Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistavat pakkotoimet

Vierailija
23.06.2015 |

Hei!

Nyt, kun täällä on jo ketju pakkoajatuksista, ajattelin tehdä vastaavan pakkotoimista. Itse pesen käsiäni jokseenkin liikaa, mutta erityisesti siivoan aivan liikaa. Esimerkiksi laukku sisältöineen on pyyhittävä rätillä jokaisen sellaisen kerran jälkeen, kun poistun laukun kanssa kotoa tai kosken siihen "likaisin" käsin. Toinen esimerkki on meikkien putsaaminen: ei riitä, että puhdistan meikit esim. paperilla tai rätillä, vaan ne pitää pestä! Tämän seurauksena useat meikkini ovat menneet pilalle, kun pakkauksesta menee vesi läpi. Meikithän pesen, mikäli ne ovat olleet laukussani kodin ulkopuolella. Vastaavia siivoamiseen/puhdistamiseen liittyviä esimerkkejä olisi kymmeniä, ellei satoja. Kolmas pakkotoimeni on kirjojen, viestien yms. lukeminen niin, että luen 100 %:sesti koko sisällön - siis kirjoissa esimerkiksi lähdeluettelot jne. Tähän menee paljon ylimääräistä aikaa.

Pakkotoimeni ovat luonnollisesti todella ahdistavia, ja häpeän itseäni niiden takia. Salaan ne muilta. En kuitenkaan oikein kykene lopettamaan tätä, sillä muuten tunnen oloni "likaiseksi".

Kohtalotovereita?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:05"]

vittu miten joku voi olla noin sekaisin? vitun hullu mee hoitoon

[/quote]

Ehkä mä menenkin terapiaan. :) Mutta minusta sellainen ihminen, jolta puuttuu empatiakyky, on paljon vaarallisemmin sekaisin.

Käytöstapoja voi muuten empatiakyvytönkin opiskella.

Ap

Vierailija
22/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku haju ongelma ja sit vähän tuota "olematon lika" ongelmaa . Pesen kotonani aina kaikki tekstiilit jos on käyny vieraita. Siis ihan joka kerta. En voi sietää mitään hajuja, ainoastaan tuoksuja. Ruuan hajukin ällöttää ja suihkin hajuvesillä tai pesen kaikki tekstiilit ruuanlaiton jälkeen. Tästä johtuen en tee kauheesti ruokaa. Kun tulen kotiin esim kaupasta niin pesen kaikki, takin, kengät, laukun, avaimet yms. Kaikki mun laukut ja kengät on kankaisia tästä syystä. Käsiä pesen kanssa jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:21"]

Mulla on joku haju ongelma ja sit vähän tuota "olematon lika" ongelmaa . Pesen kotonani aina kaikki tekstiilit jos on käyny vieraita. Siis ihan joka kerta. En voi sietää mitään hajuja, ainoastaan tuoksuja. Ruuan hajukin ällöttää ja suihkin hajuvesillä tai pesen kaikki tekstiilit ruuanlaiton jälkeen. Tästä johtuen en tee kauheesti ruokaa. Kun tulen kotiin esim kaupasta niin pesen kaikki, takin, kengät, laukun, avaimet yms. Kaikki mun laukut ja kengät on kankaisia tästä syystä. Käsiä pesen kanssa jatkuvasti.

[/quote]

Kuulostaa tutulta! Itsekin ostan nykyään laukkuja, jotka voi vain heittää pesukoneeseen, sillä se on helpompaa ja tulos on (mielelle) parempi kuin käsin (rätillä) pestessä. Ootko keksinyt mitään, mikä tuohon auttaisi? Kuulostaa nimittäin myös tosi rankalta.

Vierailija
24/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 01:21"]

[/quote]

Kuulostaa tutulta! Itsekin ostan nykyään laukkuja, jotka voi vain heittää pesukoneeseen, sillä se on helpompaa ja tulos on (mielelle) parempi kuin käsin (rätillä) pestessä. Ootko keksinyt mitään, mikä tuohon auttaisi? Kuulostaa nimittäin myös tosi rankalta.
[/quote]

En oo keksinyt mitään ratkaisua. Tosin oon vasta suostunu myöntään että se haittaa mun elämääni että ehkäpä seuraava askel olis joku edes pientä helpotusta tuova ratkaisu :D Käyn kanssa suihkussa 1-2 kertaa päivässä että ehkä voisin yrittää ajatella että ei haittaa käyttää vähän aikaa jotain likaista kun kuitenkin pesen lian pois suihkussa.

Vierailija
25/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tyypillistä OCD-oireilua, ap. Kyllä tuohon kannattaa hakea apua, sillä luulen, että noihin pakkotoimintoihin menee sulla paljon aikaa ja rahaakin. Ja onhan tuo todella stressaavaa, ahdistavaa ja kuluttavaa henkisestikin.

Esim. opiskeluterveydenhuollon kautta voisit päästä puhumaan psykologille tai terapeutille. Psykiatri määrää lähinnä lääkkeitä, mutta sulle olisi tärkeää päästä keskustelemaan aiheesta ja saada neuvoja, joiden avulla pääset eroon pakko-oireista. Usein pakko-oireita ja -ajatuksia hoidetaan mielikuva- ja altistusharjoituksilla. Sellainen kirja kuin Kerrasta poikki kannattaa myös lukea.

Pakko-oireita on usein tunnollisilla, kilteillä ja herkillä ihmisillä, ja ne pahentuvat yleensä stressin myötä. Usein oireilu pahenee, jos asiaan ei puututua, ja mitä pahempi OCD, sitä suppeammaksi ja kurjemmaksi elämä muuttuu.

Kannattaa siis hakea ulkopuolista apua, jos vain yhtään siltä tuntuu, vaikka tuo yksi (?) vastaaja yrittääkin vähätellä asiaa. OCD ei ole mikään harmiton pikku neuroosi, vaan kyllä se on ihan vakavasti otettava ongelma. Ja usein pakkoajatuksista tai -oireista on vaikea päästä eroon vain tahdonvoimalla. Rituaalien välttämisestä syntyvä ahdistus voi olla todella suurta.

Mulle on todella tuttua tuo esineiden ja tavaroiden puhdistaminen, niiden pois heittäminen, tunteet saastaisuudesta ja likaisuudesta sekä pelot ja ahdistus. Tiedän siis mistä puhun.

Vierailija
26/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös noita haju juttuja. Kaikki hajuvedet ja muut hajusteet kuluu lähinnä mun kämppäni hajustamiseen :D

Vierailija
27/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:21"]

Mulla on keräilypakko enkä pääse siitä eroon. Yks tuttu tulee auttamaan tänne ja se saattaa nähdä mun keräilyt ja ihmetellä!

[/quote]

Mistä päin olet? Mulla ehkä vähän samaa oiretta

Vierailija
28/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös pakko-oireita, laskemista ja tarkistamista. Häiritsee eniten töissä. Pesen myös käsiäni liian kauan ja käytän liikaa saippuaa. Kokeilin aiemmin masennuslääkettä Sertralin, ei auttanut. Monia muita on kyllä auttanut. Nyt olisi tarkoitus kokeilla Seronilia ja alkaa taas käydä pitkästä aikaa psykologilla. Onko kenelläkään kokemusta Seronilista? Mietityttää hieman tuleeko jotain sivuvaikutuksia... 

Vierailija
29/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seronil ei auta mikäli sulla ei ongelma ole serotoniinissa eli aivojen välittäjäaineessa. Ja vain lääkkeitä kokeilemalla saadaan selville, onko ongelma serotoniinissa. 

Vierailija
30/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Seronil ensimmäinen lääke ikinä, mikä on auttanut pahaan pakkoneuroosiin (bakteerikammo). Monia muitakin lääkkeitä olen kokeillut ja terapiaa. Ihan ihmeellinen fiilis, kun oireet ovat helpottuneet. Olen siis kärsinyt pakko-oireista yli 15 vuotta. Moni asia, mistä kirjoititte, on ihan tuttua!

Seronilia menee nyt 90mg päivässä. Ehkä se on iso annos, mutta olo on niin paljon parempi ja elämä normalisoitumassa, joten on sen väärti.

Vierailija
31/31 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla positiivinen kokemus Seronilista, kiitos! Kunpa auttaisi muakin. Sivuvaikutukset mietityttävät... Aika rasittavaa välillä, kun en aina oikein meinaa uskoa silmiäni, esim. onko mulla nyt aivan varmasti astianpesutabletti kädessä ja päätyykö se nyt varmasti tiskikoneeseen, onko nyt varmasti herätykset oikein kelloissa, valitsinko varmasti pesukoneeseen 60 astetta, että pölypunkit varmasti kuolevat ja oikean määrän pesuainetta, jos joskus pitäisi tiskata käsin jotain, sitä on jynssättävä ja huuhdottava tarpeettoman kauan, kahvinkeitin olohuoneeseen, ettei vaan jää päälle kotoa poistuessa, suihkussa on huuhdeltava suihkugeeliä iholta ihan liian kauan, onko roskapussiksi laittamani kaupan pussi ja tyhjät kirjekuoret varmasti tyhjiä jne. Puhumattakaan haitoista töissä, jossa tunnen itseni ihan hölmöksi tämän takia. Lisää kokemuksia Seronilista?   -Seronil-