Mitä hyötyä normaalista kotivakuutuksesta on kerrostalossa? En keksi. Kun katto vuosi, mitään ei siitä korvattu
Jos ottaa laajan, saa korvausta rikkoutuneista laitteista, mutta niissäkin 6 % arvoalennus vuotta kohden. Normaali kotivakuutus, joka ei korvaa rikkoutuneita laitteita, mitä sillä tekee kerrostaloasunnossa? Sanokaahan nyt sitten.
Kommentit (109)
Mulle on ainakin korvannut varastetut tavarat kellarista ja vesivahingon sattuessa pilantuneet tavarat. Mitään -10% arvoalennuksia ei ole tullut, vaan maksoivat vastaavan tilalle.
Ehkä mulla on vain hyvä vakuutus? En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kotivakuutus korvaa, rikkoutuneen puhelimen, kameran, telkkarin tms. Eikä edes kuittien perään kysele. Meillä lapsi pudotti ihan uuden läppärin ja vakuutus korvasi.
Kotivakuutuksessa myös oikeusturva jos sattuu tarvitsemaan.
Tuosta oikeusturvasta. Sekään ei mielestäni kata ihan kaikkea ja tiettyyn rajaan saakka vaan. Ainakaan kaikilla vakuutusyhtiöillä.
Jos lapsi tarvitsee asianajajaa niin sen saa ilmaiseksi.
Meillä nyt tilanne missä lapsi rikoksen uhri. Asianajaja on meille maksuton koko oukeudenkäyntiprosessin ajan.
Kodinkoneiden osalta: Nykyäänhän kauppias yleensä tarjoaa jonkilaisen vakuutuksen siltä varalta, että laite menee rikki, toki siinä on se aikaraja, ettei nyt sentään loputtomiin.
Tällainen mulla oli yhdessä pesukoneessa, ja sen kyllä toimi sitten se vakuutusturva, kun sille tarvetta oli.
Kotivakuutuskin on, mutta se tuskin olisi tähän pesukoneasiaan mitään rahaa antanut!
Sitä en kyllä ymmärrä, en tosiaankaan, että näissä laitejutuissa ei todellakaan vakuutusyhtiö mieti sitä, onko laitteen käyttäjä ollut huolellinen. Ei väliä, ainakaan eräitten puheitten mukaan, uutta pukkaa... aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä olekaan mitään järkeä, mutta valitettavasti se usein vaaditaan vuokralaiselta.
Kyllä siinä on paljonkin järkeä, kun jonkun taloyhtiön arvo on miljoonia euroja.
Myös vuokranantajalla pitää olla oma vakuutus, joka kattaa huoneiston ja naapuriin menevät esim. vesivahingot, ikkunat jne.
Sen lisäksi vielä taloyhtiöllä, joka kattaa rakenteet, tulipalon yleisissä tiloissa, katto, parvekerakenteet jne.
Jos sattuu huoneistossa vesivahinko tai asukas nukahtaa suihkuun (niin kuin käynyt) taloyhtiöön voi tulla miljoonien eurojen vesivahingot, jos huoneisto on vaikka 7krs ja se menee alimpaan kerrokseen.
"Vuokralaisen kotivakuutuksella voit turvata kotisi tavarat muun muassa särkymisen, rikkoutumisen, ilkivallan sekä palo- ja vesivahinkojen varalta. Vastuuvakuutus tulee avuksesi, jos aiheutat muille henkilöille tai heidän omaisuudelleen vahinkoa, josta olet lain mukaan korvausvelvollinen."
Ehkä se on viimeistään hyvä, jos kämpässä sattuu tulipalo tai vesivahinko ja lain mukaan sinä olisit korvausvelvollinen, joku keittiö- tai kylpyhuoneremppa kalusteineen maksaa helposti kymppitonneja, jolloin vakuutus korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin korvannut varastetut tavarat kellarista ja vesivahingon sattuessa pilantuneet tavarat. Mitään -10% arvoalennuksia ei ole tullut, vaan maksoivat vastaavan tilalle.
Ehkä mulla on vain hyvä vakuutus? En tiedä.
Täysarvovakuutus? Onkohan oikea termi? Sait vastaavan uuden tuhoutuneen tilalle, suosittelen muillekin! Jos/kun jotain sattuu, vakuutus ei ole turhaa rahanmenoa! Lisäksi kaikki yli 5-10k kohteet: taulut ja muut taide-esineet, kokoelmat ym. kannattaa vakuuttaa erikseen=mainita kotivakuutuksessa. Uniikkeja ei saa koskaan takaisin, mutta ainakin rahallinen arvo korvataan.
Kannatan kotivakuutuksen ottamista. Meille on korvattu mm. muuttomiesten aiheuttamat vahingot (harmittaa edelleen, taitamattomat kaverit naarmuttivat mm. huonekaluja ja yksi vanha senkki hajosi) täysimääräisenä. Samoin korvattu mm. läppäri x 2, varastetun laukun sisältö ja mm. korttien ja passin uusimisesta johtuneet kulut, kaatuessani vahingoittuneet ja rikkoutuneet vaatteet (mm. nahkatakin selkäosa repeytyi korjauskelvottomaksi ja uudet farkut jouduttiin leikkaamaan jaloista pois), kameran putoaminen ym. Tämä kaikki siis n. 15 v. aikana eli ei nyt hirmuisen usein ole joutunut heidän kanssaan asioimaan. Vakuutus kohtuullisen edullinen ja mielestäni se on kannattanut. Sisältää mm. oikeusturvavakuutuksen, lapsen tapaturma- ym. vakuutuksen.
Mulla kotivakuutus korvasi irtaimiston, kun katto vuosi kerrostalon rikkoontuneen kattokaivon takia. Taloyhtiö puolestaan järjesti rempan ja vastasi sen kustannuksista.