Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työssäoloehto kertyy jatkossa rahasta, ei tunneista. Tämä on puolet säästöistä!

Vierailija
11.02.2022 |

Minusta tuo on kurja päätös.

Eli huonopalkkaisia rangaistaan sitten tällä tavalla!

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoisesti opiskelevat työnhakuvelvollisuuden piiriin lukuun ottamatta poikkeuksia? Ymmärränkö oikein? Mikäli myönnetään 2 vuodeksi tuki, on otettava myös töitä vastaan?

Ihmettelin samaa.

"Nykymuotoiset omaehtoisesti opiskelevien poikkeukset rajoitetaan koskemaan vain sellaisia henkilöitä, joilta puuttuu ammatilliset valmiudet. Muut vapaaehtoisesti opiskelevat olisivat lähtökohtaisesti normaalin työnhakuvelvoitteen piirissä."

Luulisi ammatillisten valmiuksen puuttuvan, jos koulutus on kesken..?

Voidaan myöntää, vaikka on ammatti, mutta se ei työllistä. Itse opiskelen omaehtoisesti amkissa. Joudun jo nyt opiskelemaan nopeammin, jotta raha riittäisi, joten jos pitäisi tehdä vielä kokopäivätyötä tai jatkuvasti hakemuksia niin lopettaisin koulun.

Vierailija
42/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään miettinyt, miten joku voi saada loputtomasti soviteltua ansiopäivärahaa. Tämä uudistus ilmeisesti lopettaa tuollaisen perseilymahdollisuuden(ko)?

Öö, siis onko näin ollut mahdollista tehdä? Siis että työssäoloehto pysyy koko ajan täynnä - sitten tekeekin vain osa-aikaisesti ja saa "ilmaista rahaa" kaupan päälle muilta veronmaksajilta maailman tappiin?

Rehellisesti sanottuna on. Nostin soviteltua ansiosidonnaista yli 10 vuotta. Tein välillä täysiä viikkoja, että päiväraha oli vähän parempi. Sitten vaan 1-2 vuoroa viikossa, jos sitäkään. Aina alkoivat alusta. Ei se päiväraha tosin kovin iso ollut, koska olen matalapalkka-alalla, mutta suhteessa kokopäivätyön palkkaan sangen kelpo ja monta sataa euroa parempi kuin Kelan.

Kiitos vastauksesta! En moralisoi toimintaasi, olisin itse tehnyt samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se euroraja nyt sitten on? Jos esim 300e/kk niin hyvä

Vierailija
44/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisen opiskelun sijaan hakevaa rekrytoiviin koulutuksiin. Niissä on ainakin teoriassa paremmat mahdollisuudet palkkatyöllistyä, koska tähtäimessä on nimenomaan työsuhde. Toki pitää sietää se puolisen vuotta orjatyötä ja pahimmillaan kalkkiviivoille asti jatkuva epävarmuus työllistymisestään, mutta eihän opiskelustakaan mitään palkkaa saa.

Vierailija
45/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään miettinyt, miten joku voi saada loputtomasti soviteltua ansiopäivärahaa. Tämä uudistus ilmeisesti lopettaa tuollaisen perseilymahdollisuuden(ko)?

Öö, siis onko näin ollut mahdollista tehdä? Siis että työssäoloehto pysyy koko ajan täynnä - sitten tekeekin vain osa-aikaisesti ja saa "ilmaista rahaa" kaupan päälle muilta veronmaksajilta maailman tappiin?

Ei sitä soviteltua päivärahaa saa, jos itse pyytää työtunteja vähemmälle. Tuollainen kikkailu onnistunee vain aloilla, joissa on pulaa työvoimasta ja pystyy itse sanelemaan ne ehdot. Että suostuu vain määräaikaiseen työsopimukseen (täysillä tunneilla, kun kerryttää työssäoloehtoa). Sitten kun työssäoloehto on täysi ja määräaikainen työsopimus päättyy, sen jälkeen suostuu vain osa-aikaiseen.

Mutta kyllähän se työttömyyskorvauksen saaminen velvoittaa noita osa-aikatyössä oleviakin hakemaan kokoaikaista työtä.

Tein sijaisena 10 vuotta vuokrafirman kautta. Ja joo, periaatteessa velvoitetaan, mutta työkkäristä soittivat ehkä kahden vuoden välein ja kysyivät, onko tilanne muuttunut.

Vierailija
46/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

* hakekaa

Vierailija
47/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoisen opiskelun sijaan hakevaa rekrytoiviin koulutuksiin. Niissä on ainakin teoriassa paremmat mahdollisuudet palkkatyöllistyä, koska tähtäimessä on nimenomaan työsuhde. Toki pitää sietää se puolisen vuotta orjatyötä ja pahimmillaan kalkkiviivoille asti jatkuva epävarmuus työllistymisestään, mutta eihän opiskelustakaan mitään palkkaa saa.

Rekrykoulutukset on työllisille, siis lisäkoulutusta ihmisille, joilla on jo työpaikka.

Vierailija
48/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi olevan 844 euroa/kk.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008243640.html

Vierailija
49/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi minun kannaltani hyvä. En kyllä tienaa joka kuukausi yli 800 e, koska tulot vaihtelevat, mutta olen sellaisessa työssä, ettei työtunteja koskaan kerry kovin paljon ja tuntien määrän laskeminenkin on lähes mahdotonta. Työssäoloehto ei ole kohdallani täyttynyt, vaikka olen ollut töissä yli 10 vuotta.

Vierailija
50/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi olevan 844 euroa/kk.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008243640.html

Vanhaa tietoa

Vierailija
51/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrykoulutukset on työllisille, siis lisäkoulutusta ihmisille, joilla on jo työpaikka.

Mitä höpötät? TE-keskuksen kanssa yhteistyössä toteutettavat rekrykoulutukset nimenomaan EI ole työllisille vaan työttömille ja työttömyysuhan alaisille! Varsinkin osa-aikaisen on helppo perustella kuuluvansa työttömyysuhan alaisiin. Tiedän myös kokoaikaisessa palkkatyössä olleita, jotka saman kriteerin nojalla vaihtoivat alaa rekrykoulutuksen kautta.

Vierailija
52/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pienimmillä tuloilla ei täyty varmaan koskaan vaikka tekisi täyden kk 😡

Jostain on säästettävä, valtavasti kuitenkin tulijoita Suomen sosiaalihuollon piiriin, eilen kun hallitus toi uusia Afganistanista.

Ethän viitsi olla rasisti kun tottakai nämä ihmiset tarvitsevat apua ja vasemmisto uusia äänestäjiä!

Vierailija
53/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haataiselle käpy perseeseen ja vielä väärin päin jottei ei edes Lipevät kokoomuslaiset saa sitä pois tongitua..

Vierailija
54/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos osa-aikainen tienaa 8 € tunnilta, ei työssoloehto täyty, mutta jos tienaa 11 euroa ja sama tuntimäärä, täyttyy?

Tällä hoidetaan se, ettei kukaan lähde puhelinmyyjäksi, tai muihin roskakansan töihin. Hyvä juttu. Tuskin euroraja oikeita töitä kuitenkaan koskee.

Vierailija
55/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pienimmillä tuloilla ei täyty varmaan koskaan vaikka tekisi täyden kk 😡

Jaa että 8h päivässä 5 pv viikossa teet duunia etkä saa 844 egee kuukaudessa palkkaa? Sua kusetetaan.

Kokoaikatyössä tuo raja tarkoittaisi meinaa noin viiden euron tuntipalkkaa.

Vierailija
56/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulleen tiedon mukaan vuoto Arkadian mäeltä ituloraja on 3500kk netto niin pääset liittoon

Vierailija
57/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämmöinen RYÖSTÖ osalta kansaa heille TASA-ARVOLAINSÄÄDÄNNÖN takaaman oikeuden poisto!!! Kaikki ovat TASAARVOISIA LAIN EDESSÄ!! MITEN IHMEESSÄ TÄLLAINEN SYRJINTÄ ON EUROOPASSA Mahdollista?? Rikosoikeus proffan pitäisi vastata. Tämähän on törkeää SYRJINTÄÄ!!

EU oikeuteen tämä!!

Vierailija
58/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö tuo sitten niin, että lyhyitä sijaisuuksia ei enää jatkossa kannata ottaa vastaan, ettei seuraavaksi laskettava ansiosidonnainen ole aivan surkea?

Suomessa on huutava pula esimerkiksi it-alan osaajista - ja ihan kokoaikatyöhön. Suosittelen alan vaihtoa esimerkiksi rekrytoivan koulutuksen kautta, mikäli kokoaikaista työtä ei omalla alallasi riitä. Minulla tekemistä riittäisi vaikka 60 tunniksi viikossa, mutta olen kieltäytynyt ylitöistä. Palkkakin on kohdillaan. Tsemppiä!

Oletko sä valmistunut alalle rekrytoivan koulutuksen kautta vai onko sulla esimerkiksi rekrytointiammattilaisena ihan konkreettista tietoa siitä, että noi rekrytoivat it-osaajat saavat ihan oikeita töitä koulutuksen jälkeen?

Vierailija
59/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämmöinen RYÖSTÖ osalta kansaa heille TASA-ARVOLAINSÄÄDÄNNÖN takaaman oikeuden poisto!!! Kaikki ovat TASAARVOISIA LAIN EDESSÄ!! MITEN IHMEESSÄ TÄLLAINEN SYRJINTÄ ON EUROOPASSA Mahdollista?? Rikosoikeus proffan pitäisi vastata. Tämähän on törkeää SYRJINTÄÄ!!

EU oikeuteen tämä!!

Mikä?

Vierailija
60/87 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin hiukan vaikeuttaa sitä, jos on hyväpalkkainen osa-aikatyö ja pystyy itse vaikuttamaan työtunteihinsa.

Minulla oli tilanne se, että kokoaikatyöhön perustuvaa ansiosidonnaista oli vielä päälle 350 päivää jäljellä, kun työssäoloehto uhkasi täyttyä osa-aikatöillä. Työn jatkuminen oli epävarmaa, joten en tietenkään halunnut työssäoloehdon täyttyvän ja päivärahan määrän laskevan ennen kuin jatko olisi selvillä. Työaikani oli 20h/vk, joten pystyin tekemään joka toinen viikko kaksi ja joka toinen viikko kolme työpäivää, jolloin työssäoloehtoon ei laskettu kaikkia työssäoloviikkojani.

Jos uudistus menee läpi niin jatkossa tuollainen kikkailu työtuntien kanssa ei enää onnistuisi.