Näkyykö missään jos alkaisin pyöräillä 11km arkipäivisin?
Tulisikohan mitään tuloksia? BMI 34 tällä hetkellä
Kommentit (32)
Kyllä se paremmassa pyöräilykunnossa näkyy ja siten keskinopeuden kasvamisessa. Mutta ei välttämättä kauheasti muussa, kun rauhallisehko pyöräily ei hirveästi energiaa kuluta vaikka pitkään juoksulenkkiin verrattuna.
Ei, jos edelleen syöt kuusi sipsipussia päivässä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:10"]
Tottakai vaikuttaa, mutta ruokavaliota kannattaa alkaa muuttaa myös pikkuhiljaa terveellisempään päin, niin vaikutukset näkyvät nopeammin :-)
[/quote]
Joo tän oon jo aloittanut :) Lihaskunto mulla on hyvä mutta kai tuosta saisi sitä aerobista kuntoa paremmaksi eikä vain jalkalihaksia kasvattaisi?
ap
Kannattaa muuten huolehtia siitä, että pyörän renkaat ovat kivikoviksi pumpatut (ei onnistu tavallisella pienellä käsipumpulla vaan sitä varten pitää olla iso pumppu), ketjut rasvassa ja kurat ja liat putsattuina pois vähintään liikkuvista osista, niin pyöräily sujuu paljon kitkattomammin. Sekään ei pahaa tee, jos hankkii enemmän vaihteita sisältävän pyörän, jotta voi pitää poljinten kierrosnopeuden energiatalouden ja lihasharjoittelun kannalta optimaalisena (useimmilla ihmisillä optimaalinen polkemisnopeus on jossain 70 ja 100 kierroksen välillä per minuutti).
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:11"]
Ei, jos edelleen syöt kuusi sipsipussia päivässä.
[/quote]
Hitto mistä tiesit :DD
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:16"]Kannattaa muuten huolehtia siitä, että pyörän renkaat ovat kivikoviksi pumpatut (ei onnistu tavallisella pienellä käsipumpulla vaan sitä varten pitää olla iso pumppu), ketjut rasvassa ja kurat ja liat putsattuina pois vähintään liikkuvista osista, niin pyöräily sujuu paljon kitkattomammin. Sekään ei pahaa tee, jos hankkii enemmän vaihteita sisältävän pyörän, jotta voi pitää poljinten kierrosnopeuden energiatalouden ja lihasharjoittelun kannalta optimaalisena (useimmilla ihmisillä optimaalinen polkemisnopeus on jossain 70 ja 100 kierroksen välillä per minuutti).
[/quote]
No mutta risalla/raskaalla pyörällä ne kilot ainaski karisee.. Hiki puskee pintaan jo 100m polkemisen jälkeen
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:16"]
Kannattaa muuten huolehtia siitä, että pyörän renkaat ovat kivikoviksi pumpatut (ei onnistu tavallisella pienellä käsipumpulla vaan sitä varten pitää olla iso pumppu), ketjut rasvassa ja kurat ja liat putsattuina pois vähintään liikkuvista osista, niin pyöräily sujuu paljon kitkattomammin. Sekään ei pahaa tee, jos hankkii enemmän vaihteita sisältävän pyörän, jotta voi pitää poljinten kierrosnopeuden energiatalouden ja lihasharjoittelun kannalta optimaalisena (useimmilla ihmisillä optimaalinen polkemisnopeus on jossain 70 ja 100 kierroksen välillä per minuutti).
[/quote]
Mulla on nyt poikaystävän pyörä lainassa johon se kävi huoltsikalla laittamassa ilmaa onks siellä tarpeeks hyvä pumppu? Ja siinä on 7 vaihdetta ja poljen 5-7 vaihteella onko ihan ok?
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:15"]
Tottakai vaikuttaa, mutta ruokavaliota kannattaa alkaa muuttaa myös pikkuhiljaa terveellisempään päin, niin vaikutukset näkyvät nopeammin :-)
[/quote]
Joo tän oon jo aloittanut :) Lihaskunto mulla on hyvä mutta kai tuosta saisi sitä aerobista kuntoa paremmaksi eikä vain jalkalihaksia kasvattaisi?
ap
[/quote]
Jalkalihakset kasvaa ehkä jos poljet toistuvasti rankkoja ylämäkiä räjähtävällä voimalla. Ei tavallisella pyöräilyllä. Pylly saattaa pyöristyä pikkasen. Tuo lenkki vie sulta ehkä 40 minuuttia, riippuen missä teet sen. Aivan varmasti parantaa kuntoa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:16"]
[/quote]
Mulla on nyt poikaystävän pyörä lainassa johon se kävi huoltsikalla laittamassa ilmaa onks siellä tarpeeks hyvä pumppu? Ja siinä on 7 vaihdetta ja poljen 5-7 vaihteella onko ihan ok?
ap
[/quote]
Polje ennemmin vähän liian pienellä kuin isolla vaihteella. Liian raskaalla polkemalla tulee polvet kipeäksi.
Kyllä se paremmassa pyöräilykunnossa näkyy ja siten keskinopeuden kasvamisessa. Mutta ei välttämättä kauheasti muussa, kun rauhallisehko pyöräily ei hirveästi energiaa kuluta vaikka pitkään juoksulenkkiin verrattuna.
[/quote]
Juosta en voi vanhan polvivamman takia, kipeytyy ihan hetkessä. Ja tämä oli siis ihan normaalipainoisenakin kun lenkkeilin ja jouduin siitä luopumaan. Reippaita kävelylenkkejä teen kuitenkin koiran kanssa ja pyöräily tulisi siihen lisäksi. Teen myös fyysistä työtä.
ap
Ei vaikuta. Pyöräily on usein tosi kevyttä, se ei juuri kohota kuntoa, ellei tosi kovaa mene. Sanon tämän ihan henk koht kokemuksella, sillä jossain vaiheessa pyöräilin 22 km päivässä, eikä sillä ollut vaikutusta painoon tai kuntoon. Menin rauhallista vauhtia aina.
Se, että näkyykö, riippuu siitä pyöräiletkö ihmisten ilmoilla vai korvessa.
No mulla on ollut jo työmatka tuon verran, nyt tosin lyhyempi. Ei se yksinään missään näy, vaan tarttee muuttaa ruokavaliota ja muuta liikuntaa lisäksi mielellään, yläkroppa jää tuossa ihan paitsioon.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:15"]
[/quote]
ap
[/quote]
Jalkalihakset kasvaa ehkä jos poljet toistuvasti rankkoja ylämäkiä räjähtävällä voimalla. Ei tavallisella pyöräilyllä. Pylly saattaa pyöristyä pikkasen. Tuo lenkki vie sulta ehkä 40 minuuttia, riippuen missä teet sen. Aivan varmasti parantaa kuntoa.
[/quote]
Tuo olis työmatka ja joo 20min meni suuntaansa :) Mäkiä on matkalla pari. Pyly saakin pyöristyä
ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:19"]
[/quote]
Kyllä ne sillä huoltoaseman kompressorilla ainakin tarpeeksi täyteen tulevat. Enemmänkin on riskinä, että rengas räjähtää jos ei lopeta ilman syöttöä ajoissa.
Kaikkia seitsemään vaihdetta kannattaa käyttää olosuhteista riippuen, jotta polkeminen ei mene hitaaksi junttaamiseksi eikä myöskään tarvitse heittäytyä taluttamaan. Jos on jyrkkä ylämäki tai tien pinta 5 cm loskakerroksessa niin sitten mennään ykkösellä ja vaikka alamäessä ja myötätuulessa taas seiskalla.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:18"]No mutta risalla/raskaalla pyörällä ne kilot ainaski karisee.. Hiki puskee pintaan jo 100m polkemisen jälkeen[/quote]
Jotkut ehkä tuohon kykenevät, mutta ainakin itselleni pyörää vastaan polkeminen on niin vastenmielistä, että pyöräily loppuisi lyhyeen.
Mä poljin yhden kesän 12km päivässä töihin ja todellakin näky loppukesästä. Painoa oli lähtenyt 11kg kahdessa kuukaudessa. Ruokatottumukset pysyivät samana, tosin ovat sen kesän jälkeen olleet säännölliset ja herkkupäivä vain kerran viikossa. :) Ylipai oa oli tuolloin 15kg.