Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan vaitiolovelvollisuus

Vierailija
11.02.2022 |

Yläasteikäisen lapsen opettaja oli kertonut lapseni ainoille kavereille lapseni olevan outo ja että hänellä on asperger diagnoosi. Nämä kaverit ilmoittivat lapselle etteivät enää halua olla tekemisissä.
Voiko opettaja todella tehdä näin???

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimisitte tilanteessa: Oppilaalla on vaikea fyysinen perinnöllinen sairaus. Muut oppilaat ovat jostain kuulleet sairauden nimen ja lähtevät kyselemään opettajalta millainen tämä sairaus on. Saako ope keskustella luokan kanssa tästä sairaudesta, joka yhdell oppilaista on?

Ei todellakaan saa, paitsi jos yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa niin sovitaan. Huoltajat voivat myös mennä luokkaan kertomaan lapsensa kanssa muille. (Paitsi korona ehkä vielä hetken rajoittaa tätä mahdollisuutta).

Entä kun eri oppiaineissa (esim. terveystieto ja biologia) käydään läpi erilaisia sairauksia ja niiden syitä. Pitäisikö open osata arvata, mitä sairauksia luokan oppilailla on ja jättää ne käymättä?

No ei ainakaan peruskoulussa kovin syvällisesti perehdytä sairauksiin ja niiden oireisiin, eikä kyllä lukiossakaan. Yleisellä tasolla asioista voi puhua opetussuunnitelman mukaisesti mutta ei saa puhua henkilöistä tai heidän asioistaan.

Vierailija
42/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa vanha ketju.

Tänään aloitettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko asia todellakin näin?! Tarkistapa itse lapsen kaverilta, oliko opettaja sanonut juuri noilla sanoilla asian ja niin, että kaveri sen kuuli!? Tarina on taatusti eri opettajan näkökulmasta!

Näin meinaan tehdä. Toki lapsen "kaverit" eivät ole oikein mistään muualtakaan voineet diagnoosia kuulla. Asian tietää vain oma perheemme ja koulu.

Ai että teinisi ei itse kerro mitään diagnooseistaan kavereille? Kyllä ne kuule tietää ja kertoo vaikka mitä. Puskaradio on sitten maailman nopein radio, kun viesti lähtee leviämään. Sitäpaitsi joka toisella teinillä on nykyään jokin diagnoosi. Nuorille se on aivan arkista. Kyllä ne tietää toisten vatsahuuhtelut ja viinankäytötkin joten asperger eli autismin kirjon häiriö on kevyttä kamaa. 

Hän ei todellakaan itse kertoisi, sillä häpeää diagnoosiaan edelleen.

Ei siihen omaan lapseenkaan aivan sokeasti kannata uskoa. Voinut kuitenkin sanoa jollekin kaverilleen luottamuksella ja sitten se toinen kertonut eteenpäin ja nyt yrittää vierittää syytä opettajalle.

Vierailija
44/45 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin lapseni aloitti yhdeksännen luokan erityisopetuksessa. Sattuipas rehtori kertomaan minulle, että hän oli kysynyt samassa koulussa olevalta serkulta mielipidettä lapsestani. Serkku joka on lastani pari vuotta nuorempi oli ollut todella hämmästynyt. Hän oli juuri aloittanut yläasteella ja ihmetteli kuinka rehtori tulee välitunnilla kyselemään tuollaista.

Vierailija
45/45 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat eivät saa nykyisin itse tietoonsa diagnooseja, eikä niitä saa Wilmaan kirjoittaa. Vain oma luokanohjaaja ja erityisopettaja tietävät diagnoosit, ellei vanhemmat halua että kaikille opettajille kerrotaan.

On vaitiolovelvollisuus. Voit valittaa koulutoimeen ja rehtorille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän