, kun isä ei ollut enää paikalla, hän vuokrasi asunnon, jossa oli erillinen yksiö ja siihen nuoren aikuisen asumaan. Hän oli kanssamme aina yö- ja iltavuorojen aikaan.

Vierailija
12/48 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täysikäinen lukiolainen yöksi teille. Miten naapurit, onko niistä apua?

Vierailija
13/48 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on mielestäni iso ero, että asutaanko kerrostalossa, rivarissa vai omakotitalossa. Me asutaan puisessa omakotitalossa, joten jättäisin varmaan lapset keskenään sitten vasta kun ovat molemmat vähintään 13 vuotiaita. Eri asia, jos asuttaisiin betoniviidakossa. Kerrostalo asunnot on kuitenkin yleensä vähemmän herkkiä palamaan.

Vierailija
14/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme omakotitaloalueella. Naapureita kyllä on. Isovanhemmat asuvat muutaman kilometrin päässä mutta eivät ole valmiita osallistumaan lastenhoitoon omasta aloitteestaan, edes töiden vuoksi. Jos hätätapaus tulisi niin silloin heille voisi toki soittaa ja apua saisi, mutta tarvitaan tämä hätätapaus ennenkuin auttavat. Vuorotyö ja yökyläily sen vuoksi ei ole heidän mielestään riittävä syy.

ap

Vierailija
15/48 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset jäivät yövuorojen ajaksi kotiin ollessaan 15 ja 13-vuotiaat.  Mulla oli yövuoroja ainoastaan su-to , eli siis valvominen loppui aina to-pe yöhön ja vastaavasti alkoi su-ma yönä. Työaika oli 9.30-5.30. Kotona olin yleensä kuuden aikoihin aamulla. Mun vanhemmat asuvat naapuritalossa (omakotitaloalue) , joten tytöt olivivat voineet sieläkin olla,ja joskus olivatkin siellä yötä ja toisinaan kotona. Apua ja tukea olisi siis ollut saatavilla mummolassa vieressä tarvittaessa. Ihan mukavasti heillä meni, aamusta olin kotona laittelemassa aamupalaa  kouluun lähteville. Työ siis oli siihen aikaan lajittelukeskuksessa. Kännykätkin oli molemmilla ja kotona koirakin seurana. Kai tuo aika paljon lapsikohtaista on.

Vierailija
16/48 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä.

Tästä viestistä on aikaa nyt muutama kuukausi ja itseasiassa nyt tuli eteen tilanne, että töiden vuoksi lasten olisi ehkä jäätävä keskenään yöksi.

Minulla on yövuorot viikolla kuun lopulla ja miehelläni työreissu. Kumpikaan ei helposti voi siirtää omaansa. Tosiaan isovanhemmista ei ole juurikaan apua vaikka asuvat lähellä. Paniikkitilanteessa auttavat, mutta tämä ei heistä ole paniikkitilanne. He eivät siis tule yöksi meille pelkän työvuoron vuoksi ja lasten hankala mennä heille yökylään. Toki jos lapset heille yöllä soittaisivat, auttaisivat varmasti kyllä. Joku nuori opiskelijatyttö voitaisiin saada lastenvahdiksi mutta lapsille hän olisi täysin tuntematon.

Lapset ovat nyt 11v ja 10 v. Kysyin vanhemmalta mitä mieltä on jos jäisivät yhdessä yövuoron ajaksi. Hän oli sitä mieltä, että voisivat jäädä.. Tietysti tämä on helppo luvata nyt kun kaikki on kotona eikä tilanne ole "päällä juuri nyt".

Kyllä on hankalaa kun ei ole osallistuvia isovanhempia. :(

Mitä olette mieltä??

Vierailija
17/48 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jättäisi tuon ikäisiä keskenään. En sitten millään.

Vierailija
18/48 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v on sen ikäinen että vois olla ok, nuorempaa en ehkä jättäisi...

Vierailija
19/48 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Tästä viestistä on aikaa nyt muutama kuukausi ja itseasiassa nyt tuli eteen tilanne, että töiden vuoksi lasten olisi ehkä jäätävä keskenään yöksi.

Minulla on yövuorot viikolla kuun lopulla ja miehelläni työreissu. Kumpikaan ei helposti voi siirtää omaansa. Tosiaan isovanhemmista ei ole juurikaan apua vaikka asuvat lähellä. Paniikkitilanteessa auttavat, mutta tämä ei heistä ole paniikkitilanne. He eivät siis tule yöksi meille pelkän työvuoron vuoksi ja lasten hankala mennä heille yökylään. Toki jos lapset heille yöllä soittaisivat, auttaisivat varmasti kyllä. Joku nuori opiskelijatyttö voitaisiin saada lastenvahdiksi mutta lapsille hän olisi täysin tuntematon.

Lapset ovat nyt 11v ja 10 v. Kysyin vanhemmalta mitä mieltä on jos jäisivät yhdessä yövuoron ajaksi. Hän oli sitä mieltä, että voisivat jäädä.. Tietysti tämä on helppo luvata nyt kun kaikki on kotona eikä tilanne ole "päällä juuri nyt".

Mitä olette mieltä??

Lapset ovat hyviä yleensä arvioimaan itseään. Kokeile yhdellä yöllä. Nykyään on helppoa ku voi soittaa vaikka videopuheluita jos alkaa pelottaa yöllä.

Vierailija
20/48 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä.

Mitä olette mieltä??

Tuntematon lastenhoitaja on ihan ok, lapset tutustuu nopeasti uusiin ihmisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi