Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi punkinpuremaa hysterisoidaan?

Vierailija
24.06.2015 |

Punkki puree ja se poistetaan kokonaisena, parhaassa tapauksessa mennään vielä terkkaan poistattamaan, kun ei viitsitä itse opetella pihtien / lasson käyttöä ja vedetään heti varmuudeksi pitkä antibioottikuuri, vaikka puremakohta ei ole tulehtunut eikä muitakaan oireita borrelioosista tai puutiaisaivokuumeesta ilmaannu.

Miksi?

Jos muutama sadasta purrusta saa oireet borrelioosista ja promille puutiaisaivokuumeesta, niin miksi syötte varmuuden vuoksi niitä antibiootteja?

Ihmettelen, ihmettelen vaan. Onhan ne inhottavia mutta rajansa hysteerisyydelläkin. Koiranomistajille ihan arkipäivää poistella punkit lemmikeistä ja itsestä - harvalle niistä muuta tulee kuin vilunväristyksiä inhosta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:54"]

Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkä.

[/quote]

Sinä et ole nähnyt somevaahtoamista niin sellaista ei ole. ;) Facebook jaot helposti ainakin ulottuu sen oman tuttavapiirin ulkopuolelle. Idea aloitukseen onkin varmaan lähtenyt tälläisesti  syytä epäillä tapauksesta, jossa lapselle määrättii varmuudeksi kuuri, ilman että kokeen tulos on vahvistunut. Lapsilla markkinointi, kauhukuvien luominen ja politikointi on vähän lähtenyt vanhemmilta lapasesta. 

[/quote]

Kokeen tulos? Eihän se borrelioosi näy veressä kuin vasta kuukausien päästä ja silloin ei enää tehoa mikään kevyt kuuri vaan vaaditaan tiputus. Kuka sellaista lapsen kohdalla jää odottamaan varsinkin jos rengas on ilmestynyt puremakohtaan.

Vierailija
22/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ihminen saattaa kantaa borrelioosia aiheuttavaa bakteeria oireettomana jopa 10 vuotta. Borrelioosin voit saada myöhemminkin punkin piston/pureman jälkeen.
Kaikista tartunnoista ei näy puremakohdalla rengasmaista jälkeä, mutta on silti voinut saada tartunnan.
Kannattaa ottaa selvää asioista ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:03"]

Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkä.

[/quote]

Sinä et ole nähnyt somevaahtoamista niin sellaista ei ole. ;) Facebook jaot helposti ainakin ulottuu sen oman tuttavapiirin ulkopuolelle. Idea aloitukseen onkin varmaan lähtenyt tälläisesti  syytä epäillä tapauksesta, jossa lapselle määrättii varmuudeksi kuuri, ilman että kokeen tulos on vahvistunut. Lapsilla markkinointi, kauhukuvien luominen ja politikointi on vähän lähtenyt vanhemmilta lapasesta. 

[/quote]

Kokeen tulos? Eihän se borrelioosi näy veressä kuin vasta kuukausien päästä ja silloin ei enää tehoa mikään kevyt kuuri vaan vaaditaan tiputus. Kuka sellaista lapsen kohdalla jää odottamaan varsinkin jos rengas on ilmestynyt puremakohtaan.
[/quote]
Mun lapsella diagnosoitiin borrelioosipainajainen arvioidusti n. 1 kk puremasta juurikin verikokeella. Ja ihan tavallinen antibiootti riitti.

Myös minä ihmettelen tätä hysteriaa. Meillä irroitellaan joka kesä ihmisistä kymmenkunta punkkia, mutta en ole niistä panikoinut. Otetaan irti ja tarkkaillaan ihottumaa (voi tulla muuallekin kuin puremakohtaan!). Rokotukset on ja jokailtainen tarkastus.

Vierailija
24/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:54"]   Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkä. [/quote] Sinä et ole nähnyt somevaahtoamista niin sellaista ei ole. ;) Facebook jaot helposti ainakin ulottuu sen oman tuttavapiirin ulkopuolelle. Idea aloitukseen onkin varmaan lähtenyt tälläisesti  syytä epäillä tapauksesta, jossa lapselle määrättii varmuudeksi kuuri, ilman että kokeen tulos on vahvistunut. Lapsilla markkinointi, kauhukuvien luominen ja politikointi on vähän lähtenyt vanhemmilta lapasesta.    [/quote] Kokeen tulos? Eihän se borrelioosi näy veressä kuin vasta kuukausien päästä ja silloin ei enää tehoa mikään kevyt kuuri vaan vaaditaan tiputus. Kuka sellaista lapsen kohdalla jää odottamaan varsinkin jos rengas on ilmestynyt puremakohtaan. [/quote] Mun lapsella diagnosoitiin borrelioosipainajainen arvioidusti n. 1 kk puremasta juurikin verikokeella. Ja ihan tavallinen antibiootti riitti. Myös minä ihmettelen tätä hysteriaa. Meillä irroitellaan joka kesä ihmisistä kymmenkunta punkkia, mutta en ole niistä panikoinut. Otetaan irti ja tarkkaillaan ihottumaa (voi tulla muuallekin kuin puremakohtaan!). Rokotukset on ja jokailtainen tarkastus.

[/quote]

Olisiko hoitosuositus sitten muuttunut viime aikoina? Meille lääkäri sanoi että jos veressä näkyy niin tablettilääkitys ei riitä.

Vierailija
25/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkki on Suomen ylivoimaisesti vaarallisin eläin.

Vierailija
26/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:03"] [quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:54"]   Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkä. [/quote] Sinä et ole nähnyt somevaahtoamista niin sellaista ei ole. ;) Facebook jaot helposti ainakin ulottuu sen oman tuttavapiirin ulkopuolelle. Idea aloitukseen onkin varmaan lähtenyt tälläisesti  syytä epäillä tapauksesta, jossa lapselle määrättii varmuudeksi kuuri, ilman että kokeen tulos on vahvistunut. Lapsilla markkinointi, kauhukuvien luominen ja politikointi on vähän lähtenyt vanhemmilta lapasesta.    [/quote] Kokeen tulos? Eihän se borrelioosi näy veressä kuin vasta kuukausien päästä ja silloin ei enää tehoa mikään kevyt kuuri vaan vaaditaan tiputus. Kuka sellaista lapsen kohdalla jää odottamaan varsinkin jos rengas on ilmestynyt puremakohtaan. [/quote] Mun lapsella diagnosoitiin borrelioosipainajainen arvioidusti n. 1 kk puremasta juurikin verikokeella. Ja ihan tavallinen antibiootti riitti. Myös minä ihmettelen tätä hysteriaa. Meillä irroitellaan joka kesä ihmisistä kymmenkunta punkkia, mutta en ole niistä panikoinut. Otetaan irti ja tarkkaillaan ihottumaa (voi tulla muuallekin kuin puremakohtaan!). Rokotukset on ja jokailtainen tarkastus.

[/quote]

"varhaisvaiheen aikana vasta-aineiden muodostuminen on vähäistä, eikä tällä tutkimuksella löydetä kuin runsas kolmannes tapauksista."

Eli teillä kävi oikeastaan tuuri kun näkyi noin nopeasti. Itse en uskalla jäädä odottamaan verikokeen tulosta jos muita oireita on aiemmin.

Vierailija
27/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 13:17"]

[/quote]

"varhaisvaiheen aikana vasta-aineiden muodostuminen on vähäistä, eikä tällä tutkimuksella löydetä kuin runsas kolmannes tapauksista."

Eli teillä kävi oikeastaan tuuri kun näkyi noin nopeasti. Itse en uskalla jäädä odottamaan verikokeen tulosta jos muita oireita on aiemmin.
[/quote]
Siis tottakai pitää hoitaa, jos oireita on. Oli meidänkin lapsella erythema migrans, mutta emme osanneet epäillä borrelioosia ennen verikoetta. Kyllä täällä lääkärit määräävät kuurin aina rengasmaiseen ihottumaan. Mutta jos jokaiseen punkinpuremaan pitäisi ottaa antibioottia, niin meillä syötäisiin sitä 6 kk putkeen.

Vierailija
28/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:29"]

Ei lääkäri varmuuden vuoksi yleensä anna niitä antibiootteja.

[/quote]

Ai ei - no nimenomaan yksityisellä antavat. Menepä vaikka työterveyslääkärille ja kyllä se "varmuuden vuoksi" respti sieltä tipahtaa.

[/quote]

En mä saanut. Mulle sanottiin, että tule myöhemmin uudestaan, jos tulee oireita 

Vierailija
29/29 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:58"]

Ei se ole minusta "paljon". Enkä minä itse hysterisoi punkinpuremia. Mutta ero on siinä, että en IHMETTELE, jos joku muu hysterisoi. Vakavia tauteja, ällöttävä ötökkä. Onhan ihmisillä hämähäkkikammoakin, vaikkeivät suomalaiset hämähäkit tee ihmiselle yhtään mitään. Päinvastoin, hyödyllisiä otuksia.

Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkään.

[/quote]

Eli hysterisoida kuuluukin? Okei, liitytään sitten joukkoon. Minusta antibioottien syöminen turhaan on siltikin tyhmää.

ap

[/quote]

Okei, lue sitten viestejäni kuin piru raamattua ;)

Turhien antibioottikuurien syöminen nyt ylipäätään on tyhmää. Jos nyt viitataan taas tähän minun tuttavapiiriini, niin aika mielettömästi syödään (ja lapsille syötetään) antibiootteja ihan tavallisiin pikkuflunssiin.

Borrelioosin hysterisoinnin sentään ymmärrän paremmin kuin sen, että tavallisesta kausiflunssasta mennään paniikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä