Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

näetkö valoviivoja koko ajan?

Vierailija
23.06.2015 |

Onko kellään muulla tällaista että koko ajan näkee eri värisiä viivoja näkökentässä eri kohdissa. Siis leveitä ja paksuja ja saattaa piirtyä vaikka ovenkarmin mukaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen näitä valoviivoja myös koko ajan. Luulin että kaikki näkee?

Vierailija
22/28 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näen valoviivoja koko ajan, erilaisia, eri värisiä menee koko ajan näkökentässä, myls kun silmät kiinni. Onko muilla samaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään muulla tällaista että koko ajan näkee eri värisiä viivoja näkökentässä eri kohdissa. Siis leveitä ja paksuja ja saattaa piirtyä vaikka ovenkarmin mukaan.

Vierailija
24/28 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvaitsevaisuus on mennyt uudelle tasolle ja näet jatkuvasti sateenkaaria? Sitä se vassaripsykoosi teettää. 

Vierailija
25/28 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin nuorempana käytännössä koko ajan eri värisiä ja eri kokoisia pisteitä, vähänkuin reikiä näkökentässsä, en osaa sanoa milloin ne loppuivat. Syytä en tiedä.

Yhteen aikaan näin myös hämärässä "vihreitä hyökyaaltoja", eli kaikki näkyi ensin sinisenä ja sitten tuntui sellainen humahdus ja näkökenttä täyttyi vihreällä.

Kuulostaapa hullulta näin kirjoitettuna. Nämä saattoivat olla stressipohjaisia juttuja, elin tuolloin väkivaltaisessa kodissa. Tästä syystä en koskaan käynyt lääkärissä. En uskaltanut kertoa vanhemmille mistään eivätkä he olisi varmasti edes ottaneet minua vakavasti, tuskin olisivat vieneet lääkäriin.

Vierailija
26/28 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla, saiko ap. lopulta selitystä oireilleen.

Minulla on diagnosoitu MS-tauti, ja reilu kymmenen vuotta sitten (ennen kuin olin saanut diagnoosin) minulla oli muutaman kuukauden kestävä jakso, jolloin koin koko ajan erilaisia lieviä näköhäiriöitä: tavallista pitkäkestoisempia jälkikuvia, objektien ääriviivojen haamukuvantumista, välähteleviä valoja, hitaasti liikkuvia valopisteitä, selittämättömiä varjostumia... Ne eivät haitanneet arkea ja näkemistä sinänsä, vaan olivat vain outoja. Niitä tuli koko ajan uudenlaisia ja entiset väistyivät. Lopulta näköhäiriöt jäivät pois.

Kävin silmälääkärillä häiriöiden aikana eikä hän löytänyt tutkimuksissaan mitään poikkeavaa. Olin käynyt neurologillakin (tiesin sisimmässäni oikeastaan jo silloin, että minulla on MS-tauti) eikä hänkään löytänyt kliinisissä tutkimuksissa poikkeavaa. Jos olisin päässyt silloin magneettikuvaukseen ja selkäydinpunktioon, olisin saanut diagnoosin, mutta neurologi ei nähnyt sille tarvetta...

Vierailija
27/28 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, saiko ap. lopulta selitystä oireilleen.

Minulla on diagnosoitu MS-tauti, ja reilu kymmenen vuotta sitten (ennen kuin olin saanut diagnoosin) minulla oli muutaman kuukauden kestävä jakso, jolloin koin koko ajan erilaisia lieviä näköhäiriöitä: tavallista pitkäkestoisempia jälkikuvia, objektien ääriviivojen haamukuvantumista, välähteleviä valoja, hitaasti liikkuvia valopisteitä, selittämättömiä varjostumia... Ne eivät haitanneet arkea ja näkemistä sinänsä, vaan olivat vain outoja. Niitä tuli koko ajan uudenlaisia ja entiset väistyivät. Lopulta näköhäiriöt jäivät pois.

Kävin silmälääkärillä häiriöiden aikana eikä hän löytänyt tutkimuksissaan mitään poikkeavaa. Olin käynyt neurologillakin (tiesin sisimmässäni oikeastaan jo silloin, että minulla on MS-tauti) eikä hänkään löytänyt kliinisissä tutkimuksissa poikkeavaa. Jos olisin päässyt silloin magneettikuvaukseen ja selkäydinpunktioon, olisin saanut diagnoosin, mutta neurologi ei nähnyt sille tarvetta...

Ei ole syytä löytynyt. MRIn mukaan ei MS tautia. Voiskohan silti olla? Silmälääkärit ei ole syytä löytäneet. Paljon käyty eri rutkimuksissa. Kaikki ok. Taukoa ei ole koskaan ollut ja lapsesta/syntymästä asti ollut.

Vierailija
28/28 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa mutta en minä niitä nyt ihan koko ajan näe, suuren osan ajasta kuitenkin niitä on nähtävissä jos niihin keskittyy ja etsii niitä. Tätä on jatkunut ihan lapsuudesta asti eli reilut 30 vuotta joten en usko olevan kuolemaksi tai oire mistään vakavammasta. En minä ole koskaan edes ajatellut että sitä pitäisi tutkia, luulin että niitä näkyy kaikilla. 

Ne on siis juuri sellaisia mitä tulee silloin jos hieroo silmiä liian kovaa tai katsoo jotain kirkasta. Kirkkaus pahentaa mutta kyllä niitä on vaikka ei olisi koko päivänä ollut ulkona tai katsellut kirkasta ruutua.