"Emme mekään auta, jos toiset isovanhemmat eivät auta" - onko muilla tällaista?
Meille syntyi kesällä vauva, josta isovanhemmatkin olivat meidän vanhempien lisäksi innoissaan. Etukäteen kaikki isovanhemmat puhuivat, kuinka mielellään auttavat vauvan kanssa. Isovanhemmat ovat terveitä, virkeitä ja n. 65 v eläkeläisiä. Ei ole muita lapsenlapsia. Miehen vanhemmat asuvat melko lähellä, minun vanhemmat kauempana.
Miehen vanhemmat eivät halunneetkaan auttaa vauvan kanssa, kun vauva oli syntynyt. Omat vanhempani auttoivat aluksi, mutta kun kuulivat, etteivät miehen vanhemmat auta, niin kieltäytyivät auttamasta. Sanoivat, että kaikkien isovanhempien pitää auttaa tasapuolisesti ja jos toiset isovanhemmat eivät auta, niin eivät hekään sitten auta. Tiedän tuon ajatuksen tulevan äidiltäni: ollessani nuorempi hän on vastaavilla tavoilla yrittänyt "kiristää" toisia tekemään jotain. Me emme voi kuitenkaan pakottaa toisia isovanhempia auttamaan. Nyt ollaan tilanteessa, jossa kukaan isovanhemmista ei auta. Muita tukiverkkoja ei ole. Emme ole siis usein pyytäneet apua, isovanhemmat ovat auttaneet 1-2 krt/2 kuukaudessa tahdilla.
Onko muilla tällaista ja meneekö tämä ajan kanssa ohi? Miten pärjätä ilman tukiverkkoja?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on viiden lapsen isoäiti ja leski. Hän on suurimman osan vuodesta Espanjassa, koska hänen oli vaikea jatkuvasti kieltäytyä lastenhoidosta. Molemmat lapset halusivat tuoda joka viikonlpuksi lapsiaan mummolaan hoitoon perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Lapset oikein tappelivat siitä, kumman lapset menee, koska viiden kanssa isoäiti ei enää olisi pärjännyt.
Helpompi hänelle näin. Ymmärrän häntä oikein hyvin.
Puhut ihan eri asiasta. Tässä on nyt puhe niistä jotka ei auta koskaan eikä ole koskaan kertakaan auttaneet.
Aloittaja ei kerro, millaista apua he ovat saaneet "1-2 krt/2 kuukaudessa tahdilla". Tuollainen apu on niin vähäistä, että itse en valittaisi, jos se jäisi kokonaan saamatta. Tuosta tulee avun saamista kerran kuukauessa tai vain joka toinen kuukausi.
Lapsi on niin pieni, että hänet voi ottaa mukaan joka paikkaan. Teatterit, konsertit ja elokuvat ehkä poikkeuksena?
Hammaslääkäri, lääkäri…
Voi ottaa mukaan sekä lääkäriin että hammaslääkäriin. Istuu kopassa sen aikaa. Pienet kiljahtelut ei haittaa, jos lapsi sattuisi olemaan hereillä.
No mulla on ollut mukana lääkärissä, hammaslääkärissä, labrassa, tomografiassa, töissä.
Olen hoitanut silmäpuolena kun lapsi raapaisi silmään haavan ja käsipuolena kun mursin ranteeni.
Ja 40 asteen kuumeessa ja oksennustaudissa.
Mutta onhan se hullua että jos on neljä isovanhempaa eikä kukaan voi koskaan auttaa.
Ap tässä:
Osa täällä kritisoi tuota avun tarvetta. Mielestämme emme ole pyytäneet liikaa. Emme halua laittaa vauvaa yökylään, sellaisesta ei ole kyse. Olisi mukava, jos välillä saisi levähtää vaikka pari tuntia, jos isovanhemmat katsoisivat vauvaa. Nyt olemme 24/7 kiinni vauvassa: jompi kumpi meistä vanhemmista on koko ajan vauvan kanssa. Kahdenkeskistä aikaa kodin ulkopuolella ei ole. Olisi kiva käydä vaikka pari kertaa vuodessa syömässä kahdestaan miehen kanssa. Sen ihmeempää en kaipaisi.
Ap
On rteillä tajuttoman hullua sukuaa, ja sama meno jatkuu. Sehän on tutkittu juttu, että tyhmässä perheessä kasvanut valitsee tyhmän perheessä kasvaneen puolison, kuten ap juuri todistaa.
Meillä,sivistyneissä piireissä, ei tuommoista ole, kaikki auttavat toisiaan, puolin ja toisin, voinnin, kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on viiden lapsen isoäiti ja leski. Hän on suurimman osan vuodesta Espanjassa, koska hänen oli vaikea jatkuvasti kieltäytyä lastenhoidosta. Molemmat lapset halusivat tuoda joka viikonlpuksi lapsiaan mummolaan hoitoon perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Lapset oikein tappelivat siitä, kumman lapset menee, koska viiden kanssa isoäiti ei enää olisi pärjännyt.
Helpompi hänelle näin. Ymmärrän häntä oikein hyvin.
Puhut ihan eri asiasta. Tässä on nyt puhe niistä jotka ei auta koskaan eikä ole koskaan kertakaan auttaneet.
Aloittaja ei kerro, millaista apua he ovat saaneet "1-2 krt/2 kuukaudessa tahdilla". Tuollainen apu on niin vähäistä, että itse en valittaisi, jos se jäisi kokonaan saamatta. Tuosta tulee avun saamista kerran kuukauessa tai vain joka toinen kuukausi.
Lapsi on niin pieni, että hänet voi ottaa mukaan joka paikkaan. Teatterit, konsertit ja elokuvat ehkä poikkeuksena?
Hammaslääkäri, lääkäri…
Voi ottaa mukaan sekä lääkäriin että hammaslääkäriin. Istuu kopassa sen aikaa. Pienet kiljahtelut ei haittaa, jos lapsi sattuisi olemaan hereillä.
No mulla on ollut mukana lääkärissä, hammaslääkärissä, labrassa, tomografiassa, töissä.
Olen hoitanut silmäpuolena kun lapsi raapaisi silmään haavan ja käsipuolena kun mursin ranteeni.
Ja 40 asteen kuumeessa ja oksennustaudissa.
Mutta onhan se hullua että jos on neljä isovanhempaa eikä kukaan voi koskaan auttaa.
Mutta kun nillä on se periaate. Että periaatteesta ei auteta.
Eikä autettu kun mursin nilkkani, jouduin lattialla raahauten hoitamaan vauvan ja taaperon (mies töissä), eikä vahdittu synnytyksessä joka oli suunniteltu käynnistys vaikka tarjosin 300e, eikä autettu vaikeassa tilanteessa jossa koti oli asumiskelvoton… näitä piisaa. Kun on katsos se _periaate_.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Osa täällä kritisoi tuota avun tarvetta. Mielestämme emme ole pyytäneet liikaa. Emme halua laittaa vauvaa yökylään, sellaisesta ei ole kyse. Olisi mukava, jos välillä saisi levähtää vaikka pari tuntia, jos isovanhemmat katsoisivat vauvaa. Nyt olemme 24/7 kiinni vauvassa: jompi kumpi meistä vanhemmista on koko ajan vauvan kanssa. Kahdenkeskistä aikaa kodin ulkopuolella ei ole. Olisi kiva käydä vaikka pari kertaa vuodessa syömässä kahdestaan miehen kanssa. Sen ihmeempää en kaipaisi.
Ap
Meillä ei ole ollut 14 vuoteen yhtään parisuhdeaikaa kahden kesken (pienin on vielä kovin pieni) joten kyllä sitä ilmankin pärjää ja se ei ole elinehto. Toki minäkin ottaisin auttavat isovanhemmat, mutta kun on vaan ne välinpitämättömät, niin sit pitää pärjätä itse.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
Ei tuota kannata jäädä pähkimään. Jos eivät auta, eivät auta.
Lapsi on koko ajan isompi ja hönet voi jättää hyvin hoitajalle.
Meillä oli MLL:stä ihana mummoikäinen kun esikoinen oli. Soitimme ja saimme aina saman hoitajan kun tarvitsimme.
Tehkää samoin ja antakaa mörrimöykkyjen olla! Hehän siinä menettävät.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
Valvooko se vauva 24/7?
Meillä oli koliikki vauva, Kyllä ehdittiin seksiäkin harrastaa, katsoa elokuvia jne.. mutta meillä on aivot, osaamme siis luoda mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
Ei tuota kannata jäädä pähkimään. Jos eivät auta, eivät auta.
Lapsi on koko ajan isompi ja hönet voi jättää hyvin hoitajalle.
Meillä oli MLL:stä ihana mummoikäinen kun esikoinen oli. Soitimme ja saimme aina saman hoitajan kun tarvitsimme.
Tehkää samoin ja antakaa mörrimöykkyjen olla! Hehän siinä menettävät.
Tai voittavat, miten sen nyt ottaa. Kenen puolelta katsoo. Kun on työuran tehnyt ja lapset kasvattanut, oikeus lienee levätäkin isovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
On rteillä tajuttoman hullua sukuaa, ja sama meno jatkuu. Sehän on tutkittu juttu, että tyhmässä perheessä kasvanut valitsee tyhmän perheessä kasvaneen puolison, kuten ap juuri todistaa.
Meillä,sivistyneissä piireissä, ei tuommoista ole, kaikki auttavat toisiaan, puolin ja toisin, voinnin, kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan.
Ei tuo ole sun omaa ansiota. Vaan sattuma ja tuuri. Olisit voinut sattumalta syntyä mun vanhemmille, väkivaltaisille narsisteille jotka kohteli kaltoin koko lapsuuden ja nuoruuden ja vielä aikuisenakin. Ei sitä vauva voi valita vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutat heitä, että sitä saa mitä tilaa eivätkä hekään ole ikinuoria. Todella erikoista, että isovanhemmat päättävät itse etääntyä lapsenlapsistaan. Monet isovanhemmat ovat jopa kateellisia sille, joka pyydetään ensin apuun.
Tämä, ja erityisesti viimeinen lause. Meillä oikein kilpailevat kuka saa auttaa, erityisesti oma äiti on aina sanomassa "olisin minäkin voinut", jos sanon että lapsi oli muutaman tunnin hoidossa toisilla isovanhemmilla, kun käytiin asioilla miehen kanssa. Mutta tasapuolisuuden nimissä muksu saa olla välillä hoidossa miehenkin vanhemmilla, kun näkee heitä harvemmin, ja kuitenkin haluavat viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa.
En ymmärrä noita isovanhempia, jotka ei halua olla missään tekemisissä lapsenlapsiensa kanssa? Siinähän menee välit omiin lapsiinkin, ja sitten ihmetellään vanhoina ja yksinäisinä, kun lapset ei käy katsomassa, eivätkä auta.
Tuskin kukaan kuitenkaan on jatkuvasti lapsia lykkäämässä hoitoon isovanhemmille, joten miksi ihmeessä ei voi vaikka kerran tai kaksi kuussa vahtia 2-3h kerrallaan? Onko elämä olevinaan eläkeläisilläkin niin kiireistä, ettei voi paria tuntia käyttää omien lastenlastensa seurassa?
Se on se asenne. Meillä nää isovanhemmat - jotka itse hoidatti lapsensa mummoilla - ilmoitti että elävät vain itseään varten. Siihen ei lapsenlapset kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Ap
Meillä ei ole ollut 14 vuoteen yhtään parisuhdeaikaa kahden kesken (pienin on vielä kovin pieni) joten kyllä sitä ilmankin pärjää ja se ei ole elinehto. Toki minäkin ottaisin auttavat isovanhemmat, mutta kun on vaan ne välinpitämättömät, niin sit pitää pärjätä itse.
Paljonko te olette isovanhempia auttaneet?
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni kuoli kun olin 15.
Anoppi kuoli kuuskymppisenä kun esikoinen oli parikuinen. Appi ei tajunnut lapsistaan mitään ja oli muutenkin ”outo” ja saikin sitten dementiadiagnoosin.
Että ei ne vaan kuule ainahengissä pysy ne sivistyneetkään.
Äitini on ihan vaan epäluotettava. Hän auttaa kyllä jos on itsekin kotona mutta yksin en häntä lasten kanssa jätä. Hän ei vaan ymmärrä että kadulla pitää pitää kädestä, pihalle ei oäästetä lapsia yksin eikä jätetä kylpyyn jne
Meillä ei ollut vanhempia elossa, mutta jonkun kerran pyysin ystäviä apuun, kun oli joku äkillinen pakollinen meno. Yleensä oli maksullinen lapsenvahti, joka teki sitä ihan virallisesti, joskus naapurin teinityttö. Olinhan itse hoitanut ystävien lapsia aiemmin. Tai oli mulla joskus lapsenvahtina sukulsislapsia, joita olin itse hoitanut ja heihin on edelleen läheiset välit
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä apua te oikein tarviitte sen yhden vauvan kanssa?
Onko tässä valtavassa neljän isovanhemman avuntarpeessa nyt kysymys ihan satunnaisista yöhoidoista, vai pitikö vauvan muuttaa vuoron perään molemmille isovanhemmille? Olisko isovanhempien pitänyt ostaa tai rakentaa teille talo, ehdä remontti? Tehdä ruokaa päivittäin? vai oletteko niitä jotka päättää hankkia vauvan vaikka toisella ei ole jalkoja ja toinen ei näe yhtään mitään? Siinä tapauksessa avut taitaa olla yhteiskunnalta.
Jäitä hattuun nyt. Jos et ymmärrä kysymystä, älä vastaa mitään.
Nyt en ymmärrrä. Saatte apua 1-2 kertaa 2 kk, joka on paljon. Ja silti valitat, että ette pääse miehen kanssa kahdestaan syömään.
Mikä ei täsmää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä,sivistyneissä piireissä, ei tuommoista ole, kaikki auttavat toisiaan, puolin ja toisin, voinnin, kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan.Ei tuo ole sun omaa ansiota. Vaan sattuma ja tuuri. Olisit voinut sattumalta syntyä mun vanhemmille, väkivaltaisille narsisteille jotka kohteli kaltoin koko lapsuuden ja nuoruuden ja vielä aikuisenakin. Ei sitä vauva voi valita vanhempiaan.
Eihän siitä ole kysymys, vaan siitä kun heille synnyit niin sinusta tuli määrätynlainen. Aina kaikesta muita syyttelevä ihminen. Laisesi ihmiset näkevät muissa vain puutteita ja itsessä vain hyveitä.
Se näkyy kaikissa näissä keskuteluissa kaltaisissasi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä,sivistyneissä piireissä, ei tuommoista ole, kaikki auttavat toisiaan, puolin ja toisin, voinnin, kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan.Ei tuo ole sun omaa ansiota. Vaan sattuma ja tuuri. Olisit voinut sattumalta syntyä mun vanhemmille, väkivaltaisille narsisteille jotka kohteli kaltoin koko lapsuuden ja nuoruuden ja vielä aikuisenakin. Ei sitä vauva voi valita vanhempiaan.
Totta, ja on todella kuspäistä ja moukkamaista kehua itseään ja laskea omaksi ansioksi että sai hyvät vanhemmat.
Toisinkin olisi voinut käydä. Kukaan lapsi ei ole syypää siihen että sai huonot vanhemmat!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole kysymys, vaan siitä kun heille synnyit niin sinusta tuli määrätynlainen. Aina kaikesta muita syyttelevä ihminen. Laisesi ihmiset näkevät muissa vain puutteita ja itsessä vain hyveitä.
Se näkyy kaikissa näissä keskuteluissa kaltaisissasi..
Surkea ärsytysyritys ja kertoo kaiken oleellisen sinusta. Toivottavasti elämä opettaa.
Hyväksykää tilanne. Jos eivät auta, ratkaiskaa lapsenhoitotarve muulla tavalla. Ongelma on tässä oma pettymyksenne ja loukkaantumisenne, odotuksenne eivät täyttyneet. Olisitte varmaan toivottaneet lapsen tervetulleeksi myös ilman olettamaanne lapsenhoitoapua? Jos ette, astetta huonompi juttu.