Raskausarvet eka raskaus,ihotyyppisi?
Tuliko teille ekassa raskaudessa raskausarpia? Rasvasitteko ihoa? Onko ihotyyppi muuten millainen,tuliko kasvuiässä raskausarpia,jääkö vaatteista helposti painaumia ihoon?
Kommentit (24)
Samoin. Ei arven arpea tullut minullekaan, mihinkään. Enkä rasvannut erityisesti. Olisinko pari kertaa laittanut rasvaa/aurinkovoidetta. Ymmärtääkseni riippuu laajalti ihotyypistä ja geeneistä. Äidillenkikään ei tullut arpia (4 synnytystä). Kuulemma myös sama juttu oli isoäidilläni. Toisaalta minulle aivan sama, mielestäni ne eivät kenenkään kehoa huononna <3
Takana 7 raskautta, joista ainoastaa yhdessä vatsa oli ns. normaalin yksösraskauden mitoissa. Olen lyhyt, joten kohtu pullahtaa heti ulospäin, eipä pääse raskausvatsa piilottelemaan missään. Lisäksi jostain syystähuomattavan paljon lapsivettä (sitä selvitettiin neljän raskauden ajan, eikä syytä löytynyt; raskausdiabetesta tietenkin heti epäiltiin, mutta se poissuljettiin useaan kertaan, kun sokeriarvoissa ei ollut edes pitkäaikaisseurannassa osastolla mitään vikaa). Lapsivettä saatiin mitattu yhdessä synnytyksessä noin 10l, loput loiskuivat synnytyslääkärin kenkiin, housuille ja kätilön kenkiin. Muissa sitä ei edes mitattu, mutta määrät olivat samaa luokkaa.
Lisäksi yksi raskaus oli kaksosraskaus, ja rv37 vatsa vastasi suurinpiirtein kolmosraskauden mittoja... Kuulemma. En ole nähnyt livenä sellaista mahaa.
EI YHTÄÄN raskausarpea. Ei koskaan. En rasvannut, hieronut, öljynnyt, harjannut. Nahkaa ei kutittanut missään vaiheessa.
Vatsanahka myös palautui yllättävän hyvin, nyt on pieni röllykkä, koska neljän sektion takia alhaalla on tiukka arpikudos, joka kiristää vatsan alaosan väärin, ja loppuläski roikkuu siitä yli. Tuskin tuotakaan olisi, jos olisin laiha, ylipainoa on noin 12kg.
Ihan puhtaasti kiinni kudostyypistä eli perimästä, äidillänikään ei ole raskausarpia, tosin hänellä on ollut vain yksösraskauksia ja niitäkin vain kolme.
Ei minkäänlaisia. Ei se ihosta ole kiinni vaan sidekudoksesta, joka on perinnöllisesti sellainen kuin on. Toisilla sitkeä, toisilla hauras.
Minulle sanoi kirurgi yhden leikkauksen jälkeen, että tiukempaa sidekudosta ja lihasta on aiemmin tavannut vain yhdellä SM-tason karatekalla.
Eikä painoa kannata päästää nousemaan, ihan riittää se +11-15%, minkä vauva, veri ja lapsivesi painavat. Tuo painonnousu katoaa itsekseen kahdessa kuukaudessa.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/lahes-joka-neljannella…
Ihotyypistäni en tiedä mikä lie. Yhtään en ole sitä rasvaillut ja yhtään raskausarpia ei tullut kasvuiässä eikä kahdessa ensimmäisessä raskaudessakaan. Kolmannessa odotuksessa lihoin eniten, mutta ei arven arpea tullut ennen kuin kerran yhdeksännellä kuulla minulle tuli yllättävä äkillinen aivastus ja se repäisi muutaman arven navan viereen. Ilman aivastusta olisin selvinnyt arvitta.