Kuinka tärkeitä ARVOT on sinulle kumppaninvalinnassa?
Minulle ovat. Olen ateisti ja edustan tiettyä poliittista näkökantaa. Olisi erikoista, jos tuleva mieheni olisi uskovainen/poliittisesti ihan eri mieltä. Tosin tunnen uskovaisia miehiä, jotka tosi hyviä tyyppejä. Yksikin sinkku sellainen symppis ja liberaali, että vähän kyllä mietityttää kuinka ehdoton oisi arvojensa kanssa :) lisäksi olen todistanut ateistin ja kristityn naimisiinmenoa. Mutta mitenhän sitten lapset kasvattaa, jos eri näkökannat :)
Kommentit (36)
Minusta tärkeintä on,että on perhekeskeinen. Poissaoleva uraohjus millä tahansa muilla arvoilla varustettuna ei ole hyvä perheenjäsen.
Arvoilla on merkitystä, esimerkiksi sovinistia tai rasistia en ottaisi kumppanikseni.
Vakea sanoa, kun kokemusta erilaisista parisuhteista ei hirveästi ole. Olen naimisissa toisen miesystäväni kanssa, ja hänellä on todella vahvasti samat arvot kuin minulla. En kuitenkaan valinnut häntä niiden vuoksi, vaan tunteiden perusteella - hiljainen mies kun on, tulivat itse asiassa jotkut kannat minulle aika yllätyksenä seurustelun myötä.
Ensimmäinen poikaystäväni oli aivan eri maailmasta kuin minä. Suhteen arkea hankaloittivat pienet kiistat - ärsyttävintä oli että poika koko ajan puuttui rahankäyttööni vaikka itse asui äitinsä helmoissa ja minä kävin töissä tekemässä omat rahani ja asuin yksin. Poika saattoi suutahtaa siitä että kävin kahvilassa kaverin kanssa, kun "ahdistaa noin holtiton rahankäyttö". Valitti myös siitä että ostan liikaa vihanneksia, kun ovat niin kalliita. Yhdessä asuminen olisi ollut kauhean vaikeaa, luulen...
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 17:20"]Naisen täytyy olla arvoiltaan humanistinen, uskonnoton, avarakatseinen, sivistystä jaa kulttuuria arvostava, esteettisesti suuntautunut, jotta alkaisin hänen kanssaan suhteeseen.
[/quote]
Samat arvot mullakin! -n
Ehdottoman tärkeitä. Jos ei jaa samoja arvoja, en voi kuvitella parisuhdetta. Toinen yhtä tärkeä on seksuaalinen yhteensopivuus. Nämä kun sopivat yhteen, arvot ja seksuaalisuus, niin se on siinä.
Tärkeintä on ettei vaadi puhumaan ns. arvoista, ei mitään "arvopuhetta". Se on niin tyhjää leukojen louskutusta. Yleensä tuntuu että sitä harrastaa ne jotka on heränneet joskus lukiossa tai jopa myöhemmin siihen että maailmassa on muutakin kuin urheilu ja bileet.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 14:19"]
Kyllä on, ei sitä persua nurkissaan katselis.
[/quote]
Ai, mulla on ihana persu täällä ja kimpassa ollaan oltu jo pitkään. On just sellainen aviomies ja isä, että moni kadehtii. Atleettinen lääkäri. Ihan mahtava tyyppi. Ei ryyppää eikä rellestä.
Vastaus ap:n kysymykseen: ehdottomuus on ihmisessä aika vaarallista. Sitä ehkä vierastaisin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 14:47"]
No tärkein kriteerihän ne arvot on. Itse olen kaupungissa viihtyvä, ei-uskonnollinen, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen ja älyllisyyteen uskova vasemmistolainen. Kyllä olisi vaikeaa kuvitella olevansa ihmisen kanssa, joka olisi esim. syvästi uskonnollinen, vaikkapa muslimi tai kristitty eli silloin mies pitäisi jo lähtökohtaisesti minua, naista, alempiarvoisena. Ei herätä minussa kunnioitusta tai rakkauden ajatuksia tuollainen. Tai jos mies on persu tai joku hommafoorumilainen, älyllisyyden vastakohta, he kun tuntuvat olevan niin kovin tunnepitoisia ihmisiä, muiden fundamentalistien tapaan he ottavat kaiken niin dundeella ja paatoksella ja ovat vielä erittäin epäloogisia. Ei herätä kunnioitusta tuokaan, mut hivenen huvittuneisuutta. Ja sellaiselle pohjalle ei vain voi rakentaa mitään. Tai siis minä ainakaan en pysty.
Uskovaiset, rasistit, homofoobikot, äärioikeistolaiset, sovinistit ja erityisesti eläinrääkkääjät ja viihdemetsästäjät saavat kyllä olla ihan rauhassa, minä en heitä häiritse (mut minä tunnun esim. persuja häiritsevän ihan tavattomasti, koska muita he eivät tunnu haukkuvankaan kuin minunkaltaisia vassareita DDD).
[/quote]
No sä itse olet suvaitsematon ja ennakkoluuloinen :D Miksi sellaiset aina vaatii itselleen jotain parempaa?
Miksi Suomen vasemmisto on siirtynyt arvoissaan Marxin kannatuksesta kohti porvarillista USA:n uusliberalismia NL:n romahdettua? Tätä en käsitä. Meillähän on jo vihreät.
Kun lukee näitä kommentteja, niin olen tosi onnellinen siitä, että olen saanut elää ympäristössä, jossa on eri tavalla ajattelevia ihmisiä. Täällä moni luulee olevansa suvaitsevaisempi kuin onkaan ja suorastaan halveksii toisia puutteista, joita itsellään on. Erilaiset ihmiset kannattaa ottaa avoimesti vastaan. Tutustukaa ennen tuomitsemista!
"Itse olen kaupungissa viihtyvä, ei-uskonnollinen, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen ja älyllisyyteen uskova vasemmistolainen."
Tarkoitan tätä. Miksi sosialismi on jäänyt näin pois ja "edistysmielinen" liberalismi otettu tilalle? Kyseessä ei kuitenkaan ole aivan samanlaiset aatteet. Sosialismi on lopulta ainoa väylä arvostella tuntuvasti markkinatalouden arvoja.
Uusliberalismin ja markkinatalouden, siis uuskapitalismin, ero on sama kuin demokraattisen ja republikaanisen puolueen ero USA:ssa eli käytännössä hyvin pieni. Jos nykyinen porvarihallitus aiotaan joskus kaataa, nähdäkseni se onnistuu vain SDP:n ja vasemmistoliiton paluulla sosialistisempaan suuntaan.
Omalla kohdalla arvoilla ei ole suuresti väliä parisuhdekysymyksessä, JOS kaikki äärisuunnat ottaa pois. Ei hippiä eikä juppia... Samoin feministit ovat yleensä aika ehdottomia ja taas uskovaiset yleensä liian epävakaita mielenterveydeltään. Arvot eivät saa siis viedä ihmistä mihinkään päin liian fanaattisesti.
30 (mies)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 16:49"]
No tärkein kriteerihän ne arvot on. Itse olen kaupungissa viihtyvä, ei-uskonnollinen, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen ja älyllisyyteen uskova vasemmistolainen. Kyllä olisi vaikeaa kuvitella olevansa ihmisen kanssa, joka olisi esim. syvästi uskonnollinen, vaikkapa muslimi tai kristitty eli silloin mies pitäisi jo lähtökohtaisesti minua, naista, alempiarvoisena. Ei herätä minussa kunnioitusta tai rakkauden ajatuksia tuollainen. Tai jos mies on persu tai joku hommafoorumilainen, älyllisyyden vastakohta, he kun tuntuvat olevan niin kovin tunnepitoisia ihmisiä, muiden fundamentalistien tapaan he ottavat kaiken niin dundeella ja paatoksella ja ovat vielä erittäin epäloogisia. Ei herätä kunnioitusta tuokaan, mut hivenen huvittuneisuutta. Ja sellaiselle pohjalle ei vain voi rakentaa mitään. Tai siis minä ainakaan en pysty.
Uskovaiset, rasistit, homofoobikot, äärioikeistolaiset, sovinistit ja erityisesti eläinrääkkääjät ja viihdemetsästäjät saavat kyllä olla ihan rauhassa, minä en heitä häiritse (mut minä tunnun esim. persuja häiritsevän ihan tavattomasti, koska muita he eivät tunnu haukkuvankaan kuin minunkaltaisia vassareita DDD).
[/quote]
No sä itse olet suvaitsematon ja ennakkoluuloinen :D Miksi sellaiset aina vaatii itselleen jotain parempaa?
[/quote]DDD Missä kohtaa mainitsin olevani suvaitsevainen tai ennakkoluuloton? Missä? Sinun päässäsi kenties? Missä kohtaa minun olisi pitänyt mainita erikseen olevani ko. asioita, kun ketjun nimi on kuinka tärkeitä arvot...jne ja ensimmäinen lauseeni on, et erittäin tärkeitä? No shit Sherlock DDD!
Missä kohtaa vaadin ' jotain parempaa'? Mikä on tämä 'jotain parempi', en käsitä? Onko sekin jotain, mikä on sinun päässäsi, mutta jonka haluat istuttaa minunkin päähäni? Millainen on sinusta ' jotain parempaa' ihminen, jota minä olen aina vaatimassa?
Uskonnolla ei ole minulle väliä, kunhan ei vahingoita muita. Mielipiteillä enemmän.
Naisen täytyy olla arvoiltaan humanistinen, uskonnoton, avarakatseinen, sivistystä jaa kulttuuria arvostava, esteettisesti suuntautunut, jotta alkaisin hänen kanssaan suhteeseen.
e[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 16:49"]
[/quote]
[/quote]DDD Missä kohtaa mainitsin olevani suvaitsevainen tai ennakkoluuloton? Missä? Sinun päässäsi kenties? Missä kohtaa minun olisi pitänyt mainita erikseen olevani ko. asioita, kun ketjun nimi on kuinka tärkeitä arvot...jne ja ensimmäinen lauseeni on, et erittäin tärkeitä? No shit Sherlock DDD!
Missä kohtaa vaadin ' jotain parempaa'? Mikä on tämä 'jotain parempi', en käsitä? Onko sekin jotain, mikä on sinun päässäsi, mutta jonka haluat istuttaa minunkin päähäni? Millainen on sinusta ' jotain parempaa' ihminen, jota minä olen aina vaatimassa?
[/quote]Eikäkun...sä et ymmärrä näiden motiiveja ja 'logiikkaa'. Oikeistolainen suvakki antaa vaikka Hitlerille (no aatevelihän se on) ja Stalinille, jotta näyttäisi suvaitsevaiselta. Samaten jokaiselle eriväriselle tyypille pitää haarat aukaista, muuten olet räsisti. Jokaiselle persulle ja hompanssille pitää pimpsaa jakaa ja elämänkumppaniksi hyväksyä, muuten olet ennakkoluuloinen ja suvaitsematon. Nih.
Omia mieltymyksiä ei saa olla, koska silloin olet itsekäs ja suvaitsematon. Ajattelumalli, jossa joku vastustaa vaikkapa rasismia, mutta ei henkilökohtaisesti halua seurustella esim. aasialaisen miehen kanssa, koska ei tunne seksuaalista vetoa sentyyppisiin miehiin noin yleensä, on tällaiselle ihmiselle aivan ylivoimainen ymmärtää. Tai se, et persut saa pauhata ihan rauhassa omiaan, mut niitä ei halua omaan kaveripiiriinsä, saati et seurustelisi sellaisen kanssa. Tässä ketjussahan oli tarkoitus puhua elämänkumppanin valinnasta.
Ainakin suhtautuminen rahaan ja sukupuolirooleihin pitäisi olla saman suuntainen. Vaikuttavat niin vahvasti parisuhteen arkeen. Uskonnolliset ja poliittiset erot pystyy sivuuttamaan, kunhan toinen ei ole fanaattinen.