Mihin käytätte lapsilisän/lapsilisät?
Yhdessä ketjussa joku ei tiennyt ketään, jolla menisi lapsilisät elämiseen. Olin aika ällistynyt. Minä taas en tiedä ketään, joka sijoittaisi lapsilisät.
Kommentit (79)
että jos minun lapsiltani otetaan lapsilisät pois, sitten pitää ottaa muiltakin tuet pois. Tätä mieltä olen. Niin kohtuuton se vaatimus minusta on. Miksi minun pitää vain maksaa, maksaa, maksaa ja kuunnella vielä sitten sättimistä siitä, että lapseni saa jotain enemmän kuin joku muu? Kokeillaan sitten sitä tuetonta yhteiskuntaa - lakkaan maksamasta - katsotaan kuinka kivaa se on.
Noin laajemmin ajateltuna on kyse hyvinvointivaltion rahoituksen hyväksyttävyydestä kansalaisten silmissä.
Jos isotuloiset vain antavat eivätkä saa mitään takaisin, se voi johtaa tämän kansanosan turhautumiseen. (Miksi maksaa, jos ei itse hyödy?) Ja lopulta mahdollisesti koko hyvinvointivaltion rapistumiseen.
Minä ainakin mielelläni annan tiettyjä etuisuuksia kaikille kansalaisille, jos se estää yhteiskunnan liukumisen ääriliberaaliin " kukin pärjätköön omillaan" -järjestelmään. Pitää muistaa, että kuitenkin suurin osa tuista on tarveharkintaisia.
tai muuhun elämiseen. Olemme suunnitelleet asiamme niin, että jokaisen lapsen ajokortti ja opiskelut maksamme. Kaksi jo opiskelee ja he saavat käyttää opintorahansa mihin hyvänsä. Lainaa eivät ota, koska me elätämme.
Eikö se ole sama asia, kuin säästää lapselle opiskelu ja ajokorttirahat?
Rahaa lapsille annan tarpeen mukaan nyt.
Muistakaa te rahastosäästäjät, että lapsenne ei tule saamaan opintotukea eikä lainaa, kun tilillä on rahaa paljon.
Me kierrämme tämän ongelman näin!
Opintorahaa ja -lainaa saa kaikki, oli sitten jemmarahaa vaikka kuinka paljon. Siis ainakin tällä hetkellä, maailma voi 20 vuoden päästä tietty olla ihan toisenlainen...
Nolla euroa, oli kelan vastaus opintotukihakemukseen.
En ihan ymmärrä pointtiasi. Ketkä te?
aika monihan täällä on maininnut, että siirtää lapsen tilille ja rahastoihin lapsilisät!
maailmaa täytyy muuttaa. Minun mielestäni hyvätuloisten pitää ruveta ajamaan systemaattisesti kovempia arvoja. Pois tuet ja toisten taskulla käyminen.
Näin vaan on....Annoin vinkin, enkä suinkaan tuominnut teitä säästäjiä. Jokaisella meillä on omat tapamme säästää, kuluttaa tai kituuttaa.
ja lapsilisästä maksetaan muskari, parikymppiä säästötilille ja loput elämiseen. Yleensä sillä lopulla ostetaan vaatteita tai muita lapsen tarvitsemia juttuja.
en laita rahastoon, vaan ihan tavalliselle säästötilille, jossa on vähän suurempi korko kuin tavallisella tilillä.
Mun käsittääkseni opintotuet menee vasta sitten, jos on esim osinko- tai korkotuloja tosi paljon tai muuten suuri varallisuus (täytyy olla kiinteistö tai sit tosi isot rahastosäästöt). Mun vanhemmat säästivät meille kaikille lapsille kaikki lapsilisät ja niistä maksettiin vakuutusrahastoon, josta rahat sai parikymppisenä takaisin. Mä ainakin sain opintotuen aikanaan ihan täysmääräisenä kun en asunut silloin enää kotona.
En jaksa lukea koko ketjua, sorry jos tämä on tullut jo esille.
Lapsilisän tarkoitus on tasata tuloeroja lapsettomien ja " lapsellisten" välillä. Se on ns. universaali etuus, joka kuuluu kaikille. Lapsilisien tekeminen tulosidonnaisiksi saattaisi siis varakkaammat vanhemmat ja varakkaat lapsettomet keskenään eriarvoiseen asemaan.
Kaikkea ei pidä tehdä tulosidonnaiseksi edes tässä tulonsiirtojen luvatussa maassa.
Omaisuus tai varallisuus ei vaikuta opintotuen saamiseen, mutta omaisuuden tuotto (osingot, vuokratulo, luovutusvoitto jne.) on veronalaista pääomatuloa eli se otetaan huomioon tulovalvonnassa.
- 62
Se on ihan sama, mitä kelan sivuilla lukee, mutta esim nuori, jonka vanhempien tulot bruttona kuukaudessa 2800e, ei saanut opintotukea. Tosin asui kotona.
Eli todella vähistä tuloistakin opintotukea rajataan.
Kyllä ne meillä menee ruokaan ja vaippoihin ja muihin lasten välttämättömiin hankintoihin.
mutta jos rahat menevät tilille, nehän eivät tuota kuin korkoa.
siitä, kun ekoissa viesteissäsi olit sitä mieltä, että tuet voisi ottaa kokonaan pois!
Ei tarvii rinta rotingilla veroja maksella. Toivon vain vähän ymmärrystä pienituloisia kohtaan sekä niitä kohtaan, jotka JOUTUVAT elämään tukien varassa.
Nyt lopetan tämän keskustelun omalta osaltani.
45 (55)