Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin käytätte lapsilisän/lapsilisät?

Vierailija
24.09.2006 |

Yhdessä ketjussa joku ei tiennyt ketään, jolla menisi lapsilisät elämiseen. Olin aika ällistynyt. Minä taas en tiedä ketään, joka sijoittaisi lapsilisät.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta säästän lapselle 50 euroa kk:ssa rahastoon ja loput menee elämiseen. Tiedän että mulla ei ole koskaan varaa auttaa lasta esim ajokorttia ja opiskeluihin antaa rahaa, tämä on ainut keino jolla saan turvattua, että on edes jotakin apua.

Ja siksi et itse olen tehnyt töitä aina kesäisin 12-vuotiaasta alkaen ja äiti vei nekin rahat, joten opiskelijana sitten todella kituutin yksin asuessani ja töitä tein edelleenkin+opiskelun ohella, vaikka itse olin jo nuorempana säästöjä saanutkin mitkä piti opiskeluaikaan käyttää, mutta tosiaan äitini käytti nämä rahat...

Eli en kyllä omalle lapselle halua tällaistä, siksi ratkaisuni, vaikka elämiseen tarvitsisikin tuon 50 euroakin.

Vierailija
22/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää, että olet joutunut raatamaan noin nuoresta, etkä ole saanut edes osaa palkastasi. Mutta näköjään sinusta on tullut vastuuntuntoinen äiti, onnea sinulle ja lapsellesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa johtuu siitä, että 94e saa lahjoittaa ilman lahjaveroa/kk.

Vierailija
24/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kovinkaan paljon auta.

Vierailija
25/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena ja nuorena. Toisilla on isot lapsilisäsäästöt, toisilla ei mitään.

Vierailija
26/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuattekos että me isotuloiset rahoitamme tässä yhteiskunnassa liki kaiken? Myös ne teidän lapsilisänne, asumistukenne ja kotihoidontukenne jne?

Minun lapseni on täysin tasavertainen pienituloisen perheen lapsen kanssa ja hänellä on oikeus lapsilisään.

Vierailija
27/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eriarvoisuus alkaa jo lapsena ja nuorena. Toisilla on isot lapsilisäsäästöt, toisilla ei mitään.

Vierailija
28/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsille itselleen, vaan perheen yhteiselle tilille. Säästöön menee enemmänkin joka kuukausi, joten ei ole mitenkään korvamerkittyjä, että nimenomaan lapsilisät ovat ne säästöön menevät. Eli voisinhan sanoa, että lapsilisät menevät elämiseen ja muista rahoista menee 500-1000 euroa säästöön.

Vierailija
29/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on siinä, että sadan euron lapsilisä on meidän perheelle todella tarpeellinen tulonlähde. Teidän perheelle se ei ole sitä.

Kannatan jonkinlaista tulorajaa lapsilisiin.

Jos perheellä on sen verran isot tulot, että tulee toimeen ilman lapsilisää, niin miksi sitä pitäisi maksaa SAMANARVOISUUDEN nimissä?

Vierailija
30/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lapsena ja nuorena. Toisilla on isot lapsilisäsäästöt, toisilla ei mitään.

Vierailija
31/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on ainoa etuus, jota saamme. Minusta on kohtuutonta vaatia, että maksan noin paljon veroja nurkumatta saamatta siis itse edes tuota lapsilisää. Poistetaan sitten kaikki tuet saman tien! Se sopii kyllä minulle.

Me ollaan aloitettu persaukisina ja kovalla työllä päästy tähän. Kenellä tahansa on samat mahdollisuudet päästä näin pitkälle kuin meillä on ollut - todennäköisesti paremmatkin. Jos haluan nyt auttaa lapsiani pääsemään vähän helpommalla, minä myös teen sen.

Vierailija
32/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimääräisestihän voi laittaa, koska lahjoitusraja on lahjoittajakohtainen. Eli kun vanhempien tili on yhteinen, jolta siirretään lapsilisät lasten tileille, niin silloin raja ei tule vastaan.

Vierailija
33/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole mahdollisuutta samaan kuin sinulla.

Ei vaikka kuinka haluaisi.

Oletko ajatellut, että yhteiskunnassamme on paljon esimerkiksi vammaisia, vammautuneita, mielenterveysongelmaisia (sairaus ei valikoi!), työttömiä jotka haluaisivat tehdä töitä, mutta eivät syystä tai toisesta saa työpaikkaa? On myös paljon matalapalkkaisilla aloilla työskenteleviä köyhiä.

Niin, että tuet vain kokonaan pois!

Ole onnellinen, että itse pystyt tekemään noin hyvää tulosta.

Mutta avaa silmäsi, jonakin päivänä et ehkä pysty enää. Mitä sitten? Tuet vain pois, sopii sinulle.

45

Vierailija
34/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsilisä on ainoa etuus, jota saamme.

Vierailija
35/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet tuloistamme. Olemme maksaneet vuosikausia. Kustannamme summalla kaikkea tukia, hoitoa yms. Varmaan siis huolehdimme myös oman osamme vanhuksista ja vammaisista. Hoidamme muuten nytkin myös itse iäkästä äitiäni!

Minusta on kohtuullista, että lapseni on tasavertainen muiden lasten kanssa. Minulle on periaatekysymys, että hän saa sen. Jos hän ei saa sitä, en pidä kohtuullisena tuota maksamaamme vero-osuutta.

Olen yrittäjä ja maailmaa nähnyt. Todennäköisesti kun itse olen eläkeiässä, systeemit ovat romahtaneet. Ja yrittäjillä ei muutenkaan tuo työttömyys- tms. turva järin kaksinen ole.

Joten kenellähän ne kovat arvot on? Yhteiskunnalla, joka kuppaa meiltä jatkuvasti näin paljon rahaa muiden olojen turvaamiseen vai ehkä niillä pienituloisilla, jotka tekevät lapsia vaikkei olisi oikein rahaa luottaen siihen, että yhteiskunta - eli me - elätämme myös heidät ja annamme pois tarvittaessa vielä sitten tämän lapsilisämurusemmekin? Minusta nämä kaksi jälkimmäistä.

Vierailija
36/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka piti maksaa itse ja iltakoulua, joka piti maksaa itse. Alakoulua olen saanut neljä luokkaa, jippii.

52

Vierailija
37/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi syömiseen, vaippoihin, matkusteluun yms... Ei tulisi mieleenikään alkaa niitä lapsille säästämään, autetaan sitten KOHTUUDELLA ajokorttien ja opiskelujen kanssa kun on niiden aika. Kyllä lasten on tuolloinkin opittava, mistä raha tulee, todellakaan en aio kaikkea valmiina ojentaa vaan itsekin on jotain asioiden eteen tehtävä.

Vierailija
38/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan osannut ajatella asiaa tuolta kannalta!

Opiskelen yliopistossa, käyn töissä useammassakin työpaikassa, mutta opiskelujeni takia vain osa-aikaisesti, joten tulot ovat hyvin pienet.

Halusimme mieheni kanssa lapsen, olemme onnellisia, että uskalsimme ryhtyä siihen köyhyydestä huolimatta.

No, kiva kun koet että sinun lapsesi on samanarvoinen minun lapseni kanssa, kun kerran hänestäkin maksetaan sitä samansuuruista lapsilisää.

Itse en ymmärrä ajatuksen kulkuasi. Vaikutat jotenkin katkeralta siitä, että pienituloisia autetaan yhteiskunnan taholta. Minun mielestäni sen taas täytyy mennä juuri niin. Heikoimmista pidetään huolta. Eivät läheskään kaikki tukea saavat ole niitä, jotka vain heittäytyvät tukien varaan, eivätkä itse yritä mitään. Luulisi sinun tietävän, kun kerroit olevasi itsekin köyhistä oloista lähtöisin.

45

Vierailija
39/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla tehty mitään suuria suunnitelmia niiden rahojen varaan. Ei myöskään säästetä niitä kokonaisuudessaan lapselle. Ollaan ajateltu käyttää niitä lapsen menoihin, jotka ovat ruoka-vaate-perheen yhteiset jutut sektorin ulkopuolella esim. tytön 1v ja 2v valokuvaus hoidettiin niillä rahoilla.

Ollaan alustavasti ajateltu, että kun lapsi kasvaa ja alkaa haluamaan asioita, niin voidaan opettaa lapselle, että sulle tulee satanen kuussa. Katsotaan mitä sillä saa ja kuinka kauan tarttee säästää jne. Toki siis hoidamme lapsellemme kaikki perustarpeet eli tarkoitan sitten muuta lisä rompetta.

Me tulemme ihan mukavasti toimeen ja maksamme myös roimasti veroja. En koe yhtän huonoa omaatuntoa ottaessani tuen vastaan. Saamme myös perusosaa kelalta lapsen yksityiseenhoitoon.

Vierailija
40/79 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osallistunut heikompien auttamiseen! Ja kustannan niitä pienituloisten palveluja. Miten riemumielin ja rinta rottingilla se pitäisi tehdä, että kelpaa? Siis eikö riitä, että ne verot maksaa?!?

En pidä kohtuullisena sitä,että minun lapsellani ei olisi oikeutta lapsilisään.