Miksi miehet kuvittelevat
Miksi miehet kuvittelevat, että heidän arkikokemuksensa kelpaavat omien mutuilujen perusteluiksi? Lähinnä viittaan tällä palstalla kirjoitteleviin miehiin, jotka tekevät oletuksia esim. tämän palstan kirjoitusten perusteella ja kuvittelevat voivansa yleistää niiden perusteella. Täällä on usein aloituksia tyyliin "Miksi naiset aina", joissa pyydetään jonkinlaisia luotettavampia perusteluita väitteille kuin arkihavainnot. Niitä ei kuitenkaan löydy. Miksi te yleistävät miehet siis kuvittelette, että teidän arkihavaintonne olisivat jollain tavalla kelvollisia yleistyksiksi? Tämä kirjoitus on siis yleistävässä muodossa vain esimerkin vuoksi.
Tässä vielä hieman tietoa arkitiedosta: arkiajattelun heikkouksia ovat epäluotettavat havainnot, esimerkiksi oma muistamattomuus, valikoivat havainnot, kuten ihmisen aikaisemmat kokemukset, liiallinen yleistäminen omien havaintojen perusteella, puutteellinen päättely eli epäjohdonmukaisuus ja logiikan puute, lyhytjänteisyys eli tyytyminen ensimmäiseen selitykseen sekä asioiden tarkastelu irrallaan yhteyksistään.
Linkin (http://www2.uef.fi/en/aducate/tiedon-maarittelya) takaa vielä tietoa siitä, miten tieteellinen ajattelu eroaa arkiajattelusta. Ehkä se selventää, miksi esim. se, että oletetusti naisvaltaisilla palstoilla käydystä keskustelusta tehdyt päätelmät eivät ole millään tavoin tieteelliseen tutkimukseen verrattavissa olevaa tietoa.
Kommentit (22)
Onpas nolo ap. Ketä luulet vedättäväsi? Haukut miehiä suoraan koko ekan kappaleen ajan ja vielä muka selittelet "Tämä kirjoitus on siis yleistävässä muodossa vain esimerkin vuoksi." Sitten yrität piiloutua tieteellinen argumentointi -väitteen taakse vaikka itse syyllistyt juuri mutuiluun josta miehiä itse syytät. Olikin noloin avaus av:lla pitkään aikaan.
Arkikokemus on oikein hyvä mutuilujen peruste.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:34"]
Onpas nolo ap. Ketä luulet vedättäväsi? Haukut miehiä suoraan koko ekan kappaleen ajan ja vielä muka selittelet "Tämä kirjoitus on siis yleistävässä muodossa vain esimerkin vuoksi." Sitten yrität piiloutua tieteellinen argumentointi -väitteen taakse vaikka itse syyllistyt juuri mutuiluun josta miehiä itse syytät. Olikin noloin avaus av:lla pitkään aikaan.
[/quote]
Kirjoitin provosoivan otsikon, että saisin ihmiset lukemaan. Tunnen niin paljon fiksuja miehiä tosielämässä, etten usko tällaisiin typeriin yleistyksiin. Kuitenkin monet tällä palstalla kirjoittelevat miehet tuntuvat oikeasti uskovan omiin mutuihinsa. Haluaisin heiltä vastauksen siihen, miksi he kuvittelevat niiden olevan jollain tavoin päteviä?
[/quote]
Mies29v pohtii -avaukset on noloimmat avaukset ikinä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:37"]
[/quote]
Mies29v pohtii -avaukset on noloimmat avaukset ikinä.
[/quote]
Siinä on kyllä hyvä esimerkki kunnon mutuiluista, jotka on tehty arkihavaintojen perusteella. Mitään todellisia perusteluita ei ole, vain yhden henkilön vinksahtaneet päätelmät. Näitä samantyyppisiä "miksi naiset aina" -avauksia täällä kyllä riittää, kaikkia leimaa se, että päätelmät ovat ihan itse keksittyjä, mutta silti ei suvaita minkäänlaisia vastaväitteitä niillle.
Mistään kokemuksista kenenkään ihmisen kanssa ei kannata kertoa/kysyä/ihmetellä yhtään mitään.
Tai alkuun tulee laittaa johdannoksi: " Tämä ei ole yleistettävissä"
Voikin kaiketi kyseyä esimerkiksi:" Miksi jotkut......"
Ehkä tätäkään ei voi yleistää....?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:36"]
[/quote]
Kirjoitin provosoivan otsikon, että saisin ihmiset lukemaan. Tunnen niin paljon fiksuja miehiä tosielämässä, etten usko tällaisiin typeriin yleistyksiin. Kuitenkin monet tällä palstalla kirjoittelevat miehet tuntuvat oikeasti uskovan omiin mutuihinsa. Haluaisin heiltä vastauksen siihen, miksi he kuvittelevat niiden olevan jollain tavoin päteviä?
[/quote]
miksi en uskoisi sellaista mitä mulle on tapahtunut? jos minä saan turpaan naiselta ja joku professori tieteellisesti toteaa että mies ei voi saada turpaan naiselta, en siis olekaan saanut turpaan? millä sitten selitän mustelmat ja katkenneen hampaan?
Huvittava topic huomioiden että palsta on täynnä absurdia miesvihaa päivästä toiseen. Tämän on kai tarkoitus olla itseironinen huumoriavaus ap?
miksi sun arkikokemuksesi miesten kuvittelusta kelpaisi kirjoituksen aiheeksi?
Ihmettelen miten kukaan edes tosissaan lukee tätä palstaa saatika kyselee tosissaan mitään, koska vastausten taso on todella huono. Täähän on ihan täys vitsi ja viihdettä, ei mikään paikka missä voi tehdä päätelmiä yhtään mistään. :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:36"]
[/quote]
[/quote]
miksi en uskoisi sellaista mitä mulle on tapahtunut? jos minä saan turpaan naiselta ja joku professori tieteellisesti toteaa että mies ei voi saada turpaan naiselta, en siis olekaan saanut turpaan? millä sitten selitän mustelmat ja katkenneen hampaan?
[/quote]
Tarkoitin yleistyksiä. Ne eivät ole tieteelliseen tietoon verrattavissa olevia. Jos vedät tuon turpaanvedon perusteella päätelmän, että kaikki naiset ovat väkivaltaisia, olet pahasti hakoteillä. Jos taas toteat tuon kyseisen naisen olevan väkivaltainen, olet selvästi oikeassa. Ymmärrätkö eron tässä? Tai jos tuo professori toteaa arkikokemuksensa perusteella, että väkivaltaisia naisia ei ole, koska hän ei sellaista ole tavannut, tuo professori on väärässä. Jos professori taas on sattunut tutkimaan naisten väkivaltaisuutta ja havainnut sen olevan harvinaista, hän voi todeta tuon olevan harvinainen tapaus. Jos professori sanoo sen olevan mahdotonta, hän on jälleen kerran väärässä. Huomaatko näissä mitään eroja?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:46"]
[/quote]
Luepa vaikka tuon ketjun (http://www.vauva.fi/keskustelu/4505028/ketju/yleistyksia_naisista_kerro_arsyttavin/sivu/5#comment31882603) loppupuolelta noita päätelmiä. Siitä tämä ajatus lähti. Porukka tulee tekemään ärsyttäviä yleistyksiä ketjuun, jossa puhutaan ärsyttävistä yleistyksistä. Perusteluista huolimatta he eivät suostu näkemään yleistysten tekemisessä mitään hölmöä. Viidennellä sivulla on ainakin yksi pitkä väittely aiheesta, jos et koko ketjua jaksa lukea läpi. Toki sieltä löytyy monia muitakin hyviä esimerkkejä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:46"]
[/quote]
Luepa vaikka tuon ketjun (http://www.vauva.fi/keskustelu/4505028/ketju/yleistyksia_naisista_kerro_arsyttavin/sivu/5#comment31882603) loppupuolelta noita päätelmiä. Siitä tämä ajatus lähti. Porukka tulee tekemään ärsyttäviä yleistyksiä ketjuun, jossa puhutaan ärsyttävistä yleistyksistä. Perusteluista huolimatta he eivät suostu näkemään yleistysten tekemisessä mitään hölmöä. Viidennellä sivulla on ainakin yksi pitkä väittely aiheesta, jos et koko ketjua jaksa lukea läpi. Toki sieltä löytyy monia muitakin hyviä esimerkkejä.
[/quote]
Etsitkö naiskirjoittajien tekemiä yleistyksiä miehistä? Etpä tietenkään.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:46"] miksi sun arkikokemuksesi miesten kuvittelusta kelpaisi kirjoituksen aiheeksi? [/quote] Luepa vaikka tuon ketjun (http://www.vauva.fi/keskustelu/4505028/ketju/yleistyksia_naisista_kerro_arsyttavin/sivu/5#comment31882603) loppupuolelta noita päätelmiä. Siitä tämä ajatus lähti. Porukka tulee tekemään ärsyttäviä yleistyksiä ketjuun, jossa puhutaan ärsyttävistä yleistyksistä. Perusteluista huolimatta he eivät suostu näkemään yleistysten tekemisessä mitään hölmöä. Viidennellä sivulla on ainakin yksi pitkä väittely aiheesta, jos et koko ketjua jaksa lukea läpi. Toki sieltä löytyy monia muitakin hyviä esimerkkejä. [/quote] Etsitkö naiskirjoittajien tekemiä yleistyksiä miehistä? Etpä tietenkään.
[/quote]
Tuosta ketjustako? Vai mistä? En tietenkään oleta tämän olevan sukupuolisidonnainen asia, paitsi ehkä tällä palstalla. Tänne on pesiytynyt melkonen joukko (oletettavasti) miehiä, jotka tekevät käsittämättömiä yleistyksiä naisista omien mutujensa perusteella. Tuossa ketjussa oli niitä yleistyksiä iso lista, niihin saa törmätä jatkuvasti. Täällä oli ainakin jokin aika sitten muuten aivan vastaava ketju typeristä miehistä tehdyistä yleistyksistä. Pidän niitä aivan yhtä hölmöinä kuin naisista tehtyjäkin. Osoitin tämän ketjun nyt vain miehille tuon äskeisen väittelyn perusteella ja koska niitä yleistäviä aloituksia tehdään täällä niiiin paljon.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:42"]
Mistään kokemuksista kenenkään ihmisen kanssa ei kannata kertoa/kysyä/ihmetellä yhtään mitään.
Tai alkuun tulee laittaa johdannoksi: " Tämä ei ole yleistettävissä"
Voikin kaiketi kyseyä esimerkiksi:" Miksi jotkut......"
Ehkä tätäkään ei voi yleistää....?
[/quote]
Kyllähän siinä on jo iso ero, kysyykö, että "miksi jotkut naiset haluavat rikkaan miehen" kuin kysyykö "miksi kaikki naiset haluavat rikkaan miehen" eikä suostu uskomaan, että kaikki naiset eivät todellakaan kaipaa rikasta miestä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:31"]
Jos tämän palstan perusteella tekisi päätelmiä miehistä, voisi ajatella, että kaikki miehet ovat sovinistisia kusipäitä, jotka eivät arvosta naisia pätkääkään. Jostain syystä he kuitenkin haluavat parisuhteisiin, vaikka pitävät sekä naisia että lapsia vain arvottomina loisina. Tästä syystä heillä ei minkäänlaisia ongelmia juosta huorissa tai muutenkaan pettää, kun eiväthän naiset ole ihmisiä. Niistä omista lapsistakaan ei tarvitse lainkaan huolehtia. Nämä siis niiden kirjoitusten perusteella, joita miehet ovat tehneet.
[/quote]
Ei kai täällä ketään oikeita miehiä käykään...?
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:31"]
Jos tämän palstan perusteella tekisi päätelmiä miehistä, voisi ajatella, että kaikki miehet ovat sovinistisia kusipäitä, jotka eivät arvosta naisia pätkääkään. Jostain syystä he kuitenkin haluavat parisuhteisiin, vaikka pitävät sekä naisia että lapsia vain arvottomina loisina. Tästä syystä heillä ei minkäänlaisia ongelmia juosta huorissa tai muutenkaan pettää, kun eiväthän naiset ole ihmisiä. Niistä omista lapsistakaan ei tarvitse lainkaan huolehtia. Nämä siis niiden kirjoitusten perusteella, joita miehet ovat tehneet.
[/quote]
Ei kai täällä ketään oikeita miehiä käykään...?
[/quote]
Kyllä täällä käsittääkseni sellaisiakin on. Ainakin monissa kyselyissä on näyttänyt olevan miehiä lähes yhtä paljon kuin naisia. Eikä täst kai sen luotettavampaa tietoa ole saatavilla, kun kerran kyseessä on anonyymi palsta, jolla kuka tahansa voi väittää olevansa mitä tahansa.
Miksi naiset kuvittelevat että miehet kuvittelevat.