Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan vaitiolovelvollisuus

Vierailija
11.02.2022 |

Yläasteikäisen lapsen opettaja oli kertonut lapseni ainoille kavereille lapseni olevan outo ja että hänellä on asperger diagnoosi. Nämä kaverit ilmoittivat lapselle etteivät enää halua olla tekemisissä.
Voiko opettaja todella tehdä näin???

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko asia todellakin näin?! Tarkistapa itse lapsen kaverilta, oliko opettaja sanonut juuri noilla sanoilla asian ja niin, että kaveri sen kuuli!? Tarina on taatusti eri opettajan näkökulmasta!

Näin meinaan tehdä. Toki lapsen "kaverit" eivät ole oikein mistään muualtakaan voineet diagnoosia kuulla. Asian tietää vain oma perheemme ja koulu.

Ai että teinisi ei itse kerro mitään diagnooseistaan kavereille? Kyllä ne kuule tietää ja kertoo vaikka mitä. Puskaradio on sitten maailman nopein radio, kun viesti lähtee leviämään. Sitäpaitsi joka toisella teinillä on nykyään jokin diagnoosi. Nuorille se on aivan arkista. Kyllä ne tietää toisten vatsahuuhtelut ja viinankäytötkin joten asperger eli autismin kirjon häiriö on kevyttä kamaa. 

Hän ei todellakaan itse kertoisi, sillä häpeää diagnoosiaan edelleen.

No annapa mä kerron miten esimerkiksi on voinut käytös. Joku luokan älypää on voinut sanoa lapsellesi havaitessaan jotain omasta mielestään outoa käyttäytymistä, että ”hei ootko joku asperger.”. Tästä lapsesi on voinut vetää johtopäätöksen, että tietää jotakin (ja tietysti opettaja on se, joka tälle älypäälle on kertonut).

Vierailija
22/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko asia todellakin näin?! Tarkistapa itse lapsen kaverilta, oliko opettaja sanonut juuri noilla sanoilla asian ja niin, että kaveri sen kuuli!? Tarina on taatusti eri opettajan näkökulmasta!

Näin meinaan tehdä. Toki lapsen "kaverit" eivät ole oikein mistään muualtakaan voineet diagnoosia kuulla. Asian tietää vain oma perheemme ja koulu.

Ai että teinisi ei itse kerro mitään diagnooseistaan kavereille? Kyllä ne kuule tietää ja kertoo vaikka mitä. Puskaradio on sitten maailman nopein radio, kun viesti lähtee leviämään. Sitäpaitsi joka toisella teinillä on nykyään jokin diagnoosi. Nuorille se on aivan arkista. Kyllä ne tietää toisten vatsahuuhtelut ja viinankäytötkin joten asperger eli autismin kirjon häiriö on kevyttä kamaa. 

Ei kannattaisi olla niin varma. Lapsi on voinut hyvinkin kertoa ihan itse. Kannattaisi kysyä lapselta itseltään ennen kuin syyttää opettajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko opettajilla jokin vaitiolovelvollisuus vai saavatko he vapaasti kertoa lapsen diagnooseista muille oppilaille?

Ei tietenkään saa kertoa muiden diagnoseista ilman lupaa muille. Et sinä saa levittää tietoja toisen ihmisen diagnoseista vaikka et edes olisi opettaja, mutta opettajalla tuo velvollisuus on korostunut.

Kyse on yksityiselämää koskevan tiedon levittämisestä. Se on asianomistajarikos, josta tuomitaan sakko tai pahimmillaan pari vuotta vankeutta. Toki tuollaisesta sakolla selviäisi. 

Vierailija
24/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä opettaja sanoi kun kysyit häneltä?

En ole vielä kysynyt. Haluan ensin selvittää mitä tosellisuusessa on tapahtunut.

Ja tässä on se sinun todellisuus:

"Kysyn kyllä ja ihan tänään sen aionkin tehdä. Sitä ennen ajatus on ollut selvittää että voiko opettaja tehdä näin?"

Vierailija
25/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kyllä välttämättä poista sitä, etteikö noin olisi voinut käydä, eli on kertonut jollekin, johon on luottanut ja tämä on sitten pettänyt sen luottamuksen. 

Tuskin kyllä saat selvyyttä asiaan, jos asiasta on pari vuotta, niin kuin ymmärsin. 

Vierailija
26/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä kysynyt. Haluan ensin selvittää mitä tosellisuusessa on tapahtunut.

Ja tässä on se sinun todellisuus:

"Kysyn kyllä ja ihan tänään sen aionkin tehdä. Sitä ennen ajatus on ollut selvittää että voiko opettaja tehdä näin?"

Ei tietenkään voi ilman lupaa kertoa. Kukaan ei saa ilman lupaa kertoa toisen terveystietoja ulkopuolisille. Se on yksityiselämää koskevan tiedon levittämistä, josta voi halutessaan haastaa oikeuteen. 

Sitä en vaan kyllä tiedä, mitä tuosta ajattelit saavasi niin selville soittamalla, koska kyllähän opettajan pitäisi olla ihan juhlavan tyhmä, jos se sinulle tunnustaisi tietoa levittäneensä. 

Vierailija
27/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä liian myöhäistä enää selvitellä asiaa kenenkään kanssa, muutaman vuoden jälkeen.

Omalle nuorelle kertoisin sen, ja sanoisin, että toivottavasti kertoo nopeammin jos vielä jotain samanlaista tapahtuu.

Vierailija
28/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ne teinikaverit ovat ihan itse todenneet kaverinsa häiriön. Kyllähän tuommoisen huomaa. Kiusaaminen ja hylkääminen sen vuoksi on kyllä todella ilkeää. Mitä ”ystäviä” ne tuommoiset ovat?

Vierailija
29/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tätä. Opettaja, siis kukaan opettaja, ei kertoisi tuollaista asiaa tai nimittelisi oppilasta oudoksi muille oppilaille. Tää on taas joku opettajien parjausviesti hiihtoloman lähestyessä.

Ei pidä luvata sellaista ettei kukaan opettaja tekisi tuollaista. Opettajia on vaikka minkälaisia persoonia, jopa vähän pöpejäkin mahtuu joukkoon. Minun aikaan oli ainakin melkein enemmistö yläasteen opettajista jotenkin omituisia, erikoisia persoonia.

Vierailija
30/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo! Älä vain kysy opettajalta, jolla olisi asiasta tieto. 0/5

Kysyn kyllä ja ihan tänään sen aionkin tehdä. Sitä ennen ajatus on ollut selvittää että voiko opettaja tehdä näin?

Täältä?

Paskapalstalla aattelit sitten kysyä että mites se open vaitiolovelvollisuus meneekään?

Joopa joo!

Sivistyspäällikkö on se jolta kysytään, jos ei po. koulun rehtoriin luota.

Vierailija
31/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vanha ketju.

Vierailija
32/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ne teinikaverit ovat ihan itse todenneet kaverinsa häiriön. Kyllähän tuommoisen huomaa. Kiusaaminen ja hylkääminen sen vuoksi on kyllä todella ilkeää. Mitä ”ystäviä” ne tuommoiset ovat?

Näin juuri on käynyt. Todella ikävää. Saattaisi auttaa jos itse kertoisi asiasta eikä yrittäisi salata. Nuorilla on diagnooseja vaikka kuinka nykyisin, että ymmärrystä kyllä pitäisi löytyä, varsinkin jos ovat kavereita.

Vierailija
33/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tätä. Opettaja, siis kukaan opettaja, ei kertoisi tuollaista asiaa tai nimittelisi oppilasta oudoksi muille oppilaille. Tää on taas joku opettajien parjausviesti hiihtoloman lähestyessä.

Ei pidä luvata sellaista ettei kukaan opettaja tekisi tuollaista. Opettajia on vaikka minkälaisia persoonia, jopa vähän pöpejäkin mahtuu joukkoon. Minun aikaan oli ainakin melkein enemmistö yläasteen opettajista jotenkin omituisia, erikoisia persoonia.

Joo niin munkin, 30 vuotta sitten. Ajat ja tavat muuttuvat.

Vierailija
34/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimisitte tilanteessa: Oppilaalla on vaikea fyysinen perinnöllinen sairaus. Muut oppilaat ovat jostain kuulleet sairauden nimen ja lähtevät kyselemään opettajalta millainen tämä sairaus on. Saako ope keskustella luokan kanssa tästä sairaudesta, joka yhdell oppilaista on?

Vierailija
35/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimisitte tilanteessa: Oppilaalla on vaikea fyysinen perinnöllinen sairaus. Muut oppilaat ovat jostain kuulleet sairauden nimen ja lähtevät kyselemään opettajalta millainen tämä sairaus on. Saako ope keskustella luokan kanssa tästä sairaudesta, joka yhdell oppilaista on?

Ei todellakaan saa, paitsi jos yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa niin sovitaan. Huoltajat voivat myös mennä luokkaan kertomaan lapsensa kanssa muille. (Paitsi korona ehkä vielä hetken rajoittaa tätä mahdollisuutta).

Vierailija
36/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin munkin, 30 vuotta sitten. Ajat ja tavat muuttuvat.

Ehkä he nykyään pysyvät paremmin ruodussa, koska oppilaat ja vanhemmat eivät enää siedä yhtään epäoikeuden mukaisuutta opettajien taholta ja puuttuvat asiaan herkästi.

Vierailija
37/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollakin oppilaalla on vaikea sairaus, yleensä vanhemmat sopivat opettajan kanssa miten ja mitä luokkatovereille asiasta kerrotaan.

Vierailija
38/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan saa, paitsi jos yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa niin sovitaan. Huoltajat voivat myös mennä luokkaan kertomaan lapsensa kanssa muille. (Paitsi korona ehkä vielä hetken rajoittaa tätä mahdollisuutta).

Entä kun eri oppiaineissa (esim. terveystieto ja biologia) käydään läpi erilaisia sairauksia ja niiden syitä. Pitäisikö open osata arvata, mitä sairauksia luokan oppilailla on ja jättää ne käymättä?

Vierailija
39/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään saa. Yleisellä tasolla toki voi jotain puhua ihmisten erilaisuudesta ja siitä miten erilaisuuteen kannattaa suhtautua. Ja pitäisi korostaa, että yksittäisten henkilöiden asioista ei voi keskustella muiden kanssa.

Jos henkilö itse omasta toiveestaan haluaa että yhteisesti puhuttaisiin hänen sairaudestaan, niin tällöin se sopii. Varmistaisin kyllä asian vielä hänen vanhemmiltaan ja juttelisin heidän kanssaan, jos olisin opettaja.

Vierailija
40/45 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun eri oppiaineissa (esim. terveystieto ja biologia) käydään läpi erilaisia sairauksia ja niiden syitä. Pitäisikö open osata arvata, mitä sairauksia luokan oppilailla on ja jättää ne käymättä?

Öö häh? Sanoinko niin? Miten tämä sun kommenttisi nyt edes liittyy mihinkään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme