Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskeeko pörssikurssit vielä vai oliko se tässä?

Vierailija
11.02.2022 |

Mielipiteitä?

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan moni tässäkään ketjussa kirjoittavista on ollut sijoittajana mukana 2000 teknokuplan aikoihin tai edes 2008 pienemmässä rysäyksessä?

Veikkaan, että todella harva.

Juuri tästä syystä monilta puuttuu se omakohtainen kokemus siitä, että ne kurssit saattavat todella rytistä joskus todella nopeasti alaspäin ja myös jäädä sinne pidemmäksikin aikaa.

Moni ~10 vuotta sijoittanut ei ole vielä saanut omakohtaista kokemusta tästä.

Aika näyttää, miten hyvin uusi sijoittajien sukupolvi handlaa tuollaisen ison romahduksen. Jos yhtään on ihmisen perus psykologiaan luottaminen, niin enemmin tai myöhemmin kaikki myyvät pää märkänä, kun mennään - 10%, eikun - 20%, eikun - 30%, eikun - 40%..

Järjestelmään sisään leivottu kupla on nyt niin valtava, sanoisin jopa että ennen näkemätön, että myös romahdus saattaa olla ennen näkemätön, vaikkapa - 80% ja tätä seuraa 10 vuotta matelua siellä uudella matalalla hintatasolla sekä tuhansien pörssiyritysten konkurssit.

Kaikkeen kannattaa varautua..

Vierailija
82/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti laskee. Pääsee ostamaan hyviä yhtiöitä alennusmyynnistä.

Mulle riittää pitkäaikaissijoittajana ihan normaali käypä hinta, mutta sinnekin on matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskutrendi tulee mielestäni jatkumaan. Tukiostot ja koronnostot ovat tuleva trendi ja tämä näkyy jo nyt kursseissa jotka ovat valtavassa kuplassa.

Väittävät että osakkeisiin olisi jo hinnoiteltu ties kuin monet koronnostot tälle vuodelle, vähän kyllä epäilen väittämää.

Vierailija
84/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kolmas maailmansota alkaa, niin todennäköisesti laskee

Vierailija
85/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se maailmansota alkaisi Ukrainasta, kun ei se ole alkanut muualtakaan vaikka maapallolla rähistään jatkuvasti jossain.

Vierailija
86/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tälleen maallikon silmin. Inflaatio tulee räjähtämään, ihan siitä syystä että euroa ja dollaria on printattui markkinoille älyttömät määrät koronan varjolla.

Rahaa painettu niin pirusti, että keskuspankkien on valittava koronnoston ja siitä väistämättä seuraavan pörssikurssien laskun tai koko reaalitalouden totaalikaaoksen välillä.

Vierailija
87/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on niin paljon tuottamatonta rahaa ja niin monta ihmistä jotka ei omista yhtään rahasto osuutta tai arvopaperia että sitä isoa laskua ei nähdä aikoihin. Jos koskaan. Tietysti mitä korkeammalle noustaan niin sahausliikkeessä nousut ja laskut miodostuu isommiksi.

Niin. Mihin sen rahan laittaa jos ei osakkeisiin?

Raha menee kasvavasti hyödykkeisiin, eli bensaan ja ruokaan ja kohta asuntolainan korkoihin ja kohoaviin vastikkeisiin. Vuokratuotot ovat jo pudonneet lähes viidenneksen, joten osakkeisiin ei riitä rahaa.

Mihin ne vuokratuotot on pudonneet tai putoaa?

Vierailija
88/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmään sisään leivottu kupla on nyt niin valtava, sanoisin jopa että ennen näkemätön, että myös romahdus saattaa olla ennen näkemätön, vaikkapa - 80% ja tätä seuraa 10 vuotta matelua siellä uudella matalalla hintatasolla sekä tuhansien pörssiyritysten konkurssit.

Mahdatkohan itse olla kovinkaan harjaantunut sijoittaja? Eivät yritykset mene konkkaan sen vuoksi, että niiden kurssit laskevat. Yritysten menestys on kiinni niiden yritystoiminnan onnistumisesta, ei niiden kurssista, jos sitten ei ole kyse jostain aivan spekulatiivisesta yrityksestä, joka on mennyt pörssiin jonain spacina tms. Mutta firma, jolla vakaa hyvä liiketoiminta (kuten nyt vaikkapa suomalaiset Sampo tai Elisa) ovat olemassa täysin riippumatta siitä, mitä mieltä osakesijoittajat ovat osakkeen kurssista.

Vierailija
89/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän kolossaan nyt lymyävät ne "pörssissä tienaa aina varmaa rahaa-tyypit". Kannattaa otta vaikka velkaa ja sijoittaa velkavipua käyttäen. Huutonaurua näille kolo-rotille 😆

Vierailija
90/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUKAAN päättäjä ei ole niin hullu että lähtee maailmansotaan mukaan. Jäitä hattuun nyt!

Vierailija
91/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdatkohan itse olla kovinkaan harjaantunut sijoittaja? Eivät yritykset mene konkkaan sen vuoksi, että niiden kurssit laskevat. Yritysten menestys on kiinni niiden yritystoiminnan onnistumisesta, ei niiden kurssista, jos sitten ei ole kyse jostain aivan spekulatiivisesta yrityksestä, joka on mennyt pörssiin jonain spacina tms. Mutta firma, jolla vakaa hyvä liiketoiminta (kuten nyt vaikkapa suomalaiset Sampo tai Elisa) ovat olemassa täysin riippumatta siitä, mitä mieltä osakesijoittajat ovat osakkeen kurssista.

Tämä. Ihmisillä on vaikea erottaa osakekurssi yrityksestä itsestään.

Vierailija
92/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näköjään aina huonoon aikaan liikkeellä. 90-luvun lamassa menetin kaikki sijoitukseni.

Katsotaan kuinka tällä kertaa käy. Hiukan olen utelias, että käykö mulle taas niin vaikka nyt olen huomattavasti paremmin jutun juonesta perillä. Silloin pistin kaikki munat yhteen koriin vain.

Vierailija
93/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkakohan moni tässäkään ketjussa kirjoittavista on ollut sijoittajana mukana 2000 teknokuplan aikoihin tai edes 2008 pienemmässä rysäyksessä?

Oi niitä aikoja. Näin pariin kertaan painajaisia kurssien romahduksesta. Ja siellä romahduksen pohjalla tunsin olevani huono äiti, kun lapsen salkku oli kyykännyt -50%. 

Tuon jälkeen jotain pieniä -20% korjausliikkeitä ei ole edes huomannut.

Vierailija
94/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän kolossaan nyt lymyävät ne "pörssissä tienaa aina varmaa rahaa-tyypit". Kannattaa otta vaikka velkaa ja sijoittaa velkavipua käyttäen. Huutonaurua näille kolo-rotille 😆

HIH HIH no tienaa sillä, kun osaa ajoittaa ja tekee liikettä, eikä odota paska jäykkänä 😀

Vierailija
95/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kurssit ole edes laskeneet juuri. Mikä vakaa yhtiö on laskenut paljon? Ne, jotka ovat laskeneet ovat niitä joilla ollut jonkinmoisia vaikeuksia ja ne matelee jo pohjamudissa.

Vierailija
96/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen näköjään aina huonoon aikaan liikkeellä. 90-luvun lamassa menetin kaikki sijoitukseni.

Katsotaan kuinka tällä kertaa käy. Hiukan olen utelias, että käykö mulle taas niin vaikka nyt olen huomattavasti paremmin jutun juonesta perillä. Silloin pistin kaikki munat yhteen koriin vain.

Osaava tekee tulosta vaikka samassa korissa. Osaava ei edes näe juuri miinuspäiviä…;)

Vierailija
97/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kurssit ole edes laskeneet juuri. Mikä vakaa yhtiö on laskenut paljon? Ne, jotka ovat laskeneet ovat niitä joilla ollut jonkinmoisia vaikeuksia ja ne matelee jo pohjamudissa.

USA:ssa on paljonkin näitä vakaita hyviä yhtiöitä, joiden kurssi menee nyt alaspäin kuin lehmänhäntä. Esim. AMD ja Nvidia. Molemmilla vahvaa suoritusta, mutta koska ovat kasvuyhtiöitä, niidenkin kurssi laskee jatkuvasti. Etenkin Nvidia on kuitenkin superlaadukas yhtiö. Taas yksi esimerkki siitä, että firman kurssi ja se, miten yhtiö itse todellisuudessa suoriutuu, eivät tosiaankaan kulje aina käsi kädessä.

Vierailija
98/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa on paljonkin näitä vakaita hyviä yhtiöitä, joiden kurssi menee nyt alaspäin kuin lehmänhäntä. Esim. AMD ja Nvidia. Molemmilla vahvaa suoritusta, mutta koska ovat kasvuyhtiöitä, niidenkin kurssi laskee jatkuvasti. Etenkin Nvidia on kuitenkin superlaadukas yhtiö. Taas yksi esimerkki siitä, että firman kurssi ja se, miten yhtiö itse todellisuudessa suoriutuu, eivät tosiaankaan kulje aina käsi kädessä.

Nvidiahan on noussut hurjasti parissa vuodessa. Ei ihme että tulee alas. Mutta eihän esim. Sampo ole kyykännyt yhtään.

Vierailija
99/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä syystä monilta puuttuu se omakohtainen kokemus siitä, että ne kurssit saattavat todella rytistä joskus todella nopeasti alaspäin ja myös jäädä sinne pidemmäksikin aikaa.

Moni ~10 vuotta sijoittanut ei ole vielä saanut omakohtaista kokemusta tästä.

Aika näyttää, miten hyvin uusi sijoittajien sukupolvi handlaa tuollaisen ison romahduksen. Jos yhtään on ihmisen perus psykologiaan luottaminen, niin enemmin tai myöhemmin kaikki myyvät pää märkänä, kun mennään - 10%, eikun - 20%, eikun - 30%, eikun - 40%..

Mulla on henk.koht. kokemukset siitä. Ja tulihan sieltä takkiin. Niiden oppien vuoksi olin 15 vuotta pois sijoitusmarkkinoilta, kun yllättäen tappioden jälkeen vannoin että "ei ikänä enää". 2016 aloitin uudelleen ja kerkesin ennen trumpia tienata ihan hyvin, sitten tuli trumpetti ja neljä vuotta meni pitkillä miinuksilla, sitten tuli pillupuhelin, miinukset korjautui parissa viikossa ja muutamassa kuukaudessa alkoi taas tulla voittoa. Sitten tuli korolla ja alkoi olla jo niin hapokasta meininkiä että piti pitosalkkua lukuunottamatta hävittää kaikki. Ja nyt odotellaan vain huojuvan paskakasan kaatumista, JA SEHÄN TULEE KAATUMAAN! Se on muuten asia joka on 150% varma. Ainoa mikä on epäselvää, ajankohta, suunta ja voima millä se kaatuu.

Vierailija
100/112 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mitään sano, että viisaimmat möi jo viikkoja sitten. ….

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän