Miksi jotkut miehet eivät hoida lapsiaan?
Vaikka asuvat samassa taloudessa niiden kanssa. Täältä saa välillä lukea miten vastuu lapsesta / lapsista jää yksin äidille ja mies puuhailee omiaan vaikka olisi kotona ja vauva itkisi kun nainen eli se äiti on kiinni ruoanlaitossa. Salilla käyminen ja työt kiinnostaa enemmän kuin ajanvietto oman lapsen kanssa.
Mikä näillä miehillä on tähän syynä?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jonkun pitää käydä töissäkin ja meillä se olin minä. 8h/päivässä ei riittänyt mihinkään.
Töiden jälkeen omat lapset hoidetaan puoliksi. Muutenhan sillä toisella ei ole vapaata sekuntiakaan.
Tai sitten äiti voi lähteä illaksi töihin ja siten hoitaa oman osansa perheen elatuksesta. Aika outoa, että miehelle kuuluu rahan tuominen kotiin ja vauvan hoitaminen, naiselle vain vauvan hoitaminen.
Huomaa ettet ole vauvaa hoitanut, kun kuvittelet että noita voi verrata. 8 tuntia päivässä vs 24 tuntia päivässä
Huomaa ettei sinulla ole matematiikka oikein hallussa: Jos nainen hoitaa vähintään sen 9 tuntia vuorokaudessa (yleensä miehen työpaikka ei ole kotona) ja mies hoitaa sen toisen 9 tuntia vuorokaudessa kun nainen on töissä niin se tekee yhteensä 18 tuntia vuorokaudessa joten jäljelle jää 6 tuntia vuorokaudessa ja kai se lapsi joskus nukkuukin?
Vierailija kirjoitti:
Liian hamkalaa, liian rasittavaa. Ei vain jaksa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa, kun itse en varmaankaan ole tällainen mies eikä se tietty onnistuisikaan, kun pian taas vaimon työmatkat jatkuvat ja on useasti viikon pari poissa. Turha siinä on silloin toisen perään huudella.
Mutta, siis, joo. Varmaan syitä voi olla monia, mutta uskoisin, että yksi monen miehen (teko?)syy on, että puoliso ei anna hoitaa lasta omalla tavalla. Jos kaikki tila viettää lapsen kanssa omannäköistä aikaa viedään, on hankala motivoitua sitten hoitamaan vain niitä pelkkiä velvollisuuksia. Tokihan kyse voi olla myös ihan vaan siitä, että mies on laiska ja mukavuudenhaluinen ja puoliso sen mahdollistaa tai sitten mies ei vain yksinkertaisesti ollut valmis ja/tai halunnut tulla isäksi ja nyt oireilee sitä. Tiedä meistä, miehistä.
M41
Äitinä vastaan, että jos isä ei huolehdi perushoidosta kun hoitaa omalla tavallaan eli esim hampaat jää pesemättä, ulos lähtiessä on sellaiset vaatteet joissa lapsi ei tarkene jne niin pakko siihen on puuttua ja vaatia tiettyä hoitamisen tapaa. Tästä mies sitten suuttuu että ei annettu hoitaa omalla tavallaan ja kostoksi lopettaa kaiken hoitamisen.
Vähän samoja kokemuksia. Ja lisäksi esim. ruoka oli aina jotain pakasteranskalaisia ja nakkeja. Ja juu, ei kuole lapset, mutta eipä tollasta moskaa voi useamman kerran viikossa syödä.
Miksi tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei osaa laittaa ruokaa? Tuleehan tuo taito esille jo seurusteluvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala sanoa, kun itse en varmaankaan ole tällainen mies eikä se tietty onnistuisikaan, kun pian taas vaimon työmatkat jatkuvat ja on useasti viikon pari poissa. Turha siinä on silloin toisen perään huudella.
Mutta, siis, joo. Varmaan syitä voi olla monia, mutta uskoisin, että yksi monen miehen (teko?)syy on, että puoliso ei anna hoitaa lasta omalla tavalla. Jos kaikki tila viettää lapsen kanssa omannäköistä aikaa viedään, on hankala motivoitua sitten hoitamaan vain niitä pelkkiä velvollisuuksia. Tokihan kyse voi olla myös ihan vaan siitä, että mies on laiska ja mukavuudenhaluinen ja puoliso sen mahdollistaa tai sitten mies ei vain yksinkertaisesti ollut valmis ja/tai halunnut tulla isäksi ja nyt oireilee sitä. Tiedä meistä, miehistä.
M41
Äitinä vastaan, että jos isä ei huolehdi perushoidosta kun hoitaa omalla tavallaan eli esim hampaat jää pesemättä, ulos lähtiessä on sellaiset vaatteet joissa lapsi ei tarkene jne niin pakko siihen on puuttua ja vaatia tiettyä hoitamisen tapaa. Tästä mies sitten suuttuu että ei annettu hoitaa omalla tavallaan ja kostoksi lopettaa kaiken hoitamisen.
Vähän samoja kokemuksia. Ja lisäksi esim. ruoka oli aina jotain pakasteranskalaisia ja nakkeja. Ja juu, ei kuole lapset, mutta eipä tollasta moskaa voi useamman kerran viikossa syödä.
Miksi tehdä lapsi miehen kanssa, joka ei osaa laittaa ruokaa? Tuleehan tuo taito esille jo seurusteluvaiheessa.
Ei taida olla kyse osaamisesta tässä.
Koska se on raskasta ja hankalaa, ja on helpompaa dumpata ne hommat toiselle, jos on joku muu joka ne suostuu tekemään. Eivät tällaiset miehet ajattele kuten naiset, ja katso parisuhdetta ja perhettä yhteisenä yrityksenä, vaan heistä he ovat pääroolissa ja he miettivät vain omaa etuaan. Tilanne heidän silmissään on vähän sama, kuin työpaikalla vähän kikkailemalla joku toinen hoitaisi omankin osuuden. Pelkkää voittoahan se heille on. Onhan se sinällään oikein mukavaa, kun juuri mitään ei tarvitse tehdä, voi olla kuin hotellissa ja saada silti täysin samat edut. Monilla ihmisillä rakkaus ja moraali estävät tällaiset ideat ja niistä nauttimisen, mutta heillä ei ole liiaksi sellaisia taakkoja. Vaimon ja lasten tehtävä on nostaa statusta ja olla aina välillä kivoja ja viihdyttäviä.
Jämähtäneet itsekin lapsen tasolle. Minulla on yksi tuttu, joka on juurikin tuollainen mies, nelikymppinen, kaksi kouluikäistä lasta. Näkee lapsiaan muutaman kerran vuodessa. Vapaa-aika menee kaljotellessa ja parikymppisiä pimuja vongatessa. Ex-vaimonsa on todella mukava ja fiksun oloinen, en voi käsittää miksi se teki lapsia tuollaisen luuserin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41
Aika monet sinkut ja lapsettomat pariskunnat elää eineksillä ja ravintolaruualla. Ruuanlaiton tarpeellisuuteen herätään vasta siinä vaiheessa, kun perheessä on lapsia. Toki osa ei herää silloinkaan.
Se johtuu varmaan siitä, että tytöt on tyttöjä ja pojat on poikia. Tyttöjä yleensä kiinnostaa nukke- ja kotileikit pienenä. Poikia vastaavasti autot ja harvemmin halutaan nukeilla leikkiä.
Tällaiset isät ovat sitten ilmeisesti jääneet sinne lapsen tasolle, eikä se hoivavietti ole syttynyt aikuisenakaan, eikä hoideta edes velvollisuudesta.
Mitä tällaiselle miehelle pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tällaiselle miehelle pitäisi tehdä?
Pistää se pellolle. Ei sellaisella mitään tee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt enemmän naisen hommaa. Isänä voin sitten vaikka jalkapalloa yhdessä pelata kun lapsi on riittävän vanha. Ei vain tunnu omalta mikään hoitaminen.
Onneksi (minun, äidin) kasvattamat poikani eivät ole yhtä tyhmiä kuin sinä!
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt enemmän naisen hommaa. Isänä voin sitten vaikka jalkapalloa yhdessä pelata kun lapsi on riittävän vanha. Ei vain tunnu omalta mikään hoitaminen.
Millä perusteella se on enemmän naisen hommaa? Moni tuntemani mies osaa täysin hyvin huolehtia lapsistaan, mikä siinä on niin vaikeaa, että sinä et osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä saada myös miehiltä näkemystä tähän.
Olen kertonut, mutta näkemukseni on aina torpattu.
Pohjimmiltaan tämä johtuu naisten heikosta seksuaalimoraalista, minkä seurauksena miehet minivoivat investointinsa omiin lapsiin ja panostavat ominaisuuksiin, jotka vetävät puoleensa irtosuhteilevia naisia, kuten treenattu kroppa ja statusesineet.
En tajunnut. Naisen treenattu kroppa on tärkeämpi ja kiinnostavampi kuin oma lapsi siis?
Ei vaan mies treenaa, koska treenattu kroppa on mitä irtosuhteilevat naiset prefereoivat seksikumppanien haussa.
Tässä oli kyse parisuhteessa elävistä miehistä, joilla on lapsia.
-eri
Jaa. Minä olen kyllä aikoinani hoitanut, olin jopa kotona pari ensimmäistä ikävuotta lapsen kanssa kun jäin työttömäksi silloin. Mutta eihän keskimäärin miehellä ole niin suuria haluja siihen mikromanagerointiin, jota piein lapsi vaatii. Se isän rooli aukeaa enemmän sitä mukaa, kun lapsen kanssa voi alkaa tehdä monenlaisia asioita eikä kaikki aika mene perushuoltoon. Minusta on ihan loogista ajatella niin, että luonto on muovannut sen homman niin että äiti pysyy luolassa turvassa hoivaamassa lasta ja isä on ulkona metsästämässä ruokaa porukalle. Vaikka ollaankin nykyajassa, niin fysiologisesti ja hormonaalisesti meillä edelleen on jäänteet siitä vanhasta työnjaosta. On silti hyvä, että nykään voi isän rooliakin laajentaa niin halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jonkun pitää käydä töissäkin ja meillä se olin minä. 8h/päivässä ei riittänyt mihinkään.
Töiden jälkeen omat lapset hoidetaan puoliksi. Muutenhan sillä toisella ei ole vapaata sekuntiakaan.
Tai sitten äiti voi lähteä illaksi töihin ja siten hoitaa oman osansa perheen elatuksesta. Aika outoa, että miehelle kuuluu rahan tuominen kotiin ja vauvan hoitaminen, naiselle vain vauvan hoitaminen.
Mies on töissä 8 tuntia ja ne 8 tuntia naisen työnä on hoitaa vauvaa ja kotia. Sen jälkeen tapahtuva kotityö ja lastenhoito jaetaan luonnollisesti puoliksi, koska molemmat ovat jo tehneet päivätyönsä sen 8 tuntia. Isompien lasten ollessa kyseessä tilanne on siinä mielessä erilainen, että silloin molemmat vanhemmat ovat sen 8 tuntia töissä. Sen 8 tunnin jälkeen jälkeen lastenhoito ja kotityöt jaetaan luonnollisesti taas tasan.
Avioero on tapa saada mies osallistumaan lastenhoitoon ja kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä olen kyllä aikoinani hoitanut, olin jopa kotona pari ensimmäistä ikävuotta lapsen kanssa kun jäin työttömäksi silloin. Mutta eihän keskimäärin miehellä ole niin suuria haluja siihen mikromanagerointiin, jota piein lapsi vaatii. Se isän rooli aukeaa enemmän sitä mukaa, kun lapsen kanssa voi alkaa tehdä monenlaisia asioita eikä kaikki aika mene perushuoltoon. Minusta on ihan loogista ajatella niin, että luonto on muovannut sen homman niin että äiti pysyy luolassa turvassa hoivaamassa lasta ja isä on ulkona metsästämässä ruokaa porukalle. Vaikka ollaankin nykyajassa, niin fysiologisesti ja hormonaalisesti meillä edelleen on jäänteet siitä vanhasta työnjaosta. On silti hyvä, että nykään voi isän rooliakin laajentaa niin halutessaan.
Siinä on vaan se, että mies tulee sieltä ulkoa metsästämästä illaksi kotiin, jolloin hänellä on aikaa hoitaa tenaviaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin monilla miehillä on vieläkin romanttisia kuvitelmia siitä, että naiset jotenkin nauttivat nenien ja pyllyjen pyyhkimisestä ja perunoiden mössäämisestä? Perushoito tehdään (asiallisesti), koska se on pakko tehdä, jos on lapsia mennyt hankkimaan. Harvalle se mikään naiseuden saati äitiyden täyttymys on.
Naisen kanssa keskustelu jatkuu kunnes mies myöntää olevansa väärässä. Töissä on helpompaa olla kuin joka asiaan puuttuvan naisen. Lapsen kanssa ainakaan en osaa olla mitenkään, kun koko ajan pitää opastaa. Menisi joskus iltaisin johonkin että saisin olla lapsen kanssa rauhassa.
Liian hamkalaa, liian rasittavaa. Ei vain jaksa.