Minkä ikäiset lapset kolmivuorotyötä tekevä voi jättää yöksi kotiin?
Minun ei ole vielä ollut pakko. Aina on jotenkin lutviutunut, mutta iltoja lapset ovat olleen pakosta muutamasti keskenään kun pääsen klo 21.
Lapset ovat 11v ja 9v.
Miten yövuorot? Minkäikäiset teillä olleet kotona yön yli töiden vuoksi??
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Siinä on mielestäni iso ero, että asutaanko kerrostalossa, rivarissa vai omakotitalossa. Me asutaan puisessa omakotitalossa, joten jättäisin varmaan lapset keskenään sitten vasta kun ovat molemmat vähintään 13 vuotiaita. Eri asia, jos asuttaisiin betoniviidakossa. Kerrostalo asunnot on kuitenkin yleensä vähemmän herkkiä palamaan.
Omakotitalo on varmasti turvallisin sen tulipalon kannalta. Naapuri voi sammua vaikka tupakka suussa... Lapset tuskin saa puilla lämmittää yksin ollessa ja muutenkin sellainen kannattaa tehdä hyvissä ajoin että saa turvallisesti laittaa itse kaikki pellit kiinni...
Tuttavalla joka teki yövuoroja oli 16v ja 10v lapset kotona nukkumassa kahdestaan.
13-vuotiaasta eteenpäin on mielestäni hyvä. On se ihme että nykypäivänä lapsia pidetään niin pumpulissa ja uus avuttomina.
En ainakaan alle 12-vuotiaita jättäisi jos ei ole isompia sisaruksia tai muuta vähän vanhempaa siinä lähettyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on mielestäni iso ero, että asutaanko kerrostalossa, rivarissa vai omakotitalossa. Me asutaan puisessa omakotitalossa, joten jättäisin varmaan lapset keskenään sitten vasta kun ovat molemmat vähintään 13 vuotiaita. Eri asia, jos asuttaisiin betoniviidakossa. Kerrostalo asunnot on kuitenkin yleensä vähemmän herkkiä palamaan.
Minä entisenä kerrostaloasujana olen toista mieltä... Kerrostalossa pitää ottaa huomioon, että siellä asuu kymmeniä, ellei jopa satoja, muitakin ihmisiä. Kuka tahansa heistä voi töpeksiä ja sytyttää kämppänsä palamaan, ja palo voi levitä muihinkin asuntoihin. Näin ollen ei riitä, että ne omat lapset on fiksuja eikä sytytteöe mitään tulitikkuja kun oot poissa, joku naapuri saattaa niin tehdä.
Mun yh isä teki kolmivuorotyötä, kun oltiin veljen kanssa lapsia. Ekan kerran jäätiin yöksi kaksin, kun mä olin 9v ja veli 7v. Kumpikaan ei pelännyt, enkä nähnyt tuossa mitään omituista :D ei mitään käryä onko tuo nykyään "laillista. Noin pienet jättää yksin. Omat kaksoset kun on vielä vauvoja, niin tää aihe ei moneen vuoteen oo mulle vielä ajankohtainen.
Nostan vielä ja kysyn.
Onko tähän jotain oikeaa ohjetta? Toki jos jompikumpi lapsista kieltäytyy tästä, niin asia on sillä selvä, muuten voisin harkita.
Toki voin myös koittaa vaihtaa vuorojani, mutta ongelma on siinä, että kaikkien vuorot menevät sitten uusiksi ja tulee ihan tyhmiä työvuorolistoja. Myöskään lasten kaverit eivät ole viikolla vaihtoehto, sillä on koulua.
Vielä yksi vaihtoehto voisi olla, että omat vanhempani tulevat meille kotiin siksi aikaa, että lapset nukahtavat ja menevät sitten kotiinsa nukkumaan. Itse olen kotona yövuoron jälkeen niin, että olen kotona kun heräilevät.. valmiina laittamaan lapset kouluun.
ap
En ikinä jättäisi eikä jätetty pieniä lapsia kotiin yksin yövuoron vuoksi. Palkkaa lapsenvahti opiskelijat eivät paljon kustanna kun voivat itsekin nukkua. Tingi muusta mitta älä lasten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Yhteiskunnan mielestä, kun päivähoito-oikeus loppuu. Kukin arvioi sitten mikä on oman lapsen kohdalla sopiva ikä.
Oma lapseni jäin 6-vuotiaana yksin nukkumaan, kun lähdin usein aamulla töihin viiden aikaan. Ei tuntunut haittaavan lasta.
Jos lapset itse ovat sitä mieltä että voivat olla, niin kokeilisin. Hyvä olisi jos saisivat kuitenkin tarvittaessa puhelinyhteyden vanhempiinsa. Tai vaikka isovanhempiinsa.
Kyllä yksitoistavuotiaan voi jo jättää töihin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja siskot jäätiin (minä siis vanhin) yö- ja iltavuorojen ajaksi yksin ollessani 8-v. Ei ongelmia. Keittelin vielä aamukahvinkin äidille hänen tullessaan aamulla kotiin. Tarvittaessa olisin voinut käydä kulman takana asuvien tuttujen luona hakemassa apua, jos olisi tullut ongelmia. (Tämä ennen kännykkäaikaa eikä meillä siis ollut kotipuhelinta, koska olimme niin köyhiä!).
Minusta riippuu lapsista, jos muuten ovat vastuuntuntoisia ja osaavat olla. AP lienee paras arvioimaan ihan itse asian. Kyllä minä jo tuon ikäiset uskaltaisin jättää yksin, koska se "kaikille pakollinen" puhelin on aina olemassa.
- alapeukkuja odotellessa...
Harvemmin yön töissä ollut juo ensiksi kotona aamukahvin...
Vierailija kirjoitti:
Yläasteikäiselle on liian höveliä, jos ei ole ketään valvomassa kotiintuloaikaa. Varsinkin vkonloppuna ja lomalla. Arkena tunnolllinen koululainen ehkä saisikin käytyä ajoissa nukkumaan - ei kyllä kaikki teinit silloinkaan. Vasta 16v:n jättäisin yöksi yksin.
Yövuorot yleensä alkavat vasta kotiintuloajan jälkeen, esim. klo 22. (Poikkeuksena ne ammatit, joissa on yksivuorotyö, joissa vuoro alkaa aamulla ja loppuu vuorokauden kuluttua aamulla.) T: kahden vuorotyöläisen lapsena kasvanut.
Meillä jos molemmat vanhemmat olivat illan töissä, toinen tuli 23 maissa, niin meillä yöpyi pientä korvausta vastaan tuttu mummo, jolla ei ollut omia lastenlapsia. Hän huolehti meidät petiin.
Joku tuntematon teini voi olla suurempi riski kuin lapset keskenään. Minun lapsuudessa ei ollut mitenkään tavatonta, että 12-vuotias oli alle kouluikäisten hoitajana. Kunhan lapsilla on puhelin ja numero, johon soittaa jo illalla ennen kuin menevät nukkumaan, niin jättäisin keskenään.
Eihän yh-äiti voi olla vuorotöissä, jos ei voi jättää kouluikäisiä lapsia kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Eihän yh-äiti voi olla vuorotöissä, jos ei voi jättää kouluikäisiä lapsia kotiin?
No ei voi. Paitsi jos on niin iso palkka että voi hankkia hoitajan.
Ja nykyään aika monessa työssä on iltatyötä myöhään tai "odotamme joustoa työajoissa". Jopa ruohonleikkaajan ilmoituksessa odotetaan joustoa (jos vaikka ruoho yht'äkkiä kasvaa yllättäen niin nopeasti, että illallakin joutuu leikkaamaan?)
No kunnallinen päivähoito ja subjektiivinen päivähoitouudistus on melko uusia juttuja. Ennen junailtiin ihme ratkaisuja ja sitä ennen jätettiin vain lapset yksin kotiin. Ja vielä sotien jälkeen oli tavallista, että yksihuoltajat joutuivat antamaan lapsen pois työssäkäynnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo on varmasti turvallisin sen tulipalon kannalta. Naapuri voi sammua vaikka tupakka suussa... Lapset tuskin saa puilla lämmittää yksin ollessa ja muutenkin sellainen kannattaa tehdä hyvissä ajoin että saa turvallisesti laittaa itse kaikki pellit kiinni...
Kerrostaloissa on melko harvinaista, että yhdessä asunnossa alkanut palo tai edes savu leviäisi muihin asuntoihin tai varsinkaan kaikkiin asuntoihin. Melkein aina joku soittaa palokunnan, joka käy kaikki asunnot läpi. Kerrostaloissa on usein automaattisia systeemejä, palon leviämistä estäviä rakenteita ym. Usein palo syttyy sähköjutuista, joten voi hyvin käydä omassakin kämpässä.
Omakotitalossa materiaalit ja sähköasennukset eivät välttämättä ole niitä paloturvallisimpia. Hiiret syövät johtoja ym.
Omakotitalo täyttyy savusta ja palaa kuin soihtu, palohälytin on jos on. Yläkerrasta on vaikea poistua ja puhelin ja pikkusisko jää sinne kun ei savussa löydä. Ei millään pahalla.
Ap täällä.
Lisää mielipiteitä tai ratkaisuita kuulisin kyllä. Kivitetäänkö mut jos lapset jää keskenään viikolla vanhempien töiden vuoksi?? Tosiaan ei ole aiemmin tätä tilannetta tullut eteen sillä saatu ne junailtua. Nyt sattui moka kun miehellä työreissut ja mulla ne yövuorot kun en ajoissa tuota tajunnut. Ei siis ole mikään jatkuva juttu tämä ja varmaan seuraavaan kertaan voi mennä hyvin vuosi tai kaksikin..
Yhteiskunnan mielestä nuorimmillaan 6v. Koulun alkuun päättyy päivähoito-oikeus. Kaikilla työntekijöillä ei ole sukulaisia yms. Vahtimaan lapsia. Palkkakin monesti niin pieni, ettei siitä mitään yö hoitajia maksella. Oikeastihan se alan vaihto/ työttömyys kutsuu, kun lapsi menee kouluun.