Miksi punkinpuremaa hysterisoidaan?
Punkki puree ja se poistetaan kokonaisena, parhaassa tapauksessa mennään vielä terkkaan poistattamaan, kun ei viitsitä itse opetella pihtien / lasson käyttöä ja vedetään heti varmuudeksi pitkä antibioottikuuri, vaikka puremakohta ei ole tulehtunut eikä muitakaan oireita borrelioosista tai puutiaisaivokuumeesta ilmaannu.
Miksi?
Jos muutama sadasta purrusta saa oireet borrelioosista ja promille puutiaisaivokuumeesta, niin miksi syötte varmuuden vuoksi niitä antibiootteja?
Ihmettelen, ihmettelen vaan. Onhan ne inhottavia mutta rajansa hysteerisyydelläkin. Koiranomistajille ihan arkipäivää poistella punkit lemmikeistä ja itsestä - harvalle niistä muuta tulee kuin vilunväristyksiä inhosta.
Kommentit (29)
Ei lääkäri varmuuden vuoksi yleensä anna niitä antibiootteja.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:29"]
[/quote]
Ai ei - no nimenomaan yksityisellä antavat. Menepä vaikka työterveyslääkärille ja kyllä se "varmuuden vuoksi" respti sieltä tipahtaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:30"]
[/quote]
Ai ei - no nimenomaan yksityisellä antavat. Menepä vaikka työterveyslääkärille ja kyllä se "varmuuden vuoksi" respti sieltä tipahtaa.
[/quote]
Ahaa, no kunnallisella ei kyllä anneta.
Myös siksi, että saataisiin enemmän punkkirokotteita kaupaksi.
Samaa ihmettelen. Itsessäni on joka kesä useita punkkeja ollut, kun asun punkkialueella ja kuljen koirieni kanssa kaislikoissa ja istuskelenkin välillä maassa kauniina kesäpäivinä. Eipä ole tullut mieleen moisista murehtia. Ihan sormin nyppään vaan punkin pois enkä asiaa sen enempää ajattele. Ei ole tullut mitään tauteja noista. JOskus tilapäisesti vähän tulehtunut se puremakohta mutta itsestään on mennyt ohi sekin ilman lääkkeitä.
Kyllä ainakin itse asun alueella, jossa todellakin saa olla tarkkana punkkien suhteen. Tunnen 6 ihmistä jotka saaneet punkin puremasta borrelioosin. Tiedän myös, että täällä päin Suomea joudutaan myös todella paljon hoitamaan tiputuksella myöhäisvaiheen borrelioosia. Näistä tutuistani 5 huomasi ajoissa, mutta yhdellä todettiin vasta keskellä talvea eli borrelioosi jyllännyt kehossa pitkään. Borrelioosi oli mm. pesiytynyt sydämmeen eikä sydän vieläkään ole ihan kunnossa tämän taudin jäljiltä.
Kannattaa ottaa huomioon onko tilastot tehty koskemaan koko Suomea vai onko alueellisesti eroteltu ja tilastoitu esim pahimmat borrelioosialueet. Kyllähän siitäkin saa tilastotietoa kuinka suuri osa oman asuinalueen punkeista kantaa borrelioosia. Erothan ovat todella suuret eri alueiden välillä.
Minulle punkinpoisto on tuttua, enkä hysterisoi punkkeja sen enempää kuin hämähäkkejäkään.
Mutta ihmettelen, miten VÄHÄN punkinpuremia hysterisoidaan, kun ottaa huomioon, miten seurauksiltaan vakavia tauteja ne voivat kantaa. Monia tauteja ei edes ýleisesti tunneta, esim. anaplasmoosi ja ehrlichioosi.
Borrelioosikin on kinkkinen, koska se ei välttämättä oireile selkeästi (sitä kuuluisaa ihottumaakaan ei aina tule), eikä verestäkään välttämättä näy, etenkään aluksi. Ja tällainen hoitamattomaksi jäävä borrelioosi voi sitten pitkän ajan kuluttua aiheuttaa niitä todella vakaviakin pitkäkestoisia oireita. Äitini yksi tuttu jutui pyörätuoliin Lymen taudin seurauksena, joten mistään harmittomasta pikku infektiosta ei todellakaan ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
Todellakin, puhumattakaan jos varaat ajan täysin itse maksamallesi vastaanotolle johonkin lääkäriasemalle. Kyllä ne sen reseptin kirjoittavat, että asiakkaalla olisi hyvä mieli ja tunne että sai hyvää hoitoa, ja tulisi uudestaankin saman firman palveluita käyttämään.
Lääketeollisuuden promoamaan propagandaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:39"]
Kyllä ainakin itse asun alueella, jossa todellakin saa olla tarkkana punkkien suhteen. Tunnen 6 ihmistä jotka saaneet punkin puremasta borrelioosin. Tiedän myös, että täällä päin Suomea joudutaan myös todella paljon hoitamaan tiputuksella myöhäisvaiheen borrelioosia. Näistä tutuistani 5 huomasi ajoissa, mutta yhdellä todettiin vasta keskellä talvea eli borrelioosi jyllännyt kehossa pitkään. Borrelioosi oli mm. pesiytynyt sydämmeen eikä sydän vieläkään ole ihan kunnossa tämän taudin jäljiltä.
Kannattaa ottaa huomioon onko tilastot tehty koskemaan koko Suomea vai onko alueellisesti eroteltu ja tilastoitu esim pahimmat borrelioosialueet. Kyllähän siitäkin saa tilastotietoa kuinka suuri osa oman asuinalueen punkeista kantaa borrelioosia. Erothan ovat todella suuret eri alueiden välillä.
[/quote]
Toki tilannetta on hyvä seurata ja tehdä punkkitarkistukset päivittäin, jos punkkialueella asuu/lomailee. Mutta borrelioosikin kai useimmiten oireilee. Itsekin tiedän siihen sairastuneita nimenomaan pureman jälkeen. Kaikki ovat saaneet hyvän avun antibiooteista.
Syötkö sinäkin siis jokaisesta puremasta varmuuden vuoksi antibiootit? Vaikkein oireita olisi?
Tarkka kannattaakin olla, ei hysteerinen.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:41"]
Minulle punkinpoisto on tuttua, enkä hysterisoi punkkeja sen enempää kuin hämähäkkejäkään.
Mutta ihmettelen, miten VÄHÄN punkinpuremia hysterisoidaan, kun ottaa huomioon, miten seurauksiltaan vakavia tauteja ne voivat kantaa. Monia tauteja ei edes ýleisesti tunneta, esim. anaplasmoosi ja ehrlichioosi.
Borrelioosikin on kinkkinen, koska se ei välttämättä oireile selkeästi (sitä kuuluisaa ihottumaakaan ei aina tule), eikä verestäkään välttämättä näy, etenkään aluksi. Ja tällainen hoitamattomaksi jäävä borrelioosi voi sitten pitkän ajan kuluttua aiheuttaa niitä todella vakaviakin pitkäkestoisia oireita. Äitini yksi tuttu jutui pyörätuoliin Lymen taudin seurauksena, joten mistään harmittomasta pikku infektiosta ei todellakaan ole kyse.
[/quote]
Auton allekin voi jäädä ihan milloin vain, jos asuu vaikka Helsingin keskustassa. Utsjoen peräkylillä ei ehkä niinkään. Riskejä on elämä pullollaan, mutta jos puhutaan TODENNÄKÖISYYDESTÄ saada punkista tautia niin se on kahden % luokkaa. Onko se sinusta paljon? Mehän jokainen tunnemme satoja ihmisiä, joten joku heistä varmasti saavat punkista borrelioosin tai jonkun kamalan taudin, mutta vain kaksi sadasta keskimäärin. Syövän saa joka toinen jossain elämänsä vaiheessa. Silti monikaan naisista ei käy säännöllisesti mammografiassa vaikka rintasyöpä on yleisimpiä syöpiä naisilla.
Itse olen hysteriaa kokenut nimenomaan punkin puremista, enkä jaksais tätä somevaahtoamista enää.
Punkki tulisi irroittaa kostealla vanutopsilla pyörittäen, että hampaat ei jää ihoon.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:43"]Lääketeollisuuden promoamaan propagandaa.
[/quote]
No mites sitten sen perustelet, että borrelioosi on alihoidettu Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:41"]
[/quote]
Auton allekin voi jäädä ihan milloin vain, jos asuu vaikka Helsingin keskustassa. Utsjoen peräkylillä ei ehkä niinkään. Riskejä on elämä pullollaan, mutta jos puhutaan TODENNÄKÖISYYDESTÄ saada punkista tautia niin se on kahden % luokkaa. Onko se sinusta paljon? Mehän jokainen tunnemme satoja ihmisiä, joten joku heistä varmasti saavat punkista borrelioosin tai jonkun kamalan taudin, mutta vain kaksi sadasta keskimäärin. Syövän saa joka toinen jossain elämänsä vaiheessa. Silti monikaan naisista ei käy säännöllisesti mammografiassa vaikka rintasyöpä on yleisimpiä syöpiä naisilla.
Itse olen hysteriaa kokenut nimenomaan punkin puremista, enkä jaksais tätä somevaahtoamista enää.
[/quote]
Ei se ole minusta "paljon". Enkä minä itse hysterisoi punkinpuremia. Mutta ero on siinä, että en IHMETTELE, jos joku muu hysterisoi. Vakavia tauteja, ällöttävä ötökkä. Onhan ihmisillä hämähäkkikammoakin, vaikkeivät suomalaiset hämähäkit tee ihmiselle yhtään mitään. Päinvastoin, hyödyllisiä otuksia.
Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkään.
No, tykkäyksistä päätellen punkkeja kuuluukin hysterisoida ja antibiootteja syödä varmuuden vuoksikin joka ikisen pureman jälkeen, lasten myös. Vika on sitten vain omassa päässäni, kun tätä ihmettelen.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:54"]
Ei se ole minusta "paljon". Enkä minä itse hysterisoi punkinpuremia. Mutta ero on siinä, että en IHMETTELE, jos joku muu hysterisoi. Vakavia tauteja, ällöttävä ötökkä. Onhan ihmisillä hämähäkkikammoakin, vaikkeivät suomalaiset hämähäkit tee ihmiselle yhtään mitään. Päinvastoin, hyödyllisiä otuksia.
Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkään.
[/quote]
Eli hysterisoida kuuluukin? Okei, liitytään sitten joukkoon. Minusta antibioottien syöminen turhaan on siltikin tyhmää.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:56"]
No, tykkäyksistä päätellen punkkeja kuuluukin hysterisoida ja antibiootteja syödä varmuuden vuoksikin joka ikisen pureman jälkeen, lasten myös. Vika on sitten vain omassa päässäni, kun tätä ihmettelen.
ap
[/quote]
Antibioottikuuri on sen verran pitkä ja kalliskin borrelioosiepäilyssä että en oikein usko kenenkään varmuuden vuoksi syövän. Mun lapsi sen kuurin sai mutta hänelle tulikin ne renkaat puremakohdan ympärille.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:54"]
Ehkä meillä on sitten erilaiset tuttavapiirit. Minä en ainakaan ole huomannut mitään somevaahtoamista. Enemmän vaahdottiin mielestäni ebolasta, vaikkei se koskenut Suomea ja suomalaisia oikeastaan mitenkä.
[/quote]
Sinä et ole nähnyt somevaahtoamista niin sellaista ei ole. ;) Facebook jaot helposti ainakin ulottuu sen oman tuttavapiirin ulkopuolelle. Idea aloitukseen onkin varmaan lähtenyt tälläisesti syytä epäillä tapauksesta, jossa lapselle määrättii varmuudeksi kuuri, ilman että kokeen tulos on vahvistunut. Lapsilla markkinointi, kauhukuvien luominen ja politikointi on vähän lähtenyt vanhemmilta lapasesta.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 12:39"]
[/quote]
Olen siis sama kirjoittaja. Vaikka asun alueella, jossa runsaasti punkkien levittämiä tauteja, niin en kyllä siltikään tunne ketään joka varmuudeksi syönyt antibiootteja. Ja kyllä nyt ihan oikeasti epäilen suuresti että huvin vuoksi kukaan niitä varsinkaan lapselle määrää. Itse kyllä olen sitä mieltä, että enemmänkin asia saisi olla esillä. Nimittäin kun naamakirjassa olevan tutun lapsi sai borrelioosin (ihan oikeasti lapsella oli tauti) niin moni vannoi sen jälkeen menevänsä koko perhe hakemaan punkkirokotteen ettei tautia saa. Joten selvästikin myös alueilla jossa borrelioosia on runsaasti ei siltikään suurin osa tiedä, ettei tätä tautia vastaan punkkirokote auta.
Olen siinä mielessä hysteerinen, että tarkkailen kyllä erityisesti lapsilta punkin jälkeen varmaan useamman viikon puremakohtaa. Kyllähän sitä muutakin voi tapahtua, mutta kuten sanottua niistä sadoista ihmisistä jotka tunnen 6 on sairastanut borrelioosin, en tunne ketään joka olisi jäänyt auton alle ja alle 65-vuotiaita syöpäpotilaitakin tunnen vain kaksi. Eli omassa elinpiirissäni tuo borrelioosi on tällä hetkellä ehkä se suurin uhka.
borrelioosi on vakava sairaus, mitä myöhemmin saat antibiootit sitä huonommaksi menet.
Olen lukenut miehestä joka joutui pyörätuoliin borrelioosin takia ja naisesta joka käyttää vaippoja kun borrelioosi vaurioitti pidätykykyyn vaikuttavia hermoja.
Borrelioosia ei aina tunnisteta koska sen oireet muistuttaa reumaa ja fybromyalgiaa. lisäksi ei aina tiedä että punkki on purrut sinua.