Sinä mies, jonka vaimo ei käy töissä
Kertoisitko miten teidän perheen raha-asiat hoidetaan?
Oletan että vaimo hoitaa kodin ja lapsenne, joka sekin käy työstä.
Miten vaimon käy mahdollisen eron jälkeen? Vaimolla kun ei todenäköisesti ole rahaa säästössä pahan päivän varalle eikä eläkkeetkään kertyneet.
Tätä kysyn ihan mielenkiinnosta, en syyllistä ketään. Itsekin olisi mukava olla kotiäiti/kodin hengetär, mutta pelottaisi miten kävisi jos ero sattuisi.
Kommentit (29)
Suurimmalla osalla se mies häipyy, eroaa ja se kotiäiti jää elämään yksin pienellä eläkkeellään.
Minulla on sijoitustili, minne mies laittaa tietyn summan tasaisesti. Omistan lisäksi puolet kesämökistä sekä asunnosta. 18v naimisissa, 1 lapsi. Kotiäitinä ollessa opiskelin lisäammattia samalla.
Exälleni ei avioehdon takia jäänyt mitään. Itse päätti jäädä kotiäidiksi, en pyytänyt enkä kannustanut, mutta en kieltänytkään kun näin halusi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyhmä? Miehellähän tuossa hävittävää on, kun lusikat laitetaan jakoon.
Jaa, niin että miten? Menettää ilmaisen kodinkoneen?
No menettää myös 50% omaisuudestaan jonka on yksin kerännyt naisen lihoessa sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi sanottuna haluaisit lusmuilla kymmenen vuotta kotona sillä aikaa kun mies käy töissä ja rahoittaa tämän kaiken.
No jos se kotona oleva lapsia hoitava puoliso vaikka kuolisi niin se työssäkäyvä tarvitsisi ulkopuolisen lastenhoitajan. Eli kotona lastenhoitotyötä tekevälle kuuluu automaattisesti osa työssäkäyvän palkkaa. Sen voi laittaa eri tilille "palkkana" selkeästi, tai pitää vain mielessä että näin on näreet.
Tai sitten se työssäkäyvä jää itse himaan niitä lapsiaan hoitamaan jos ei huvita maksaa toisille siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tällainen kotiäiti
, eli en miesvastaaja, mutta vastaan omasta puolestani. Olen korkeasti koulutettu, ollut työelämässä melko pitkään ennen lapsia. Kun saimme lapsia, olen hoitanut pääasiassa heitä, vienyt harrastuksiin jne. Perheemme on voinut hyvin, matkustimme aiemmin paljon ja arkemme oli ja on muutoinkin laadukasta. Tämä on ollut mahdollista, koska mieheni on koko työuransa ansainnut erinomaisesti, meillä on omaisuutta kotimaassa ja ulkomailla. Itse sain myös huomattavan summan perintöä jokin aika sitten, mikä on sijoitettu järkevästi. Mies myös säästää minulle ja lapsille joka kuukausi. Rahamme ja omaisuutemme on yhteistä. Jossain vaiheessa ehkä menen töihin tai ryhdyn yrittäjäksi ihan työn ilosta. Tai ehkä muutamme ulkomaille, kun lapset ovat aikuisia muutamien vuosien päästä.
Oletteko naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sijoitustili, minne mies laittaa tietyn summan tasaisesti. Omistan lisäksi puolet kesämökistä sekä asunnosta. 18v naimisissa, 1 lapsi. Kotiäitinä ollessa opiskelin lisäammattia samalla.
Hyvä.
Itse asiassa mielestäni tilanteessa että toinen vanhemmista jää kotiin lapsia hoitamaan, kuuluisi sen työssäkäyvän palkasta siirtää joka kuu automaattisesti puolet lastenhoitajan palkkaa kotona olevan tilille. Jos kotona olevakin menee töihin kodin ulkopuolelle, joudutaan palkkaamaan lastenhoitaja, ja sillon molemmat maksavat tästä omat puoliskonsa.
Meillä oli tämä tilanne kymmenisen vuotta. Mä käytin rahaa säästeliäästi, samoin mies. Miehen silloin pienehköllä (lasten pikkulapsivaiheessa alle 2000/kk) palkalla elettiin, ei tukia lapsilisän/kotihoidontuen lisäksi. Asuttiin pienissä neliöissä, maksettiin lainaa tiukalla suunnitelmalla ja samalla pienesti säästettiin, että oli mistä ottaa jos kodinkone hajosi tms. Ei ollut rahaa maksaa mulle mitään eläkevakuutuksia tms.
Kun lapset kasvoi kouluikään, hain töitä ja lisäopintojen jälkeen sainkin. Nyt ollaan töissä molemmat ja ihan se elämä on onnellista edelleen, niinkuin oli silloinkin. Rahat on yhteiset edelleen, mutta nyt ei tarvitse ihan niin tiukasti elää. Lapsille toki on harrastukset ym. mahdollistettu pienestä saakka, omista on tingitty. Säästäväisyys oli se avain meillä.
Kyllä sen kansaneläkkeen saa vaikka ei töissä olisikaan ollut.