Mikä on korkea tulehdusarvo?
Ja kertooko se aina taudin vakavuuden, vai riippuuko myös siitäkin mitä/miten sairastat?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 03:25"]Ap antaa esimerkin. 23-vuotias, perusterve nainen. 41 asteen kuume, crp 336. 61-vuotias mies, verenpainetauti, 40 asteen kuume ja yskä, crp 255. Kumpi on pahempi?
[/quote]
Ja mikä mahtaa olla kuumeen aiheuttaja?
Toisella oli kampylobakteeti, toisella influenssa ja keuhkokuume.
Itsellä oli crp vain 39 kun mulla oli tulehtunut umpisuoli. Kuitenkin sairaalassa ottivat tilanteen vakavasti ja mut vietiin lopulta leikattavaksi.
Millä tavoin pahempi? Kai se yleiskunnostakin riippuu miten kestää. Mulla oli crp 500 ja keuhkokuume. Olo tuskainen ja levoton, hengitysvaikeus.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:06"]Vanhuksen keuhkokuume vakavampi.
[/quote]
Entä jos vanhuksen vointi on menossa parempaan suuntaan ja crp laskussa, ja naisella päinvastoin?
Voitko tosiaan sanoa näillä tiedoilla?
Mulla oli joskus virtsatietulehdus äitynyt munuaisaltaantulehdukseksi ja crp oli 2200. Olin kuoleman kielissä oikeasti. Ja aika helvetin jääräpäinen, että en mene lääkäriin vaikka kuume sahasi 40 ja 38 välillä särkylääkkeillä. Oksensin kaiken mitä söin ja join ja viisi päivää kärsin ennenkuin soitin lanssin hakemaan. Siitä antibioottitiputukseen ja kaks viikkoa sairaalassa. Ja kotiin vielä antibioottikuurit ja estolääkkeet. Sairaus uusi ja takaisin sairaalaan viikon sisällä. Ja uudet kaksi viikkoa siellä ja lisää lääkkeitä ym. Hirvein kokemus ikinä!
2200 :-O huh huh!! Mä luulin että mun 460 oli korkea (oli bakteeritulehdus, joka myös vei antibioottitippaan sairaalaan)
Vierailija kirjoitti:
2200 :-O huh huh!! Mä luulin että mun 460 oli korkea (oli bakteeritulehdus, joka myös vei antibioottitippaan sairaalaan)
Minulla oli haimatulehdus joka lopetti munuaisten toiminnan. Lisäksi sain keuhkokuumeen ja verenmyrkytyksen. Lopulta en enää jaksanut itse hengittää ja jouduin hengityslaitteeseen ja letku aataminomenan alapuolelta läpi. Pelkäsivät myös maksan pamahtavan ja että saan pysyvän aivovaurion. Pidettiin viikon nukutuksessa ja CRP oli tasan 10000. Lääkärit eivät antaneet toivoa ja kertoivat omaisille, että jos haluaa jättää hyvästit niin hopihopi. Tuosta kuitenkin selvisin monien viikkojen teho-osasto hoidosta ja sitten tehohoitoa ja vielä normi osastolla viikkoja eristyksessä.
50/50 alkoholi ja synnynnäinen vika haimassa. Kävi vaan paska tsägä...
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen keuhkokuume vakavampi.
61-vuotias ei ole vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli joskus virtsatietulehdus äitynyt munuaisaltaantulehdukseksi ja crp oli 2200. Olin kuoleman kielissä oikeasti. Ja aika helvetin jääräpäinen, että en mene lääkäriin vaikka kuume sahasi 40 ja 38 välillä särkylääkkeillä. Oksensin kaiken mitä söin ja join ja viisi päivää kärsin ennenkuin soitin lanssin hakemaan. Siitä antibioottitiputukseen ja kaks viikkoa sairaalassa. Ja kotiin vielä antibioottikuurit ja estolääkkeet. Sairaus uusi ja takaisin sairaalaan viikon sisällä. Ja uudet kaksi viikkoa siellä ja lisää lääkkeitä ym. Hirvein kokemus ikinä!
Pikkuisen huijauksen makua. Olen työskennellyt sisätautilääkärinä 20 vuotta, ja korkein näkemäni CRP on ollut 600 luokkaa.
Molemmat arvot ovat korkeita ja hoitoa vaativia. Miksi nämä pitäisi asettaa vakavuusjärjestykseen?
Terveellä tulehdusarvo on reilustikin alle 10.
Tulehdusarvo yksinäisenä lukuna ei kerro tulehduksen vakavuudesta kovinkaan paljon. Joillakin nousee herkemmin, kuin toisilla. Tulehduksen vakavuudesta kertoo enemmän potilaan yleisvointi ja kaikkien veriarvojen yhdistelmä.
Yleisesti ottaen, jos tulehdusarvo on yli 10 niin jossain on jotain tulehdusta tai "korjausprosessia" (esim. avoleikkauksien jälkeen nousee tyyppillisesti lukemiin 30-70, joskus korkeammallekin).
Yleensä virustulehduksessa lukema jää aika matalaksi (kymmeniin). Bakteeritulehduksissa ja sekatulehduksissa nousee yleensä korkeammalle, eli usein yli 100.
Yli 200 pidetään jo korkeana ja yleensä hoidetaan erikoissairaanhoidon puolella, jos syy ei ole ihan yksiselitteinen ja potilas perusterve.
Lisäksi on muistettava, että CRP nousee aina viiveellä eli se kuvaa tilannetta 12-24 tuntia taaksepäin eli jos oireilu on alkanut vasta voi olla, että CRP ei ole ehtinyt vielä nousta ja avstaavasti CRP voi olla edellispäivää korkeampi, vaikka potilas on jo selvästi paremmassa kunnossa, kun toipuminen on alkanut.
Ap antaa esimerkin. 23-vuotias, perusterve nainen. 41 asteen kuume, crp 336. 61-vuotias mies, verenpainetauti, 40 asteen kuume ja yskä, crp 255. Kumpi on pahempi?