minkä ikäisenä nuoruus on ohi?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:52"]Sain lapsen nyt 26-vuotiaana. Muutenkin ajattelen nuoruuden olevan ohi viimeistään 30-vuotiaana mutta kyllä se nuoruus taisi nyt tässä olla :) [/quote] Olen myös 26 enkä ikimaailmassa ole vielä valmis hankkimaan lasta. En edes halua moista itselleni :D niin me vaan ollaan erilaisia. [/quote] No itse koen että lapsen saadaan eikä tehdä. :) elämää ei voi aina muutenkaan suunnitella, mieluusti mäkin olisin aina nuori mutta kun ei me vaan olla, saatiin lapsia tai ei. :D
[/quote]
No höpö höpö, kyllä 26 on vielä nuori, jos vain haluaa olla. 36 kohdalla alkaa olla arveluttavaa, jos ei millään halua päästää irti nuoruudesta, mitä ikinä nuoruudella nyt sitten tarkoitetaan. Useimmat lievät tarkoittavan sitä vaihetta elämässä, kun saa tehdä päätöksiä lähinnä itseä ajatellen.
Itse kärsin lapsettomuudesta ja en kyllä siltikään allekirjoita että lapset vain "saadaan". Nykymaailmassa hyvin hyvin harvalla ne lapset vain puskevat e-pillerien läpi kuitenkaan (toki poikkeuksia on). Pääsääntöisesti normaali terve ihminen voi itse omilla toimillaan tehdä päätöksen milloin hankkii lapset - vai hankkiiko niitä ollenkaan. Lapsen saanti ei ole mitenkään sidonnainen myöskään siihen, kuinka aikuinen toinen on ja toinen ei. Kolmetoista vuotiaskin voi hankkia lapsen, jos päättää harrastaa seksiä ilman ehkäisyä. Tekeekö tuo hänestä aikuisen? Ei todellakaan. Aikuisuus on muutakin kuin lapsen hankintaa, se on toisten huomioimista ja itsen sivuuttamista, sekä empaattisuutta ja ymmärrystä toisten valintoja kohtaan. Se on vastuunkantamista sekä omasta että läheisten elämästä. Nuoruus puolestaan on tärkeä vaihe elämässä, jossa eletään itsen ehdoilla, ja selvitetään mitkä asiat itselle ovat tärkeitä ja mitä elämältä halutaan, mitkä ovat omat arvoni ja miten miellän muut ihmiset suhteessa itseeni. Ei ole mitenkään ihmeellistä, että toiset käyvät tätä vaihetta pitkään, ja harva noissa on valmis 25-vuotiaana. Silti kesken nuoruudenkin voi hankkia lapset, ja näin moni tekeekin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:58"]
Olen 24 ja poikaystävä 25. Käydään festareilla ja biletetään. Naimisiin ja perheen perustamiseen ei ole mikään kiire. Katotaan kymmenen vuoden päästä uudelleen. N24
[/quote]
Mutta jos nyt ihan ikää katsotaan, niin ette te enää mitään nuoria ole sanan varsinaisessa merkityksessä. Miksi ajattelet, ettei aikuinen voisi bilettää ja käydä festareilla?
[/quote]
Ollaan nuoria aikuisia. 30 vuotiaat on sitten aikuisia. 40 vuotiaat keski-ikäisiä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:59"]25. Sama. Silloin alkaa olla lopullisesti liian vanha teinien kanssa baariin, bileisiin, festareille jne. ja alkaa ekaa kertaa muistella "silloin kun mä olin 18-v., niin...".
[/quote]
Muistelen jo nyt hurjaa nuoruuttani sillon ku olin 18 ja oon 21v en oo bilettänyt tai mitään sellasta pariin vuoteen, mutta alotinkin jo13v. Mun mielestä nuori on vielä 35vuotiaanakin tosin se on hyvin yksilöllistä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:59"]25. Sama. Silloin alkaa olla lopullisesti liian vanha teinien kanssa baariin, bileisiin, festareille jne. ja alkaa ekaa kertaa muistella "silloin kun mä olin 18-v., niin...".
[/quote]
Niinhän se teillä "vanhana syntyneillä" tuppaa olemaan. Itseltäni kysytään vieläkin välillä henkkareita ja festareilla ajattelin kyllä kiertää niin kauan kuin mussa henki pihisee. :) n36
Miten perustelette sen, että nuoruus on ohi 25v?
Sitten kun muistat ensimmäiset lapsuudenmuistosi 20 vuoden takaa.
25. Sama. Silloin alkaa olla lopullisesti liian vanha teinien kanssa baariin, bileisiin, festareille jne. ja alkaa ekaa kertaa muistella "silloin kun mä olin 18-v., niin...".
Täytän kohta 26 ja minusta tuntuu, että elämä alkaa vasta nyt olla aluillaan.. Siksi en yhtään ymmärrä näitä, jotka sanovat 25v olevan vanha.
18 vuotiaana loppui kun muutin omaan asuntoon ja menin töihin. Ei ollut aikaa enää pyöriä kylällä tai missään.
M40
Silloin kun lakkaa stressaamasta siitä, mitä muut ihmiset ajattelee minusta.
Täytän pian 20 ja musta tuntuu jo nyt että nuoruus oli tässä ja elämä alkaa olla ohitse :D Outoa, tiedän.
Ja uskaltaa tehdä omia valintoja.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:07"]Täytän pian 20 ja musta tuntuu jo nyt että nuoruus oli tässä ja elämä alkaa olla ohitse :D Outoa, tiedän.
[/quote]
Joo se oli siinä. Nyt meet bingoo pelaa vanhustenkaan.
Hmmmm... kummallinen ajatus että elämä olisi loppu jonkun tietyn ikärajan saavutettuaan. Voisko joku selventää, että miksi näin on?
Voi helvetti nykyaikaa. Ennen vanhaan mentiin naimisiin 20v ja tehtiin lapset. Nykyään 25v kuvittelee olevansa nuoria vielä. Haha. Muualla päin maailmaa naurettais.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:55"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:52"]Sain lapsen nyt 26-vuotiaana. Muutenkin ajattelen nuoruuden olevan ohi viimeistään 30-vuotiaana mutta kyllä se nuoruus taisi nyt tässä olla :)
[/quote]
Olen myös 26 enkä ikimaailmassa ole vielä valmis hankkimaan lasta. En edes halua moista itselleni :D niin me vaan ollaan erilaisia.
[/quote]
No itse koen että lapsen saadaan eikä tehdä. :) elämää ei voi aina muutenkaan suunnitella, mieluusti mäkin olisin aina nuori mutta kun ei me vaan olla, saatiin lapsia tai ei. :D