Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nesaatanankukkamullat pakko vaihtaa joka kevät???

Vierailija
11.02.2022 |

Just nevittuvaihdoin!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ja ruukku vaihdetaan tarvittaessa. Hyvä konsti on kurkata ruukun pohjaan. Jos sieltä näkyy kasvin juuria, on ruukku liian pieni ja se kannattaa vaihtaa suurempaan. Poista kaikki vanha multa juurakon ympäriltä, kuolleita juuria voi leikellä pois. Liian ison kasvin voi myös jakaa kahtia. Ruukun pohjalle lekasoraa, sitten multaa ja juuripaakku, joka istutetaan laittamalla multaa paakun ympärille tiiviisti niin, että kasvi pysyy tukevasti pystyssä. Joillekin kasveille riittää mullan vaihto useiden vuosien välein, kunhan ruukussa on tilaa ja lannoituksesta huolehditaan. Jos multa on painunut ja ruukussa on tyhjää, painele multaa tiiviimmäksi ja lisää uutta multaa pinnalle. Itsen teen kasveilleni huollon joka kevät, mutta se huolto on aina suihkussa käynti, huonojen kasvinosien poistaminen ja mahdollinen leikkaus, sekä suojaruukun pesu. Mullanvaihto/lisäys, kasvin jakaminen tai ruukunvaihto tarvittaessa.

Aloitin kasvien keväthuollon tammikuun lopussa ja neljä huonetta on nyt valmiina. Viherkasveja minulla on tällä hetkellä 156 kpl, eli hommaa piisaa vielä pitkälle toukokuuhun, ennen kuin koko viidakko on huollettu.

Sen jälkeen pääseekin rapsuttelemaan perennapenkkejä pihalle ja laittamaan kesäkukkia. Ihanaa, kun tulee kevät!

Vierailija
22/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei enää tule lehtiä niin milllä suojaan lattian?

Niin, mietipä, olisiko kotona jotain suojaukseen sopivaa? Tai voisiko mullanvaihdon tehdä helposti siivottavassa paikassa kuten kylppärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa ja ruukku vaihdetaan tarvittaessa. Hyvä konsti on kurkata ruukun pohjaan. Jos sieltä näkyy kasvin juuria, on ruukku liian pieni ja se kannattaa vaihtaa suurempaan. Poista kaikki vanha multa juurakon ympäriltä, kuolleita juuria voi leikellä pois. Liian ison kasvin voi myös jakaa kahtia. Ruukun pohjalle lekasoraa, sitten multaa ja juuripaakku, joka istutetaan laittamalla multaa paakun ympärille tiiviisti niin, että kasvi pysyy tukevasti pystyssä. Joillekin kasveille riittää mullan vaihto useiden vuosien välein, kunhan ruukussa on tilaa ja lannoituksesta huolehditaan. Jos multa on painunut ja ruukussa on tyhjää, painele multaa tiiviimmäksi ja lisää uutta multaa pinnalle. Itsen teen kasveilleni huollon joka kevät, mutta se huolto on aina suihkussa käynti, huonojen kasvinosien poistaminen ja mahdollinen leikkaus, sekä suojaruukun pesu. Mullanvaihto/lisäys, kasvin jakaminen tai ruukunvaihto tarvittaessa.

Aloitin kasvien keväthuollon tammikuun lopussa ja neljä huonetta on nyt valmiina. Viherkasveja minulla on tällä hetkellä 156 kpl, eli hommaa piisaa vielä pitkälle toukokuuhun, ennen kuin koko viidakko on huollettu.

Sen jälkeen pääseekin rapsuttelemaan perennapenkkejä pihalle ja laittamaan kesäkukkia. Ihanaa, kun tulee kevät!

Jos jokavuotinen mullanvaihto olisi tarpeellinen, selitäpä miten 30 vuotta samassa mullassa ja samassa ruukussa ollut amatsoninlilja voi yhä hyvin ja kukkii vuosittain? Kyseinen ruukkukasvi on vanhempieni kotona.

Vierailija
24/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdan mullan kodinhoitohuoneen lavuaarissa, joka on iso. Sen jälkeen kasvi suihkuun. Isompien kasvien vaihdan lattialla auki leikatun jätesäkin päällä.

Vierailija
25/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jokavuotinen mullanvaihto olisi tarpeellinen, selitäpä miten 30 vuotta samassa mullassa ja samassa ruukussa ollut amatsoninlilja voi yhä hyvin ja kukkii vuosittain? Kyseinen ruukkukasvi on vanhempieni kotona.

Missä tuossa tekstissä sanottiin, että joka vuosi pitää vaihtaa mullat?

Minusta siellä lukee, että mullanvaihto tarvittaessa. Joillekin kasveille riittää mullanvaihto useiden vuosien välein. Jokavuotinen keväthuolto pitää sisällään kasvin suihkutuksen ja muun huollon, mullanvaihtoa ei siinä kerrottu tehtävän vuosittain.

26/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO ONKO?🤬

RIIPPUU KUKISTA!

27/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdan mullan kodinhoitohuoneen lavuaarissa, joka on iso. Sen jälkeen kasvi suihkuun. Isompien kasvien vaihdan lattialla auki leikatun jätesäkin päällä.

Vastuuntunnotonta päästää mullat lavuaariin tukkimaan !

Vierailija
28/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi saada niin rauhoittavasta ja verenpaineita laskevasta toiminnasta kuin kasvien istutuksesta kiukkuisen mielialan?

Vierailija
29/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi saada niin rauhoittavasta ja verenpaineita laskevasta toiminnasta kuin kasvien istutuksesta kiukkuisen mielialan?

Miksi niitä kasveja pitää jatkuvasti olla rääkkäämässä ja häiritsemässä mullanvaihdoilla ja leikkelyillä?

Vierailija
30/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaihda ikinä , lisään vaan päälle uutta.

Eihän luonnossakaan multa vaihdu kasvien ympäriltä.

Vierailija
31/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei me voida sinun vanhempien amazoninliljasta tietää, mutta sinä sen sijaan et osaa lukea. Ei tuossa ylempänä olleessa tekstissä sanota missään kohden, että mullat vaihdettaisiin joka vuosi. Lue teksti uudelleen ja laita tähän lainaus siitä kohdasta, jossa näin sanotaan.

Kiitos.

Vierailija
32/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lannoituksen takiahan ne pitää vaihtaa. Eli pidä huoli ravinteista niin ei vaihtoakaan tarvitse tehdä.

33/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskasäkki leikkaa kahtia sivusta !

Vierailija
34/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös siirtyä mullattomaan kasvualustaan, niin ei tarvitse vaihtaa ikinä.

Vierailija
35/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuuntunnotonta päästää mullat lavuaariin tukkimaan !

Millä tavalla vastuutonta? Minulla on iso muovikassi lavuaarissa, jonka sisällä teen mullanvaihdon. Kaavin sinne kassiin vanhat mullat ja toiseen muovikassiin laitan poisleikatut roskiin joutavat osat. Multakassin vien liiteriin ja levitän keväällä lumien sulettua mullanvaihdoista kertyneet mullat pihanurmikolle.

Mitään multaa ei mene viemäriin, miksi haluaisin tukkia meidän talon viemäriputket, kun  siitä remontista me itse talon omistajina vastaamme?

Jos tukkisin lavuaarimme putket mullalla, luulen, ettei mieheni minun viherkasviharrastusta olisi liki neljääkymmentä vuotta katsellut.

Vierailija
36/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa tekokasvi jos on noin vaikeeta.

Vierailija
37/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TARVITTAESSA

Vierailija
38/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset on uskotattoman laiskoja. Kaikki tekeminen on vastenmielistä ja vaikeaa.

Vierailija
39/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Minä en vaihda, vaan lannoitan runsaasti.

Vierailija
40/42 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaihda ikinä , lisään vaan päälle uutta.

Eihän luonnossakaan multa vaihdu kasvien ympäriltä.

Harvemmin ne kasvit luonnossa kasvaa ruukussa.

Pikkuhiljaa ruukku täyttyy juurista, juuret eivät välttämättä pysty ottamaan vettä saatikka ravinteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi