Eestiläinen työkaveri
Mulla eestiläinen työkaveri. En ole rasisti. Sillä kun ei sinäänsä ole minulle merkitystä, mistä on kotoisin. Työkaverini on vain erittäin ailahteleva ja hankala. Välillä itse ihanuus ja silloin aina erehtyy luulemaan että nyt siitä toisesta on vihdoin tulossa ihminen. Mutta ei. Seuraavassa hetkessä loukkaantuu taas ihmeellisistä asioista vähän kaikille (vika ei siis voi olla minussa ja luonteessani, koska koko työyhteisö on varpaillaan henkilön kanssa). Olen alkanut miettiä paljonko voi laittaa kulttuurin piikkiin. Hän aina sanoo esimerkiksi, että naisella on oikeus olla ailahtelevainen. Onko tämä jokin eestiläinen oppi? Kerran hän ihmetteli myös halveksivaan sävyyn, miksi ruokaan laitetaan niin paljon rahaa, mutta itseen ei. Sanoin, että minulle ruoka on prioriteetti ja kampaajalla voin käydä kuukauden päästäkin. En koskaan sano yhtä pahasti takaisin, mitä hän sanoo sillä hän ei kestäisi sitä. Toki puolustan kantojani asialliseen sävyyn. En vain ymmärrä tätä meidän suomalaisten arvostelua. En ole mikään tuulipukukansalainen (onko joku muu vielä 90-luvun päätyttyäkin?), vaan ihan perussiisteissä vaatteissa ja lookissa kuljen. Mielestäni mukava luonne ja kohteliaisuus työssä on tärkeämpää kuin se laittaako aamulla huulipunaa vai ei. Olen myös kohtuullisen hyvännäköinen, en persjalka tai pottunokka. Sekö sitten hänelle ongelma ja uhka? Olen miettinyt kaikki vaihtoehdot käytökselle. Ehkä hän vain on hankala ihminen.
Kommentit (79)
Kuule olisikohan tämä virolainen vain yksilö, joka toteuttaa itselleen ominaista käytöstä? Ei kuulosta mitenkään erityisen "virolaiselta".
Samaa olen huomannut. Aika kiipijöitä, keinoista välittämättä.
Minulla on ollut virolainen työkaveri. Sairaanhoitajia olemme. Hän on ollut yksi urani ihanimmista, empaattisimmista ja taitavimmista työkavereista. On myös nätti ja naisellinen.
Eiks teil oo oikeesti parempaa tekemistä, millon eestiläiset ja millon somput ??? Terveiset eestistä
Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta kerron kuitenkin. Kävin useamman kerran keskussairaalassa ihotautilääkäreillä, kun mulla oli kasvoissa punaisia, isoja ärhäköitä finnejä. Useimmiten lääkärinä oli suomalainen mies. Aina vastaukseksi tuli hoito-ohjeeksi pesu ja meikittä käyttö ja kyllä se siitä lähtee. Eipähän lähtenyt. Kerran sitten vastaanotolla oli virolainen naislääkäri, joka katsoi, tutki ja vielä kerran tutki. Diagnoosi oli ruusufinni. Hän kirjoitti reseptin voidemaiselle antibiootille, kasvojen pesuohjeet ja mistä saisin minulle sopivat meikkituotteet. Varmisti vielä, että ymmärsin kaiken. Antoi uuden ajan 3 kuukauden päähän ja sanoi vielä, että saan soittaa hänelle aikaisemmin, jos tulosta ei ala tulemaan. Alkoi tulemaan. 3 kuukauden päästä iho oli kuin uusi. Ja tämä ei siis tapahtunut yksityisellä. Koskaan, siis en koskaan ole saanut samanlaista käytöstä suomalaiselta lääkäriltä.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:32"]Eiks teil oo oikeesti parempaa tekemistä, millon eestiläiset ja millon somput ??? Terveiset eestistä
[/quote]
Virosta. Ei ole vaikeaa. Oppikaa jo tämä!
Mulla on virolainen eläkkeellä oleva tuttu ja hän käyttäytyy noin kuin aloittajankin työkaveri. Hän myös haukkuu suomalaisia rumiksi ja kehuu omaa kauneuttaan vaikka ei ole mitenkään erikoisen näköinen. Aluksi hän oli siedettävä, mutta mitä enemmän häneen tutustuu, niin sitä enemmän nämä luonteenpiirteetkin vaan korostuu.
Olen kuullut vastaavista tapauksista kuulopuheena, hankalista virolaisista siis. Tosin itselläni on vain positiivinen mielikuva virolaisista naisista (sekä miehistä), tapaan nimittäin työni kautta heitä usein. Muun muassa yksi virolainen kollegani on aivan mahtava tyyppi! Voisin ladella tähän kaikki ylistyssanat, että terkkuja vaan M! :)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:30"]V I R O L A I N E N
[/quote]
Kiva että täällä ollaan noin tarkkoja. Mun eestiläinen ystävä sanoi että se on ihan sama hänelle onko virolainen vai eestiläinen. Ite kyllä oikeasti puhun virolaisista.
Minun virolainen työkaveri ajeli autolla kolareita ja ilmoitti vahinkoihin ylimääräistä esim. kultasormuksia yms. Lunastukseen tällä pariskunnalla meni lyhyen ajan sisään ainakin kolme autoa. Kehuskelivat vielä kyseisellä asialla. Voin tarvittaessa todistaa, jos vakuutusyhtiötä kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:36"]Minun virolainen työkaveri ajeli autolla kolareita ja ilmoitti vahinkoihin ylimääräistä esim. kultasormuksia yms. Lunastukseen tällä pariskunnalla meni lyhyen ajan sisään ainakin kolme autoa. Kehuskelivat vielä kyseisellä asialla. Voin tarvittaessa todistaa, jos vakuutusyhtiötä kiinnostaa.
[/quote]
No kyllä virolaisten ajotaidoilla varmaan meneekin autoja lunastukseen. Hehän kaahaavat kuin hullut.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 09:32"]Eiks teil oo oikeesti parempaa tekemistä, millon eestiläiset ja millon somput ??? Terveiset eestistä [/quote] Virosta. Ei ole vaikeaa. Oppikaa jo tämä!
[/quote]
Mitä helvetin väliä !!!!!
Eesti tai Viro, aivan sama. Jokainen tajuaa mistä on kyse.
Hankkikaa elämä vitun kielipoliisit !!!
Virottelijat, te olette kaikki väärässä.
Maan nimi on Eesti eikä mikään Viro. Viro (eestiksi Viru) on vain yksi pieni osa Eestiä, lähinnä Suomen maakuntaa vastaava alue.
Minä sen lisäksi, että asun Turussa, asun myös Suomessa ja olen suomalainen, enkä esim. pohjois-karjalalainen tai härmäläinen.
Lukekaa nyt ensialkuun tuostakin:
http://www.viroweb.fi/yleistietoa/maakunnat.asp
En jaksanut enkä viitsinyt enempää kahlata nettiä näin itsestäänselvän asian takia, mutta jos teillä riittää harrastuneisuutta, voittehan tietysti itse tehdä niin.
Ap:n työtoveri on - aivan oikein - eestiläinen.
Olkoonkin, että tämä koko Eestin virottelu on suomalaisten yleinen virheellinen tapa, se on kuitenkin yhtä kaikki virheellinen.
Varmaan sitten amerikkalaisetkin ovat teidän mukaanne kaikki texasilaisia.
Mutta turhaanhan minä tätä yritän teille selvittää. Ettehän te näköjään halua oppia vaikka lehmät lentäisivät ja kanat kusisivat.
Meillä on muutamia virolaisia työntekijöitä ja täytyy ihan sanoa, että hakkaavat mennen tullen ahkeruudellaan suomalaiset kollegansa. On toki ahkeria suomalaisiakin, mutta yksikään näistä virolaisista ei ole lusmu, samaa ei voi sanoa suomalaisista.
Käytän myös siviilissä virolaisen palveluja ja kyllä on siinä ahkera yksityisyrittäjä. Ei voi muuta sanoa. Olemme tunteneet jo vuosia ja kieltämättä se kielimuuri tekee virolaisen puheen monesti töksähteleväksi ja epäkohteliaan kuuloiseksi, mutta se ei ole missään nimessä tahallista.
Itse en ole huomannut virolaisissa mitään vikaa, mutta venäläiset naiset..... huoh... en edes ymmärrä miten kehtaavat olla niin epäkohteliaita suomalaisia naisia kohtaan!!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 11:42"]Virottelijat, te olette kaikki väärässä.
Maan nimi on Eesti eikä mikään Viro. Viro (eestiksi Viru) on vain yksi pieni osa Eestiä, lähinnä Suomen maakuntaa vastaava alue.
Minä sen lisäksi, että asun Turussa, asun myös Suomessa ja olen suomalainen, enkä esim. pohjois-karjalalainen tai härmäläinen.
Lukekaa nyt ensialkuun tuostakin:
http://www.viroweb.fi/yleistietoa/maakunnat.asp
En jaksanut enkä viitsinyt enempää kahlata nettiä näin itsestäänselvän asian takia, mutta jos teillä riittää harrastuneisuutta, voittehan tietysti itse tehdä niin.
Ap:n työtoveri on - aivan oikein - eestiläinen.
Olkoonkin, että tämä koko Eestin virottelu on suomalaisten yleinen virheellinen tapa, se on kuitenkin yhtä kaikki virheellinen.
Varmaan sitten amerikkalaisetkin ovat teidän mukaanne kaikki texasilaisia.
Mutta turhaanhan minä tätä yritän teille selvittää. Ettehän te näköjään halua oppia vaikka lehmät lentäisivät ja kanat kusisivat.
[/quote]
Voi luoja. Suomessa _koko_ maan nimi on jo kauan ollut Viro. Maakunta nimeltä Viru on eri asia. Emme mekään mene ulkomaille vaatimaan, että kaikkien pitää sanoa Suomi, eikä esim. Finland.
Työskentelen sh:na, ja minulla on muutama virolainen kollega (2x lähihoitaja ja yksi sh). En keksi heistä moitteen sanaa; ovat ystävällisiä, reiluja ja tehokkaita. Ja kyllä - kauniita. Samaa en voi sanoa kaikista suomalaisista kollegoistani, vaikka pääosin heissä(kään) ei ole mitään vikaa :) Toki suomalaisissa työkavereissa on muutenkin enemmän variaatiota, Suomessa kun olemme.
Muutenkin olen aina ihmetellyt miksi suomalaiset valittavat että esim. Tallinnassa on niin epäystävällisiä ihmisiä. Itse en ole tuollaiseen törmännyt, ainakaan enemmän kuin Suomessakaan. Olen tullut siihen tulokseen, että valittajan omassa asenteessa on ollut vikaa.
Tunnen myös yhden suomalais-virolaisen naisen, joka on täysin fucked up. Virolainen äiti on ainakin todella mukava, mistä lie v-mäiset geeninsä saanut..
Kulttuurieroja toki on, mutta ei kannata takertua kansalaisuuteen tai synnyinmaahan. Ihmiset ovat edelleen yksilöitä ja useimmiten heillä on pyrkimys hyvään.
kerran oli virolainen shtyökaveri, kun suomalaiset läskiperseet istui makuuhuoneessa haukkumassa potilaita, lääkäriä ja omaisia, tämä ystävällinen työmyyrä teki töitä. en ymmärtänyt miten suomalaiskollegat pystyivät olemaan niin tylyjä hälle, päin naamaa....esim ei vastausta jos virolainen kysyi jotain työhön liittyvää. hävetti