Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatteko villasukat vai teette itse/saatte sukulaiselta

Vierailija
12.02.2022 |

Kuinka monta vuotta yksi pari kestää teillä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai peruspulliainen mitään villasukkia käytä.

Vierailija
2/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sain sukulaismummolta joululahjaksi, nyt hän ei enää kudo.

Siispä ostan itselleni villasukkia.  Pidän niitä myös kesällä  :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Tykkään pitää talvisin ja kyllä ne kestää, riippuu tietysti kulutuksesta.

Ennenvanhaan reikiintyneitä paikattiin tai purettiin ja kudottiin uudet samoista langoista.

Vierailija
4/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??? Ai Suomessa ei? 

Vierailija
5/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kudon. Jos pidän samoja sukkia lähes jatkuvasti, kestävät puolisen vuotta. Yllättävän pian siis nykylangat kuluu.

Vierailija
6/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina - kesää lukuunottamatta - villasukkia kotona. Asun vanhassa talossa ja palelen helposti. Olen neulonut niitä itse kymmenkunta paria eripaksuisista langoista ja erilaisella nilkkapituudella. Pesen niitä myös tarvittaessa koneessa eivätkä ole menneet siitä miksikään.

Opettelin neulomaan sukat Novita-lehden YouTube-videoiden mukaan ja ostin myös itselleni kirjan ”Kantapään kautta” jossa opastetaan sukkien neulomiseen. Kannattaa neuloa hieman tiiviimpää neulosta jotta sukat kestävät pitempään. Samoin kannattaa käyttää lankaa jossa on villan joukossa hieman esim. polyesteria niin sukat kestävät pitempään. Moni sanoo että laminaattilattia kuluttaa helposti villasukat rikki. Itse en ole huomannut eroa (mökillä on laminaattilattia).

Vierailija
7/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese niitä koskaan. Tuuletan vain. Olenko ainoa? En siis pidä ihoa vasten vaan tavallisen sukan päällä.

Vierailija
8/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse. Tykkään pitää talvisin ja kyllä ne kestää, riippuu tietysti kulutuksesta.

Ennenvanhaan reikiintyneitä paikattiin tai purettiin ja kudottiin uudet samoista langoista.

Ostan itse. En voi tehdä enää käsitöitä niin pahat niverikot ja kulumat sormissa ranteissa olkapäissä,reumankin runtelemat sormet.

Vierailija
9/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Kerran olen erehtynyt ostamaan ja ne hajosi muutamassa viikossa. Omatekemät kestävät vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Käytän villasukkia joka päivä. Vain yksissä omatekemisissä on varressa reikiä ja nekin ovat koiran aikaan saamia.

Vierailija
10/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa MIEHET käyttää intissä ja työmailla ;)

Vierailija
11/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen. Joulun aikaan neuloin 12 paria, suurimman osan itselleni. Käytän villasukkia lähes aina.

Vierailija
12/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudon itse, vaikka vielä on käytössä n. 15 vuotta vanhoja äitivainaan kutomia. Ne eivät ole täyttä villaa, mutta kestävät.

Itse käytän oikeaa villaa ja parsin niitä melkein joka pesun jälkeen. Mutta ovat ne lämpimät!

Vierailija
13/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aina kotona villasukkia. Olen joskus kutunot itsekin, mutta miehen siskolla on enemmän intoa touhuun joten häneltä olen jo vuosia saanut villasukkani. Elinkaari riippuu hyvin pitkälti siitä, osoittaako koira mieltään raatelemalla villasukkani.

Vierailija
14/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan villasukkia tai ostan. Kirppiksilläkin myydään uusia.

Vierailija
15/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpa saisinkin joltain, olisin ikionnellinen....ei ole enää ketään kuka neuloo.

Oman kykyni neulomiseen menetin jo 1990-luvulla, jokin sattuu kyynärpäähän pistävästi, jos yritänkään. Neuloin aiemmin paljonkin, nylyisin ostan kirpputoreilta niltä jotka sinne on neuloneet. Hyvistä ja kauniista olen valmis maksamaan hyvönkin hinnan. 

Käytän niitä sisäsukkina kylmään vuodenaikaan ja saapassukkina puutarha ym. hommissa läpi vuoden sekä metsällä marjassa.

Kesällä on viileä jalassa eikä hikoiluta kuten jotkin tekokuitusukat, samalla tukee saappaissa jalkaa.

Villasukkaa parempaa ei olemassa ole.

Vierailija
16/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin itse, mutta hartiat eivät enää kestä neulomista. Ostan siis valmiina kahdelta eri henkilöltä, jotka hankkivat pientä lisätienestä neulomalla sukkia. Sattumalta kumpikin sattuu olemaan sukua, tosin melko kaukaista.

Vierailija
17/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ystävälliset sielut neuloo niitä kirpputorille myytäväksi.

En pärjäisi talvia ilman heitä, kiitos.

Vierailija
18/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneen mummon kutomilla mennään edelleen, enkä tiedä mitä teen kun vihdoin loppuvat. Nuorimmatkin liki 20 vuoden takaa eivätkä nykylangoista tehdyt kuulemma enää kestä käytössä?

m52

Vierailija
19/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse. Mulla on useammat, ja käytän niitä vaihdellen, joten säilyvät hyvänä vuosia. Olisi kiva välillä saada jonkun muun kädin neulomat sukat vaikka lahjaksi.

Vierailija
20/26 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä käyttävät kaikki. Ja varmaan käyttävät myös kotona.

Töihin tuli uusi tyyppi ja eikös vaan mies heti työpisteeseen päästyään, kaivanut repusta mummon neulomat harmaat villasukat. Ja se oli selvä merkki, että kuuluu joukkoomme. Ja hauskaa oli.